«Η ψυχιατρική πανδημία θα χρειαστεί περισσότερο καιρό για να υποχωρήσει»

Σάββας Σαββόπουλος: «Η ψυχιατρική πανδημία θα χρειαστεί περισσότερο καιρό για να υποχωρήσει σε σχέση με εκείνη του Covid-19» Facebook Twitter
Μέσα στα σπίτια κρύβονται απελπισία, θυμός, μοναξιά που δαγκώνει, βία. Ένα μέρος τους μόνο βλέπουμε στην κοινωνική ζωή. Οι μεγάλες δυσκολίες εμφανίζονται όταν κλείνουν οι πόρτες.
0

Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΤΟΥ κορωνοϊού συνοδεύτηκε από πολλαπλές απώλειες: ανθρώπινες, υλικές, κοινωνικές και, φυσικά, ψυχικές. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, υπολογίζεται ότι τουλάχιστον ένας στους δέκα πολίτες παγκοσμίως υποφέρει από ψυχικές ασθένειες. Σύμφωνα με διεθνή μελέτη, δε, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Lancet», τα περιστατικά μείζονος κατάθλιψης και αγχώδους διαταραχής έχουν αυξηθεί κατά 28% και 26% αντίστοιχα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Τα περιοριστικά μέτρα, η έλλειψη κοινωνικής διάδρασης, οι θάνατοι χωρίς πένθος αλλά και η αβεβαιότητα που δημιούργησαν οι άγνωστες συνέπειες του ιού και η οικονομική αστάθεια όλους αυτούς τους μήνες έχουν τροφοδοτήσει τα ψυχικά προβλήματα. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις; Γιατί οι γυναίκες βρίσκονται στις πιο ευάλωτες ομάδες; Τι συμβαίνει με τους νέους; Γιατί αυξήθηκαν οι αυτοκτονίες; Γιατί οι νέοι αργούν να φύγουν από το σπίτι τους; Απαντά ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος.  

— Μελέτη του περιοδικού «Lancet» έδειξε ότι τα περιστατικά κατάθλιψης και άγχους αυξήθηκαν κατά ένα τέταρτο και πλέον παγκοσμίως το 2020 λόγω της πανδημίας Covid-19. Πώς το σχολιάζετε; Ποιες θα είναι οι συνέπειες; 

Η οικονομική και κοινωνική ρευστότητα που επικρατεί στον σύγχρονο κόσμο δημιουργεί ανασφάλεια στους πολίτες και τους καθιστά ψυχικά ευάλωτους. Παράλληλα, ο άκρατος ατομικισμός, η έλλειψη αλληλεγγύης και η περιθωριοποίηση ευρέων κοινωνικών στρωμάτων ευνοούν την ανάπτυξη ψυχικών διαταραχών.

Όταν ξέσπασε η πανδημία του Covid-19 η ανθρωπότητα βρέθηκε αντιμέτωπη με έναν θανατηφόρο επισκέπτη. Κλειστήκαμε στα σπίτια μας, πολιορκημένοι από τον αόρατο εχθρό, ενώ διαταράχτηκε η κοινωνική και οικονομική ζωή σε όλον τον κόσμο. Απέναντι στον απρόσκλητο κίνδυνο που εμφανίστηκε τα περισσότερα άτομα ανέπτυξαν ανησυχία, καταθλιπτικό ή διωκτικό άγχος και κατάθλιψη. Για εμάς τους Έλληνες ήταν πιο δύσκολο, αφού η πανδημία ξέσπασε λίγο μετά την οικονομική κρίση, της οποίας τις επιπτώσεις βιώσαμε βίαια στην ψυχική μας υγεία.

Η διαχείριση αυτής της κρίσης εξαρτάται από την προσαρμοστική ικανότητα κάθε ψυχισμού, τη δυνατότητά του να επεξεργάζεται αυτό που τον πληγώνει, την αντοχή του στη μοναξιά. Έτσι, ένα τμήμα του πληθυσμού που είχε τις παραπάνω δυσκολίες εμφάνισε αγχώδεις και καταθλιπτικές διαταραχές. Τα άτομα που ήδη ταλαιπωρούνταν από ψυχικές διαταραχές εμφάνισαν υποτροπή. Οι κοινωνικά ευάλωτοι και οι εργαζόμενοι στις κλινικές Covid-19 επίσης φάνηκε να θίγονται ιδιαίτερα. Γιατροί και νοσηλευτές αυτοκτόνησαν τους πρώτους μήνες της πανδημίας, όταν αυτή έμοιαζε ανίκητη.

Με αυτόν τον τρόπο ενέσκηψε μια ψυχιατρική πανδημία, η οποία θα χρειαστεί πολύ περισσότερο καιρό για να υποχωρήσει σε σχέση με την πανδημία του Covid-19. Μέσα στα σπίτια κρύβονται απελπισία, θυμός, μοναξιά που δαγκώνει, βία. Ένα μέρος τους μόνο βλέπουμε στην κοινωνική ζωή. Οι μεγάλες δυσκολίες εμφανίζονται όταν κλείνουν οι πόρτες.

— Πώς εξηγείτε το ότι οι γυναίκες επηρεάστηκαν περισσότερο από τους άνδρες και οι νεότεροι περισσότερο από τις μεγαλύτερες ηλιακές ομάδες; 

Για τις ψυχικές διαταραχές, ιδιαίτερα την κατάθλιψη, την οποία εμφάνισαν οι γυναίκες, έχει ενοχοποιηθεί το αυξημένο στρες που βίωσαν αυτή την περίοδο. Γενικά επιβαρύνθηκαν περισσότερο από τους άνδρες επειδή δεν έχουν μόνο την επαγγελματική τους απασχόληση αλλά και την ευθύνη του σπιτιού. Ανέλαβαν επιπλέον υποχρεώσεις τόσο λόγω της τηλεκπαίδευσης που έκαναν τα παιδιά, όσο και λόγω της φροντίδας μελών της οικογένειας που μπορεί να αρρώστησαν.

Περισσότερο εκτεθειμένες είναι οι ασθενέστερες οικονομικά γυναίκες, εκείνες που εργάζονται σκληρά στις πόλεις ή στην επαρχία, ζουν μόνες τους, υπήρξαν θύματα ενδοοικογενειακής βίας. Πολλές μελέτες αναφέρουν ότι οι καταγεγραμμένες περιπτώσεις κατάθλιψης γυναικών είναι διπλάσιες από αυτές των ανδρών.

Ο άνθρωπος, από τη γέννησή του, αντιμετωπίζει έναν αφιλόξενο κόσμο, μια φύση πολλές φορές απειλητική αλλά και τα ένστικτα του, τα οποία ζητούν ικανοποίηση. Το να βρει μια ισορροπία με τον εξωτερικό κόσμο, με τους άλλους και ταυτόχρονα με τον εαυτό του είναι δύσκολο και, τελικά, δεν εξαρτάται από τον ίδιο. 

Φαίνεται όμως ότι και οι νέοι επλήγησαν ιδιαίτερα, αφού σε αυτούς καταγράφηκαν σημαντικά ποσοστά με αγχώδεις και καταθλιπτικές διαταραχές, που κάποιες φορές συνοδεύονταν από αυτοκτονική συμπεριφορά. Οι έφηβοι και οι νέοι επηρεάστηκαν από το κλείσιμο των εκπαιδευτικών δομών και τον περιορισμό των κινήσεών τους, των αλληλεπιδράσεων με τους συνομηλίκους τους. Η κατάσταση εμφανίζεται δυσμενέστερη όταν στο σπίτι υπάρχουν οικονομικά προβλήματα, τοξικές οικογενειακές σχέσεις ή και βία.

Στην τελευταία περίπτωση ο νέος αδυνατεί να ξεφύγει από τη «φυλακή» του, όπως στο παρελθόν, και να βρει καταφύγιο στο σχολείο, στον αθλητισμό, στη μουσική, σε μια παρέα κ.λπ. Οι νέοι εμφανίζουν μεγαλύτερη νοσηρότητα από τους μεγαλύτερους ηλικιακά, γιατί ο ψυχισμός τους δεν έχει ωριμάσει ακόμα και στερείται εμπειριών που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να διαχειριστούν καταστάσεις κρίσεων. 

Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος.
Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος.

— Η αυτοκτονία αποτελεί την έκτη αιτία θανάτου στο σύνολο του πληθυσμού και την τέταρτη στους νέους. Πόσο πρέπει να μας ανησυχήσουν ως κοινωνία αυτά τα στατιστικά στοιχεία; 

Η αυτοκτονία συμβαίνει στο πλαίσιο ψυχικών διαταραχών όπως η κατάθλιψη, η ψύχωση, η μεταιχμιακή διαταραχή, ο αλκοολισμός κ.λπ. και δηλώνει ότι ο αυτόχειρας βρέθηκε σε ψυχικό και υπαρξιακό αδιέξοδο.

Ο άνθρωπος έχει δύο ένστικτα, τα οποία τον τροφοδοτούν με την ενέργεια που χρειάζεται για να ζήσει, να αναπαραχθεί, να απολαύσει: τη σεξουαλικότητα και την επιθετικότητα. Ωστόσο, για να μπορέσει να ζήσει αρμονικά με τους άλλους θα πρέπει να εκπαιδεύσει αυτές τις ενορμήσεις, ώστε ο τρόπος ζωής του να είναι συμβατός με τους κοινωνικούς κανόνες.

Οι περιορισμοί στην ελευθερία που επιβάλλει ο πολιτισμός προκαλεί στον άνθρωπο μια δυσφορία. Η δυσκολία του ατόμου να διαχειριστεί το περιβάλλον του και τις απαιτήσεις των ενστίκτων του τού προκαλεί συχνά ψυχικές διαταραχές. Η αυτοκτονία είναι απότοκος της βίας που στρέφεται εναντίον του εαυτού.

Τις τελευταίες δεκαετίες η αυτοχειρία κατέστη σοβαρό κοινωνικό θέμα. Σχεδόν ένα εκατομμύριο θάνατοι από αυτοκτονία καταγράφονται κάθε χρόνο, με τα τελευταία είκοσι χρόνια το ποσοστό των αυτοκτονιών να έχει αυξηθεί περισσότερο από 30%. Το 2016 η αυτοκτονία καταγράφηκε ως η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου στις ηλικίες από δέκα έως τριάντα τεσσάρων ετών. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, σε αρκετές χώρες η αυτοκτονία αποτελεί την τρίτη αιτία θανάτου στις ηλικίες δεκαπέντε-είκοσι τεσσάρων ετών, μετά τα ατυχήματα και τις ανθρωποκτονίες.

Αλλά και κάποια από τα ατυχήματα (τροχαία) θα μπορούσαν να αποδοθούν σε ασυνείδητη αυτοκτονική συμπεριφορά των νέων. Η πανδημία το 2020 επηρέασε αρνητικά ακόμα περισσότερο την ψυχική κατάσταση των παιδιών και των εφήβων, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τα παιδιά και οι έφηβοι που νοσηλεύτηκαν για αυτοκτονικές σκέψεις ή συμπεριφορές υπερδιπλασιάστηκαν. Η κοινωνία οφείλει να σκύψει πάνω στην αυτοκαταστροφικότητα και να μελετήσει τους παράγοντες επικινδυνότητας.

Οι άνδρες αυτοκτονούν συχνότερα από τις γυναίκες, αν και οι γυναίκες κάνουν περισσότερες απόπειρες αυτοκτονίας. Ο αριθμός των θανατηφόρων αποπειρών αυξάνει με την ηλικία. Μια καλή συμβίωση και μια ομαλή οικογενειακή ζωή μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο αυτοκτονίας. Αντίθετα, η μοναχική ζωή και η κοινωνική απομόνωση αυξάνουν τον κίνδυνο.

Επίσης η ανεργία, η κακοποιητική απασχόληση, μια ψυχική διαταραχή αλλά και τα αιφνίδια στρεσογόνα συμβάντα (απώλεια, μετανάστευση, προσφυγιά κ.λπ.) αυξάνουν το ενδεχόμενο της αυτοκαταστροφικότητας. Ο σύγχρονος πολιτισμός, που χαρακτηρίζεται από την επικράτηση του αναπτυξιακού μοντέλου, της απληστίας και του καταναλωτισμού, ευνοεί την καλλιέργεια ενός ναρκισσιστικού προσωπείου εις βάρος του ανθρώπινου προσώπου.

Η κατάρρευση των ιδεολογιών και η υποβάθμιση παραδοσιακών θεσμών ‒ιδιαίτερα στις αναπτυγμένες χώρες‒, που πλαισίωναν τον άνθρωπο (οικογένεια, θρησκεία, κόμματα κ.λπ.), τον ωθούν σε μια ατομιστική, ναρκισσιστική αναδίπλωση, σε μια υπερπροσπάθεια να διακριθεί σε αυτόν τον ρευστό κόσμο. Ο πολίτης-καταναλωτής ερημώνεται υπαρξιακά και δεν διαθέτει εξωτερικά στηρίγματα, συχνά πλημμυρίζεται από την ενόρμηση της καταστροφικότητας, η οποία θα στραφεί εναντίον του άλλου ή/και του εαυτού του.  

— Σε πρόσφατη έρευνα της Eurostat είδαμε ότι οι νέοι Ευρωπαίοι αργούν να φύγουν από το πατρικό σπίτι. Στην Ελλάδα, μάλιστα, μένουν με τους γονείς ως την ηλικία των είκοσι εννέα ετών. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε γιατί συμβαίνει αυτό; 

Είναι αλήθεια ότι οι νέοι φεύγουν σχετικά αργά από το πατρικό τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο με διαφοροποιήσεις. Στις βόρειες και τις κεντροευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα τις προτεσταντικές, οι νέοι εγκαταλείπουν το σπίτι των γονιών τους στα είκοσι ή λίγο αργότερα. Αντίθετα, στις χώρες της νότιας και της ανατολικής Ευρώπης οι νέοι φεύγουν γύρω στα τριάντα.

Πιο νωρίς φεύγουν οι νέοι στη Σουηδία (17,5 έτη) και πιο αργά στην Κροατία (32,4). Οι οικογένειες στη βόρεια και κεντρική Ευρώπη ευνοούν, αν δεν επιβάλλουν, την αυτονόμηση των νέων, σταματώντας να τους υποστηρίζουν οικονομικά μετά τις δευτεροβάθμιες σπουδές.

Η κοινωνία θα τους προσφέρει απασχόληση παράλληλα με τις σπουδές και θα χορηγήσει φοιτητικά δάνεια για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι γονείς σε εκείνες τις χώρες φαντάζονται τα παιδιά τους, από τότε που είναι μικρά, να πετάνε με τα δικά τους φτερά. Οι κοινωνίες, με κατάλληλους θεσμούς και λειτουργίες, βοηθούν στην αυτονόμηση των νέων.

Στις χώρες του Νότου η οικογένεια είναι πιο δεμένη απ’ ό,τι στον Βορρά και δεν εμπιστεύεται την πλαισίωση που προσφέρει η κοινωνία στο σπλάχνο της. Θεωρεί ότι η κοινωνία και η πολιτεία δεν αποτελούν αξιόπιστα στηρίγματα για τον νέο. Μέχρι να αυτονομηθεί οικονομικά και ψυχολογικά παραμένει για πολύ καιρό στην οικογένειά του. 

— Διάβασα ότι ένα από τα δημοφιλέστερα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Γέιλ είναι εκείνο της ευτυχίας. Διδάσκεται η ευτυχία; Με ποιους τρόπους μπορούμε να ανακαλύψουμε την ευδαιμονία; 

Νομίζω ότι τέτοια μαθήματα είναι πολύ δελεαστικά, γιατί υπόσχονται ότι αν κάποιος ακολουθήσει τις συμβουλές-οδηγίες κάποιου ειδικού για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του, μπορεί να ξεφύγει από αυτά και να προσεγγίσει την ευτυχία.

Πράγματι, προσωρινά μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει. Θα βελτιωθεί ο ύπνος μιας ασθενούς, που διαταράχτηκε από την κατάχρηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όταν εκείνη πειστεί ότι πρέπει να αποσυνδεθεί από αυτά. Κάποιος άλλος θα ευαισθητοποιηθεί όταν καταλάβει ότι θα έχει κέρδος αν «ανοιχτεί» στους άλλους, όντας αλληλέγγυος με αυτούς, αντί να μαραζώνει σε έναν περίκλειστο ναρκισσισμό. Όμως τα βαθύτερα προβλήματα που γεννούν αυτές τις διαταραχές θα παραμένουν και όσο αυτά δεν αντιμετωπίζονται, η «ευτυχία», η «ευεξία» και η «ευδαιμονία», θα είναι πολύ επιδερμικές.

Ο άνθρωπος, από τη γέννησή του, αντιμετωπίζει έναν αφιλόξενο κόσμο, μια φύση πολλές φορές απειλητική αλλά και τα ένστικτα του, τα οποία ζητούν ικανοποίηση. Το να βρει μια ισορροπία με τον εξωτερικό κόσμο, με τους άλλους και ταυτόχρονα με τον εαυτό του είναι δύσκολο και, τελικά, δεν εξαρτάται από τον ίδιο. Στην εποχή μας τα προβλήματα στο περιβάλλον, στην κοινωνία, στην οικονομία, η βία που ξεσπάει σε πολλά επίπεδα, επιδεινώνουν την ψυχική υγεία, καθιστώντας την πρόσβαση στην ευτυχία δύσκολη υπόθεση.

Θα έλεγα ότι σε έναν πολιτισμό που απευθύνει τόση βία στη φύση και στους αδύναμους ανθρώπους θα ήταν τρελό να νιώθεις ευτυχής. Ωστόσο, μπορείς να νιώσεις στιγμές ευτυχίας όταν διεκδικείς τις επιθυμίες σου, όταν συναντιέσαι με τον άλλον, όταν, κυρίως, αγαπάς τον άλλον, όταν νιώθεις να αγαπιέσαι γι’ αυτό που είσαι, όταν δέχεσαι τις δυσκολίες της ζωής.

Ο Φρόιντ, ως νέος γιατρός, συμβούλευε τους νευρωτικούς ότι θα έπρεπε να μετατρέψουν την υστερική τους μιζέρια σε μια απλή καθημερινή δυστυχία. Αναγνώρισε δηλαδή ότι ο καθένας αντιμετωπίζει διλήμματα, προκλήσεις, ματαιώσεις, εν ολίγοις τα καθημερινά βάσανα. Και τώρα ζούμε σε έναν κόσμο που κλυδωνίζεται, όπου υπάρχει πολύς πόνος και δυσκολίες στην καθημερινότητα μας.

Το χειρότερο είναι ότι ο πολιτισμός μας τείνει να κλείσει την οδύνη σε τέσσερις τοίχους, όλο και περισσότερο τη θεωρεί σκάνδαλο και όχι ανθρώπινη συνθήκη. Το να έχεις επίγνωση αυτών των δυσκολιών και να αγωνίζεσαι για να τις ξεπεράσεις είναι ίσως αυτό που μπορεί να σε κάνει ευτυχή. Ο Καμί έλεγε ότι θα πρέπει να φανταστούμε τον Σίσυφο ευτυχισμένο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοιλιοκάκη, η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Υγεία & Σώμα / Κοιλιοκάκη: Η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Οι διατροφικές δυσανεξίες μπορούν να κάνουν την καθημερινότητα βάσανο. Η πιο συχνή διαταραχή, που μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, είναι η κοιλιοκάκη. Τι συμπτώματα έχει και πώς γίνεται η διάγνωση;
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ψυχή & Σώμα / Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ποιες τροφές μάς κάνουν πραγματικά καλό; Πόσο junk food επιτρέπεται να καταναλώνουν τα παιδιά και πόση ζάχαρη; Και πώς ενισχύουμε το μικροβίωμα του οργανισμού; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα για το ποιες τροφές, ενώ μοιάζουν αθώες, είναι άκρως επικίνδυνες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
DIET

Υγεία & Σώμα / «Είναι τεράστιο θέμα το bullying για το φαγητό στη δουλειά»

Η Εμμανουέλα Λεουνάκη είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος αλλά έχει μια διαφορετική προσέγγιση απ’ τη συνηθισμένη: δεν εστιάζει στη ζυγαριά αλλά στη συναισθηματική σχέση μας με το φαγητό και στην κοινωνική πίεση που οδηγεί σε μειωμένη αυτοεκτίμηση.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Nερό με λεμόνι: Θα χάσουμε κιλά αν το πίνουμε κάθε μέρα;

Ψυχή & Σώμα / Nερό με λεμόνι: Ισχύει ότι βοηθά στην απώλεια κιλών;

Το πρωινό ρόφημα με χλιαρό νερό και λεμόνι έχει γίνει viral στο TikTok, καθώς πολλοί είναι αυτοί που ορκίζονται στα οφέλη του: από καλύτερη πέψη και αποτοξίνωση, μέχρι λαμπερό δέρμα και ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Αλλά τι από όλα αυτά μπορεί να αποδειχθεί επιστημονικά; Πρόκειται για ακόμα έναν διατροφικό μύθο; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η ευτυχία ενός πιο ήσυχου Εγώ 

Υγεία & Σώμα / Το «ήσυχο Εγώ» είναι η λύση στον ναρκισσισμό των social media

Πρόκειται για έναν όρο που επινοήθηκε από τους ψυχολόγους, ως αντίδραση στη διαρκή αυτοπροβολή της εποχής μας, προτείνοντας μια ισορροπημένη ταυτότητα που συνδυάζει την αυτογνωσία με το ενδιαφέρον για τους άλλους.
THE LIFO TEAM
Εγκυμοσύνη: η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Ψυχή & Σώμα / Εγκυμοσύνη: Η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Η Τζούλη Αγοράκη συνομιλεί με την οκτώ μηνών έγκυο Παυλίνα Βουλγαράκη για τα αντιφατικά συναισθήματα μιας περιόδου που, αν και διαρκεί μόνο εννέα μήνες, ίσως τελικά δεν είναι τόσο ειδυλλιακή όσο την παρουσιάζουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Άλλαξα πολλούς ψυχολόγους μέχρι να βρω τον σωστό για μένα»

Υγεία & Σώμα / «Άλλαξα πολλούς ψυχολόγους μέχρι να βρω τον σωστό για μένα»

Για να πετύχει η διαδικασία της ψυχοθεραπείας, ο θεραπευτής, πέρα από την επιστημονική του επάρκεια, πρέπει να είναι και μια προσωπικότητα που μας ταιριάζει. Πώς θα διακρίνουμε αν υπάρχει «σύνδεση» μεταξύ μας;
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Πότε έγινε το botox η νέα «ρουτίνα» των εικοσάρηδων;

Ψυχή & Σώμα / Πότε έγινε το botox η νέα «ρουτίνα» των εικοσάρηδων;

Τα τελευταία χρόνια, οι ελάχιστα επεμβατικές θεραπείες σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο. Ωστόσο, οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: όσο αθώα κι αν φαίνεται αυτή η πορεία, κρύβει και παγίδες. Η συνεχής αναζήτηση της τελειότητας μπορεί να οδηγήσει σε εμμονές, σε μια διαρκή αίσθηση ανικανοποίητου και, τελικά, σε μια παραμορφωμένη αντίληψη του εαυτού μας. Η δερματολόγος Μαρίτα Κοσμαδάκη μιλά στη Μερόπη Κοκκίνη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Μια αποβολή δεν τελειώνει όταν σταματούν τα σωματικά συμπτώματα»: Πώς βιώνει πραγματικά μια γυναίκα την αποβολή  

Υγεία & Σώμα / «Όλοι σου λένε πως δεν φταις εσύ για την αποβολή, όμως εγώ πήρα πάνω μου όλη την ενοχή»  

Η Ανδριάννα, μια γυναίκα λίγο μετά τα 30, ήταν πεπεισμένη πως δεν ήθελε παιδιά. Πώς αντιμετώπισε όμως το γεγονός της αποβολής της; Και πόσο τραυματική εμπειρία είναι; Αν δεν το ζήσεις, δεν μπορείς καν να προσποιηθείς πως το καταλαβαίνεις.  
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Τα μυστήρια του χανγκόβερ: Γιατί κάποιοι έχουν ανοσία στα συμπτώματά του και άλλοι υποφέρουν για μέρες;

Υγεία & Σώμα / Τα μυστήρια του χανγκόβερ: Γιατί κάποιοι έχουν ανοσία και άλλοι υποφέρουν για μέρες;

Υπάρχουν άνθρωποι που δεν αντιμετωπίζουν ποτέ χανγκόβερ, ενώ άλλοι δεν είναι καθόλου ανθεκτικοί στο αλκοόλ, ακόμη και μετά από μέτρια κατανάλωση. Οι ερευνητές έχουν αρκετές και συχνά αντικρουόμενες θεωρίες για το φαινόμενο.
THE LIFO TEAM
Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Ψυχή & Σώμα / Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που επιλέγουν την κατάψυξη ωαρίων; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον γυναικολόγο Γιώργο Μακρή, διευθυντή της Γυναικολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ο οποίος αναλύει τους πιθανούς κινδύνους της κρυοσυντήρησης ωαρίων, τις ηλικίες στις οποίες η διαδικασία δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς και τον λόγο που αυτή η μέθοδος έχει εξελιχθεί σε μια διαδεδομένη «μόδα» τα τελευταία χρόνια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Ψυχή & Σώμα / Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Γιατί υπάρχει αυτή η εικόνα της εξουθενωμένης μητέρας που βάζει τα παιδιά της για ύπνο και με το που εκείνα κοιμούνται τρέχει και βάζει ένα μεγάλο ποτήρι κρασί και το πίνει όλο, σχεδόν μονορούφι, στην υγειά των αντοχών της; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την συγγραφέα Γιούλη Ψαρράκη για τη μητρότητα και την κατανάλωση αλκοόλ.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP