Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter

Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη

1

Η Νέα Υόρκη της δεκαετίας του '80 υπήρξε ένα συνονθύλευμα από διαφορετικές κουλτούρες και υποκουλτούρες. Αποτέλεσε σκοτεινό άνδρο των πιο επικίνδυνων συμμοριών και πηγή έμπνευσης των πιο σημαντικών καλλιτεχνών. Και γι" αυτόν ακριβώς το λόγο μνημονεύεται και θα μνημονεύεται για πολλά χρόνια ακόμα. Αν όχι για πάντα.

Μπορεί, λοιπόν, να μη γνώρισες ποτέ τα θρυλικά '80s στην πόλη που δεν κοιμάται ποτέ, υπάρχουν όμως -ευτυχώς- ταινίες-έπη όπως το The Warriors που ακόμα κι αν δεν έχεις ιδέα γι" αυτά, καταφέρνουν να σε βάλουν στο κλίμα από το πρώτο κιόλας πλάνο, από την πρώτη κιόλας ατάκα. Νeon επιγραφές και ζωηρά φώτα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το απειλητικό σκοτάδι και τους ελλοχεύοντες κινδύνους, την ίδια στιγμή που πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές, αγωνιστές γενικότερα σου «δείχνουν τον τρόπο». Σου «δείχνουν πώς γίνεται». Να φοράς αμάνικο πέτσινο γιλέκο, να φοράς ό,τι θες βασικά και να μην τολμάει κανένας να σου πει τίποτα.

Η τέχνη του γκράφιτι και οι μεγαλύτεροι γκραφιτάδες της εποχής -οι περισσότεροι των οποίων είχαν ως βάση το Washington Heights κοντά στο Harlem- τάγκαραν ολόκληρη την πόλη, «σημάδευαν» τις περιοχές που τους «ανήκαν», γέμιζαν ταγκς τα αυτοκίνητα κοντά στο μετρό και γενικότερα, έκαναν ό,τι ήθελαν.

Η τέχνη του γκράφιτι και οι μεγαλύτεροι γκραφιτάδες της εποχής -οι περισσότεροι των οποίων είχαν ως βάση το Washington Heights κοντά στο Harlem- τάγκαραν ολόκληρη την πόλη, «σημάδευαν» τις περιοχές που τους «ανήκαν», γέμιζαν ταγκς τα αυτοκίνητα κοντά στο μετρό και γενικότερα, έκαναν ό,τι ήθελαν. Ο Zephyr -κατά κόσμον Andrew Witten- γνωστός γκραφιτάς και -πλέον- λέκτορας και συγγραφέας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Αισθανόμασταν ότι μπορούσαμε να κατανοήσουμε τα τρένα καλύτερα και από τις αρμόδιες αρχές...». Και συνεχίζει λέγοντας: «Εμείς αποφασίζαμε πότε, πού και πώς θα είναι αυτό που θα γράψουμε». Ωστόσο, τιμωρήθηκαν ουκ ολίγες φορές γι" αυτό τους το τόλμημα. Οι Sane Smith, όταν αποφάσισαν να «βάψουν» ένα τεράστιο κομμάτι της κορυφής της γέφυρας του Brooklyn «έφαγαν» πρόστιμο 3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η περίοδος υπήρξε πολύ σημαντική και για την punk σκηνή. Από το αιματοκυλισμένο club CBGB πέρασαν μπάντες όπως οι Ramones, οι Blondie αλλά και η Patti Smith, για να ακολουθήσουν οι Bad Brains και λοιπά hardcore σχήματα. Η κλιμάκωση, βέβαια, της βίας έφερε και το τέλος – εκεί γύρω στα '90s.

Ο James Brown και οι ταινίες Kung Fu αποτέλεσαν βασικές επιρροές του στυλ των Νεοϋορκέζων σταϊλάδων-αληταράδων της δεκαετίας και -ευτυχώς πάλι- υπάρχει πληθώρα φωτοντοκουμέντων για την εξακρίβωση της παραπάνω πληροφορίας. Τα δε b-boys του '80 είναι ίσως τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα. Το breakdance, ωστόσο, τους βοηθούσε να παραμείνουν απασχολημένοι και δημιουργικοί σε μια εποχή όπου η βία και το έγκλημα ήταν στα φόρτε τους στις γειτονιές -και ακόμα πιο πολύ στα γκέτο- της Νέας Υόρκης. Φωτογράφοι όπως ο Jamel Shabazz όμως κατάφεραν και απαθανάτισαν μερικές από τις πιο μαγικές στιγμές μιας, κατά τα άλλα, περίεργης εποχής.

Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
©Keith Haring
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
©Stephen Shore
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
©Joe Conzo
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι στυλιστικές φυλές των '80s στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Να φοράς αμάνικο πέτσινο γιλέκο, να φοράς ό,τι θες βασικά και να μην τολμάει κανένας να σου πει τίποτα.

©Γκρέκα/ Από τη Νατάσα Κούμη

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΜΗΧ-ΜΗΧ Party: Από συμβατικό φοιτητόπαρτο σε event 8.000 ατόμων

Urban Culture / Μηχανολόγοι: Πώς ένα φοιτητικό πάρτι έφτασε να έχει 8.000 άτομα να χορεύουν

Ο Βόλος είναι γνωστός όχι μόνο για τα τσιπουράδικα αλλά και για ένα φοιτητικό πάρτι που έφτασε να συγκεντρώνει κόσμο απ' όλη την Ελλάδα. Το 2024 ήταν η πρώτη χρονιά που δεν διοργανώθηκε και κανείς δεν ξέρει αν και πότε θα ξαναγίνει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ
Οι τελευταίοι κάτοικοι του κέντρου

Urban Culture / Οι τελευταίοι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου

Επτά άνθρωποι που επιμένουν να ζουν στην καρδιά της Αθήνας, σε μια γειτονιά που οι περισσότεροι επισκέπτονται μόνο για να φάνε, να ξενυχτήσουν ή να κοιμηθούν προσωρινά, προτού πάρουν πάλι τον δρόμο για το αεροδρόμιο, εξηγούν γιατί.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
PLEX Open Pilot 1: Το νέο πολιτιστικό πείραμα της Αθήνας ξεκινά στον Κεραμεικό

Urban Culture / PLEX: Το νέο πολιτιστικό πείραμα της Αθήνας ξεκινά στον Κεραμεικό

Αξιοποιώντας δύο ιστορικά κτίρια της οδού Κεραμεικού, το BIOS επιχειρεί να δώσει «πνοή και οξυγόνο για τα επόμενα χρόνια» σε μια από τις πιο ταλαιπωρημένες περιοχές του κέντρου, με τη δημιουργία υποδομών για τη φιλοξενία καλλιτεχνών.
M. HULOT
Στην ιστορία της τεκνοθεσίας, το κέντρο πρέπει να είναι το παιδί

Σχέσεις / «Στην τεκνοθεσία δεν είμαστε σωτήρες· είμαστε γονείς»

Η Επίκουρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Άννα Τουλουμάκου αφηγείται την ιστορία και το εσωτερικό ταξίδι της οικογένειάς της, λύνοντας παρεξηγήσεις και φωτίζοντας τον ρόλο των θετών γονιών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η κυρία Μαρία, ο κύριος Νίκος και μια ιστορία αγάπης με μια μηχανή ποπκόρν

Living / Πενήντα καλοκαίρια χωρίς ρεπό, με μαλλί της γριάς και ψημένο καλαμπόκι

Ο κύριος Νίκος έχει προλάβει την εποχή που το γλειφιτζούρι κοκοράκι ήταν συνώνυμο του πρώτου ραντεβού. Μετά από δεκαετίες στους δρόμους, δεν μπορεί να φανταστεί καλοκαίρι χωρίς πανηγύρι και χωρίς το μηχάνημα του ποπκόρν.
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ