Computer Love

Facebook Twitter
12

Λίγες είναι οι εταιρείες που εμπνέουν τέτοια έντονα συναισθήματα αλλά είναι το προφίλ της Apple, το design των προϊόντων της ή οι τεχνολογίες της που πατάνε τόσους πολλούς κάλους;

Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά στο internet ή ακόμα και την καθημερινή ζωή για να βρούμε ανθρώπους που ευχάριστα θα έλεγαν: μισώ τον Steve Jobs και όλα όσα αυτός αντιπροσωπεύει, και εκείνοι που αγοράζουν τα προϊόντα της Apple - τα "πρόβατα" - τα αγοράζουν μόνο λόγω του marketing ή της διαφήμισης.

Γιατί τους νοιάζει; Διότι, λέει ο Don Norman, ένας ειδικός στο πώς αντιδρούμε συναισθηματικά στο design, η αγορά ή η χρήση προϊόντων που εμπλέκουν έντονα τα συναισθήματα μας, αναπόφευκτα θα απομακρύνει εκείνους που δεν μοιράζονται αυτά τα συναισθήματα - και θα το κάνει εξίσου έντονα.

Η Apple, λέει ο Norman, διαπρέπει στη δημιουργία ισχυρών θετικών συναισθηματικών αντιδράσεων από εκείνους που χρησιμοποιούν τα προϊόντα της. Το iPhone είναι ένα κλασικό παράδειγμα με την επαναστατική οθόνη αφής για τον ελέγχό του - η οποία δεν ήταν η πρώτη, αλλά ήταν η καλύτερη: "Η αφή είναι μια πολύ σημαντική έννοια - μεγάλο μέρος από το ανθρώπινο συναίσθημα είναι χτισμένο γύρω από να αγγίζουμε αντικείμενα, άλλους ανθρώπους, αγγίζοντας τα πράγματα," λέει ο Norman. "Νομίζω ότι χάσαμε κάτι πραγματικά μεγάλο, όταν μεταβήκαμε στην ιδέα του υπολογιστή με το ποντίκι και το πληκτρολόγιο, δεν ήταν κάτι το πραγματικό. Και με το τηλέφωνο συνέβη το ίδιο, ήταν και αυτό ένα μάτσο μενού και οι άνθρωποι χάθηκαν στα μενού και τα κουμπιά που έπρεπε να πιέσουν και τελικά όλα ήταν σαν ένα κομμάτι τεχνολογίας."

"Σε αντίθεση, το iPhone μοιάζει σαν ένα κομμάτι της απόλαυσης. Είναι πραγματικά κομψό και νοικοκυρεμένο το να πηγαίνει κανείς από τη μία σελίδα στην άλλη όχι με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά περνώντας το χέρι του πάνω από ολόκληρη τη σελίδα." Και προσθέτει: "Η σωστή λέξη είναι οικειότητα. Είναι πιο οικείο. Σκεφτείτε το όχι ως ένα ισχυρό κτύπημα, σκεφτείτε το σαν ένα χάδι..."

Αλλά όπως ακριβώς η φυσική προβλέπει μια ίση και αντίθετη αντίδραση σε κάθε δράση, τόσο έντονα συναισθήματα όπως αυτά μπορεί να προκαλέσουν αντίστοιχες αρνητικές συγκινήσεις σαν απάντηση. Οι επικριτές λένε ότι τα προϊόντα της Apple δεν έχουν αντίστοιχα πολλά χαρακτηριστικά ή πως οι τεχνικές προδιαγραφές τους δεν είναι συγκρίσιμες με τα αντίστοιχα κορυφαία μοντέλα άλλων κατασκευαστών ή ότι είναι πιο ακριβά. Με άλλα λόγια, η Apple μας εξαπατά. Και επιπλέον, εκμεταλλεύεται και τους εργάτες στην Κίνα που φτιάχνουν τα προϊόντα.

Όμως, για ρωτήστε κάποιον σχετικά με άλλα συγκρίσιμα προϊόντα - για παράδειγμα το νέο Amazon Kindle Fire, το Playbook της RIM ή το TouchPad της HP - και η απάντηση θα είναι η αδιαφορία, ακόμη και αν οι τιμές είναι οι ίδιες, ή αν τα προϊόντα αυτά κατασκευάζονται στα ίδια κινεζικά εργοστάσια που χρησιμοποιεί η Apple.

Ο Norman λέει ότι αυτές οι αντιδράσεις - και η αγάπη και το μίσος - προέρχονται από τα designs της Apple. "Αυτό είναι σημαντικό. Eίναι κάτι που έχω πρόβλημα να πείσω τις εταιρείες πως ισχύει: ένα πραγματικά σπουδαίο σχέδιο θα 'προσηλυτίσει' κάποιους ανθρώπους, αλλά θα αποθαρρύνει κάποιους άλλους. Έτσι θα πρέπει να είναι πρόθυμοι να προσβάλλουν τους ανθρώπους, να κάνουν πράγματα που θα ξέρουν πως πολλοί άνθρωποι πρόκειται να μισούν". Η εμμονή της Apple στη σχεδίαση, η οποία κυρίως εκφράζεται μέσα από τα αντικείμενα που πωλεί - το iPod, iMac, τα MacBooks, iPhones, iPads - οδηγεί τις ακραίες αντιδράσεις, λέει. (Και είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε ποτέ για τα προϊόντα της Pixar - αν και ο Jobs ήταν και εκεί CEO.)

Μέρος του γιατί αρέσουν τόσο πολύ οι συσκευές στους ανθρώπους, είναι επειδή μπορούν να τις προσωποποιήσουν: "Το iPhone, όντας το κινητό σας τηλέφωνο, είναι μέρος σας, όπως και το iPod αλλά ακόμα περισσότερο, γιατί μαζί του κουβαλάτε τα πάντα, όχι μόνο τη μουσική αλλά και τις επαφές σας και τα μηνύματα και τη δυνατότητα να επικοινωνείτε με ανθρώπους - και οι ​​άνθρωποι γνωρίζουν πολύ καλά πόσο προσωπικό θέμα είναι τα κινητά τηλέφωνα."

Αντίθετα, οι άλλες εταιρείες που προσπαθούν να ικανοποιήσουν τους πάντες είναι καταδικασμένες να υστερούν - γιατί και δεν θα μπορέσουν να το πετύχουν αλλά και γιατί έτσι δεν διεγείρουν το συναίσθημα. "Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν ένα προϊόν που θα αρέσει σε όλους - η Microsoft είναι ένα καλό παράδειγμα», εξηγεί. "Αν σκοπός σας είναι να κάνετε ένα προϊόν που όλοι αγαπούν - κάνετε όλες τις έρευνες στην αγορά, όταν κάτι δεν αρέσει σε κάποιους το αλλάζετε - θα καταλήξετε σε ένα ουδέτερο προϊόν που όλοι θα δεχθούν, αλλά κανείς δεν θα αγαπάει πραγματικά."

Η Apple δεν είναι έτσι, λέει. "Η Apple λέει ότι 'Δεν πρόκειται καν να ανησυχήσουμε γι 'αυτό. Εμείς θα φτιάξουμε κάτι που θα αγαπάμε εμείς οι ίδιοι. Και υποθέτουμε ότι κάθε τι που αγαπάμε πραγματικά, όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα αγαπήσουν με τη σειρά τους. Και αν σε κάποιους άλλους ανθρώπους πραγματικά δεν αρέσει ή το μισήσουν, τι να κάνουμε. Κρίμα.' "

Ich bin allein, mal wieder ganz allein
Stahr auf dem Fernsehschirm, stahr auf dem Fernsehschirm
Auf Heute noch nichts zu tun, auf Heute noch nichts zu tun
Ich brauch ein Rendez-vous, ich brauch ein Rendez-vous

(stereo: Τα παραπάνω προέρχονται από το άρθρο 'Why Do Some People Really Hate Apple" της Guardian. O Don Norman, παλαιότερα αντιπρόεδρος του Advanced Technology Group στην Apple, είναι συν-ιδρυτηής του Nielsen/Norman Group, το οποίο μελετά την χρηστικότητα. Επίσης έχει γράψει διάφορα βιβλία μεταξύ των οποίων είναι το The Design of Everyday Things και το Emotional Design: Why We Love or Hate Everyday Things, τα οποία είναι τόσο ενδιαφέροντα (για να μην πω συγκλονιστικά) στα όσα λένε για την καθημερινότητά μας που θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό μάθημα σε όλα τα σχολεία, ασχέτως κατεύθυνσης.)

12

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ

σχόλια

11 σχόλια
Το θέμα με την Apple είναι κυρίως θέμα ενός προβατοποιημένου hype και πλήρους αμάθειας και επίγνωσης των αναγκών σου. Ειδικά στον χώρο μου (γραφιστική) είναι ακόμα πιο βλαμμένο το θέμα. Σε ρωτάνε αν δουλεύεις σε mac, τους λες όχι και σε κοιτάνε με ένα βλέμμα "δεν πρέπει να είσαι και πολύ καλός στη δουλειά σου" και άλλα τέτοια. Όσον αφορά τα υπόλοιπα η γνώμη μου είναι η εξής:1. Iphone: (Θάνατος στα smartphone που έχουν αποξενώσει τον κόσμο και σκοτώνουν τη κοινωνικοποίηση.) Υπερεκτιμημένη παντόφλα-δείγμα του πόσο εύκολα μπορείς να κατευθύνεις τον κόσμο με μια αλουμινένια σφήνα για πόρτες.2. Ipad: Η πιο άχρηστη χρήσιμη συσκευή που μπορεί να έχει κάποιος. Και η πιο ακριβή σανίδα κοπής επίσης.3. Ipod: Αν πάρεις ένα μήλο και του βάλεις ακουστικά θα έχει καλύτερο ήχο απ αυτό το καρβουνιστήρι.Συμπέρασμα: νομίζω πως δεν μισώ την Apple όσο μισώ μερικούς χρήστες/πελάτες της για τη δημιουργία μερικών εκ των ηλιθιοτέρων στερεοτύπων στο χώρο των ηλεκτρονικών.
Ίσως δεν είναι τυχαίο. Πλέον στους υπολογιστές έχει χάσει την αίγλη της (καλή είναι, απλά δεν ξεχωρίζει πια) και προωθεί κι εκείνη πιο πολύ τα gadgets της όπου η αγορά είναι καινούρια και το design πιάνει πιο πολύ τόπο.
Προσωπικά δε μισώ την Apple, απλά δεν την προτιμάω. Έχω δουλέψει χρόνια στο χώρο των πολυμέσων που είναι και πολύ απαιτητικά στο θέμα του υπολογιστή, πάντα με pc απλούστατα γιατί αυτό μπορούσα να πληρώσω και γιατί έχοντας pc από το 1993 τα έχω συνηθίσει. Έχει τύχει όμως να χρησιμοποιήσω mac παλιά στις σχολές μου αλλά και σε δουλειά (κυρίως ηχοληψία, βίντεο μοντάζ, 3d), όπου τα έχω συναντήσει κατά 50%. Πέρα από το περιβάλλον που με ξεβόλεψε γιατί δεν το έχω συνηθίσει, δεν έχω κάποιο παράπονο. Μου έχει κολλήσει mac πάνω σε δουλειά κάποιες φορές, όπως μου έχει κολλήσει κ pc. Προσωπικά το design τους δε με έχει τραβήξει, ούτε και διώξει. Είναι καλόγουστο χωρίς να μου κάνει όμως και ιδιαίτερη εντύπωση. Από'κεί και πέρα όντως η προώθηση που κάνει η εταιρία στα προϊόντα της είναι υπερβολική, όπως βέβαια και κάθε πολυεθνικής που θέλει να πουλήσει. Το marketing παντού είναι επιθετικό και αυτό δεν κάνει το προϊόν καλύτερο ή χειρότερο, αλλά τους διαφημιστές κουραστικούς και αντιπαθητικούς.Προσωπικά πάντως στη δουλειά μου χρησιμοποιώ χρόνια εταιρίες ανταγωνιστικές της apple, χωρίς να το έχω μετανιώσει ποτέ. Δε βλέπω το λόγο λοιπόν να πληρώσω παραπάνω για κάτι που δε χρειάζομαι, όπως ας πούμε έχω αυτοκίνητο suzuki και δεν έχω λόγο να πληρώσω mercedes, αφού τη διαφορά θα την καταλάβαινα μόνο στην τσέπη μου.Γενικά όπως βολεύεται ο καθένας δηλαδή, χωρίς να χρειάζεται να αντιπαθήσω την άλλη άποψη. Απλά όταν ένας mac user επιμένει ότι το 4πύρηνο dell μου μπορεί να κάνει λιγότερα από ένα mac, ξέρω στην πράξη ότι δεν έχει δίκιο και συνεχίζω να το χρησιμοποιώ. Νομίζω όταν μπορώ να κάνω 3d rendering ή βίντεο μοντάζ σε λάπτοπ με dual monitor βλέποντας παράλληλα ταινία και με ανοιχτό youtube, facebook κλπ χωρίς να κολλάει τίποτα, είμαι καλυμένος.
Εδώ υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά, που αλλάζει όλο το σκηνικό. Ενώ στην Ελλάδα οι συσκευές Apple είναι πανάκριβες, στον υπόλοιπο κόσμο (ΟΚ, στον ανεπτυγμένο κόσμο έστω) το iPhone παρέχεται δωρεάν με κάθε σύνδεση, χωρίς να σου κοστίζει πάνω από $50 το μήνα. Τώρα, γιατί εδώ επιμένουμε να δίνουμε 70€ στις εταιρείες + 500€ για τη συσκευή, είναι ένα άλλο θέμα (για τους κοινωνιολόγους θαρρώ).
Το ότι αγοράζει κάποιος τα προϊόντα της Apple, δεν σημαίνει πως είναι πάντα για το marketing. Η Apple διαμόρφωσε το κόσμο που ζούμε και έφερε τον υπολογιστή πιο κοντά στη ζωή μας και στον άνθρωπο. Ένα iPhone μπορεί να το χρησιμοποιήσει ένα 5χρονο παιδί χωρίς καθόλου οδηγίες, αυτό είναι όλη η φιλοσοφία της εταιρίας, δεν κάνουν προϊόντα μόνο για να ειναι ωραία, τα κάνουν για να είναι όσο πιο έυκολα στη χρήση.Ο Jobs έλεγε ο ίδιο ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να εμπλέκοντε στο πως λειτουργεί κάτι, έχουν πολλά να κάνουν ήδη, πρέπει να βγάλουμε απ'τη μέση ότι τους δυσκολεύει για να εστιάσουν στη δική τους δημιουργία.Καμία εταιρία δεν το έχει πετύχει μέχρι σήμερα αυτό εκτός από την Apple, το να κάνεις προϊόντα που μόλις τα βγάλεις απ'το κουτί ξέρεις να τα χρησιμοποιήσεις είναι κάτι μαγικό, είναι κάτι το οποίο φέρνει τον άνθρωπο πιο κοντά στην τεχνολογία.

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ