Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σπάνια έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων του «Ghost in the Noonday Sun» στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχή του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές.
1

βετεράνος σκηνοθέτης Πίτερ Μέντακ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος και θυμάται στο ντοκιμαντέρ The Ghost of Peter Sellers τα όσα τραγελαφικά έζησε κατά τα γυρίσματα μιας ταινίας που ολοκληρώθηκε επεισοδιακά.

Ουκ ολίγες φορές έχουν δημιουργηθεί ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν με γλαφυρό τρόπο μια πρωτίστως προσωπική και στη συνέχεια ομαδική προσπάθεια να ξεπεραστούν όρια, θεωρητικά πέραν των ανθρωπίνων δυνατοτήτων, με σκοπό τη σύλληψη και την κατασκευή ενός κινηματογραφικού αριστουργήματος.

Έχουμε δει ντοκιμαντέρ σαν το Hearts of Darkness της Έλεανορ Κόπολα, που είδε τον σύζυγό της να καταρρέει οικονομικά και σωματικά μέχρι να ολοκληρώσει το Αποκάλυψη Τώρα!, ή την Κόλαση του Ανρί Ζορζ Κλουζό που πετούσε στα έκπληκτα μάτια μας μια αδιανόητα ερωτική Ρόμι Σνάιντερ στο σπάνιας ομορφιάς υλικό που ξέμεινε από το έργο που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει ποτέ ο Γάλλος σκηνοθέτης.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης, ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο.

Η πρόκληση λοιπόν για κάτι ξεχωριστό που μπορεί να οδηγήσει τον δημιουργό στην τρέλα και που πολλές φορές τον ταυτίζει με τους ήρωές του, σαν το Φιτζκαράλντο του Βέρνερ Χέρτζογκ, μπορεί κάλλιστα να καταγραφεί και να μελετηθεί. Σπάνια όμως έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων μιας πειρατικής κωμωδίας στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές, όχι γιατί γυρίζονταν ένα σπουδαίο φιλμ, αλλά γιατί ήταν από την αρχή μια πολύ κακή ιδέα που κανείς δεν είχε το θάρρος να την σταματήσει.

Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό Ruling Class (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές. Προσεγγίστηκε από τον Πίτερ Σέλερς για μια διασκευή του μυθιστορήματος Ghost in the Noonday Sun που έμοιαζε με πειρατική κωμωδία, χωρίς όμως να έχει μετατραπεί ακριβώς σε κινηματογραφικό σενάριο.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό «Ruling Class» (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές.

 Το όνομα του Σέλερς όμως, αλλά και του εξίσου απολαυστικού κωμικού Σπάικ Μίλιγκαν –που θα εμπλέκονταν και στη δημιουργική διαδικασία– οδήγησε στο γρήγορο «ναι» με τους συντελεστές να φεύγουν για το λιμάνι της Κυρήνειας όπου θα γίνονταν το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων.

Άλλωστε βρισκόμασταν στις αρχές των '70s, όπου πολύ πιο τρελές ιδέες έπαιρναν το ΟΚ από κινηματογραφικά στούντιο και αλήθεια είναι πως η παραγωγή αυτή έμοιαζε χαμηλού ρίσκου. Όταν το συνεργείο έφτασε στην Κυρήνεια πρωτοείδε και το πειρατικό πλοίο που θα αποτελούσε το βασικό «σπίτι» των γυρισμάτων, ριγμένο όμως πάνω σε βράχους, εκεί που το έστειλε ο μεθυσμένος Έλληνας καπετάνιος του. Κακό σημάδι, αλλά κανείς δεν πτοήθηκε.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο. Έφερνε χρήματα, μοίραζε ασταμάτητο γέλιο και, τουλάχιστον ακόμη, τα τερτίπια του έμεναν ως ιστορίες που τελείωναν με το «τέλος καλό, όλα καλά» αφού καμιά παραγωγή δεν είχε καταστραφεί με υπαιτιότητά του. Μέχρι που έφτασε στην Κύπρο.

 

Το τρέιλερ του «The Ghost of Peter Sellers»

Ο Σέλερς, μόλις αντιλήφθηκε πως ουσιαστικά δεν υπήρχε σενάριο και ότι ο Μέντακ αδυνατούσε να βγάλει χιουμοριστικό υλικό, έχασε κάθε ενδιαφέρον για την ταινία. Εξαφανίζονταν για ώρες, με αποτέλεσμα από νωρίς η παραγωγή να πηγαίνει πίσω χρονικά, γεγονός που άγχωνε τον Μέντακ και χειροτέρευε ακόμη περισσότερο το υλικό του. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν ο Σέλερς προσποιήθηκε πως έπαθε καρδιακή προσβολή, οδηγήθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο και ενώ όλοι νόμιζαν πως παρέμενε εκεί, ο Μέντακ είδε τυχαία φωτογραφίες του, δυο μέρες μετά, σε εστιατόριο του Λονδίνου.

Εκεί κάπου άρχισαν να αντιλαμβάνονται όλοι πως οδηγούνταν σε αδιέξοδο, με τον Σέλερς να εκλιπαρεί τον φίλο του Σπάικ Μίλιγκαν να γράψει ένα καλύτερο σενάριο για να ξαναρχίσουν, και τον Μέντακ να βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δέχεται όλες τις προσβολές του πρωταγωνιστή του (που τον θεωρούσε ανίκανο να διαχειριστεί μια τέτοια παραγωγή) αλλά παράλληλα να μην παραιτείται καθώς είχε ανάγκη τα χρήματα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πειστούν όλοι πως για το κοινό καλό πρέπει να συνεχίσουν κάτι που επέφερε κύμα σπαρταριστών περιστατικών. Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής (!), ενώ στο τέλος είχε το κουράγιο να πλακωθεί με τον συμπρωταγωνιστή του Τόνι Φρανσιόζα.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Η αφίσα της ταινίας που, αν και δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο το 1985 σε VHS, έχει πλέον αποκτήσει ένα cult στάτους.

Όταν η Columbia πήρε το τελικό υλικό από την καταπονημένη ομάδα της, διαπίστωσε πως η διανομή μιας ταινίας κάκιστης και άρρυθμης μόνο κακό θα της έκανε. Έτσι έβαλε τις μπομπίνες στην αποθήκη και το Ghost in the Noonday Sun κυκλοφόρησε μόνο το 1985 σε VHS, όταν πλέον είχε αποκτήσει ένα cult στάτους. 30 χρόνια μετά, ξαναβγήκε σε DVD και ο Πίτερ Μέντακ, μετά από δεκάδες ταινίες και σειρές, βρήκε την ευκαιρία να θυμηθεί την πιο θλιβερή στιγμή της καριέρας του.

Στο φετινό Ghost of Peter Sellers επέστρεψε στην Κύπρο και ξαναθυμήθηκε τους φρικτούς μήνες που πέρασε προσπαθώντας να συνεννοηθεί με τον Σέλερς αλλά και να δικαιολογηθεί για το ότι δεν πήρε την απόφαση να διακόψει τα γυρίσματα πριν παρεκτραπεί η κατάσταση. «Θέλω να σκοτώσω κάποιον για όσα έγιναν, αλλά δυστυχώς είναι όλοι νεκροί» λέει κάποια στιγμή με χιούμορ, ξορκίζοντας τους δαίμονές του με ένα επώδυνο, ίσως και σαδιστικό τρόπο. 35 χρόνια μετά, η απολογία του μοιάζει συγκινητική, δεν παύει όμως να είναι και ισχυρό τεκμήριο μιας μικρής φιλμικής καταστροφής.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο δύστροπος Πίτερ Σέλερς έχασε γρήγορα το ενδιαφέρον του για την ταινία. Προφασίστηκε μέχρι και καρδιακή προσβολή για ένα ταξίδι αστραπή στο Λονδίνο.
Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.
Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
"Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής"Όχι ακριβώς. Το διαφημιστικό, όντως, γυρίστηκε στην Κερύνεια και είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=7QKwRTGm22A Περιλαμβάνει τον Peter Sellers, τον Spike Milligan και τον James Villiers. Έπρεπε να γίνει μετατροπή στο σενάριο διότι ο Sellers ενημέρωσε ...προφανώς τελευταία στιγμή, ότι ήταν πρόεδρος του αντικαπνιστικού συνδέσμου (!) και δεν του επιτρεπόταν να αγγίζει τσιγάρα (I'm chairman of the Anti-Smoking League and its in my contract that I'm not allowed to touch cigarettes), ο ταλαίπωρος Medak τότε στράφηκε προς τον Spike, όπου και ο ίδιος τον ενημέρωσε ότι είναι ο αντιπρόεδρος του παραπάνω συνδέσμου (I cant touch the packet either. I'm deputy chairman of the Anti-Smoking League). ...Άλλο “fun fact” αναφορικά με το εν λόγω διαφημιστικό ήταν το γεγονός ότι ο Spike Milligan είχε θέσει ως όρο -για να βουτήξει στο νερό στα πλαίσια του σεναρίου- να μαζέψουν όλα τα φύκια, διότι του θύμιζαν ...κουράδες (turds) οπότε, πριν το γύρισμα, είχαν πέσει δεκάδες ντόπιοι μέσα στο λιμάνι με δίχτυα και μάζευαν τα φύκια...Ο Medak, που μίλησε χτες, μου έδωσε την εντύπωση ενός πολύ ευαίσθητου ανθρώπου, με δύσκολα βιώματα, που η εμπειρία των γυρισμάτων αυτής της ταινίας υπήρξε μάλλον άκρως τραυματική, αν και τελικώς ένα κάποιο μάθημα ζωής.