Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
0
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Το ημι-επικό Έβερεστ δεν είναι κακό, αλλά δεν πλησιάζει το Gravity, ούτε προβλέπεται να αιφνιδιάσει οσκαρικά όπως το Birdman.

Για να πω την αλήθεια, περίμενα, ή μάλλον ευχόμουν, να τριτώσει το μεξικάνικο καλό με τις πρεμιέρες στο φεστιβάλ Βενετίας. Πρόπερσι, ο Αλφόνσο Κουαρόν είχε ξεκινήσει το επετειακό 70ο φεστιβάλ κινηματογράφου στη Γαληνοτάτη με το Gravity, και τα αποτελέσματα είναι πλέον γνωστά. Την προγούμενη χρονιά, ο Ινιάριτου ξεκίνησε την αναπάντεχη Οσκαρική του πορεία με το Birdman από εδώ. Φέτος, ιδανικό γούρι θα ήταν ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά ο Πορφυρός Λόφος δεν θα διανύσει φεστιβαλική τροχιά όπως φαίνεται-δεν θα δώσει το παρόν ούτε στο Τορόντο, αλλά θα το δώ μέσα στο μήνα στη Νέα Υόρκη και θα αναφέρω αμέσως εντυπώσεις.

Αντ' αυτού, μια υπερπεριπέτεια ξεκινάει την 72η Μόστρα, με φιλοδοξίες εμπορικές και καλλιτεχνικές. Το Έβερεστ μπορεί και να μην είχε συμπεριληφθεί, αν δεν το σκηνοθετούσε ένας Ισλανδός, ο Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, γνωστός και συμπαθής στο φεστιβαλικό κύκλωμα. Διότι, καλό το Χόλιγουντ, αλλά ακόμη καλύτερο, όταν εμπιστεύεται τα χρήματα του στη ματιά ενός εξωσυστημικού, σύμφωνα με την άτυπη θεωρία των εκλεκτόρων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κορμακούρ

Στην προκείμενη περίπτωση, ο Κορμακούρ, σκηνοθέτης ταινιών αγγλόφωνων, αλλά σαφώς μικρότερης κλίμακας, όπως το Two Guns και το Contraband, ισορροπεί με αργό και αγωνιώδες τέμπο το θέαμα και τους χαρακτήρες, διστάζοντας να πάρει θέση μεταξύ των δύο. Είνια σχεδόν σίγουρο πως η ομάδα των τεχνικών της ταινίας, από τον σχεδιασμό των απειλητικών ήχων, μέχρι το μοντάζ και την ρεγουλαρισμένη φωτογραφία (που δεν παρασύρεται από την μαγεία του φυσικού κολοσσού) θα φιγουράρει στις αντίστοιχες πεντάδες των Όσκαρ. Ωστόσο, η ταινία, που βασίζεται στην τραγωδία της αποστολής του 1996 στα Ιμαλάϊα, αν και δεν χρησιμοποιεί ευθέως τα βιβλία που έχουν γραφεί γύρω από αυτήν από τους εμπλεκόμενους που επέζησαν, δεν απογειώνεται, κυριολεκτικά, στο ύψος της περίστασης, ίσως διότι δεν εμπνέεται από τίποτε παραπάνω πλην των ίδιων των γεγονότων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Ο Jake Gyllenhaal, ένας απ' τους πρωταγωνιστές του Έβερεστ

Αντίθετα με τις συμφορές βρίσκουν απίστευτα υπέροχους ή εντελώς πεζούς ανθρώπους, από τον Τιτανικό ως την οποιαδήποτε ταινία καταστροφής με μηχανικά λάθη και φυσικές καταστροφές, η αναρρίχηση σχεδόν ανειδίκευτων μόνο και μόνο για την δόξα και το σουβενίρ, αποτελεί μια πρόκληση στην τύχη, μασκαρεμένη ως δοκιμασία των ορίων του ανθρώπου. Για τους πιονιέρους, η γοητεία της ανακάλυψης και η περιέργεια της ανθρώπινης φύσης, παραμένει άριστη δικαιολογία. Για τους επόμενους και τους υπόλοιπους, πρόκειται για σκέτη αποστολή αυτοκτονίας-μια απερίσκεπτη, προσβλητική για τους οικείους τους, παραποίηση της έννοιας της ξεχωριστής εμπειρίας.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter

Στο Έβερεστ, ο δημοσιογράφος Τζον Κρακάουερ, που κάλυπτε την αποστολή των πρωταγωνιστών, τους ρώτησε γιατί το κάνουν, κι εκείνοι δεν ήξεραν τι να πουν. Αποστολή της ταινίας είναι να δώσει κίνητρο ακόμη και σ' εκείνους που δεν έχουν απολύτως κανένα. Προσπαθεί, και ως ένα βαθμό, τα καταφέρνει, αντισταθμίζοντας την διαδικασία της δυσχερούς ανάβασης και της καταστροφικής κατάβασης, με τη γυναικεία ματιά της αναμονής και της αγωνίας, από τη σκοπιά της Έμιλι Γουότσον και της Κίρα Νάϊτλι, της υπεύθυνης του σταθμού συγκέντρωσης και της συζύγου του αρχηγού της αποστολής αντίστοιχα. Διακριτικά, Ο Κορμακούρ παίρνει θέση υπέρ των πραγματικών θυμάτων, αυτών που μένουν πίσω, έχοντας απρόθυμα αποδεχθεί μιά μπίζνα που στήθηκε στην παράτολμη κληρονομιά του Έντμοντ Χίλαρι και των συνοδοιπόρων του. Το Έβερεστ είναι ένα ακριβό δράμα καλής εκτέλεσης και προσεκτικού χειρισμού, χωρίς την έξαρση και την ανάταση που αναμενόταν από το θέμα και την πρόσφατη επικαιρότητα (δεκάδες άνθρωποι θάφτηκαν στα χιόνια του υψηλότερου όρους κατά την πρόσφατη διετία). Και το τρισδιάστατο δουλεύει θαυμάσια, καθώς πείθει με πραγματικά σκηνικά κι όχι εικονικά, με γυρίσματα στο Νεπάλ και τις Άλπεις, που ντουμπλάρουν τις αληθινές τοποθεσίες.

Όταν ο διευθυντής του φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα ρωτήθηκε, όπως συνηθίζεται, για το πνεύμα των επιλογών του φέτος, δεν έδωσε σαφή κατεύθυνση, ίσως γιατί δεν υπάρχει κάποιος εμφανής συνδετικός κρίκος πίσω από την ανομοιογενή "κολεξιόν" του, όπως ας πούμε η έντονη γυναικεία παρουσία στις πρόσφατες Κάννες. "Diversity", απάντησε, καθώς η ποικιλία καλύπτει τα πάντα, από το Έβερεστ της αρχής, τον Γιέρζι Σκολιμόφσκι και τον Αντρέϊ Σοκούροφ, τον Τομ Χούπερ με τον πρώτο διεμφυλικό στην ιστορία (οι αφίσες του Έντι Ρεντμέϊν μακιγιαρισμένο στην εντέλεια στο Danish Girl κατακλύζουν το Λίντο), ως τον Τσάρλι Κάουφμαν με την κινουμένων σχεδίων Anomalisa του.

Μετά το μεγαλεπήβολο Έβερεστ, η πρώτη ταινία που είδα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα ήταν το Beasts of No Nation του Αμερικανού Γκάρι Φουκουγιάμα, ένα πολεμικό δράμα που φωτογραφίζει τον εμφύλιο στη Γκάνα, με ήρωα έναν πιτσιρίκο (εκπληκτικός ο Άμπραχαμ Άτα) που χάνει την οικογένεια του και εκπαιδεύεται στο αντάρτικο από έναν οπορτουνιστή πολέμαρχο (Ίντρις Έλμπα). Πέρα από το υπολογισμένο σοκ που προκαλεί το θέαμα ενός μικρού παιδιού μπροστά σε μια σειρά από φρικαλεότητες, η ταινία έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον για λόγους που σχετίζονται με την κινηματογραφική αγορά. Πρόκειται για την πρώτη παραγωγή της τεράστιας ψηφιακής πλατφόρμας Netflix. Το αφεντικό της, ο κύριος Σαράντος, Αμερικανός με ελληνική καταγωγή, βρήκε αρνητική ανταπόκριση στο διεθνές βάπτισμα του στις Κάννες από τους Γάλλους δημοσιογράφους, οι οποίοι τον κατηγόρησαν πως μολύνει τα κινηματογραφικά ήθη με πρακτικές οικιακής κατανάλωσης των οπτικοακουστικών προϊόντων.

Ο Μπαρμπέρα διαφοροποιείται, θεωρώντας πως οι άνθρωποι του σινεμά, και των ταινιών που φτιάχνονται για να προβληθούν σε αίθουσες εν προκειμένω, οφείλουν να είναι ανοιχτόμυαλοι και να αποδεχθούν μια συμβιωτική πραγματικότητα, κι όχι να επιμένουν σε ρετρό ιδεοληψίες. Πάντως, η απόφαση του Netflix, που ακόμη παραμένει μια αμερικανική υπόθεση αλλά υπόσχεται να ανοιχτεί παγκοσμίως, να μπει στη μάχη, κάνοντας την αρχή στο αρχαιότερο φεστιβάλ του κόσμου, λογίζεται ως ειρωνικά ενδιαφέρουσα, και σίγουρα θα κριθεί από την επιτυχία της ταινίας με θέμα τα αδέσποτα παιδιά μιας απάτριδος κοινωνίας- επιτυχία που παίζεται προς το παρόν, καθώς πολλοί αμερικανοί αιθουσάρχες έκλεισαν την πόρτα της διανομής, αν ο Σαράντος θελήσει να κυκλοφορήσει το Beasts of No Nation ταυτόχρονα σε video on demand.

Το φεστιβάλ θα έχει και σημαντική ελληνική συμμετοχή στο διαγωνιστικό παράλληλο τμήμα Orizzonti , με το Interruption, με τον μέχρι πρότινος τίτλο Stage Fright, του βραβευμένου εδώ στη Βενετία με τη μικρού μήκους Casus Belli, σκηνοθέτη Γιώργου Ζώη. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ