Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας

Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Το πλέξιμο αποτελεί ακόμα μέρος της κοινωνικής σύνδεσης των γυναικών στα νησιά. Ιδιαίτερα τον χειμώνα οι γυναίκες συναντιούνται με τις φίλες τους και πλέκουν.
0

Τα τελευταία χρόνια συζητιέται ένας προβληματισμός σχετικά με το κατά πόσο έχει έρθει η ώρα να αλλάξουμε τις συνήθειές μας σε σχέση με το πώς καταναλώνουμε τη μόδα: Να αγοράζουμε λιγότερα ρούχα, να προτιμάμε υφάσματα που είναι οικολογικά, κρατάνε για περισσότερα χρόνια και δεν χαλάνε, να σκεφτόμαστε λίγο παραπάνω κάτω από ποιες συνθήκες έχουν κατασκευαστεί τα ενδύματα και τα παπούτσια μας.

Υπό αυτό το πρίσμα λειτουργεί και το Atelier Bartavelle, ένα brand που έχουν δημιουργήσει δύο νέες Γαλλίδες, η Αλεξία Τρονέλ και η Καρολίν Περντί, εδώ και κάποια χρόνια στο Παρίσι. Η μεν Καρολίν που προέρχεται από τον χώρο της μόδας μετράει συνεργασίες στο βιογραφικό της με οίκους όπως οι Louis Vuitton και David Koma, ενώ η Αλεξία έχει χαράξει μια πορεία σε ΜΚΟ όπου έτρεχε διάφορα πρότζεκτ βιώσιμης ανάπτυξης.

Τα ρούχα του Atelier Bartavelle χαρακτηρίζονται από τη σχέση της Καρολίν με τη θάλασσα (σ.σ. κατάγεται από τη Μασσαλία), το μπλε χρώμα και το μεσογειακό φως, ενώ ταυτόχρονα κατασκευάζονται και προωθούνται με έναν τρόπο που προάγει τις αρχές της βιωσιμότητας και την κοινωνικής ευθύνης, στον αντίποδα ακριβώς της ευρέως διαδεδομένης «γρήγορης μόδας».

Η ιστορία με την Τήνο και τις γιαγιάδες ξεκίνησε όταν η Καρολίν είδε ένα φίλο της να φοράει ένα όμορφο πουλόβερ που του είχε πλέξει η Ελληνίδα γιαγιά του. 

Η ιστορία με την Τήνο και τις γιαγιάδες ξεκίνησε όταν η Καρολίν είδε έναν φίλο της να φοράει ένα όμορφο πουλόβερ που του είχε πλέξει η Ελληνίδα γιαγιά του. Κάπως έτσι της μπήκε η ιδέα της δημιουργίας μιας κολεξιόν από γυναίκες μιας περασμένης γενιάς, οι οποίες με τον τρόπο αυτό θα μετέδιδαν την εμπειρία και τις γνώσεις τους και στους νεώτερους.

Σταδιακά βέβαια αυτή η ιδέα εξελίχθηκε σε ένα μεγαλύτερο πρότζεκτ που ονομάστηκε Ιtinérance, οδοιπορικό δηλαδή, στα πλαίσιο του οποίου η Αλεξία και η Καρολίν θα ταξιδέψουν μέσα σε ένα διάστημα δύο ετών σε πέντε χώρες της Μεσογειακής λεκάνης.

Ξεκινώντας από την Ελλάδα και την Τήνο, θα επισκεφθούν έπειτα την Τυνησία, το Μαρόκο, τον Λίβανο και την Τουρκία για να δημιουργήσουν πέντε συλλογές περιορισμένης έκδοσης σε συνεργασία με ντόπιους τεχνίτες.

Πώς ήρθαν σε επαφή με τις γιαγιάδες στη Τήνο; «Στείλαμε email σε όποιον φίλο και γνωστό ξέραμε στην Ελλάδα ζητώντας να μας φέρουν σε επαφή με γιαγιάδες που γνωρίζουν από πλέξιμο. Η Τήνος προέκυψε διότι βρήκαμε αρκετές γιαγιάδες εκεί. Όμως, η πιο συγκλονιστική στιγμή αυτού του πρότζεκτ ήταν όταν τις συναντήσαμε αυτοπροσώπως τον περασμένο Μάη και συμφώνησαν να μας βοηθήσουν στο σχέδιό μας» λένε.

Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Η Αλεξία Τρονέλ και η Καρολίν Περντί δημιούργησαν το Atelier Bartavelle στο Παρίσι .Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont

Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν μια κολεξιόν που αποτελείται από 14 μοναδικά πουλόβερ τα οποία έπλεξαν οι γιαγιάδες της Τήνου. Είναι πολύχρωμα και όλα έχουν το δικό τους διαφορετικό σχέδιο. Οι γιαγιάδες προέρχονται από δύο συνεταιρισμούς του νησιού και οι ηλικίες τους κυμαίνονται από 60-90 έτη.

«Αυτές οι γιαγιάδες συνοψίζουν την απόλυτη εικόνα της "μεσογειακής" γυναίκας: φωτεινές, ζωντανές και πολύ φιλόξενες» παρατηρούν οι Αλεξία και η Καρολίν και συνεχίζουν: «Το πλέξιμο αποτελεί ακόμα μέρος της κοινωνικής σύνδεσης των γυναικών στα νησιά. Ιδιαίτερα τον χειμώνα οι γυναίκες συναντιούνται με τις φίλες τους και πλέκουν. Παίζει καταλυτικό ρόλο, ιδίως στις μεγάλες ηλικίες, αφού τις κάνει να αισθάνονται παραγωγικές και χρήσιμες ενώ ως μορφή έκφρασης δημιουργεί την αίσθηση της αυτοεκτίμησης».

Προκειμένου να αποδείξουν ότι είναι δυνατό να αναπτυχθεί μια εξ ολοκλήρου τοπική παραγωγή ενδύματος, αποφάσισαν να συνεργαστούν με έναν από τους τελευταίους προμηθευτές ελληνικού μαλλιού, τον Μολοκότο.

Πρόκειται για τον πιο αξιόλογο παραγωγό μάλλινων νημάτων στην Ελλάδα. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1936 στην Κωνσταντινούπολη και υπήρξε μια ακμάζουσα επιχείρηση μέχρι και τη δεκαετία του '80, επειδή τότε ακόμα οι άνθρωποι έπλεκαν πολύ. Από τότε βέβαια σημειώθηκε μια σημαντική πτώση καθώς τα ready to wear πλεχτά κέρδισαν έδαφος. Τελευταία βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει μια σχετικά ανοδική τάση στα χειροποίητα πλεχτά, αν και πλέον τα περισσότερα νήματα του Μολοκότου προέρχονται από εισαγωγές.

Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Η Αλεξία Τρονέλ και η Καρολίν Περντί δημιούργησαν μια κολεξιόν που αποτελείται από 14 μοναδικά πουλόβερ τα οποία έπλεξαν οι γιαγιάδες της Τήνου. Είναι πολύχρωμα και όλα έχουν το δικό τους διαφορετικό σχέδιο. Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont

Τα χειροποίητα πλεχτά της Τήνου θα παρουσιαστούν αρχικά στην Galeries Lafayette στη Νίκαια και στο Παρίσι ενώ στη συνέχεια θα τεθούν προς πώληση μέσα από το σάιτ τους. Πρόθεση των δημιουργών είναι να εξακολουθήσουν να παράγουν χειροποίητα πουλόβερ στη Τήνο μέσα από ένα σύστημα προ-παραγγελιών.

Η επόμενη στάση του Ιtinérance θα είναι η Τυνησία όπου θα συναντήσουν τις κεντήτριες της Medina και θα σχεδιάσουν ένα unisex πουκάμισο.

«Κατά τη διάρκεια της αραβικής άνοιξης στην Τυνησία το 2010, το ποίημα του Ouled Ahmed, με τίτλο "Οι γυναίκες της χώρας μου" έγινε σύμβολο των ακτιβιστριών και των δικαιωμάτων τους. Αυτός ο φεμινιστικός ύμνος τραγουδιέται σε κάθε κινητοποίηση. Το κείμενο αυτό θα αποτελέσει το σημείο εκκίνησης του έργου μας στην Τυνησία, του πρώτου μας προορισμού στην αφρικανική ήπειρο. Έχουμε ήδη έρθει σε επαφή με τοπικούς τεχνίτες που θα μας βοηθήσουν με την αραβική καλλιγραφία του κειμένου και γι' αυτό τον λόγο θα συνεργαστούμε με την τοπική κοινωνική επιχείρηση Blue Fish».

Και έπεται συνέχεια.

Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
«Αυτές οι γιαγιάδες συνοψίζουν την απόλυτη εικόνα της "μεσογειακής" γυναίκας: φωτεινές, ζωντανές και πολύ φιλόξενες». Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Τα χειροποίητα πλεχτά της Τήνου θα παρουσιαστούν αρχικά στην Galeries Lafayette στη Νίκαια και στο Παρίσι ενώ στη συνέχεια θα τεθούν προς πώληση μέσα από το σάιτ τους. Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Ελληνίδες γιαγιάδες πλέκουν πουλόβερ στην Τήνο για ένα γαλλικό πρότζεκτ μόδας Facebook Twitter
Φωτο: Agathe Zaerpour & Philippine Chaumont
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλενα Βότση: Η κορυφαία Ελληνίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων προτιμά την ευθεία από τον κύκλο

Μόδα & Στυλ / Έλενα Βότση: Η κορυφαία Ελληνίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων προτιμά την ευθεία από τον κύκλο

Διεθνώς αναγνωρισμένη, με σπουδές στην Καλών Τεχνών και το Royal College of Art του Λονδίνου, έχει διαγράψει μία λαμπρή πορεία στον χώρο του design σχεδιάζοντας κοσμήματα για τα μεγαλύτερα μουσεία της χώρας, ενώ έχει συνεργαστεί και με φημισμένους οίκους μόδας του εξωτερικού
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ