Μόνικα, το Κακό Κορίτσι

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Για κάποια χρόνια αυτή ήταν η μοναδική εκδοχή της ταινίας του Μπέργκμαν στις ΗΠΑ, η οποία παίχτηκε για καιρό σε σινεμά για ενήλικες και σε drive-in σε διάσπαρτα σημεία της χώρας. Το φιλμ κατέληξε τελικά στον σπουδαιότερο διανομέα μη αμερικανικών ταινιών των ΗΠΑ, στη Janus, την εταιρία που χρόνια αργότερα δημιούργησε την Criterion Collection.
0

Ο Κρόγκερ Μπαμπ ήταν μια αξιοπρόσεκτη περίπτωση στον θεότρελο κόσμο της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Άνθρωπος της μικρής, ανεξάρτητης παράγωγης, καθώς δε θα άντεχε ποτέ να έχει κάποιο στούντιο πάνω από το κεφάλι του, μπήκε στο χώρο από σπόντα και έμαθε από νωρίς πως το μυστικό της επιτυχίας αν δεν έχεις ήδη λεφτά για επένδυση, είναι να φτιάξεις κάτι πάμφθηνο και να προσπαθήσεις να κοροϊδέψεις το κοινό. Κάπως έτσι βρέθηκε σε μια εταιρία που έπαιρνε κάκιστες ταινίες, αλλάζοντας ολόκληρες σκηνές με υλικό από φιλμ που φτιάχνονταν για ιατρικά συνέδρια και πείθοντας τον κόσμο ότι προσφέρει «απαγορευμένο» θέαμα.

Η μεγαλύτερη επιτυχία του Μπαμπ, κορωνίδα των πρώιμων exploitation ταινιών, ήταν το Mom and Dad, γυρισμένο το 1945 μετά από μια έρευνα του Μπαμπ σε περιοχή του Τέξας όπου υπήρχε αεροπορική βάση και η παρουσία πολλών στρατιωτών εκεί επέφερε πολλές ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες σε ντόπιες κοπέλες. Ο Μπαμπ, ως παραγωγός, γύρισε την ταινία σε 6 μόλις ημέρες με ελάχιστο κόστος και πρόσθεσε στην ιστορία του (μια νεαρή κοπέλα που μένει έγκυος χωρίς να γνωρίζει κάτι για την αντισυλληπτική προστασία και την σεξουαλική υγιεινή επειδή οι γονείς της αρνούνται να της πουν), αληθινές σκηνές από γέννα ώστε να καταφέρει να αυξήσει τη διάρκεια της ταινίας αλλά και να ολοκληρώσει έναν κύκλο προειδοποίησης στη νεολαία, ευελπιστώντας να πάρει άδεια για την ταινία του κάτω από την ομπρέλα του «εκπαιδευτικού» φιλμ. Η κύρια δουλειά του έγινε όμως μετά την ολοκλήρωση της ταινίας και αφορούσε την προώθησή της. Έστειλε κόπιες σε διάφορα σημεία της χώρας, κυρίως μικρές πόλεις, και μαζί τους έστελνε ανθρώπους που υποτίθεται ότι ήταν οργισμένοι ντόπιοι οι οποίοι ξεκινούσαν εκστρατεία κατά της ταινίας ώστε να δημιουργηθεί ο απαραίτητος θόρυβος. Το κόλπο πάντα έπιανε και το φιλμ του θεωρείται ως σήμερα ένα από τα πιο πετυχημένα στις ΗΠΑ σε αναλογία εσόδων/κόστους.

Ο Μπαμπ ζήτησε να ξαναγραφεί η μουσική της ταινίας, ώστε να έχει έναν πιο jazzy και αισθησιακό τόνο, μεταγλώττισε την ταινία στα αγγλικά και πρόσθεσε νέες, δικές του σκηνές ώστε να φέρει την ιστορία στα δικά του μέτρα. Συγκεκριμένα, προσπάθησε να εξάψει την περιέργεια της εκκολαπτόμενης γενιάς του Rock n' Roll, έχοντας ως πρωταγωνίστρια ένα «κακό» κορίτσι που παρασέρνει έναν νεαρό, αλλά κυρίως των γονιών αυτής της γενιάς, που θα έβλεπαν με τα μάτια τους που οδηγούνταν η τότε νεολαία.

Το πρόβλημα με την επιτυχία του Mom and Dad για τον Μπαμπ ήταν πως ακόμη και για το αθώο αμερικανικό κοινό της εποχής, τα προωθητικά του κόλπα γίνονταν πια αντιληπτά. Τα καυτά ηθικά και κοινωνικά θέματα με τα οποία ασχολούνταν, όπως το σεξ ή τα ναρκωτικά, συνοδεύονταν από εντυπωσιακές αφίσες που προειδοποιούσαν το κοινό για θεάματα που δεν είχαν ξαναδεί στη ζωή τους, όμως όσοι αντιλήφθηκαν την κοροϊδία μία φορά έμειναν μακριά από τις ταινίες του. Γι' αυτό στράφηκε στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο ελπίζοντας να επιστρέψει στις επιτυχίες. Θύμα του ήταν το Καλοκαίρι με τη Μόνικα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν το οποίο και αγόρασε στις αρχές του 1955 (στην Σουηδία έκανε πρεμιέρα το 1953) βλέποντας την λίγων δευτερολέπτων σκηνή όπου η Χάριετ Άντερσον εμφανίζεται γυμνόστηθη. Θα πρέπει να πέρασαν δεκάδες σκέψεις από το μυαλό του Μπαμπ για το πως μπορεί να εκμεταλλευτεί κάτι τέτοιο και μετά την εξασφάλιση των δικαιωμάτων έπιασε δουλειά.

Το σχέδιο για την αμερικανική προώθηση της ταινίας θα στηρίζονταν σε μια σειρά από αοριστίες για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο τέχνης, ο οποίος θα παρουσιάζονταν ως ένα μέσο που έχει αφήσει πίσω του τα ταμπού της αμερικανικής κινηματογραφίας και δείχνει θεάματα που στη χώρα θα θεωρούνταν «άσεμνα» και απαγορευμένα. Βέβαια αυτό δε θα μπορούσε να γίνει με την υπάρχουσα υπόθεση της ταινίας, οπότε έπρεπε να υπάρξουν αρκετές αλλαγές στο περιεχόμενο. Ο Μπαμπ ζήτησε να ξαναγραφεί η μουσική της ταινίας, ώστε να έχει έναν πιο jazzy και αισθησιακό τόνο, μεταγλώττισε την ταινία στα αγγλικά και πρόσθεσε νέες, δικές του σκηνές ώστε να φέρει την ιστορία στα δικά του μέτρα. Συγκεκριμένα, προσπάθησε να εξάψει την περιέργεια της εκκολαπτόμενης γενιάς του Rock n' Roll, έχοντας ως πρωταγωνίστρια ένα «κακό» κορίτσι που παρασέρνει έναν νεαρό, αλλά κυρίως των γονιών αυτής της γενιάς, που θα έβλεπαν με τα μάτια τους που οδηγούνταν η τότε νεολαία.

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Η εκδοχή αυτή της ταινίας, που στις ΗΠΑ ονομάστηκε Monika, the Story of a Bad Girl, άφησε πίσω μια σειρά από απίθανες προωθητικές αφίσες, γεμάτες σεξουαλικά υπονοούμενα, που κατάφεραν να φέρουν το κοινό μέσα στις αίθουσες.
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter

Η εκδοχή αυτή της ταινίας, που στις ΗΠΑ ονομάστηκε Monika, the Story of a Bad Girl, άφησε πίσω μια σειρά από απίθανες προωθητικές αφίσες, γεμάτες σεξουαλικά υπονοούμενα, που κατάφεραν να φέρουν το κοινό μέσα στις αίθουσες. Ένα από τα θύματα μάλιστα της καμπάνιας ήταν και ο νεαρός τότε Γούντι Άλεν, που αργότερα εξελίχθηκε σε μεγάλο θαυμαστή του Μπέργκμαν. Ο Άλεν σε συνεντευξή του, χρόνια αργότερα, παραδέχτηκε πως η πρώτη ταινία του Μπέργκμαν που είδε ποτέ ήταν το Καλοκαίρι με τη Μόνικα, όχι γιατί γνώριζε τότε τον σκηνοθέτη (άλλωστε και να τον γνώριζε, δεν υπήρχε πουθενά το όνομά του στις αφίσες), αλλά γιατί όλοι στη γειτονιά του μιλούσαν για μια ταινία που περιέχει γυμνό, κάτι αδιανόητο για αμερικανική ταινία εκείνα τα χρόνια.

Για κάποια χρόνια αυτή ήταν η μοναδική εκδοχή της ταινίας του Μπέργκμαν στις ΗΠΑ, η οποία παίχτηκε για καιρό σε σινεμά για ενήλικες και σε drive-in σε διάσπαρτα σημεία της χώρας. Το φιλμ κατέληξε τελικά στον σπουδαιότερο διανομέα μη αμερικανικών ταινιών των ΗΠΑ, στη Janus, την εταιρία που χρόνια αργότερα δημιούργησε την Criterion Collection. Η τελευταία, όταν κυκλοφόρησε το Καλοκαίρι με τη Μόνικα ως μέρος της συλλογής της, διατηρώντας το χιούμορ της, συμπεριέλαβε στα extras το τρέιλερ της ταινίας όπως ακριβώς την παρουσίασε ο Μπαμπ, θυμίζοντας μας πως για πολλά χρόνια, η έλλειψη πληροφοριών για την παγκόσμια κινηματογραφία ισχυροποιούσε πολύ  τη θέση των διανομέων που μπορούσαν κυριολεκτικά να εκμεταλλευτούν ένα φιλμ – πολλές παρόμοιες ιστορίες άλλωστε είχαν συμβεί και στη χώρα μας.

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ