Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σπάνια έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων του «Ghost in the Noonday Sun» στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχή του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές.
1

βετεράνος σκηνοθέτης Πίτερ Μέντακ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος και θυμάται στο ντοκιμαντέρ The Ghost of Peter Sellers τα όσα τραγελαφικά έζησε κατά τα γυρίσματα μιας ταινίας που ολοκληρώθηκε επεισοδιακά.

Ουκ ολίγες φορές έχουν δημιουργηθεί ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν με γλαφυρό τρόπο μια πρωτίστως προσωπική και στη συνέχεια ομαδική προσπάθεια να ξεπεραστούν όρια, θεωρητικά πέραν των ανθρωπίνων δυνατοτήτων, με σκοπό τη σύλληψη και την κατασκευή ενός κινηματογραφικού αριστουργήματος.

Έχουμε δει ντοκιμαντέρ σαν το Hearts of Darkness της Έλεανορ Κόπολα, που είδε τον σύζυγό της να καταρρέει οικονομικά και σωματικά μέχρι να ολοκληρώσει το Αποκάλυψη Τώρα!, ή την Κόλαση του Ανρί Ζορζ Κλουζό που πετούσε στα έκπληκτα μάτια μας μια αδιανόητα ερωτική Ρόμι Σνάιντερ στο σπάνιας ομορφιάς υλικό που ξέμεινε από το έργο που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει ποτέ ο Γάλλος σκηνοθέτης.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης, ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο.

Η πρόκληση λοιπόν για κάτι ξεχωριστό που μπορεί να οδηγήσει τον δημιουργό στην τρέλα και που πολλές φορές τον ταυτίζει με τους ήρωές του, σαν το Φιτζκαράλντο του Βέρνερ Χέρτζογκ, μπορεί κάλλιστα να καταγραφεί και να μελετηθεί. Σπάνια όμως έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων μιας πειρατικής κωμωδίας στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές, όχι γιατί γυρίζονταν ένα σπουδαίο φιλμ, αλλά γιατί ήταν από την αρχή μια πολύ κακή ιδέα που κανείς δεν είχε το θάρρος να την σταματήσει.

Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό Ruling Class (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές. Προσεγγίστηκε από τον Πίτερ Σέλερς για μια διασκευή του μυθιστορήματος Ghost in the Noonday Sun που έμοιαζε με πειρατική κωμωδία, χωρίς όμως να έχει μετατραπεί ακριβώς σε κινηματογραφικό σενάριο.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό «Ruling Class» (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές.

 Το όνομα του Σέλερς όμως, αλλά και του εξίσου απολαυστικού κωμικού Σπάικ Μίλιγκαν –που θα εμπλέκονταν και στη δημιουργική διαδικασία– οδήγησε στο γρήγορο «ναι» με τους συντελεστές να φεύγουν για το λιμάνι της Κυρήνειας όπου θα γίνονταν το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων.

Άλλωστε βρισκόμασταν στις αρχές των '70s, όπου πολύ πιο τρελές ιδέες έπαιρναν το ΟΚ από κινηματογραφικά στούντιο και αλήθεια είναι πως η παραγωγή αυτή έμοιαζε χαμηλού ρίσκου. Όταν το συνεργείο έφτασε στην Κυρήνεια πρωτοείδε και το πειρατικό πλοίο που θα αποτελούσε το βασικό «σπίτι» των γυρισμάτων, ριγμένο όμως πάνω σε βράχους, εκεί που το έστειλε ο μεθυσμένος Έλληνας καπετάνιος του. Κακό σημάδι, αλλά κανείς δεν πτοήθηκε.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο. Έφερνε χρήματα, μοίραζε ασταμάτητο γέλιο και, τουλάχιστον ακόμη, τα τερτίπια του έμεναν ως ιστορίες που τελείωναν με το «τέλος καλό, όλα καλά» αφού καμιά παραγωγή δεν είχε καταστραφεί με υπαιτιότητά του. Μέχρι που έφτασε στην Κύπρο.

 

Το τρέιλερ του «The Ghost of Peter Sellers»

Ο Σέλερς, μόλις αντιλήφθηκε πως ουσιαστικά δεν υπήρχε σενάριο και ότι ο Μέντακ αδυνατούσε να βγάλει χιουμοριστικό υλικό, έχασε κάθε ενδιαφέρον για την ταινία. Εξαφανίζονταν για ώρες, με αποτέλεσμα από νωρίς η παραγωγή να πηγαίνει πίσω χρονικά, γεγονός που άγχωνε τον Μέντακ και χειροτέρευε ακόμη περισσότερο το υλικό του. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν ο Σέλερς προσποιήθηκε πως έπαθε καρδιακή προσβολή, οδηγήθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο και ενώ όλοι νόμιζαν πως παρέμενε εκεί, ο Μέντακ είδε τυχαία φωτογραφίες του, δυο μέρες μετά, σε εστιατόριο του Λονδίνου.

Εκεί κάπου άρχισαν να αντιλαμβάνονται όλοι πως οδηγούνταν σε αδιέξοδο, με τον Σέλερς να εκλιπαρεί τον φίλο του Σπάικ Μίλιγκαν να γράψει ένα καλύτερο σενάριο για να ξαναρχίσουν, και τον Μέντακ να βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δέχεται όλες τις προσβολές του πρωταγωνιστή του (που τον θεωρούσε ανίκανο να διαχειριστεί μια τέτοια παραγωγή) αλλά παράλληλα να μην παραιτείται καθώς είχε ανάγκη τα χρήματα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πειστούν όλοι πως για το κοινό καλό πρέπει να συνεχίσουν κάτι που επέφερε κύμα σπαρταριστών περιστατικών. Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής (!), ενώ στο τέλος είχε το κουράγιο να πλακωθεί με τον συμπρωταγωνιστή του Τόνι Φρανσιόζα.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Η αφίσα της ταινίας που, αν και δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο το 1985 σε VHS, έχει πλέον αποκτήσει ένα cult στάτους.

Όταν η Columbia πήρε το τελικό υλικό από την καταπονημένη ομάδα της, διαπίστωσε πως η διανομή μιας ταινίας κάκιστης και άρρυθμης μόνο κακό θα της έκανε. Έτσι έβαλε τις μπομπίνες στην αποθήκη και το Ghost in the Noonday Sun κυκλοφόρησε μόνο το 1985 σε VHS, όταν πλέον είχε αποκτήσει ένα cult στάτους. 30 χρόνια μετά, ξαναβγήκε σε DVD και ο Πίτερ Μέντακ, μετά από δεκάδες ταινίες και σειρές, βρήκε την ευκαιρία να θυμηθεί την πιο θλιβερή στιγμή της καριέρας του.

Στο φετινό Ghost of Peter Sellers επέστρεψε στην Κύπρο και ξαναθυμήθηκε τους φρικτούς μήνες που πέρασε προσπαθώντας να συνεννοηθεί με τον Σέλερς αλλά και να δικαιολογηθεί για το ότι δεν πήρε την απόφαση να διακόψει τα γυρίσματα πριν παρεκτραπεί η κατάσταση. «Θέλω να σκοτώσω κάποιον για όσα έγιναν, αλλά δυστυχώς είναι όλοι νεκροί» λέει κάποια στιγμή με χιούμορ, ξορκίζοντας τους δαίμονές του με ένα επώδυνο, ίσως και σαδιστικό τρόπο. 35 χρόνια μετά, η απολογία του μοιάζει συγκινητική, δεν παύει όμως να είναι και ισχυρό τεκμήριο μιας μικρής φιλμικής καταστροφής.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο δύστροπος Πίτερ Σέλερς έχασε γρήγορα το ενδιαφέρον του για την ταινία. Προφασίστηκε μέχρι και καρδιακή προσβολή για ένα ταξίδι αστραπή στο Λονδίνο.
Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.
Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
"Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής"Όχι ακριβώς. Το διαφημιστικό, όντως, γυρίστηκε στην Κερύνεια και είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=7QKwRTGm22A Περιλαμβάνει τον Peter Sellers, τον Spike Milligan και τον James Villiers. Έπρεπε να γίνει μετατροπή στο σενάριο διότι ο Sellers ενημέρωσε ...προφανώς τελευταία στιγμή, ότι ήταν πρόεδρος του αντικαπνιστικού συνδέσμου (!) και δεν του επιτρεπόταν να αγγίζει τσιγάρα (I'm chairman of the Anti-Smoking League and its in my contract that I'm not allowed to touch cigarettes), ο ταλαίπωρος Medak τότε στράφηκε προς τον Spike, όπου και ο ίδιος τον ενημέρωσε ότι είναι ο αντιπρόεδρος του παραπάνω συνδέσμου (I cant touch the packet either. I'm deputy chairman of the Anti-Smoking League). ...Άλλο “fun fact” αναφορικά με το εν λόγω διαφημιστικό ήταν το γεγονός ότι ο Spike Milligan είχε θέσει ως όρο -για να βουτήξει στο νερό στα πλαίσια του σεναρίου- να μαζέψουν όλα τα φύκια, διότι του θύμιζαν ...κουράδες (turds) οπότε, πριν το γύρισμα, είχαν πέσει δεκάδες ντόπιοι μέσα στο λιμάνι με δίχτυα και μάζευαν τα φύκια...Ο Medak, που μίλησε χτες, μου έδωσε την εντύπωση ενός πολύ ευαίσθητου ανθρώπου, με δύσκολα βιώματα, που η εμπειρία των γυρισμάτων αυτής της ταινίας υπήρξε μάλλον άκρως τραυματική, αν και τελικώς ένα κάποιο μάθημα ζωής.