ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σπάνια έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων του «Ghost in the Noonday Sun» στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχή του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές.
1

βετεράνος σκηνοθέτης Πίτερ Μέντακ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος και θυμάται στο ντοκιμαντέρ The Ghost of Peter Sellers τα όσα τραγελαφικά έζησε κατά τα γυρίσματα μιας ταινίας που ολοκληρώθηκε επεισοδιακά.

Ουκ ολίγες φορές έχουν δημιουργηθεί ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν με γλαφυρό τρόπο μια πρωτίστως προσωπική και στη συνέχεια ομαδική προσπάθεια να ξεπεραστούν όρια, θεωρητικά πέραν των ανθρωπίνων δυνατοτήτων, με σκοπό τη σύλληψη και την κατασκευή ενός κινηματογραφικού αριστουργήματος.

Έχουμε δει ντοκιμαντέρ σαν το Hearts of Darkness της Έλεανορ Κόπολα, που είδε τον σύζυγό της να καταρρέει οικονομικά και σωματικά μέχρι να ολοκληρώσει το Αποκάλυψη Τώρα!, ή την Κόλαση του Ανρί Ζορζ Κλουζό που πετούσε στα έκπληκτα μάτια μας μια αδιανόητα ερωτική Ρόμι Σνάιντερ στο σπάνιας ομορφιάς υλικό που ξέμεινε από το έργο που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει ποτέ ο Γάλλος σκηνοθέτης.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης, ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο.

Η πρόκληση λοιπόν για κάτι ξεχωριστό που μπορεί να οδηγήσει τον δημιουργό στην τρέλα και που πολλές φορές τον ταυτίζει με τους ήρωές του, σαν το Φιτζκαράλντο του Βέρνερ Χέρτζογκ, μπορεί κάλλιστα να καταγραφεί και να μελετηθεί. Σπάνια όμως έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων μιας πειρατικής κωμωδίας στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές, όχι γιατί γυρίζονταν ένα σπουδαίο φιλμ, αλλά γιατί ήταν από την αρχή μια πολύ κακή ιδέα που κανείς δεν είχε το θάρρος να την σταματήσει.

Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό Ruling Class (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές. Προσεγγίστηκε από τον Πίτερ Σέλερς για μια διασκευή του μυθιστορήματος Ghost in the Noonday Sun που έμοιαζε με πειρατική κωμωδία, χωρίς όμως να έχει μετατραπεί ακριβώς σε κινηματογραφικό σενάριο.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό «Ruling Class» (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές.

 Το όνομα του Σέλερς όμως, αλλά και του εξίσου απολαυστικού κωμικού Σπάικ Μίλιγκαν –που θα εμπλέκονταν και στη δημιουργική διαδικασία– οδήγησε στο γρήγορο «ναι» με τους συντελεστές να φεύγουν για το λιμάνι της Κυρήνειας όπου θα γίνονταν το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων.

Άλλωστε βρισκόμασταν στις αρχές των '70s, όπου πολύ πιο τρελές ιδέες έπαιρναν το ΟΚ από κινηματογραφικά στούντιο και αλήθεια είναι πως η παραγωγή αυτή έμοιαζε χαμηλού ρίσκου. Όταν το συνεργείο έφτασε στην Κυρήνεια πρωτοείδε και το πειρατικό πλοίο που θα αποτελούσε το βασικό «σπίτι» των γυρισμάτων, ριγμένο όμως πάνω σε βράχους, εκεί που το έστειλε ο μεθυσμένος Έλληνας καπετάνιος του. Κακό σημάδι, αλλά κανείς δεν πτοήθηκε.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο. Έφερνε χρήματα, μοίραζε ασταμάτητο γέλιο και, τουλάχιστον ακόμη, τα τερτίπια του έμεναν ως ιστορίες που τελείωναν με το «τέλος καλό, όλα καλά» αφού καμιά παραγωγή δεν είχε καταστραφεί με υπαιτιότητά του. Μέχρι που έφτασε στην Κύπρο.

 

Το τρέιλερ του «The Ghost of Peter Sellers»

Ο Σέλερς, μόλις αντιλήφθηκε πως ουσιαστικά δεν υπήρχε σενάριο και ότι ο Μέντακ αδυνατούσε να βγάλει χιουμοριστικό υλικό, έχασε κάθε ενδιαφέρον για την ταινία. Εξαφανίζονταν για ώρες, με αποτέλεσμα από νωρίς η παραγωγή να πηγαίνει πίσω χρονικά, γεγονός που άγχωνε τον Μέντακ και χειροτέρευε ακόμη περισσότερο το υλικό του. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν ο Σέλερς προσποιήθηκε πως έπαθε καρδιακή προσβολή, οδηγήθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο και ενώ όλοι νόμιζαν πως παρέμενε εκεί, ο Μέντακ είδε τυχαία φωτογραφίες του, δυο μέρες μετά, σε εστιατόριο του Λονδίνου.

Εκεί κάπου άρχισαν να αντιλαμβάνονται όλοι πως οδηγούνταν σε αδιέξοδο, με τον Σέλερς να εκλιπαρεί τον φίλο του Σπάικ Μίλιγκαν να γράψει ένα καλύτερο σενάριο για να ξαναρχίσουν, και τον Μέντακ να βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δέχεται όλες τις προσβολές του πρωταγωνιστή του (που τον θεωρούσε ανίκανο να διαχειριστεί μια τέτοια παραγωγή) αλλά παράλληλα να μην παραιτείται καθώς είχε ανάγκη τα χρήματα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πειστούν όλοι πως για το κοινό καλό πρέπει να συνεχίσουν κάτι που επέφερε κύμα σπαρταριστών περιστατικών. Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής (!), ενώ στο τέλος είχε το κουράγιο να πλακωθεί με τον συμπρωταγωνιστή του Τόνι Φρανσιόζα.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Η αφίσα της ταινίας που, αν και δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο το 1985 σε VHS, έχει πλέον αποκτήσει ένα cult στάτους.

Όταν η Columbia πήρε το τελικό υλικό από την καταπονημένη ομάδα της, διαπίστωσε πως η διανομή μιας ταινίας κάκιστης και άρρυθμης μόνο κακό θα της έκανε. Έτσι έβαλε τις μπομπίνες στην αποθήκη και το Ghost in the Noonday Sun κυκλοφόρησε μόνο το 1985 σε VHS, όταν πλέον είχε αποκτήσει ένα cult στάτους. 30 χρόνια μετά, ξαναβγήκε σε DVD και ο Πίτερ Μέντακ, μετά από δεκάδες ταινίες και σειρές, βρήκε την ευκαιρία να θυμηθεί την πιο θλιβερή στιγμή της καριέρας του.

Στο φετινό Ghost of Peter Sellers επέστρεψε στην Κύπρο και ξαναθυμήθηκε τους φρικτούς μήνες που πέρασε προσπαθώντας να συνεννοηθεί με τον Σέλερς αλλά και να δικαιολογηθεί για το ότι δεν πήρε την απόφαση να διακόψει τα γυρίσματα πριν παρεκτραπεί η κατάσταση. «Θέλω να σκοτώσω κάποιον για όσα έγιναν, αλλά δυστυχώς είναι όλοι νεκροί» λέει κάποια στιγμή με χιούμορ, ξορκίζοντας τους δαίμονές του με ένα επώδυνο, ίσως και σαδιστικό τρόπο. 35 χρόνια μετά, η απολογία του μοιάζει συγκινητική, δεν παύει όμως να είναι και ισχυρό τεκμήριο μιας μικρής φιλμικής καταστροφής.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο δύστροπος Πίτερ Σέλερς έχασε γρήγορα το ενδιαφέρον του για την ταινία. Προφασίστηκε μέχρι και καρδιακή προσβολή για ένα ταξίδι αστραπή στο Λονδίνο.
Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.
Οθόνες
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
"Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής"Όχι ακριβώς. Το διαφημιστικό, όντως, γυρίστηκε στην Κερύνεια και είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=7QKwRTGm22A Περιλαμβάνει τον Peter Sellers, τον Spike Milligan και τον James Villiers. Έπρεπε να γίνει μετατροπή στο σενάριο διότι ο Sellers ενημέρωσε ...προφανώς τελευταία στιγμή, ότι ήταν πρόεδρος του αντικαπνιστικού συνδέσμου (!) και δεν του επιτρεπόταν να αγγίζει τσιγάρα (I'm chairman of the Anti-Smoking League and its in my contract that I'm not allowed to touch cigarettes), ο ταλαίπωρος Medak τότε στράφηκε προς τον Spike, όπου και ο ίδιος τον ενημέρωσε ότι είναι ο αντιπρόεδρος του παραπάνω συνδέσμου (I cant touch the packet either. I'm deputy chairman of the Anti-Smoking League). ...Άλλο “fun fact” αναφορικά με το εν λόγω διαφημιστικό ήταν το γεγονός ότι ο Spike Milligan είχε θέσει ως όρο -για να βουτήξει στο νερό στα πλαίσια του σεναρίου- να μαζέψουν όλα τα φύκια, διότι του θύμιζαν ...κουράδες (turds) οπότε, πριν το γύρισμα, είχαν πέσει δεκάδες ντόπιοι μέσα στο λιμάνι με δίχτυα και μάζευαν τα φύκια...Ο Medak, που μίλησε χτες, μου έδωσε την εντύπωση ενός πολύ ευαίσθητου ανθρώπου, με δύσκολα βιώματα, που η εμπειρία των γυρισμάτων αυτής της ταινίας υπήρξε μάλλον άκρως τραυματική, αν και τελικώς ένα κάποιο μάθημα ζωής.