Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit

Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit Facebook Twitter
Η Ολίβια Κόλμαν στο ρόλο της Βασίλισσας Άννας - της τελευταίας εκπρσώπου της βρετανικής μοναρχίας που έθεσε βέτο σε νομοσχέδιο - στo "The Favourite" του Γιώργου Λάνθιμου
0

Υπάρχει μια εξαιρετική σκηνή στο The Favourite, την ταινία με θέμα το τέλος της μοναρχίας των Στιούαρτ», ξεκινά η κυριακάτικη στήλη του κεντρικού πολιτικού αρθρογράφου του Observer, Andrew Rawnsley, «όταν η Βασίλισσα Άννα [την οποία υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν] είναι έτοιμη να προτείνει μια νέα ευρωπαϊκή πολιτική στην κυβέρνησή της. Πριν όμως προλάβει να ανοίξει το στόμα της, γίνεται φανερό από τις αντιδράσεις των βουλευτών με τις περούκες, ότι δεν πρόκειται να κάνουν αποδεκτές τις εισηγήσεις της. Τότε εκείνη λιποθυμά και πέφτοντας χτυπά το πάτωμα με δυνατό γδούπο».

«Δεν περιμένω να σωριαστεί τοιουτοτρόπως η "Βασίλισσα Τερέζα" όταν ηττηθεί στο κοινοβούλιο αυτή την εβδομάδα, από τη στιγμή ειδικά που η απόρριψη της πρότασής της για το Brexit δεν αναμένεται να προκαλέσει έκπληξη σε κανένα.

Αν ζούσαμε ακόμα σύμφωνα με τους παραδοσιακούς βρετανικούς πολιτικούς κανόνες, η ήττα θα αποτελούσε αυτομάτως αυλαία για την κυρία Μέι. Το Brexit είναι το καθοριστικό ζήτημα της θητείας της, ζήτημα στο οποίο αναμένεται να αποτύχει παταγωδώς.

Λογικά θα περιμέναμε την αυτονόητη παραίτηση ενός πρωθυπουργού μετά από μια τέτοια ταπεινωτική απόρριψη. Κι όμως κανείς, φίλος ή εχθρός, δεν περιμένει από την κύρια Μέι να υποβάλλει την παραίτησή της.

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το The Favourite μπορεί να μας διαφωτίσει σχετικά με το πώς η Βρετανία και η κυβέρνησή της παγιδεύτηκαν σ' αυτόν τον κραυγαλέο εφιάλτη. Συνιστώ ανεπιφύλακτα την ταινία και όχι μόνο για τις εκθαμβωτικές ερμηνείες της Ολίβια Κόλμαν, της Ρέιτσελ Γουάιζ και της Έμμα Στόουν. Παρότι δεν στέκεται με αυστηρότητα στην ιστορική ακρίβεια των γεγονότων, μας παρακινεί να δώσουμε περισσότερη προσοχή σε μια κρίσιμη περίοδο της ιστορίας μας που ελάχιστα διδάσκεται στο σχολείο και παραμένει μάλλον άγνωστη σε πολλούς Βρετανούς».

Και καταλήγοντας στο άρθρο του με τον τίτλο «Από τον εφιάλτη του Brexit πρέπει να προκύψει μια πιο στιβαρή δημοκρατία», ο Andrew Rawnsley σημειώνει:


«Άνθρωποι των οποίων την αντίληψη σέβομαι, πιστεύουν ότι όταν κατακαθίσει τελικά η σκόνη, η Βρετανία θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσει την "χαλαρή" συμπεριφορά της σε σχέση με τους κανόνες της δημοκρατίας και να υιοθετήσει ένα πιο συγκροτημένο και κωδικοποιημένο σύνταγμα...»

«...Αν είχαμε κατανοήσει την ιστορία μας, ενδεχομένως να είχαμε αποφύγει αυτόν τον εφιάλτη – ή τουλάχιστον να ήμασταν καλύτερα εξοπλισμένοι για να τον αντιμετωπίσουμε. Η Βασίλισσα Άννα, η οποία έχασε και τα 17 παιδιά της, πέθανε χωρίς διάδοχο. Αντί να ρισκάρουν να παραδώσουν τον θρόνο σε κάποιον άλλο ταραχοποιό εκπρόσωπο της δυναστείας των Στιούαρτ, οι "πραγματιστές" ιθύνοντες του βρετανικού κοινοβουλευτισμού στρατολόγησαν έναν ανταλλακτικό μονάρχη από τη Γερμανία που δεν μιλούσε λέξη αγγλικά. Η δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισέγγονή του είναι αυτή που φοράει ακόμα το στέμμα».

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ