Bασιλική Μυλωνά: Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο στους ελληνικούς δρόμους

Bασιλική Μυλωνά: Πώς η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
0

— Φέτος συμπληρώθηκαν 17 χρόνια λειτουργίας του ΙΟΑΣ. Πώς θα περιγράφατε αυτή την περίοδο;
Ως οργανισμός έχουμε μια ιδιαιτερότητα: ξεκινήσαμε με ένα τέλος, το άδικο τέλος του γιου μου Πάνου Μυλωνά, ο οποίος στις 22 Μαρτίου του 2004, σε ηλικία 22 ετών, έχασε τη ζωή του σε τροχαία σύγκρουση όταν ένας ασυνείδητος οδηγός βρέθηκε στον δρόμο του στην τότε Εθνική Οδό Κορίνθου-Πατρών.

Ο Πάνος ήταν τεταρτοετής φοιτητής, ταλαντούχος και πολλά υποσχόμενος νέος, με αγάπη για το αυτοκίνητο. Ο χαμός του ξεσήκωσε μια θύελλα διαμαρτυρίας μεταξύ των φίλων και συμφοιτητών του, των καθηγητών του, του Τύπου του αυτοκινήτου (αρθρογραφούσε και ο ίδιος σε αυτόν και ήταν ο νεότερος διαπιστευμένος δημοσιογράφος WRC στην Ευρώπη) αλλά και από απλούς πολίτες οι οποίοι, με αφορμή τον θάνατο ενός νέου, είπαν «φτάνει πια».

Η θλίψη και η οργή έγιναν όραμα, ιδέα που βρήκε κι άλλους υποστηρικτές, δημιουργώντας ένα δίκτυο 3.000 εθελοντών σε όλη την Ελλάδα. Και ήρθαν κι άλλοι δίπλα μας, από τον κόσμο των μεταφορών, των επιχειρήσεων, της πολιτείας, της Κοινωνίας των Πολιτών, για να δουλέψουμε μαζί.

Και τα μηνύματά μας έφτασαν παντού: σε περισσότερους από 250.000 μαθητές που εκπαιδεύσαμε και σε περισσότερους από 7 εκατομμύρια πολίτες που με κάποιον τρόπο συμμετείχαν ή παρακολούθησαν τις καμπάνιες μας όλα αυτά τα χρόνια. Θλίψη, οργή, όραμα, πείσμα, προσπάθεια, ενότητα, επιτυχία, είναι λέξεις που περιγράφουν αυτή την πορεία. Ακολουθεί αναγνώριση και εφησυχασμός; Σε καμία περίπτωση! 

Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο.

— Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην αρχή, μπαίνοντας σε έναν άγνωστο σε σας χώρο;
Τεράστιες δυσκολίες και αποθαρρυντικές. Ήταν σοκαριστικό που ξεκινώντας, όταν έστειλα το καταστατικό μας για να ενημερώσω τους αρμόδιους φορείς (υπάρχουν πολλοί συναρμόδιοι συνήθως, δεν υπάρχει υπευθυνότητα ούτε λογοδοσία), ζητώντας συναντήσεις για συνεργασία, μου επαναλάμβαναν: «Άδικα χάνετε τον χρόνο σας, δεν γίνεται τίποτα σε αυτήν τη χώρα».

Κάποια στιγμή όμως αντέδρασα απαντώντας: «Αν δεν προσπαθήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα γίνει τίποτα. Δεν αξίζει να προσπαθήσουμε για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όταν τόσες ζωές χάνονται στον δρόμο;». Αυτό με πείσμωσε και σκεφτόμουν πως αυτός ο άδικος θάνατος θα μπορούσε να γίνει αφορμή να σωθούν άλλοι, κυρίως νέοι άνθρωποι.

Με ενδυνάμωσε η ανταπόκριση του τότε Προέδρου της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου που με δέχτηκε στο Προεδρικό Μέγαρο αμέσως μόλις ζήτησα ακρόαση, όταν δεν είχαμε ανταπόκριση από πρόσωπα στα οποία απευθύνθηκαν συμφοιτητές και συνεργάτες του Πάνου, όπως και η ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών να αποτελέσει ιδρυτικό μέλος του ινστιτούτου μαζί με άλλους φορείς κύρους που ακολούθησαν. Ο αγώνας έτσι ξεκίνησε με γερές βάσεις, στόχο, όραμα και πρόγραμμα δράσης από τον πρώτο κιόλας χρόνο.

— Τι μερίδιο αντιστοιχεί ξεχωριστά σε οδηγούς, υποδομές και οχήματα για την εικόνα των δρόμων μας;
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Και βέβαια, η εικόνα στους δρόμους μας, με επιθετικές και παραβατικές συμπεριφορές, είναι κάτι που μας θλίβει και μας κινητοποιεί γιατί έχει αποδειχθεί και μέσα από έρευνες πως οι Έλληνες μπορούν να αλλάξουν, και αλλάζουν, κάτω από κατάλληλες συνθήκες.

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Αναλύοντας τα στοιχεία προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές).

— Θα αποτολμούσατε μια σύγκριση μεταξύ Δυτικής Ευρώπης και Ελλάδας όσον αφορά την οδική ασφάλεια;
Αναλύοντας τα στοιχεία για συγκεκριμένες ομάδες χρηστών του οδικού δικτύου, προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές). Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στην Ε.Ε. συνολικά. Ειδικά για τους μοτοσικλετιστές, το 2020 το ποσοστό των θανάτων μοτοσικλετιστών επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις έφτασε το 32,2% για την Ελλάδα, τοποθετώντας τη στην πρώτη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πέρα από τους μοτοσικλετιστές, έμφαση πρέπει να δοθεί και στην προστασία και βελτίωση των παρεχόμενων υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες/-ισσες με στόχο την ασφάλειά τους αλλά και την προώθηση εναλλακτικών και πιο βιώσιμων τρόπων μετακίνησης.

— Περιγράψτε μας ορισμένες από τις εμβληματικότερες δράσεις του ΙΟΑΣ.
Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο. Ορισμένες από τις σημαντικότερες δράσεις του ινστιτούτου είναι οι παρακάτω:

Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα
Ετήσια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις επιπτώσεις της κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση. 

Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας
Διοργανώνεται επί 15 συνεχή χρόνια σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) και με τη στήριξη πλήθους άλλων φορέων και οργανώσεων. 

Clean Up - Safety Days - «Καθαρές Πινακίδες - Ασφαλέστεροι Δρόμοι»
Εκστρατεία δράσης, ενημέρωσης και ενεργοποίησης πολιτών για την αποκατάσταση και βελτίωση πινακίδων οδικής σήμανσης που έχουν υποστεί βανδαλισμούς στην Αττική. 

«Pit Stop στην οδική ασφάλεια!»
Πρωτότυπη δράση ενημέρωσης που έχει ως στόχο να αφυπνίσει και να ενημερώσει τους οδηγούς σχετικά με βασικά σημεία ελέγχου του οχήματος αλλά και την αξία της πρόληψης.

Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια
Από το 2017 το ΙΟΑΣ συνδιοργανώνει, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, τον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια «Οδική Ασφάλεια Παντού και Πάντα!». 

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς.

— Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συμβολή των εθελοντών στις εκδηλώσεις του ΙΟΑΣ και πώς μπορεί να συνδράμει κάποιος στο έργο σας;
Στο δίκτυο των περισσότερων από 3.600 εθελοντών του ινστιτούτου είναι πολύ εύκολο να ενταχθεί όποιος πολίτης ενδιαφέρεται να προσφέρει στο όραμά μας «για έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα», επικοινωνώντας ηλεκτρονικά, μέσω της φόρμας που υπάρχει στην ιστοσελίδα μας www.ioas.gr είτε με τηλεφωνική επικοινωνία στο τμήμα διαχείρισης εθελοντών στο τηλέφωνο 210-8620150.

— Αποκαλύψτε μας μια ανεκπλήρωτη επιθυμία σας που θα βοηθούσε ώστε να μην τραυματίζονται και να μη χάνονται τόσες ζωές στους ελληνικούς δρόμους.
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς. Αυτό, δυστυχώς, δεν συμβαίνει στον τόπο μας και η μέχρι σήμερα στήριξη και χρηματοδότηση του έργου μας βασίζεται μόνο στα μέλη μας, στον ιδιωτικό τομέα και στην προσφορά των εθελοντών μας. 

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Lifo Videos / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ