William Forsythe

William Forsythe Facebook Twitter
0

Ο χορός σε διδάσκει πολλά. Νομίζω ότι το σώμα μάς εξασφαλίζει έναν πλούτο πληροφοριών για τον κόσμο, ικανές να τροφοδοτήσουν τη φιλοσοφία με ιδέες. Χορεύοντας κατάλαβα με διαισθητικό τρόπο πολλά για τα μαθηματικά και τη φιλοσοφία, τα οποία εκ των υστέρων αποδείχθηκαν σωστά» λέει ο William Forsythe (γεννημένος στη Νέα Υόρκη το 1949). Κι αυτή η πίστη του στο σώμα ως όργανο, μέσο γνώσης και σκέψης είναι που σφραγίζει και διακρίνει την εντυπωσιακά γόνιμη μέσα στα χρόνια συμβολή του στον σύγχρονο χορό. Το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών σ’ έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους χορογράφους –με τρία έργα και μία performance installation– εστιάζει στην καλύτερη περίοδό του, όταν ο William Forsythe είχε ήδη αναλάβει τη διεύθυνση του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης, για να το αναδείξει σ’ ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σύνολα σύγχρονου χορού.

Αυτό συνέβη το 1984. Είχε ήδη μια δεκαετία στην Ευρώπη: το 1973 βρέθηκε χορευτής και στην πορεία χορο- γράφος στο Μπαλέτο της Στουτγκάρδης. Τότε γνώρισε τη δουλειά της Πίνα Μπάους και του κατά δύο χρόνια μεγαλύτερού του Γίρι Κίλιαν, καλλιτεχνικού διευθυντή τού Nederlands Dans Theater (ΝDT) από το 1975. Εδώ θα ξεκινήσει τον δημιουργικό του διάλογο με την τεχνική και το στιλ «μουσικής χορογραφίας» του Ζορζ Μπαλανσίν που σπούδασε στη Σχολή του American Ballet, τα συμπεράσματα του οποίου μορφοποιούνται σταδιακά στα είκοσι δημιουργικά χρόνια του στο Μπαλέτο της Φρανκφούρτης.

Πράγματι, από το 1984 έως το 2004 (οπότε η λειτουργία του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης διακόπηκε επειδή η πόλη της Φρανκφούρτης διέκοψε τη χρηματοδότησή του) ο Forsythe θα προχωρήσει την «αποδόμηση» του λεξιλογίου του κλασικού μπαλέτου και θα αναδείξει τις δυνατότητες μιας νέας δραματουργίας, με σαφείς κοινωνικοπολιτικές αναφορές, που εξέθεσε και σε σκηνές εκτός θεάτρων, με περφόρμανς και εγκαταστάσεις σε δημόσιους χώρους και μουσεία.

Στην Αθήνα θα δούμε το τρίπρακτο μπαλέτο για 45 χορευτές Impressing the Czhar, έργο του 1988 για το Μπαλέτο της Φρανκφούρτης. Εδώ η ιστορία και οι κινητικοί κώδικες των δυτικών χορών αποδομούνται μέσα από τις γνώριμες στα έργα του αμερικανού χορογράφου σκηνές παροξυσμικής ταχύτητας και οριακής ισορροπίας, με σαφή την επιδίωξη του αισθητικού σοκ. Πεμπτουσία του ύφους του Forsythe, το Impressing the Czhar θα παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (9 και 10 Ιουλίου) από το Βασιλικό Μπαλέτο της Φλάνδρας, που αναβίωσε το έργο το 2005.

Λίγες μέρες νωρίτερα, στις 27 και 28 Ιουνίου, στον ίδιο χώρο, το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών θα παρουσιάσει το διάσημο πια τρίπτυχο Limb’s Theorem (1990), έργο που απηχεί την ανανεωτική διάθεση του χορογράφου όχι μόνο ως προς τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου αλλά και ως προς την αρχιτεκτονική οργάνωση του έργου σε σχέση με τον ήχο, το χώρο και τους φωτισμούς.

Στην Πειραιώς 260 θα δούμε δύο πρόσφατα έργα του Forsythe από την Forsythe Company, την ομάδα που ίδρυσε λίγο πριν το επίσημο τέλος του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης. Το πρώτο είναι το τρίπτυχο Three Atmospheric Studies, μια παράσταση σκέψης (στην παράσταση εντάσσονται και δύο μονόλογοι) και κίνησης με θέμα τον πόλεμο και μοναδικό «όπλο» το ανθρώπινο σώμα (6, 7, 8 Ιουλίου).

Το αφιέρωμα κλείνει με την τελευταία παραγωγή της Forsythe Company, μία performance installation με τίτλο Heterotopia (12, 13 και 14 Ιουλίου).

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ