WildegooseΔεν μπορεί να γίνει ανάλυση του θέματος μόνο με βάση την κοινωνιοβιολογία. Λύσε μου μια απορία: αφού η έλξη που προκαλεί το γυναικείο στήθος είναι κάτι εξελικτικό (άρα πανανθρώπινο), τότε γιατί σε πολλές πρωτόγονες φυλές επιτρέπεται στις γυναίκες να κυκλοφορούν γυμνόστηθες;Είναι βέβαιο ότι οι πρωτόγονες φυλές είναι πολύ πιο κοντά στον πρωτόγονο, ζωικό εαυτό μας. Επομένως οι άντρες σε αυτές τις φυλές θα έπρεπε να κυκλοφορούν μονίμως σε στύση και να βατεύουν γυμνόστηθες την ώρα που εκείνες αλέθουν κριθαρόσπορους στο γουδί... Κι όμως είναι καταγεγραμμένο ότι δεν γίνεται έτσι. Δεν τους προκαλεί το γυναικείο στήθος, όταν οι κοινωνικές συνθήκες και συμβάσεις δεν ευνοούν κάτι τέτοιο.Άλλο παράδειγμα: σε παραλίες γυμνιστών κανείς δεν παρατηρεί ως κάτι ιδιαίτερο μια γυμνόστηθη γυναίκα και κανείς δεν ερεθίζεται επειδή είδε ένα στήθος. Διαφορετικά θα βλέπαμε γυμνιστές άντρες-σάτυρους να κυνηγούν γυμνίστριες-μαινάδες όλη μέρα. Και όμως δεν γίνεται τίποτε τέτοιο, παρά τη γύμνια, η οποία δεν αφορά μόνο το στήθος ασφαλώς. Γιατί η σύμβαση σε μια παραλία γυμνιστών (αλλά και η γενικότερη κοινωνική σύμβαση) δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Άρα ή δεν υπάρχει ερεθισμός εκτός κοινωνικού πλαισίου ή αν υπάρχει, το κοινωνικό πλαίσιο είναι ισχυρότερο από το βιολογικό.Με άλλα λόγια, η ένδυση δεν ερμηνεύεται μόνο με βάση την εξελικτική θεωρία. Είναι πολυπαραγοντικό φαινόμενο. Ακόμη και οργανικές αντιδράσεις (π.χ. σεξουαλικός ερεθισμός) ρυθμίζονται από πολιτισμικά φίλτρα.Πριν από 100 χρόνια οι άντρες ήταν ικανοί να ξερο..., και μόνο βλέποντας αστράγαλο. Η θέα του γυναικείου γόνατου ήταν προσβολή δημοσίας αιδούς και μαζί βέβαιη σεξουαλική πρόκληση και πρόσκληση. Ποιος βιαστής θα επικαλούνταν σήμερα τέτοιο επιχείρημα; "τη βίασα κ. πρόεδρε γιατί επεδείκνυε το γόνατό της". Πριν από 100 χρόνια μπορεί να γινόταν πιστευτό γιατί οι τότε συμβάσεις ήταν τόσο αυστηρές που η ιδέα (και όχι η θέα) της αποκάλυψης λίγης γυναικείας σάρκας αρκούσε να προκαλέσει αχαλίνωτες οργανικές αντιδράσεις.Οι βιολογικές μας καταβολές είναι αυτό που λέει το όνομά τους, καταβολές. Από πάνω επισωρεύεται ένα πολιτισμικό εποικοδόμημα από κανόνες και συμβάσεις που καθορίζει σε εξίσου μεγάλο ή και σε μεγαλύτερο βαθμό τη συμπεριφορά μας. Η εθνολογία έχει αποδείξει συγκριτικά ότι πράγματα που θεωρούμε δεδομένα στην κοινωνία μας, σε άλλες δεν είναι, και αντιστρόφως. Η αναγωγή των συμβάσεών και ιδεολογικών κατασκευών μας σε βιολογικά αίτια είναι απλώς πολιτισμικό bias.Επομένως το στήθος είναι πολύ περισσότερα από "μέσο θηλασμού" και το αν θα είναι καλυμμένο ή όχι έχει να κάνει και με ζητήματα καθαρά ιδεολογικής φύσης και εν τέλει σεμνοτυφίας.Για αυτό είναι αρκετά πετυχημένο ως τροφή για σκέψη το συγκεκριμένο σουτιέν-πείραμα αφού μας κάνει να αναστοχαζόμαστε πάνω σε πράγματα που θεωρούνται δεδομένα ή "φυσικά".
Σχολιάζει ο/η