Μόνικα, το Κακό Κορίτσι

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Για κάποια χρόνια αυτή ήταν η μοναδική εκδοχή της ταινίας του Μπέργκμαν στις ΗΠΑ, η οποία παίχτηκε για καιρό σε σινεμά για ενήλικες και σε drive-in σε διάσπαρτα σημεία της χώρας. Το φιλμ κατέληξε τελικά στον σπουδαιότερο διανομέα μη αμερικανικών ταινιών των ΗΠΑ, στη Janus, την εταιρία που χρόνια αργότερα δημιούργησε την Criterion Collection.
0

Ο Κρόγκερ Μπαμπ ήταν μια αξιοπρόσεκτη περίπτωση στον θεότρελο κόσμο της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Άνθρωπος της μικρής, ανεξάρτητης παράγωγης, καθώς δε θα άντεχε ποτέ να έχει κάποιο στούντιο πάνω από το κεφάλι του, μπήκε στο χώρο από σπόντα και έμαθε από νωρίς πως το μυστικό της επιτυχίας αν δεν έχεις ήδη λεφτά για επένδυση, είναι να φτιάξεις κάτι πάμφθηνο και να προσπαθήσεις να κοροϊδέψεις το κοινό. Κάπως έτσι βρέθηκε σε μια εταιρία που έπαιρνε κάκιστες ταινίες, αλλάζοντας ολόκληρες σκηνές με υλικό από φιλμ που φτιάχνονταν για ιατρικά συνέδρια και πείθοντας τον κόσμο ότι προσφέρει «απαγορευμένο» θέαμα.

Η μεγαλύτερη επιτυχία του Μπαμπ, κορωνίδα των πρώιμων exploitation ταινιών, ήταν το Mom and Dad, γυρισμένο το 1945 μετά από μια έρευνα του Μπαμπ σε περιοχή του Τέξας όπου υπήρχε αεροπορική βάση και η παρουσία πολλών στρατιωτών εκεί επέφερε πολλές ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες σε ντόπιες κοπέλες. Ο Μπαμπ, ως παραγωγός, γύρισε την ταινία σε 6 μόλις ημέρες με ελάχιστο κόστος και πρόσθεσε στην ιστορία του (μια νεαρή κοπέλα που μένει έγκυος χωρίς να γνωρίζει κάτι για την αντισυλληπτική προστασία και την σεξουαλική υγιεινή επειδή οι γονείς της αρνούνται να της πουν), αληθινές σκηνές από γέννα ώστε να καταφέρει να αυξήσει τη διάρκεια της ταινίας αλλά και να ολοκληρώσει έναν κύκλο προειδοποίησης στη νεολαία, ευελπιστώντας να πάρει άδεια για την ταινία του κάτω από την ομπρέλα του «εκπαιδευτικού» φιλμ. Η κύρια δουλειά του έγινε όμως μετά την ολοκλήρωση της ταινίας και αφορούσε την προώθησή της. Έστειλε κόπιες σε διάφορα σημεία της χώρας, κυρίως μικρές πόλεις, και μαζί τους έστελνε ανθρώπους που υποτίθεται ότι ήταν οργισμένοι ντόπιοι οι οποίοι ξεκινούσαν εκστρατεία κατά της ταινίας ώστε να δημιουργηθεί ο απαραίτητος θόρυβος. Το κόλπο πάντα έπιανε και το φιλμ του θεωρείται ως σήμερα ένα από τα πιο πετυχημένα στις ΗΠΑ σε αναλογία εσόδων/κόστους.

Ο Μπαμπ ζήτησε να ξαναγραφεί η μουσική της ταινίας, ώστε να έχει έναν πιο jazzy και αισθησιακό τόνο, μεταγλώττισε την ταινία στα αγγλικά και πρόσθεσε νέες, δικές του σκηνές ώστε να φέρει την ιστορία στα δικά του μέτρα. Συγκεκριμένα, προσπάθησε να εξάψει την περιέργεια της εκκολαπτόμενης γενιάς του Rock n' Roll, έχοντας ως πρωταγωνίστρια ένα «κακό» κορίτσι που παρασέρνει έναν νεαρό, αλλά κυρίως των γονιών αυτής της γενιάς, που θα έβλεπαν με τα μάτια τους που οδηγούνταν η τότε νεολαία.

Το πρόβλημα με την επιτυχία του Mom and Dad για τον Μπαμπ ήταν πως ακόμη και για το αθώο αμερικανικό κοινό της εποχής, τα προωθητικά του κόλπα γίνονταν πια αντιληπτά. Τα καυτά ηθικά και κοινωνικά θέματα με τα οποία ασχολούνταν, όπως το σεξ ή τα ναρκωτικά, συνοδεύονταν από εντυπωσιακές αφίσες που προειδοποιούσαν το κοινό για θεάματα που δεν είχαν ξαναδεί στη ζωή τους, όμως όσοι αντιλήφθηκαν την κοροϊδία μία φορά έμειναν μακριά από τις ταινίες του. Γι' αυτό στράφηκε στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο ελπίζοντας να επιστρέψει στις επιτυχίες. Θύμα του ήταν το Καλοκαίρι με τη Μόνικα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν το οποίο και αγόρασε στις αρχές του 1955 (στην Σουηδία έκανε πρεμιέρα το 1953) βλέποντας την λίγων δευτερολέπτων σκηνή όπου η Χάριετ Άντερσον εμφανίζεται γυμνόστηθη. Θα πρέπει να πέρασαν δεκάδες σκέψεις από το μυαλό του Μπαμπ για το πως μπορεί να εκμεταλλευτεί κάτι τέτοιο και μετά την εξασφάλιση των δικαιωμάτων έπιασε δουλειά.

Το σχέδιο για την αμερικανική προώθηση της ταινίας θα στηρίζονταν σε μια σειρά από αοριστίες για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο τέχνης, ο οποίος θα παρουσιάζονταν ως ένα μέσο που έχει αφήσει πίσω του τα ταμπού της αμερικανικής κινηματογραφίας και δείχνει θεάματα που στη χώρα θα θεωρούνταν «άσεμνα» και απαγορευμένα. Βέβαια αυτό δε θα μπορούσε να γίνει με την υπάρχουσα υπόθεση της ταινίας, οπότε έπρεπε να υπάρξουν αρκετές αλλαγές στο περιεχόμενο. Ο Μπαμπ ζήτησε να ξαναγραφεί η μουσική της ταινίας, ώστε να έχει έναν πιο jazzy και αισθησιακό τόνο, μεταγλώττισε την ταινία στα αγγλικά και πρόσθεσε νέες, δικές του σκηνές ώστε να φέρει την ιστορία στα δικά του μέτρα. Συγκεκριμένα, προσπάθησε να εξάψει την περιέργεια της εκκολαπτόμενης γενιάς του Rock n' Roll, έχοντας ως πρωταγωνίστρια ένα «κακό» κορίτσι που παρασέρνει έναν νεαρό, αλλά κυρίως των γονιών αυτής της γενιάς, που θα έβλεπαν με τα μάτια τους που οδηγούνταν η τότε νεολαία.

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Η εκδοχή αυτή της ταινίας, που στις ΗΠΑ ονομάστηκε Monika, the Story of a Bad Girl, άφησε πίσω μια σειρά από απίθανες προωθητικές αφίσες, γεμάτες σεξουαλικά υπονοούμενα, που κατάφεραν να φέρουν το κοινό μέσα στις αίθουσες.
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter

Η εκδοχή αυτή της ταινίας, που στις ΗΠΑ ονομάστηκε Monika, the Story of a Bad Girl, άφησε πίσω μια σειρά από απίθανες προωθητικές αφίσες, γεμάτες σεξουαλικά υπονοούμενα, που κατάφεραν να φέρουν το κοινό μέσα στις αίθουσες. Ένα από τα θύματα μάλιστα της καμπάνιας ήταν και ο νεαρός τότε Γούντι Άλεν, που αργότερα εξελίχθηκε σε μεγάλο θαυμαστή του Μπέργκμαν. Ο Άλεν σε συνεντευξή του, χρόνια αργότερα, παραδέχτηκε πως η πρώτη ταινία του Μπέργκμαν που είδε ποτέ ήταν το Καλοκαίρι με τη Μόνικα, όχι γιατί γνώριζε τότε τον σκηνοθέτη (άλλωστε και να τον γνώριζε, δεν υπήρχε πουθενά το όνομά του στις αφίσες), αλλά γιατί όλοι στη γειτονιά του μιλούσαν για μια ταινία που περιέχει γυμνό, κάτι αδιανόητο για αμερικανική ταινία εκείνα τα χρόνια.

Για κάποια χρόνια αυτή ήταν η μοναδική εκδοχή της ταινίας του Μπέργκμαν στις ΗΠΑ, η οποία παίχτηκε για καιρό σε σινεμά για ενήλικες και σε drive-in σε διάσπαρτα σημεία της χώρας. Το φιλμ κατέληξε τελικά στον σπουδαιότερο διανομέα μη αμερικανικών ταινιών των ΗΠΑ, στη Janus, την εταιρία που χρόνια αργότερα δημιούργησε την Criterion Collection. Η τελευταία, όταν κυκλοφόρησε το Καλοκαίρι με τη Μόνικα ως μέρος της συλλογής της, διατηρώντας το χιούμορ της, συμπεριέλαβε στα extras το τρέιλερ της ταινίας όπως ακριβώς την παρουσίασε ο Μπαμπ, θυμίζοντας μας πως για πολλά χρόνια, η έλλειψη πληροφοριών για την παγκόσμια κινηματογραφία ισχυροποιούσε πολύ  τη θέση των διανομέων που μπορούσαν κυριολεκτικά να εκμεταλλευτούν ένα φιλμ – πολλές παρόμοιες ιστορίες άλλωστε είχαν συμβεί και στη χώρα μας.

Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Μόνικα, το Κακό Κορίτσι Facebook Twitter
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ