Το ροκάνισμα της ζωής

Το ροκάνισμα της ζωής Facebook Twitter
0

Οι θεατρικές κριτικές έχουν ένα βασικό ελάττωμα: δεν είναι παρά καταγραφές εντυπώσεων αμιγώς υποκειμενικών. Γι' αυτό οι κριτικοί δεν βλέπουν τα ίδια πράγματα σε μία παράσταση και συχνά διαφωνούν για την αξία της. Οι κριτικές αποκτούν «αντικειμενική αξία» μόνο στις ευάριθμες περιπτώσεις των παραστάσεων που καταφέρνουν να αποσπάσουν το συλλογικό έπαινο ή τη συλλογική απόρριψη. Αυτό συνέβη με την παράσταση των Αρουραίων (1911) του Γκέρχαρντ Χάουπτμαν που σκηνοθέτησε ο Μίκαελ Τάλχαϊμερ για το βερολινέζικο Deutsches Theater.

Μια παλιά ιστορία με μια υπηρέτρια που πουλάει το παιδί της σε μία γυναίκα που μόλις έχασε το δικό της και μετά το μετανιώνει, παρασύροντας στην καταστροφή όλους όσοι ενεπλάκησαν, γραμμένη σε μια ιδιαίτερη αλλά εξίσου παλιά γλώσσα και με τον τρόπο του νατουραλισμού, μπορεί να σαγηνεύσει το σημερινό κοινό; Μπορεί κι αυτό συνέβη με την παράσταση του D.T. - που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Προφανώς, μια πλειάδα στοιχείων έπαιξαν ρόλο στη θερμή υποδοχή της παράστασης. Πρώτα απ' όλα, το D.T., που ιδρύθηκε το 1883, έχει γράψει ιστορία κατά την πρώτη περίοδο της λειτουργίας του για την υποστήριξη που παρείχε στους νατουραλιστές συγγραφείς (την πρωτοπορία της εποχής), τους οποίους και σύστησε στο κοινό στα τέλη του 19ου αι. Βασικός εκπρόσωπός τους ήταν ο, αργότερα νομπελίστας, Γκέρχαρντ Χάουπτμαν. Υπάρχει δηλαδή μια ιστορικά εδραιωμένη σχέση με το νατουραλιστικό ρεπερτόριο, σταθερή και στον αιώνα που ακολούθησε, καθώς τα έργα των νατουραλιστών, συν τω χρόνω, ενεγράφησαν στο κλασικό ρεπερτόριο -από το οποίο κατά βάση αντλεί για τις παραστάσεις του το D.T.

Ο σκηνοθέτης των Αρουραίων Μίκαελ Τάλχαϊμερ, επίσης, γνωρίζει καλά το κλασικό ρεπερτόριο. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2001, που έκανε το ντεμπούτο του στο D.T., έχει σκηνοθετήσει την Αιμιλία Γκαλότιτου Λέσινγκ, τις Τρεις αδελφές του Τσέχοφ, τις Μοναχικές Ζωές του Χάουπτμαν, τα δύο μέρη του Φάουστ, την Ορέστεια του Αισχύλου, τη Νυχτερίδα του Στράους (και μόνο ένα σύγχρονο έργο, τον Ύπνο, του Γιον Φος).

Τρίτος όρος της επιτυχίας των Αρουραίωνείναι οι εξαιρετικοί ηθοποιοί του D.T., που έχουν εκπαιδευτεί με τα πλέον δύσκολα, με τις κορυφαίες στιγμές της θεατρικής γραφής, δουλεύοντας επιπλέον με μερικούς από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς σκηνοθέτες. Ειδικά οι ερμηνείες της Constanze Becker και του Sven Lehmann στους ρόλους της κυρίας και του κυρίου John συνεπήραν τους Γερμανούς κριτικούς.

Ιδιαίτερα εντυπωσιάζει η σκηνογραφία του Όλαφ Άλτμαν. Οι ξύλινες τριγωνικές επιφάνειες του σκηνικού αφήνουν ένα επικλινές άνοιγμα μικρότερο από το ύψος των ηθοποιών, αποδίδοντας ποιητικά τον εγκλωβισμό των ηρώων σε μια κοινωνική συνθήκη που, ανεξάρτητα από τις προθέσεις των προσώπων, αναπόδραστα οδηγεί στη φυσική και ψυχολογική εξόντωσή τους και στο φόνο.

Critic's Choice

Οι αρουραίοι
Η σκηνοθετική προσωπικότητα του Tάλχαϊμερ φανερώνεται μέσω των πρωταγωνιστών του. Οι κινήσεις τους άλλοτε φαίνονται αρμονικές και άλλοτε σπασμωδικές. Αυτό που αρθρώνεται είναι φαινομενικά σε ασυμφωνία με το σημαινόμενο.
«Bomb», 2009

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ