Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
0
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Το ημι-επικό Έβερεστ δεν είναι κακό, αλλά δεν πλησιάζει το Gravity, ούτε προβλέπεται να αιφνιδιάσει οσκαρικά όπως το Birdman.

Για να πω την αλήθεια, περίμενα, ή μάλλον ευχόμουν, να τριτώσει το μεξικάνικο καλό με τις πρεμιέρες στο φεστιβάλ Βενετίας. Πρόπερσι, ο Αλφόνσο Κουαρόν είχε ξεκινήσει το επετειακό 70ο φεστιβάλ κινηματογράφου στη Γαληνοτάτη με το Gravity, και τα αποτελέσματα είναι πλέον γνωστά. Την προγούμενη χρονιά, ο Ινιάριτου ξεκίνησε την αναπάντεχη Οσκαρική του πορεία με το Birdman από εδώ. Φέτος, ιδανικό γούρι θα ήταν ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά ο Πορφυρός Λόφος δεν θα διανύσει φεστιβαλική τροχιά όπως φαίνεται-δεν θα δώσει το παρόν ούτε στο Τορόντο, αλλά θα το δώ μέσα στο μήνα στη Νέα Υόρκη και θα αναφέρω αμέσως εντυπώσεις.

Αντ' αυτού, μια υπερπεριπέτεια ξεκινάει την 72η Μόστρα, με φιλοδοξίες εμπορικές και καλλιτεχνικές. Το Έβερεστ μπορεί και να μην είχε συμπεριληφθεί, αν δεν το σκηνοθετούσε ένας Ισλανδός, ο Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, γνωστός και συμπαθής στο φεστιβαλικό κύκλωμα. Διότι, καλό το Χόλιγουντ, αλλά ακόμη καλύτερο, όταν εμπιστεύεται τα χρήματα του στη ματιά ενός εξωσυστημικού, σύμφωνα με την άτυπη θεωρία των εκλεκτόρων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κορμακούρ

Στην προκείμενη περίπτωση, ο Κορμακούρ, σκηνοθέτης ταινιών αγγλόφωνων, αλλά σαφώς μικρότερης κλίμακας, όπως το Two Guns και το Contraband, ισορροπεί με αργό και αγωνιώδες τέμπο το θέαμα και τους χαρακτήρες, διστάζοντας να πάρει θέση μεταξύ των δύο. Είνια σχεδόν σίγουρο πως η ομάδα των τεχνικών της ταινίας, από τον σχεδιασμό των απειλητικών ήχων, μέχρι το μοντάζ και την ρεγουλαρισμένη φωτογραφία (που δεν παρασύρεται από την μαγεία του φυσικού κολοσσού) θα φιγουράρει στις αντίστοιχες πεντάδες των Όσκαρ. Ωστόσο, η ταινία, που βασίζεται στην τραγωδία της αποστολής του 1996 στα Ιμαλάϊα, αν και δεν χρησιμοποιεί ευθέως τα βιβλία που έχουν γραφεί γύρω από αυτήν από τους εμπλεκόμενους που επέζησαν, δεν απογειώνεται, κυριολεκτικά, στο ύψος της περίστασης, ίσως διότι δεν εμπνέεται από τίποτε παραπάνω πλην των ίδιων των γεγονότων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Ο Jake Gyllenhaal, ένας απ' τους πρωταγωνιστές του Έβερεστ

Αντίθετα με τις συμφορές βρίσκουν απίστευτα υπέροχους ή εντελώς πεζούς ανθρώπους, από τον Τιτανικό ως την οποιαδήποτε ταινία καταστροφής με μηχανικά λάθη και φυσικές καταστροφές, η αναρρίχηση σχεδόν ανειδίκευτων μόνο και μόνο για την δόξα και το σουβενίρ, αποτελεί μια πρόκληση στην τύχη, μασκαρεμένη ως δοκιμασία των ορίων του ανθρώπου. Για τους πιονιέρους, η γοητεία της ανακάλυψης και η περιέργεια της ανθρώπινης φύσης, παραμένει άριστη δικαιολογία. Για τους επόμενους και τους υπόλοιπους, πρόκειται για σκέτη αποστολή αυτοκτονίας-μια απερίσκεπτη, προσβλητική για τους οικείους τους, παραποίηση της έννοιας της ξεχωριστής εμπειρίας.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter

Στο Έβερεστ, ο δημοσιογράφος Τζον Κρακάουερ, που κάλυπτε την αποστολή των πρωταγωνιστών, τους ρώτησε γιατί το κάνουν, κι εκείνοι δεν ήξεραν τι να πουν. Αποστολή της ταινίας είναι να δώσει κίνητρο ακόμη και σ' εκείνους που δεν έχουν απολύτως κανένα. Προσπαθεί, και ως ένα βαθμό, τα καταφέρνει, αντισταθμίζοντας την διαδικασία της δυσχερούς ανάβασης και της καταστροφικής κατάβασης, με τη γυναικεία ματιά της αναμονής και της αγωνίας, από τη σκοπιά της Έμιλι Γουότσον και της Κίρα Νάϊτλι, της υπεύθυνης του σταθμού συγκέντρωσης και της συζύγου του αρχηγού της αποστολής αντίστοιχα. Διακριτικά, Ο Κορμακούρ παίρνει θέση υπέρ των πραγματικών θυμάτων, αυτών που μένουν πίσω, έχοντας απρόθυμα αποδεχθεί μιά μπίζνα που στήθηκε στην παράτολμη κληρονομιά του Έντμοντ Χίλαρι και των συνοδοιπόρων του. Το Έβερεστ είναι ένα ακριβό δράμα καλής εκτέλεσης και προσεκτικού χειρισμού, χωρίς την έξαρση και την ανάταση που αναμενόταν από το θέμα και την πρόσφατη επικαιρότητα (δεκάδες άνθρωποι θάφτηκαν στα χιόνια του υψηλότερου όρους κατά την πρόσφατη διετία). Και το τρισδιάστατο δουλεύει θαυμάσια, καθώς πείθει με πραγματικά σκηνικά κι όχι εικονικά, με γυρίσματα στο Νεπάλ και τις Άλπεις, που ντουμπλάρουν τις αληθινές τοποθεσίες.

Όταν ο διευθυντής του φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα ρωτήθηκε, όπως συνηθίζεται, για το πνεύμα των επιλογών του φέτος, δεν έδωσε σαφή κατεύθυνση, ίσως γιατί δεν υπάρχει κάποιος εμφανής συνδετικός κρίκος πίσω από την ανομοιογενή "κολεξιόν" του, όπως ας πούμε η έντονη γυναικεία παρουσία στις πρόσφατες Κάννες. "Diversity", απάντησε, καθώς η ποικιλία καλύπτει τα πάντα, από το Έβερεστ της αρχής, τον Γιέρζι Σκολιμόφσκι και τον Αντρέϊ Σοκούροφ, τον Τομ Χούπερ με τον πρώτο διεμφυλικό στην ιστορία (οι αφίσες του Έντι Ρεντμέϊν μακιγιαρισμένο στην εντέλεια στο Danish Girl κατακλύζουν το Λίντο), ως τον Τσάρλι Κάουφμαν με την κινουμένων σχεδίων Anomalisa του.

Μετά το μεγαλεπήβολο Έβερεστ, η πρώτη ταινία που είδα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα ήταν το Beasts of No Nation του Αμερικανού Γκάρι Φουκουγιάμα, ένα πολεμικό δράμα που φωτογραφίζει τον εμφύλιο στη Γκάνα, με ήρωα έναν πιτσιρίκο (εκπληκτικός ο Άμπραχαμ Άτα) που χάνει την οικογένεια του και εκπαιδεύεται στο αντάρτικο από έναν οπορτουνιστή πολέμαρχο (Ίντρις Έλμπα). Πέρα από το υπολογισμένο σοκ που προκαλεί το θέαμα ενός μικρού παιδιού μπροστά σε μια σειρά από φρικαλεότητες, η ταινία έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον για λόγους που σχετίζονται με την κινηματογραφική αγορά. Πρόκειται για την πρώτη παραγωγή της τεράστιας ψηφιακής πλατφόρμας Netflix. Το αφεντικό της, ο κύριος Σαράντος, Αμερικανός με ελληνική καταγωγή, βρήκε αρνητική ανταπόκριση στο διεθνές βάπτισμα του στις Κάννες από τους Γάλλους δημοσιογράφους, οι οποίοι τον κατηγόρησαν πως μολύνει τα κινηματογραφικά ήθη με πρακτικές οικιακής κατανάλωσης των οπτικοακουστικών προϊόντων.

Ο Μπαρμπέρα διαφοροποιείται, θεωρώντας πως οι άνθρωποι του σινεμά, και των ταινιών που φτιάχνονται για να προβληθούν σε αίθουσες εν προκειμένω, οφείλουν να είναι ανοιχτόμυαλοι και να αποδεχθούν μια συμβιωτική πραγματικότητα, κι όχι να επιμένουν σε ρετρό ιδεοληψίες. Πάντως, η απόφαση του Netflix, που ακόμη παραμένει μια αμερικανική υπόθεση αλλά υπόσχεται να ανοιχτεί παγκοσμίως, να μπει στη μάχη, κάνοντας την αρχή στο αρχαιότερο φεστιβάλ του κόσμου, λογίζεται ως ειρωνικά ενδιαφέρουσα, και σίγουρα θα κριθεί από την επιτυχία της ταινίας με θέμα τα αδέσποτα παιδιά μιας απάτριδος κοινωνίας- επιτυχία που παίζεται προς το παρόν, καθώς πολλοί αμερικανοί αιθουσάρχες έκλεισαν την πόρτα της διανομής, αν ο Σαράντος θελήσει να κυκλοφορήσει το Beasts of No Nation ταυτόχρονα σε video on demand.

Το φεστιβάλ θα έχει και σημαντική ελληνική συμμετοχή στο διαγωνιστικό παράλληλο τμήμα Orizzonti , με το Interruption, με τον μέχρι πρότινος τίτλο Stage Fright, του βραβευμένου εδώ στη Βενετία με τη μικρού μήκους Casus Belli, σκηνοθέτη Γιώργου Ζώη. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ