Η σημασία του οσκαρικού θριάμβου της ταινίας «Παράσιτα»

Η σημασία του οσκαρικού θριάμβου της ταινίας «Παράσιτα» Facebook Twitter
Τα «Παράσιτα» ήρθαν στο παρά πέντε να σώσουν την παρτίδα, πέρα από τις οργανωμένες πιέσεις και τις ατελείωτες συζητήσεις στα πάνελ.
3

Σε μια βραδιά με κλειδωμένους νικητές στις 4 κατηγορίες των ηθοποιών, επαληθεύοντας τις προβλέψεις, το «1917» ως μεγάλο φαβορί για τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, αφού είχε τιμηθεί ήδη από τις Ενώσεις Παραγωγών και Σκηνοθετών, και με στενές μονομαχίες στο διασκευασμένο και στο πρωτότυπο σενάριο, η ανατροπή που επιφύλαξε το φινάλε δικαίωσε την αναμονή και τις προσδοκίες μιας νέας γενιάς που παρακολουθεί το σινεμά με ανοιχτή ματιά και δεν νοιάζεται και τόσο για τα κοινωνικά ζητήματα των συντεχνιών.

Το Χόλιγουντ επιθυμεί να κάνει τη διαφορά και να πρεσβεύει την προοδευτική ανησυχία, αλλά συχνά κλείνεται σε ένα καβούκι ασφάλειας, όπως αποδεικνύει η περσινή επικράτηση του «Πράσινου Βιβλίου» έναντι του «Ρόμα». Η μεγάλη ευκαιρία για διεύρυνση της υπόσχεσης που έδωσε πριν από δύο χρόνια το «Moonlight» υλοποιήθηκε με την επιλογή των «Παρασίτων», και μάλιστα καθολικά, αφού δεν έσπασαν τα Όσκαρ Σκηνοθεσίας και Ταινίας, καταλήγοντας αμφότερα, μαζί μ' εκείνα του πρωτότυπου σεναρίου και της διεθνούς ταινίας, στον Μπονγκ Τζουν Χο και το αριστούργημά του.

Ό,τι κι αν συνέβη στα 92α Όσκαρ, με πολλούς ή κανέναν παρουσιαστή, άνοδο ή πτώση της θεαματικότητας, η βραδιά ανήκει σε μια παρέα ταλαντούχων ανθρώπων από τη Νότια Κορέα που δεν πίστευαν στα αυτιά τους όταν άκουγαν τον τίτλο της ταινίας τους να αναγγέλλεται ξανά και ξανά.

Το σήμα δόθηκε στα βραβεία SAG, όταν η ταινία απέσπασε το κρίσιμο βραβείο για το καστ των άγνωστων συντελεστών του μπροστά από την κάμερα. Πέρσι τέτοια εποχή ο «Μαύρος Πάνθηρας» είχε κατακτήσει το αντίστοιχο βραβείο, αλλά το γεγονός πως μια ταινία που δεν μιλάει αγγλικά, με ηθοποιούς που δεν έχουν καμία σχέση με την ευρύτερη κοινότητα του αμερικανικής βιομηχανίας, εντυπωσίασε το μεγάλο και επιδραστικό σώμα των ηθοποιών έπρεπε να έχει υποψιάσει όσους θεωρούσαν βέβαιη τη νίκη του «1917» στην 92η απονομή των βραβείων Όσκαρ.

Το πιο πιθανό είναι τα «Παράσιτα» να έλαβαν πολλές ψήφους ακόμα και σε δεύτερη ή τρίτη επιλογή, συλλέγοντας έτσι μεγάλο ποσοστό, κυρίως γιατί άρεσαν στα περισσότερα από τα 8.000 μέλη της Ακαδημίας. Ούτε ο Μπονγκ, ούτε βέβαια το ασιατικό σινεμά είναι άγνωστοι στους Αμερικανούς επαγγελματίες του κινηματογράφου και ο θρίαμβός του συνέβη επειδή ακριβώς η ταινία, που κάλυπτε μαεστρικά όλα τα είδη, έχοντας σαφές κοινωνικό περιεχόμενο και άριστη τεχνική, έσπασε τα όρια της «ξένης» και δύσπεπτης ταινίας που συχνά συνοδεύει ως ρετσινιά οτιδήποτε δεν ακολουθεί οικείες αγγλόφωνες αφηγηματικές φόρμουλες.

Ο καθένας είναι ελεύθερος να μεθερμηνεύσει όπως νομίζει τη συγκεκριμένη βράβευση. Θα μπορούσε ο πιο υποψιασμένος θεατής εκτός Αμερικής να ισχυριστεί πως οι κρατούντες σταρ φόρεσαν τα δημοκρατικά καλά τους και έστειλαν πολιτικό μήνυμα στους ρατσιστές της εξουσίας λίγο πριν από τις εκλογές. Ή πως η επίσημη κινηματογραφική Αμερική επιχειρεί έμμεσο άνοιγμα με το world cinema, γιατί σκέφτεται και εμπορικά και κάπως παγκοσμιοποιημένα, κάνοντας σιωπηλά και μια μικρή αυτοκριτική για τη δική της σοδειά. Το πώς μπορεί να σκέφτεται κάθε μέλος της Ακαδημίας χωριστά προτού ψηφίσει δεν είναι παρά ακροβατική εικασία, δύσκολη στον προσδιορισμό από τη μυστική φύση της.

Η αλήθεια είναι, μέσα από διαπίστωση και παρατήρηση, πως τα «Παράσιτα» ενθουσίασαν από την πρώτη μέρα της προβολής τους στις Κάννες, έφυγαν από κει με Χρυσό Φοίνικα, διαδόθηκαν υπερθετικά επί μήνες στόμα με στόμα, έκαναν επιτυχία σε όλα τα box-office και έσκισαν στις ΗΠΑ. Τα Όσκαρ δεν βράβευσαν ένα απόκρυφο διαμαντάκι από τον έξω κόσμο αλλά ένα στιβαρό σουξέ και κάθε φορά που ακουγόταν ο τίτλος στο Dolby Theater το «χειροκροτόμετρο» χτυπούσε κόκκινο και το θέατρο σηκώθηκε και στις 4 προσωπικές βραβεύσεις του δημιουργού τους.

Η σημασία του οσκαρικού θριάμβου της ταινίας «Παράσιτα» Facebook Twitter
Όσκαρ καλύτερου animation μεγάλου μήκους για το «Toy Story 4».

Ήταν τόσο δυνατή και αποκλειστική η προτίμηση στα «Παράσιτα», που σε καμία άλλη κατηγορία δεν επελέγη διεθνής δημιουργία: στα κινούμενα σχέδια μεγάλου μήκους ο υπέροχος «Κλάους» του δαιμόνιου Ισπανού Σέρτζιο Πάμπλος και το ποιητικό «Έχασα το σώμα μου» του Ζερεμί Κλαπέν έχασαν από την τρίτη συνέχεια του «Toy Story», ενώ στο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους δύο από τα φαβορί, το «Για τη μικρή Σάμα» από τη Συρία και το «Honeyland» από τη Βόρειο Μακεδονία, υποκλίθηκαν στο εντελώς αμερικανικό «American Factory».

Και ενώ το βιωματικό «Ρόμα» του Κουαρόν θεωρήθηκε ένα κερδισμένο προσωπικό στοίχημα ανώτερου καλλιτεχνικού βεληνεκούς, τα «Παράσιτα» βραβεύτηκαν ως ολοκληρωμένο σινεμά, γιατί αυτό είναι στην ουσία. Έστω και προσωρινά, το δύσκαμπτο εμπόδιο των υποτίτλων καταρρίφθηκε και το Χόλιγουντ, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό το λιθολογικό και αόριστο concept, μπορεί να υπερηφανεύεται πως ψήφισε σωστά και δίκαια. Τώρα, αν το ιστορικό παράδειγμα έχει συνέχεια, αυτό, και πάλι, κανείς δεν είναι σε θέση να το μαντέψει.

Το σίγουρο είναι πως μια ταινία με προέλευση εκτός των τειχών κι ακόμη περισσότερο σκηνοθέτες απ' όλο τον κόσμο που δανείζουν το ταλέντο τους σε αμερικανικές παραγωγές δεν θεωρούνται ειδικές περιπτώσεις ή αφομοιωμένες εξαιρέσεις. Σε μια χρονιά που πολλοί διαμαρτυρήθηκαν για τα λευκά, αντρικά Όσκαρ, την απουσία των ανεξάρτητων ταινιών και των γυναικών από τις σημαντικές κατηγορίες, τα «Παράσιτα» ήρθαν στο παρά πέντε να σώσουν την παρτίδα, πέρα από τις οργανωμένες πιέσεις και τις ατελείωτες συζητήσεις στα πάνελ.

Ας μην ξεχνάμε πως η χρυσή εποχή του Χόλιγουντ χτίστηκε από τους θαυματουργούς εμιγκρέδες, τους πραγματικά αφομοιωμένους Αμερικανούς που ίδρυσαν τη βιομηχανία ονείρων. Πλέον, μπορούν να εργαστούν με τους δικούς τους όρους, στα όρια που θέτουν οι ίδιοι, με final cut, με δόξες και τιμές.

Η σημασία του οσκαρικού θριάμβου της ταινίας «Παράσιτα» Facebook Twitter
Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για τον Χοακίν Φίνιξ.

Ο ευγνώμων Χοακίν Φίνιξ, σηκώνοντας και πάλι όλο το βάρος του κόσμου, φαίνεται πλέον να βρίσκεται στο στρατευμένο του τριπ, αξιοποιώντας με τη σειρά του τα 5 και πλέον λεπτά δημοσιότητας και τη δεδομένη εκτίμηση που έχει κερδίσει επάξια όλα αυτά τα χρόνια με τις ενδελεχείς, συχνά σπαρακτικές ερμηνείες του, και μίλησε χωρίς περιστροφές και ευχαριστίες για την ανισότητα, την αδικία και την ατιμωρησία, κάνοντας την αυτοκριτική του και καταλήγοντας, συγκινητικά, με ένα στιχάκι που του είχε εμπιστευτεί ο πρόωρα χαμένος αδελφός του, στην εφηβεία του.

Η Ρενέ Ζελβέγκερ μας θύμισε πως η Τζούντι Γκάρλαντ δεν κατάφερε να κερδίσει Όσκαρ (είχε χάσει από την Γκρέις Κέλι, αντί να φύγει θριαμβεύτρια για το «A star is born») και ανανέωσε τους όρκους στη γειτονιά που την είχε ξεχάσει για χρόνια.

Ο Μπραντ Πιτ ακούστηκε πιο επίσημος και σοβαρός σε σύγκριση με τα πιο ελαφρόκαρδα speeches του στις πρόσφατες βραβεύσεις, ενώ το κορίτσι του Χόλιγουντ, η κόρη του σεβάσμιου Μπρους και της έγκριτης Νταϊάν, η Λόρα Ντερν, έλαβε το καλύτερο δώρο γενεθλίων που θα μπορούσε να φανταστεί.

Η τελετή είχε περιορισμένο περιεχόμενο, πάρα πολλή μουσική και τραγούδια, τον Έμινεμ στα ντουζένια του, την Μπίλι Έιλις ως πένθιμη νότα στο κλασικό in memoriam τμήμα της βραδιάς και τον Έλτον Τζον, περιχαρή και συγκινημένο, να αφήνει τον πρώτο λόγο στον καλλιτεχνικό του Διόσκουρο, τον Μπέρνι Τόπιν, τη στιγμή που ανέβηκε για να παραλάβει το δεύτερο Όσκαρ του, στο «I'm gonna love me again» που ακουγόταν σαν να βγήκε από την πιο κεφάτη περίοδό του στα '70s, για λογαριασμό του «Rocketman».

Ό,τι κι αν συνέβη στα 92α Όσκαρ, με πολλούς ή κανέναν παρουσιαστή, άνοδο ή πτώση της θεαματικότητας, η βραδιά ανήκει σε μια παρέα ταλαντούχων ανθρώπων από τη Νότια Κορέα που δεν πίστευαν στα αυτιά τους όταν άκουγαν τον τίτλο της ταινίας τους να αναγγέλλεται ξανά και ξανά, ελπίζοντας πως κάποια στιγμή το όνειρο θα ξαποστάσει για να γιορτάσουν μεθυσμένοι τη δόξα τους στο πιο κοντινό μπαρ.

Η σημασία του οσκαρικού θριάμβου της ταινίας «Παράσιτα» Facebook Twitter
Έλτον Τζον και Μπέρνι Τόπιν με το Όσκαρ Τραγουδιού για το «I'm gonna love me again».

Τα 92α βραβεία Oscar τα απολαύσαμε αποκλειστικά στην COSMOTE TV. Όσοι δεν κατάφεραν να παρακολουθήσουν την τελετή απονομής, μπορούν να την απολαύσουν μονταρισμένη και υποτιτλισμένη, στις 14/02 στις 20.15 στο COSMOTE CINEMA OSCARS HD. Επιπλέον, έως τις 16/02 δείτε καθημερινά οσκαρικές ταινίες από τα 92 χρόνια του θεσμού, αγαπημένα classics και animations στο αποκλειστικό κανάλι για τα Οscar μόνο στην COSMOTE TV.

Οθόνες
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα Παράσιτα: Ο αθέατος κόσμος των υπογείων της Σεούλ - Εκεί όπου ζουν πραγματικοί άνθρωποι

Διεθνή / Τα Παράσιτα: Ο αθέατος κόσμος των υπογείων της Σεούλ - Εκεί όπου ζουν πραγματικοί άνθρωποι

Αν η ταινία Τα Παράσιτα είναι είναι προϊόν φαντασίας, το θέμα που πραγματεύεται για το χάσμα πλούτου - φτώχειας στη Νότια Κορέα είναι πέρα για πέρα αληθινό - όπως ακριβώς και τα μικροσκοπικά, ημιυπόγεια της Σεούλ, τα λεγόμενα banjiha.
Τα «Παράσιτα» πρέπει να πάρουν (τουλάχιστον) το Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής μόνο γι’ αυτό το σπίτι

Design / Τα «Παράσιτα» πρέπει να πάρουν (τουλάχιστον) το Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής μόνο γι’ αυτό το σπίτι

Η εντυπωσιακή κατοικία στην καρδιά της ταινίας δεν αποτελεί απλά το ιδανικό σκηνικό για την λειτουργία των χαρακτήρων αλλά είναι αυτή που καθοδηγεί την πλοκή σε εντελώς απρόσμενα μέρη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ