Οι «Γυναίκες» του Σταύρου Τσιώλη: Η τριλογία που συγχωρεί αυτούς που από έρωτα εκπέσανε

Οι «Γυναίκες» του Σταύρου Τσιώλη: Η τριλογία που συγχωρεί αυτούς που από έρωτα εκπέσανε Facebook Twitter
Άνδρες και γυναίκες στη βάρκα του Τσιώλη είναι αλληλοεξαρτημένοι και ισότιμοι συνεπιβάτες στα ταξίδια του στην Ελλάδα που μετέφερε μέσα από τις ιστορίες του. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Η νέα ταινία του Σταύρου Τσιώλη, Γυναίκες που Περάσατε από Δω, περιγράφεται στον υπότιτλό της ως «ακίνητη ταινία δρόμου». Το οξύμωρο δικαιολογείται εύκολα, αφού οι δυο πρωταγωνιστές της έχουν αράξει σε ένα συγκεκριμένο σημείο της Αθήνας και γύρω τους περαστικοί περιγράφουν τα ταξίδια τους στον χωροχρόνο.

Κάπως έτσι είχε τοποθετήσει ο Τσιώλης και δύο αντίστοιχους ήρωες, 26 χρόνια πριν, σε μια εκκλησία στην ορεινή Αρκαδία όπου γύρω τους συνέβαινε μια σειρά από σουρεαλιστικά γεγονότα. Ήταν η αρχή μιας παράδοξης τριλογίας, από τις σπάνιες περιπτώσεις στο ελληνικό σινεμά που ένας σκηνοθέτης επιχειρούσε κάτι τέτοιο.


Η περίπτωση του Τσιώλη άλλωστε μοιάζει μοναδική στο εγχώριο σινεμά μας. Παιδί της Φίνος Φιλμς, βοηθός του Δαλιανίδη, έκανε δικές του ταινίες στα τελευταία μεγάλα χρόνια της εταιρείας, σταμάτησε για μια 15ετία όπου εργάστηκε κυρίως ως πωλητής ειδών λαϊκής τέχνης.

Επανήλθε στον χώρο το 1985 με το Μια Τόσο Μακρινή Απουσία που θριάμβευσε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και συνέχισε κάνοντας πολύ προσωπικές δουλειές, όχι όμως αυτό για το οποίο του είχαν πει κάποτε στη Φίνος, ότι είναι δηλαδή γεννημένος για κωμωδίες και θα έπρεπε να ασχοληθεί σοβαρότερα με αυτές. Η φιλία που ξεκινά με τον Χρήστο Βακαλόπουλο αλλά και τον Αργύρη Μπακιρτζή τους φέρνει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Αρκαδία, όπου στα βουνά της φτιάχνουν μια κωμωδία που όμοια με τη δική της ήταν δύσκολο να βρεις.

Η τριλογία του, βαθύτατα ελληνική και σχεδόν αδύνατο να μεταφραστεί επαρκώς σε άλλη γλώσσα, είναι ένα πολύτιμο δώρο του ίδιου προς το κοινό, δοσμένο με τις βασικές αρχές που έμαθε στον Φίνο, τη μεθοδολογία δηλαδή για ένα αξιοσέβαστο και εύστροφο λαϊκό (και διόλου λαϊκίστικο) σινεμά, πλημμυρισμένο από τη δική του τάση για διαρκείς αφηγήσεις με έναν τρόπο τόσο ξεχωριστό που γίνεται εύκολα trademark. 


Το Παρακαλώ Γυναίκες Μην Κλαίτε (μια «έγχρωμη κωμωδία») είναι η ιστορία του Θεοφάνη και του Θεοδόση (Δημήτρης Βλάχος, Αργύρης Μπακιρτζής αντίστοιχα), δυο αγιογράφων που τους περιμένουν οι επίτροποι της εκκλησίας ενός χωριού με ανυπομονησία. Άφραγκοι και περιφερόμενοι ως νομάδες, θα σταματήσουν το ταξίδι τους σε μια παλιά εκκλησία και θα εγκατασταθούν προσωρινά εκεί.

Κατά τη διαμονή θα εμφανιστούν στο καταφύγιό τους γυναίκες που προσπαθούν να ξεχάσουν το παρελθόν τους και ψάχνουν μια νέα ζωή, ντόπιοι μικροπωλητές που σπρώχνουν από κλεμμένα πικάπ μέχρι θρόνους του Βασιλιά Γεωργίου, τσοπάνηδες, λαϊκά μουσικά σχήματα, φιλαρμονικές ορχήστρες, μέχρι και το φάντασμα μιας ηλικιωμένης.

 

Σκηνή από το «Παρακαλώ Γυναίκες Μην Κλαίτε»


Οι διάλογοι δεν είναι ακριβώς σπαρταριστοί αλλά διακρίνεις μέσα τους ένα υπόγειο, ραφινάτο χιούμορ, εντελώς ξένο με τις μορφές που το εκφέρουν, και η αντίθεση αυτή δένει υπέροχα με τη διττή υπόσταση των πρωταγωνιστών. Κατεργάρηδες αλλά και έντιμοι, μπατίρηδες αλλά και αριστοκράτες, κλέφτες παγκαριού αλλά και θεοσεβούμενοι, μιλούν απαξιωτικά και ταυτόχρονα με ύμνους για το γυναικείο φύλο.

Το τελευταίο χαρακτηριστικό γίνεται σήμα κατατεθέν των επόμενων ταινιών του, η ασταμάτητη ανάγκη για την κατανόηση του γυναικείου ψυχισμού από μια σειρά ετερόκλητων ανδρών που όσο υποτιμητικά και αν μιλήσουν γι' αυτές, στο τέλος αντιλαμβάνονται πως υπήρξαν απλά τυφλωμένοι από τον έρωτά τους.


Έξι χρόνια αργότερα, το 1998, ο Τσιώλης υπογράφει την ταινία που έμελλε να είναι η δημοφιλέστερή του μέχρι σήμερα. Το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες («μια καλοκαιρινή μακεδονική κωμωδία») ακολουθεί 3 μπατζανάκηδες (Ζουγανέλης, Μπακιρτζής, Μπουλάς) που φεύγουν από τη Θεσσαλονίκη για τη Θάσο όπου τους περιμένουν οι γυναίκες τους για καλοκαιρινές διακοπές, αλλά δεν φτάνουν ποτέ, ζώντας μια νεοελληνική Οδύσσεια, γεμάτη από γυναίκες-μάγισσες, καζίνο, ΠΑΣΟΚ και μουσική από CD (όχι ραδιόφωνο), χαμένοι ανάμεσα σε υπαρξιακές και πολιτικές αναλύσεις.

Η ταινία ήταν πετυχημένη στην εποχή της, κανείς όμως δε μπορούσε να διανοηθεί αυτό που θα ξεκινούσε να συμβαίνει περίπου 10 χρόνια αργότερα και συνεχίζεται ως τώρα.

 

«Ας περιμένουν οι γυναίκες»


Το φιλμ ξεπέρασε κατά πολύ το όνομα και το έργο του Τσιώλη, καθώς το ανέβασμα των κορυφαίων στιγμών του σε μικρά βίντεο στο Διαδίκτυο, παράλληλα με την ξαφνική τάση επιστροφής στο καλτ που ξεκίνησε στα πρώτα χρόνια της κρίσης, μετέτρεψε Μπουλά και Σία σε προφήτες, και ο εύστοχος (για τα βελούδινα late '90s) λόγος του Τσιώλη έγινε κάτι σαν εθνικό κειμήλιο.

Η λατρεία αυτή αναπτύχθηκε από ένα κοινό που είχε ανάγκη να βρει αυτούς που «τα έλεγαν τότε αλλά δεν τους ακούγαμε», πάνω περίπου στην ίδια λογική που από τη διάδοση ενός καλτ βίντεο έφερε στη βουλή τον Λεβέντη.

Χωρίς να ευθύνεται γι' αυτό η ίδια η ταινία, που κατά το μεγαλύτερο μέρος της είναι απολαυστική, έγινε εξαιρετικά δημοφιλής σε κόσμο που πιθανά και να μην την έχει δει ολόκληρη, αλλά ούτε και να έχει μπει στον κόπο να βρει άλλη ταινία του σκηνοθέτη.


Πριν ζήσει η ταινία αυτή τη δεύτερη ζωή της, ο Τσιώλης συνέχισε το δρόμο του με το Φτάσαμεε! (2004) και από τότε παρέμενε κινηματογραφικά σιωπηλός. Η είδηση των γυρισμάτων του Γυναίκες που Περάσατε από Δω (για τα οποία δημιουργήθηκε και καμπάνια crowdfunding) έφερνε και το εύλογο ερώτημα. Θα έκλεινε μια τριλογία ή θα βλέπαμε ένα remake του Ας Περιμένουν οι Γυναίκες λόγω της πρωτοφανούς δημοφιλίας του;

Έντιμος κινηματογραφικά, ο Τσιώλης ασχολήθηκε αποκλειστικά με την πρώτη αποστολή, την ολοκλήρωση δηλαδή ενός σύμπαντος πονεμένων και συμπονετικών αμαρτωλών ανδρών, αιώνια ερωτευμένων με το γυναικείο φύλο και αδύναμων στο να χειριστούν αυτό το συναίσθημα.

 

Τρέιλερ της ταινίας: «Γυναίκες που Περάσατε από Δω»


Οι πρωταγωνιστές του εδώ, Κωνσταντίνος Τζούμας και Ερρίκος Λίτσης, χρησιμοποιούν τον χώρο σε αντιστοιχία με τους αγιογράφους της πρώτης ταινίας. Το δικό τους καταφύγιο είναι δυο καρέκλες και ένα τραπέζι, όπου με θέα την Αθήνα ακούν ιστορίες για αταίριαστα προξενιά, σατράπηδες συζύγους που δεν έχουν καταλάβει πόσο τυχεροί είναι και έρωτες βγαλμένους από τον μαγικό ρεαλισμό. Αστειεύονται, χαμογελούν φιλικά και στοχάζονται για τη ζωή και τον έρωτα, έχοντας πάντα στο τέλος έναν καλό λόγο για τους πρωταγωνιστές των περιπετειών.

Η περίφημη ατάκα του Μπακιρτζή από το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες, «διότι οι άνθρωποι δε συγχωρούν αυτούς που από έρωτα εκπέσανε», είναι η βασική πρωταγωνίστρια στα όσα δράματα εξιστορούνται εδώ, με τη γραφή του Τσιώλη να χρησιμοποιεί λόγια-βάλσαμο προς τους ηττημένους ήρωές του.


Λειτουργώντας και απολογιστικά, η ταινία του υπενθυμίζει τις βασικές αρχές όσων προσπάθησε να πει ο σκηνοθέτης από τα όρη της Αρκαδίας πριν από 25 χρόνια. Ότι η ζωή μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους, συναισθήματα και συμφέροντα δημιουργούν κρίσεις και δράματα, στο τέλος όμως η συγχώρεση είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία. Άνδρες και γυναίκες στη βάρκα του Τσιώλη είναι αλληλοεξαρτημένοι και ισότιμοι συνεπιβάτες στα ταξίδια του στην Ελλάδα που μετέφερε μέσα από τις ιστορίες του.

Η τριλογία του, βαθύτατα ελληνική και σχεδόν αδύνατο να μεταφραστεί επαρκώς σε άλλη γλώσσα, είναι ένα πολύτιμο δώρο του ίδιου προς το κοινό, δοσμένο με τις βασικές αρχές που έμαθε στον Φίνο, τη μεθοδολογία δηλαδή για ένα αξιοσέβαστο και εύστροφο λαϊκό (και διόλου λαϊκίστικο) σινεμά, πλημμυρισμένο από τη δική του τάση για διαρκείς αφηγήσεις με έναν τρόπο τόσο ξεχωριστό που γίνεται εύκολα trademark. Τον ευχαριστούμε πολύ.

Info

Η ταινία «Γυναίκες που Περάσατε από Δω» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 13/12, από την Tulip Entertainment.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ