Η μανία με το τρέξιμο: Απελευθερωτικό χόμπι ή μέσο απόκτησης κοινωνικού στάτους;

Η μανία με το τρέξιμο: Απελευθερωτικό χόμπι ή μέσο απόκτησης κοινωνικού στάτους; Facebook Twitter
0

Συχνά οι δρομείς ισχυρίζονται ότι τρέχουν για να αποδράσουν προσωρινά από τις απαιτήσεις της καθημερινότητας αλλά και ότι πέρα από σωματική άσκηση, πρόκειται για την ιδανική μέθοδο διαλογισμού και τακτοποίησης της σκέψης. Μια νέα έρευνα όμως που διεξήγαγε για την διδακτορική της διατριβή η Carys Egan-Wyer, λέκτορας διοίκησης επιχειρήσεων και marketing στο Lund University, παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα.

Η έρευνα έγινε με τη μέθοδο της «ποσοτικής μελέτης» με υποκείμενα άτομα από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, την Σουηδία, την Δανία και την Φινλανδία, τα οποία συμμετέχουν τακτικά σε «δρόμους» μικρών ή μεγάλων αποστάσεων, και στόχος ήταν να διερευνήσει τι πραγματικά κινητοποιεί τους ανθρώπους να τρέχουν δεκάδες χιλιόμετρα αφιερώνοντας μπόλικο ελεύθερο χρόνο αλλά και χρήμα συχνά.

Ενώ δεν χρειάζεται υποτίθεται ειδικό εξοπλισμό για να τρέξει κανείς – θεωρητικά μπορείς να τρέξεις ακόμα και ξυπόλητος – έχει αναπτυχθεί μια τεράστια βιομηχανία γύρω από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, από παπούτσια και ρούχα μέχρι απαιτητικές δίαιτες και οργανωμένα ταξίδια.

Σύμφωνα με την έρευνά της, το τρέξιμο έχει γίνει σε σημαντικό βαθμό ένα μέσο απόκτησης κοινωνικού στάτους μέσω της δημιουργίας μιας συγκεκριμένης εικόνας και ενός προσωπικού brand. Παρότι οι περισσότεροι ερασιτέχνες δρομείς δηλώνουν ότι δεν ανταγωνίζονται κανέναν εκτός από τον εαυτό τους, συχνά κάνουν χρήση των επιδόσεών τους για να ανταγωνιστούν άλλους. Αυτό δεν περιορίζεται μόνο στο τρέξιμο, αλλά επίσης στον ανταγωνισμό για θέσεις εργασίας και για ένα σωρό άλλα ζητήματα στην σύγχρονη ανταγωνιστική και ατομικιστική νεοφιλελεύθερη κοινωνία μας. Συχνά δε, χρησιμοποιούνται και τα social media στο πλαίσιο αυτού του ανταγωνισμού αλλά και εφαρμογές όπως η Strava, η οποία συνδέει εκατομμύρια ερασιτέχνες δρομείς ανά τον κόσμο.

Η μανία με το τρέξιμο: Απελευθερωτικό χόμπι ή μέσο απόκτησης κοινωνικού στάτους; Facebook Twitter
Οι δρομείς αντοχής εμφανίζουν έντονη εμμονή με τη βελτίωση του χρόνου και το μήκος της απόστασης που διανύουν. Όπως δήλωσαν κάποιοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, θα τους ήταν πολύ δύσκολο να τρέξουν ξαφνικά μόνο «για πλάκα» χωρίς να ασχοληθούν με το χρονόμετρο τους.

Το τρέξιμο δεν αποτελεί βεβαίως το μοναδικό πεδίο ανάδειξης ενός προσωπικού brand. Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μαγειρική όπως έχει εξελιχθεί στην εποχή μας. Κάποτε απολαμβάναμε απλά την διαδικασία προετοιμασίας ενός δείπνου με φίλους. Σήμερα, η διαδικασία αυτή περνά από σαράντα κύματα: trendy συστατικά και μπαχάρια, πολύπλοκες συνταγές, πολυσύνθετα και σοφιστικέ σκεύη και εργαλεία κουζίνας κ.ο.κ. Όλα αυτά για να επιδείξει κάποιος (συχνά στα social media) πόσο μπροστά από τους άλλους βρίσκεται στο γαστριμαργικό πεδίο.

Αντιστοίχως, το τρέξιμο – αλλά και η σωματική άσκηση γενικώς – ήταν κάποτε μια υπόθεση στην οποία αφιερώναμε λίγο χρόνο κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα. Όπως όμως και η μαγειρική, το τρέξιμο υποστηρίζεται πλέον από μια μεγάλη βιομηχανία. Ενώ δεν χρειάζεται υποτίθεται ειδικό εξοπλισμό για να τρέξει κανείς – θεωρητικά μπορείς να τρέξεις ακόμα και ξυπόλητος – έχει αναπτυχθεί μια τεράστια βιομηχανία γύρω από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, από παπούτσια και ρούχα μέχρι απαιτητικές δίαιτες και οργανωμένα ταξίδια.

Οι δρομείς αντοχής εμφανίζουν έντονη εμμονή με τη βελτίωση του χρόνου και το μήκος της απόστασης που διανύουν. Όπως δήλωσαν κάποιοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, θα τους ήταν πολύ δύσκολο να τρέξουν ξαφνικά μόνο «για πλάκα» χωρίς να ασχοληθούν με το χρονόμετρο τους. Ένας μάλιστα ομολόγησε ότι αν τελείωνε η μπαταρία στο χρονόμετρό του την ώρα της διαδρομής, πιθανότατα θα σταματούσε και θα επέστρεφε σπίτι.

Η μανία με το τρέξιμο: Απελευθερωτικό χόμπι ή μέσο απόκτησης κοινωνικού στάτους; Facebook Twitter
Tο τρέξιμο γίνεται ένα μέσο που χρησιμοποιείται από τους ανθρώπους για να επιδείξουν την παραγωγικότητά τους και για να διαμορφώσουν το προσωπικό τους brand στην σύγχρονη ανταγωνιστική αρένα.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, όταν περιγράφουν το χόμπι τους οι ερασιτέχνες δρομείς, συχνά χρησιμοποιούν όρους και έννοιες στενά συνδεδεμένους με μια νεοφιλελεύθερη αντίληψη: παραγωγικότητα, αποδοτικότητα, ανταγωνιστικότητα. Κατά συνέπεια, το τρέξιμο γίνεται ένα μέσο που χρησιμοποιείται από τους ανθρώπους για να επιδείξουν την παραγωγικότητά τους και για να διαμορφώσουν το προσωπικό τους brand στην σύγχρονη ανταγωνιστική αρένα.

Όπως γνωρίζουμε, καταλήγει συμπερασματικά η έρευνα, όλο και περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από αγχώδεις διαταραχές και «κάψιμο», ακόμα και σε κοινωνίες με ιδανική ισορροπία υποτίθεται μεταξύ δουλειάς και ελεύθερου χρόνου (ζωής); Δεν θα έπρεπε συνεπώς να ασχολούμαστε περισσότερο με δραστηριότητες όπως το τρέξιμο ή άλλες μορφές σωματικής εξάσκησης ως αντίδοτο στο άγχος και στην κατάθλιψη;

Όχι απαραίτητα, ειδικά αν δραστηριότητες που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να μας χαλαρώνουν – όπως το τρέξιμο ή η προετοιμασία ενός δείπνου με φίλους – μας αγχώνουν ακόμα περισσότερο επειδή έχουν γίνει σαν δουλειά, και μάλιστα έντονα ανταγωνιστική.

Με στοιχεία από το The Conversation

 

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι απαρχές του Μαραθωνίου της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι απαρχές του Μαραθωνίου της Αθήνας

Από τον στάδιο δρόμο και τον Δίαυλο μέχρι την αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων του 1896, πώς η διαδρομή του Αθηναίου στρατιώτη που έφερε τα μαντάτα της νίκης στη μάχη του Μαραθώνα στάθηκε η αφορμή για τον πιο ιστορικό αγώνα δρόμου στον κόσμο.
ΤΗΣ ΠΕΓΚΥΣ ΡΙΓΓΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σ’ ένα παιδί

Υγεία & Σώμα / Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σε ένα παιδί

Το κλειδί για την ανατροφή ικανών νέων ανθρώπων δεν είναι να εστιάζουμε στις δυσκολίες και τα ελλείμματά τους, αλλά να αναγνωρίσουμε και να καλλιεργήσουμε τα προτερήματά τους – να εντοπίσουμε αυτό που οι ειδικοί στην ανάπτυξη του παιδιού αποκαλούν «νησίδες ικανότητας».
THE LIFO TEAM
Κοιλιοκάκη, η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Υγεία & Σώμα / Κοιλιοκάκη: Η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Οι διατροφικές δυσανεξίες μπορούν να κάνουν την καθημερινότητα βάσανο. Η πιο συχνή διαταραχή, που μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, είναι η κοιλιοκάκη. Τι συμπτώματα έχει και πώς γίνεται η διάγνωση;
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ψυχή & Σώμα / Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ποιες τροφές μάς κάνουν πραγματικά καλό; Πόσο junk food επιτρέπεται να καταναλώνουν τα παιδιά και πόση ζάχαρη; Και πώς ενισχύουμε το μικροβίωμα του οργανισμού; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα για το ποιες τροφές, ενώ μοιάζουν αθώες, είναι άκρως επικίνδυνες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
DIET

Υγεία & Σώμα / «Είναι τεράστιο θέμα το bullying για το φαγητό στη δουλειά»

Η Εμμανουέλα Λεουνάκη είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος αλλά έχει μια διαφορετική προσέγγιση απ’ τη συνηθισμένη: δεν εστιάζει στη ζυγαριά αλλά στη συναισθηματική σχέση μας με το φαγητό και στην κοινωνική πίεση που οδηγεί σε μειωμένη αυτοεκτίμηση.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Nερό με λεμόνι: Θα χάσουμε κιλά αν το πίνουμε κάθε μέρα;

Ψυχή & Σώμα / Nερό με λεμόνι: Ισχύει ότι βοηθά στην απώλεια κιλών;

Το πρωινό ρόφημα με χλιαρό νερό και λεμόνι έχει γίνει viral στο TikTok, καθώς πολλοί είναι αυτοί που ορκίζονται στα οφέλη του: από καλύτερη πέψη και αποτοξίνωση, μέχρι λαμπερό δέρμα και ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Αλλά τι από όλα αυτά μπορεί να αποδειχθεί επιστημονικά; Πρόκειται για ακόμα έναν διατροφικό μύθο; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η ευτυχία ενός πιο ήσυχου Εγώ 

Υγεία & Σώμα / Το «ήσυχο Εγώ» είναι η λύση στον ναρκισσισμό των social media

Πρόκειται για έναν όρο που επινοήθηκε από τους ψυχολόγους, ως αντίδραση στη διαρκή αυτοπροβολή της εποχής μας, προτείνοντας μια ισορροπημένη ταυτότητα που συνδυάζει την αυτογνωσία με το ενδιαφέρον για τους άλλους.
THE LIFO TEAM
Εγκυμοσύνη: η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Ψυχή & Σώμα / Εγκυμοσύνη: Η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Η Τζούλη Αγοράκη συνομιλεί με την οκτώ μηνών έγκυο Παυλίνα Βουλγαράκη για τα αντιφατικά συναισθήματα μιας περιόδου που, αν και διαρκεί μόνο εννέα μήνες, ίσως τελικά δεν είναι τόσο ειδυλλιακή όσο την παρουσιάζουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Άλλαξα πολλούς ψυχολόγους μέχρι να βρω τον σωστό για μένα»

Υγεία & Σώμα / «Άλλαξα πολλούς ψυχολόγους μέχρι να βρω τον σωστό για μένα»

Για να πετύχει η διαδικασία της ψυχοθεραπείας, ο θεραπευτής, πέρα από την επιστημονική του επάρκεια, πρέπει να είναι και μια προσωπικότητα που μας ταιριάζει. Πώς θα διακρίνουμε αν υπάρχει «σύνδεση» μεταξύ μας;
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Πότε έγινε το botox η νέα «ρουτίνα» των εικοσάρηδων;

Ψυχή & Σώμα / Πότε έγινε το botox η νέα «ρουτίνα» των εικοσάρηδων;

Τα τελευταία χρόνια, οι ελάχιστα επεμβατικές θεραπείες σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο. Ωστόσο, οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: όσο αθώα κι αν φαίνεται αυτή η πορεία, κρύβει και παγίδες. Η συνεχής αναζήτηση της τελειότητας μπορεί να οδηγήσει σε εμμονές, σε μια διαρκή αίσθηση ανικανοποίητου και, τελικά, σε μια παραμορφωμένη αντίληψη του εαυτού μας. Η δερματολόγος Μαρίτα Κοσμαδάκη μιλά στη Μερόπη Κοκκίνη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Μια αποβολή δεν τελειώνει όταν σταματούν τα σωματικά συμπτώματα»: Πώς βιώνει πραγματικά μια γυναίκα την αποβολή  

Υγεία & Σώμα / «Όλοι σου λένε πως δεν φταις εσύ για την αποβολή, όμως εγώ πήρα πάνω μου όλη την ενοχή»  

Η Ανδριάννα, μια γυναίκα λίγο μετά τα 30, ήταν πεπεισμένη πως δεν ήθελε παιδιά. Πώς αντιμετώπισε όμως το γεγονός της αποβολής της; Και πόσο τραυματική εμπειρία είναι; Αν δεν το ζήσεις, δεν μπορείς καν να προσποιηθείς πως το καταλαβαίνεις.  
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Τα μυστήρια του χανγκόβερ: Γιατί κάποιοι έχουν ανοσία στα συμπτώματά του και άλλοι υποφέρουν για μέρες;

Υγεία & Σώμα / Τα μυστήρια του χανγκόβερ: Γιατί κάποιοι έχουν ανοσία και άλλοι υποφέρουν για μέρες;

Υπάρχουν άνθρωποι που δεν αντιμετωπίζουν ποτέ χανγκόβερ, ενώ άλλοι δεν είναι καθόλου ανθεκτικοί στο αλκοόλ, ακόμη και μετά από μέτρια κατανάλωση. Οι ερευνητές έχουν αρκετές και συχνά αντικρουόμενες θεωρίες για το φαινόμενο.
THE LIFO TEAM
Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Ψυχή & Σώμα / Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που επιλέγουν την κατάψυξη ωαρίων; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον γυναικολόγο Γιώργο Μακρή, διευθυντή της Γυναικολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ο οποίος αναλύει τους πιθανούς κινδύνους της κρυοσυντήρησης ωαρίων, τις ηλικίες στις οποίες η διαδικασία δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς και τον λόγο που αυτή η μέθοδος έχει εξελιχθεί σε μια διαδεδομένη «μόδα» τα τελευταία χρόνια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Ψυχή & Σώμα / Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Γιατί υπάρχει αυτή η εικόνα της εξουθενωμένης μητέρας που βάζει τα παιδιά της για ύπνο και με το που εκείνα κοιμούνται τρέχει και βάζει ένα μεγάλο ποτήρι κρασί και το πίνει όλο, σχεδόν μονορούφι, στην υγειά των αντοχών της; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την συγγραφέα Γιούλη Ψαρράκη για τη μητρότητα και την κατανάλωση αλκοόλ.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM