Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη

6

Ανάμεσα στα μεγαλειώδη έργα τέχνης της εποχής του Χαλκού στη χώρα μας ίσως χρειάζεται να δώσουμε λίγη περισσότερη σημασία στα μοναδικά ενδύματα των γυναικών της μινωικής Κρήτης. Αν και η γυναικεία ενδυμασία είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δημιουργήματα του μινωικού πολιτισμού, ωστόσο μέχρι προσφάτως δεν είχε αντιμετωπιστεί ως πηγή άντλησης πληροφοριών για την κοινωνική ιστορία του προϊστορικού πολιτισμού της Κρήτης.

Στις πασίγνωστες τοιχογραφίες της Κνωσού, μπορεί κανείς να διακρίνει, στις πρώτες μάλιστα σειρές, γυναίκες με κομψά και πολυτελή ενδύματα να παρακολουθούν τα διάφορα θεάματα. Τα δεδομένα από τις μαρτυρίες των αρχαιολογικών ευρημάτων βασίζονται κυρίως σε σωζόμενες τοιχογραφίες, πήλινα και χάλκινα ειδώλια, παραστάσεις σε σφραγίδες, σφραγίσματα, αγγεία και κοσμήματα αλλά και στα κείμενα των πινακίδων της Γραμμικής Β' τα οποία, αν και αποτελούν κυρίως αρχεία καταγραφής προϊόντων, προσφέρουν πληροφορίες για την οργάνωση της υφαντουργικής παραγωγής στα ανάκτορα και τη θέση της γυναίκας μέσα σε αυτά.

Tο απογυμνωμένο στήθος δεν αποτελεί ερωτικό σύμβολο διότι δεν εμπεριέχει κανένα ερωτικό στοιχείο μια και στην ανακτορική εικονογραφία δεν υπάρχουν αναπαραστάσεις ζευγαριών σε στιγμές τρυφερότητας ή ερωτικής περίπτυξης.

Η μόδα στη μινωική Κρήτη, σε μια κοινωνία σύνθετη και προηγμένη, περιλάμβανε τα πάντα: εντυπωσιακά καπέλα, πλουμιστές κωδονόσχημες φούστες από λινό ή μαλλί, εφαρμοστά περικόρμια, μυτερούς γιακάδες, κεντητές ποδιές με πολύχρωμα μοτίβα, διάφανα μεταξένια πέπλα, περίτεχνα χτενίσματα με κορδέλες. Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια πολύ εντυπωσιακή μόδα που ακόμα και σήμερα αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές.

Να θυμίζω μόνο την πασίγνωστη Ελληνίδα σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου, η οποία πριν από λίγα χρόνια παρουσίασε δημιουργίες της που μετέτρεπαν τα μοντέλα σε ιέρειες και θεές με μοτίβα βγαλμένα από τις μινωικές τοιχογραφίες και τα μινωικά αγγεία αλλά και τον Γιάννη Τσεκλένη ο οποίος τη δεκαετία του '70 έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στα σαλόνια της Νέας Υόρκης και του Παρισιού για τα ψυχεδελικά φορέματα που αναπαριστούσαν ζωγραφιές και αντικείμενα της μινωικής Κρήτης.

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Mary Katrantzou SS 2017
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Mary Katrantzou SS 2017

Αφορμή για να δει κανείς με άλλο μάτι το στυλ των Μινωιτισσών είναι και η έκθεση με τίτλο «Αναβιώνοντας τις Αιγαιακές ενδυμασίες της Ύστερης Εποχής του Χαλκού» που διοργανώνει αυτό το διάστημα το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και περιλαμβάνει πειραματικά αντίγραφα ενδυμάτων που αναβιώνουν με ζωντανό και άμεσο τρόπο τις ενδυματολογικές προτιμήσεις και ιδιαιτερότητες της κοινωνίας εκείνης της περιόδου. Δημιουργός αυτών των αντιγράφων είναι η ερευνήτρια αρχαιολόγος Diana Wardle, επιστημονική συνεργάτιδα του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, μέλος της Βρετανικής Σχολής Αθηνών και ειδικευμένη στην προϊστορική αρχαιολογία της Ελλάδας, καλλιτέχνις και σχεδιάστρια ρούχων η οποία μελέτησε λεπτομερώς τις αναπαραστάσεις τους στις τοιχογραφίες και τη μικρογλυπτική, αλλά και την τεχνολογία ύφανσης του κάθετου αργαλειού.

Πέρα όμως από το να θαυμάσει κανείς αυτές τις αναπαραστάσεις είναι εύλογο να αναρωτηθεί και περισσότερα πράγματα σχετικά με την ένδυση. Άλλωστε, τι είναι το ρούχο παρά ένας κώδικας επικοινωνίας!

Όμως τι μπορεί να πει για τον άνθρωπο και τι αποκαλύπτει για τις κοινωνίες του παρελθόντος; Πώς μπορούμε να το «διαβάσουμε»; Πώς μπορούμε μέσα από τις αλλαγές του ενδύματος να ερμηνεύσουμε ή να συσχετίσουμε κοινωνικές αλλαγές; Μήπως ένα σύνθετο ένδυμα δηλώνει και σύνθετη κοινωνία; Μπορούμε μέσα από το ένδυμα να κάνουμε παρατηρήσεις σχετικά με αυτό που λέμε κοινωνικό φύλο; Και πώς ξεκινάει κανείς να κατανοήσει τα ενδύματα του παρελθόντος;

Ακριβώς αυτά τα ερωτήματα έρχεται να απαντήσει στην μελέτη της η δρ. αρχαιολόγος Λιάνα Στεφανή, διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, που έχει ασχοληθεί επί σειρά ετών με την αρχαιολογική έρευνα της εποχής του Χαλκού, στο βιβλίο της Η γυναικεία ενδυμασία στην ανακτορική Κρήτη – Πρόταση ανάγνωσης ενός κώδικα επικοινωνίας.

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
H «μικρή» Θεά των Όφεων. Ειδώλιο από φαγεντιανή. Ανάκτορο Κνωσού, ιερά θησαυροφυλάκια. Νεοανακτορική Εποχή (γύρω στο 1600 π.Χ.). © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
H «μεγάλη» Θεά των Όφεων. Ειδώλιο από φαγεντιανή. Ανάκτορο Κνωσού, ιερά θησαυροφυλάκια. Νεοανακτορική Εποχή (γύρω στο 1600 π.Χ.). © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το βιβλίο, αν και πρόκειται για τη διδακτορική της διατριβή, διαβάζεται πολύ ευχάριστα και από μη ειδικευμένους στον συγκεκριμένο τομέα (όπως εγώ), μια και καταπιάνεται με ένα θέμα που δεν είναι στενά αρχαιολογικό με την έννοια ότι δεν είναι απλώς μια καταγραφή αρχαιολογικού υλικού. Πρόκειται περισσότερο για μια προσπάθεια ερμηνείας του: πώς μπορούμε να το δούμε με σύγχρονα μάτια και πώς μπορούν πληροφορίες που υπάρχουν από το αρχαιολογικό υλικό να αναγνωριστούν γύρω μας ακόμα και σήμερα, στη σύγχρονη κοινωνία;

«Το στιλ, ως "ο τρόπος που γίνεται κάτι", έχει άμεση και άρρηκτα δεμένη σχέση με την εμφάνιση του ανθρώπου. Άλλωστε, ακόμα και σήμερα μιλάμε για το "στιλ του ντυσίματος" ή για "το στιλ της κόμμωσης" κάποιου, αλλά και χαρακτηρίζουμε τις αλλαγές τάσεων στη μόδα ως αλλαγές στιλ. Θα μπορούσαμε, μάλιστα, να πούμε ότι η κατεξοχήν κατηγορία του υλικού πολιτισμού, όπου μπορεί να εκφραστεί η επικοινωνιακή ισχύς του στιλ και η σχέση του με την ανθρώπινη συμπεριφορά είναι το ένδυμα και τα άλλα στοιχεία που συνθέτουν την ατομική εμφάνιση» αναφέρει η κ. Στεφανή στο βιβλίο της.

Αν και γραπτές αφηγήσεις για τη ζωή στην εποχή του Χαλκού δεν διασώζονται και δεν έχουν βρεθεί υπολείμματα αρχαίων ενδυμάτων, μια και το κλίμα στην χώρα μας δεν ευνοεί την διατήρηαή τους, ωστόσο ακόμα και τα ευρήματα από τις ανασκαφές (αρχιτεκτονικά κατάλοιπα και κινητά αντικείμενα) είναι ικανές πηγές που δίνουν στους αρχαιολόγους ερευνητές πολύτιμες πληροφορίες για τη ζωή στις περιοχές όπου βρίσκονται τα ανάκτορα στη Μινωική Κρήτη, δηλαδή στην Κνωσό, τη Φαιστό, τα Μάλια και τη Ζάκρο, αλλά και σε περιοχές άλλες, σε διάφορα σημεία στο νησί, όπου υπήρχαν επαύλεις οι οποίες φαίνεται να είναι έδρες ανθρώπων που ανήκουν στην ελίτ και βρίσκονται σε μια σχέση εξάρτησης, συνεργασίας και τροφοδοσίας με τα ανάκτορα.

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Η τοιχογραφία του «Τριμερούς Ιερού». Τμήμα μικρογραφικής τοιχογραφίας από το Ανάκτορο Κνωσού. Νεονακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Όπως εξηγεί η κ. Στεφανή, οι πληροφορίες που έχουμε για την ενδυμασία στην παλαιοανακτορική περίοδο είναι πιο πολλές σε σχέση με τις προηγούμενες περιόδους, μια και η προανακτορική εικονογραφία δεν υπήρξε ιδιαίτερα «ομιλητική». Η μόδα της συγκεκριμένης περιόδου λοιπόν περιλαμβάνει μακριές, πλουμιστές φούστες, περικόρμια, ζώνες και εντυπωσιακά καπέλα. Αυτά τα τελευταία φαίνεται να αποτελούν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο, σύμφωνα με την κ. Στεφανή: «Πρόκειται για το τμήμα της ενδυμασίας με τη μεγαλύτερη πολυτυπία: καπέλα με γείσο πάνω από το μέτωπο που είναι άλλοτε πανύψηλα, άλλοτε κοντά, πεταλοειδή ή ελλειψοειδή, ογκώδη και πλατύγυρα, κωνικά ή ταινιωτά.

Όπως και να είναι, βρίσκονται σε περίοπτη θέση πάνω στο σώμα. γεγονός που σύμφωνα με τους ανθρωπολόγους παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Ό,τι κάνει ο άνθρωπος στο κεφάλι του έχει έναν ιδιαίτερο επικοινωνιακό ρόλο και χαρακτήρα διότι μπορεί να προβάλλεται σε πιο μεγάλους χώρους και σε πιο πολλούς ανθρώπους. Με λίγα λόγια είναι ορατό από πιο μακριά. Ένα μεγάλο καπέλο το βλέπει κανείς από μια πιο μεγάλη απόσταση απ' ό,τι μια φούστα για παράδειγμα. Είναι διαπιστωμένο λοιπόν ότι τα καπέλα έχουν σχέση με τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα των ανθρώπων, ως μία προσπάθεια να προβάλουν την ταυτότητά τους.

Την εποχή αυτή η μινωική κοινωνία βρίσκεται σε μετάβαση, είναι μία περίοδος αλλαγών, που συνδέεται με το πέρασμα από τις απλές κοινότητες σε ανακτορική κοινωνία με αυστηρή διαστρωμάτωση και καλά οργανωμένη διοικητική δομή. Η ερμηνεία που δίνεται λοιπόν σχετίζεται με έναν ανταγωνιστικό και διεκδικητικό ρόλο της γυναίκας, ως φύλου πλέον, στους κοινωνικούς χώρους. Μπαίνει με μια δυναμικότητα σε μία έντονα ανταγωνιστική κοινωνία».

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Αναπαράσταση ενδύματος Μυκηναίου Αξιωματούχου από την Diana Wardle. Από την έκθεση του ΑΜΘ «Αναβιώνοντας τις Αιγαιακές ενδυμασίες της Εποχής του Χαλκού». © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Κεφάλια πήλινων γυναικείων ειδωλίων από το Ιερό Κορυφής στο Πισκοκέφαλο Σητεία. Μεσομινωική ΙΙ - Μεσομινωική ΙΙΙ (φάση μετάβασης από την Παλαιοανακτορική στη Νεοανακτορική Εποχή). © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι στην αμέσως επόμενη περίοδο, την νεοανακτορική, την εποχή δηλαδή της μεγαλύτερης ακμής του μινωικού πολιτισμού που χρονολογείται από το 1700 π.Χ. έως το 1500 π.Χ., τα καπέλα καταργούνται ως μόδα και στις τοιχογραφίες της συγκεκριμένης περιόδου οι γυναίκες αποκαλύπτουν τα μακριά, πλούσια, πλοκαμωτά μαλλιά τους τα οποία αφήνουν να πέφτουν στους ώμους.

«Παράλληλα αυτή την περίοδο έχουμε πολλούς τύπους φούστας σε πολλές παραλλαγές: με οριζόντιες πτυχώσεις, με συγκλίνοντα βολάν, με πτυχώσεις στο πλάι και συγκλίνοντα βολάν στο κέντρο. Υπάρχει ακόμα και μια φούστα φάκελος, η οποία φαίνεται ότι φοριέται πάνω από άλλη φούστα ή πάνω από ένα παντελόνι, το οποίο μάλλον είναι ένα είδος εσωρούχου. Επίσης, πλέον μέσα από τις τοιχογραφίες μας αποκαλύπτεται και η χρωματική πανδαισία των ενδυμάτων. Όμως εκείνο που συνιστά την μεγαλύτερη αλλαγή στη μόδα της εποχής είναι τα στενά περικόρμια που αποκαλύπτουν ολοκληρωτικά το στήθος της γυναίκας.


Το απογυμνωμένο στήθος δεν εμπεριέχει κανένα ερωτικό στοιχείο διότι στην ανακτορική εικονογραφία δεν υπάρχουν αναπαραστάσεις ζευγαριών σε στιγμές τρυφερότητας ή ερωτικής περίπτυξης. Επίσης, δεν βλέπουμε πουθενά τη γυναίκα ως μητέρα. Θα λέγαμε ότι οι γυμνοί μαστοί περισσότερο παραπέμπουν στον γονιμικό χαρακτήρα της γυναίκας με τη μεταφυσική του διάσταση και λιγότερο αποτελούν σύμβολο ενός κοινωνικού ρόλου όπως είναι η μητρότητα. Η γυναίκα «δανείζει» τη μορφή της στις απεικονίσεις θεϊκών μορφών στις οποίες επίσης κυριαρχεί το στοιχείο της γυμνότητας του στήθους. Το γεγονός αυτό δεν δηλώνει απλώς την ισχυρή θέση της γυναίκας στη λατρεία, αλλά υπογραμμίζει τη σχέση της με τον χώρο της θρησκευτικής ιδεολογίας και γενικότερα της μεταφυσικής.

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κυρία». Τμήμα τοιχογραφίας από το Ανάκτορο της Κνωσού. Νεοανακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.


Επιπροσθέτως πρόκειται για μια συγκλονιστική αλλαγή και για ακόμα έναν λόγο: η γυναίκα αποφασίζει να υιοθετήσει μια κατά κάποιο τρόπο ανδρική μόδα. Την ίδια περίοδο οι άντρες εμφανίζονται να καλύπτουν τη λεκάνη τους με το περίζωμα, ένα κοντό ύφασμα, ενώ ο κορμός τους, που αναπαρίσταται πάντα μυώδης, παραμένει γυμνός. Άρα τα απογυμνωμένα στήθη λειτουργούν ως σύμβολα της σωματικής δύναμης και ικανότητάς τους, σε αντιδιαστολή με τους ανδρικούς μυώνες».

Ποιες όμως είναι οι γυναίκες που φοράνε αυτά τα αποκαλυπτικά περικόρμια; Είναι αυτές που δουλεύουν στα χωράφια, που φτιάχνουν το ψωμί, που υφαίνουν στον αργαλειό; Χωρίς καμία αμφιβολία πρόκειται για τις γυναίκες της ελίτ οι οποίες συμμετέχουν σε τελετουργίες. Τα ευρήματα άλλωστε είναι σχεδόν «σιωπηλά» για τις απλές γυναίκες της καθημερινότητας ενώ αντιθέτως είναι πολύ «εύγλωττα» για εκείνες της ανώτερης τάξης.

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως από τα πήλινα παλαιοανακτορικά ειδώλια που βρέθηκαν σε σχισμές βράχων, τα οποία εναπόθεταν εκεί άνθρωποι χαμηλότερων κοινωνικών τάξεων που ζούσαν σε περιφερειακές, αγροτικές κοινότητες, βλέπουμε ότι οι τάσεις της μόδας που υιοθετούνταν από τις γυναίκες της ανώτερης τάξης σύντομα διαδίδονταν και αντιγράφονταν, σε φτηνότερες φυσικά εκδοχές, από τον λαό. Κάτι παρόμοιο δεν συμβαίνει ακόμα και σήμερα;

Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Οι «Κυανές Κυρίες». Τμήμα τοιχογραφίας από το Ανάκτορο της Κνωσού. Νεοανακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Τμήμα τοιχογραφικής σύνθεσης από την έπαυλη της Αγίας Τριάδας. Απεικονίζεται γυναίκα κοντά σε ιερή κατασκευή. Νεοανακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Τμήμα ανάγλυφης τοιχογραφίας από την Ψείρα. Απεικονίζεται γυναικεία καθιστή μορφή. Νεοανακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη Facebook Twitter
Τμήμα τοιχογραφικής σύνθεσης από την έπαυλη της Αγίας Τριάδας. Απεικονίζεται γονατιστή γυναικεία μορφή που μαζεύει κρόκους ή κρίνους ή άλλα φυτά. Νεοανακτορική Εποχή. © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 12.6.2019

Αρχαιολογία & Ιστορία
6

Μερόπη Κοκκίνη

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ