Τι να σου κάνει κι ο Μπόρατ μέσα στο χάος που έχει αφήσει πίσω του ο Τραμπ

Τι να σου κάνει κι ο Μπόρατ μέσα στο χάος που έχει αφήσει πίσω του ο Τραμπ Facebook Twitter
Ακόμα και η σινεμά βεριτέ, αποκαλυπτική σάτιρα του Μπόρατ μοιάζει κοινότοπη και επιμελώς κατεργασμένη στην εποχή του Τραμπ.
0



ΜΟΙΑΖΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο καίριος ψυχαγωγός αυτών των ημερών ο γνωστός ηθοποιός (κωμικός κυρίως αλλά και δραματικός εσχάτως), σεναριογράφος, παραγωγός και «ξενιστής» μιας σειράς κραυγαλέων χαρακτήρων (Ali G, Μπόρατ, Μπρούνο, κλπ) Σάσα Μπάρον Κόεν, ως ένας από τους κεντρικούς ιστορικούς χαρακτήρες της «Δίκης των 7 του Σικάγο» (και συγκεκριμένα ο αστέρας της αντικουλτούρας Άμπι Χόφμαν) που προβάλλεται στο Netflix και βέβαια, ως δημιουργός και ερμηνευτής του νέου Borat που έσκασε με θόρυβο στην πλατφόρμα του Amazon Prime, δεκαπέντε σχεδόν χρόνια μετά από την πρώτη ταινία και σε έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο.


Στο "Borat 2" (ας το πούμε έτσι για να αποφύγουμε τον προγλωσσικό τίτλο-σιδηρόδρομο με τον οποίο εμφανίζεται επίσημα η ταινία), ο γνωστός παλαιολιθικός αντισημίτης δημοσιογράφος από το Καζακστάν επιστρέφει στην Γη της Επαγγελίας (και της ανωμαλίας), για να εκθέσει ξανά τις ρατσιστικές / σεξιστικές / ακροδεξιές / παθολογικές ιδέες απλών, κανονικών ανθρώπων αλλά και επώνυμων, πανίσχυρων αξιωματούχων στην Αμερική του Τραμπ. Μαζί του αυτή τη φορά στο νέο αυτό ψευδοντοκιμαντέρ που γυρίστηκε λίγο πριν αλλά και μέσα στην πανδημία, η 15χρονη «κόρη» του, η οποία προορίζεται να παραδοθεί ως δώρο (σεξουαλική σκλάβα) στον Αμερικανό Αντιπρόεδρο Μάικ Πενς.

Η αλήθεια είναι ότι, όπως τακτικά έχει παρατηρηθεί τα δύο τελευταία χρόνια, η δυναστεία του Τραμπ δεν ακυρώνει μόνο την δημοκρατία, αλλά και την σάτιρα. Η αντίδραση στο τέρας με τα ίδια μέσα (fake news, χτυπήματα κάτω από τη ζώνη) μοιάζει κι αυτή με τερατούργημα. 


Στην πορεία, επισκέπτονται μεταξύ άλλων «μία από τις ηγετικές φιγούρες του φεμινισμού», σύμφωνα με τον Μπόρατ, την πλατινέ ξανθιά influencer του Instagram (και αυτοαποκαλούμενη «βασίλισσα των sugar babies»), Macey Chanel, ένα συνέδριο Ρεπουμπλικάνων γυναικών, ένα ζαχαροπλαστείο όπου η ιδιοκτήτρια δεν έχει κανένα πρόβλημα να γράψει στην τούρτα που προορίζεται για τον Πενς, «Οι Εβραίοι δεν θα μας αντικαταστήσουν», έναν πλαστικό χειρουργό που μοιάζει να μην έχει κανέναν απολύτως ηθικό ενδοιασμό, μια μεγάλη συγκέντρωση για το δικαίωμα στην οπλοκατοχή, διάφορους ακροδεξιούς εξτρεμιστές, αλλά και μία γυναίκα 87 ετών που έχει επιζήσει από το Ολοκαύτωμα. Η κυρία αυτή πέθανε το καλοκαίρι που μας πέρασε, μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων της ταινίας, οι συγγενείς της όμως δεν είδαν με καθόλου μάτι την παρουσία της μέσα σε όλο αυτό το φαρσικό όργιο, μηνύοντας την ομάδα παραγωγής της ταινίας επειδή δεν είχε καταστήσει σαφές στην γυναίκα ότι επρόκειτο για σατιρικό προϊόν.

Τι να σου κάνει κι ο Μπόρατ μέσα στο χάος που έχει αφήσει πίσω του ο Τραμπ Facebook Twitter
Θεωρητικά, η προέλαση του Ντόναλντ Τραμπ (ή ΜακΝτόναλντ Τραμπ, όπως τον λέει ο Μπόρατ) στην εξουσία, θα αποτελούσε, αν μη τι άλλο, αστείρευτη πηγή έμπνευσης για την σάτιρα και για την κωμωδία, προσφέροντας διαρκώς έτοιμο υλικό.


Δύσκολο να πει κανείς με σιγουριά ποιο από τα σκετς-επεισόδια της ταινίας μπορεί να ήταν στημένο και ποιο όχι. Αυτός που σίγουρα αγνοούσε ότι τον έχουν τυλίξει σε μια μεγαλειώδη φάρσα είναι ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης και νυν δικηγόρος και κολαούζος του Τραμπ, Ρούντι Τζουλιάνι, (μα καλά, τόσο σάπιος ξεκούτης είναι; τίποτα δεν ψιλιάστηκε;) ο οποίος εμφανίζεται όχι μόνο να χαριεντίζεται με την «κόρη του Μπόρατ», η οποία του παρουσιάστηκε ως (ιδεολογικώς) φίλα προσκείμενη δημοσιογράφος, αλλά και ξαπλωμένος στο κρεβάτι με τα χέρια να πλησιάζουν στο ξεκούμπωτο παντελόνι του. Εκ των υστέρων δήλωσε ότι του την έφεραν μπαμπέσικα, η εικόνα όμως είναι αποκαλυπτική και τον κάνει ρόμπα ως την αιωνιότητα.

Δεν ξέρω, ακόμα κι αυτή η «σοκαριστική» κλιμάκωση της ταινίας, μου άφησε μια ξινόπικρη (δυσάρεστη δηλαδή) γεύση. Δεν είμαι σίγουρος πλέον εάν και κατά πόσο εκτιμώ αυτές τις «αντάρτικες» πρακτικές, παρά τις ευγενείς προθέσεις του πολυσχιδούς δημιουργού, ο οποίος δήλωνε σε μεγάλη συνέντευξή του στους New York Times την προηγούμενη εβδομάδα σχετικά με τους στόχους της ταινίας: «Το 2005 χρειαζόταν ένας μισογύνης, ρατσιστής και αντισημίτης χαρακτήρας σαν τον Μπόρατ για να εκθέσει τις κρυφές προκαταλήψεις των ανθρώπων. Σήμερα πλέον αυτές οι εσωτερικές προκαταλήψεις εκδηλώνονται απροκάλυπτα. Οι ρατσιστές είναι περήφανοι που είναι ρατσιστές. Όταν ο ίδιος ο Πρόεδρος είναι απροκάλυπτος ρατσιστής και φασίστας, αλλάζει το ύφος του διαλόγου σε ολόκληρη την κοινωνία. Ο σκοπός σε αυτή την δεύτερη ταινία δεν ήταν να αποκαλυφθεί το μέγεθος των ρατσιστικών αντιλήψεων αλλά η ολισθηρή κάθοδος στον ολοκληρωτισμό, όπου το καθεστώς μόνο κατ' όνομα είναι δημοκρατικό, όπως συμβαίνει στην Ρωσία και στην Τουρκία».


Η αλήθεια όμως είναι ότι, όπως τακτικά έχει παρατηρηθεί τα δύο τελευταία χρόνια, η δυναστεία του Τραμπ δεν ακυρώνει μόνο την δημοκρατία, αλλά και την σάτιρα. Η αντίδραση στο τέρας με τα ίδια μέσα (fake news, χτυπήματα κάτω από τη ζώνη) μοιάζει κι αυτή με τερατούργημα. Ακόμα και η σινεμά βεριτέ, αποκαλυπτική σάτιρα του Μπόρατ μοιάζει κοινότοπη και επιμελώς κατεργασμένη στην εποχή του Τραμπ. Θεωρητικά, η προέλαση του Ντόναλντ Τραμπ (ή ΜακΝτόναλντ Τραμπ, όπως τον λέει ο Μπόρατ) στην εξουσία, θα αποτελούσε, αν μη τι άλλο, αστείρευτη πηγή έμπνευσης για την σάτιρα και για την κωμωδία, προσφέροντας διαρκώς έτοιμο υλικό. Όπως όμως σημείωσε τις προάλλες ο κωμικός και παρουσιαστής Τζον Όλιβερ, το «έτοιμο» υλικό που προσφέρει ο Τραμπ είναι το χειρότερο είδος κωμωδίας: «Μακάρι να ξεκουμπιστεί κι αυτός και η πανδημία για να επιστρέψει και η κωμωδία στον ρόλο της».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ