Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter
2

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Δεν επρόκειτο ούτε για pret-a-porter de lux ούτε φτηνό ρούχο όπως των Zara. Ούτε κόστιζε όσο τα designer  clothes αλλά ούτε vintage ήταν. Αποτέλεσε όμως την πιο διάσημη γραμμή μόδας μιας ολόκληρης εποχής. Έκφραση πρωτοποριακή και μαζική που πάντρεψε τα swinging ‘60s  του Λονδίνου με την ιταλιάνικη τρέλα, τη σεξουαλική απελευθέρωση και τη κοινωνική απενοχοποίηση, το κιτς με το γκλαμ, την έκρηξη της γενιάς της Disco με τη χαρά της ζωής. Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη. Όραμα και δημιουργία του Έλιο Φιορούτσι ο οποίος έφυγε την περασμένη Δευτέρα 20 Ιουλίου στην ηλικία των 80 ετών αλλά που στην πραγματικότητα υπήρξε ένας αιώνιος έφηβος μέχρι το τέλος, και κυρίως ορκισμένος vegan και ακτιβιστής των δικαιωμάτων των ζώων.

Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του '70 και του '80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη.

Γεννημένος στις 10 Ιουνίου του 1935, ξεκίνησε να δουλεύει στα 17 του στο κατάστημα παπουτσιών του πατέρα του συμμετέχοντας κι αυτός στην πρώτη μεταπολεμική γενιά τ στην αναγέννηση της πατρίδας του από τα συντρίμμια του ολέθρου που μόλις είχε τελειώσει.  Παπουτσάς δεν έγινε ποτέ του, αν και οι πρώτες του ιδέες έκαναν θραύση στο οικογενειακό μαγαζί, ούτε όμως σχεδιαστής ρούχων ή μόδιστρος. Αυτό που έμελε να γίνει και να αναδειχθεί ως τέτοιος, ήταν ένας πανέξυπνος έμπορος, ένας παγκόσμιος γκουρού του στυλ και της μόδας. Το πρώτο του μαγαζί το άνοιξε το 1968 φέρνοντας πρώτος στην Ιταλία τις φίρμες της  Carnaby Street και μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχτηκε σε αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε «ένα πάρκο ψυχαγωγίας των νεωτερισμών». Πράγματι, εκεί στα μέσα, των απίστευτα μακρινών πια ‘70s, ήταν το απόλυτο ξεφάντωμα στυλ και απόδρασης από την πραγματικότητα. Ένα κατάστημα όπου το εναλλακτικό ανακατευόταν με το κιτς και το λαμπερό, το vintage με το έθνικ, τα στρας με τα casual. Κυκλοφορούσες μέσα σε αυτό, ανέβαινες κατέβαινες σκάλες ανάμεσα σε σιντριβάνια και υπό τους δυνατούς ήχους μουσικής που επέλεγε στα deck του ο dj κάτι που δεν συνέβαινε ακόμα πουθενά αλλού εφόσον ήταν μια από τις πρωτοποριακές ιδέες του ίδιου. Δεκάδες εικοσάχρονα  καθόντουσαν έξω στα πεζούλια και φλερτάρανε επί της Vittorio Emmanuele  παραδίπλα από όλα τα καθωσπρέπει καταστήματα της ιταλικής alta moda. Ένα καταφύγιο της νέας γενιάς Ιταλών και Ιταλίδων όπου προμηθευόντουσαν να πιο απίθανα t-shirts, σάκους μεταφοράς ρυζιού μεταποιημένα σε μπλούζες, παλτά από το Αφγανιστάν, τζην σε όλα τα χρώματα εμπνεύσεως επίσης του δαιμόνιου Μιλανέζου, αξεσουάρ σε φλούο χρώματα, ανταύγειες μαλλιών, καουμπόικες μπότες Lurex στα πιο αδιανόητα χρώματα, τα ρούχα της ΒΙΒΑ του Λονδίνου, παρεμφερής μάρκα με ανάλογα πρότυπα σημείο αναφοράς της αγγλικής μόδας, μικροέπιπλα, καλλυντικά, δίσκους βινυλίου και πολύχρωμα κιλίμια.

Όταν άνοιξε υποκατάστημα  στο Λονδίνο  εκτοξεύτηκε αμέσως στη διεθνή σκηνή σαν κοινωνικό φαινόμενο, κάτι σαν τουριστικό αξιοθέατο ενώ το αντίστοιχο του Μανχάτταν το 1975 σε μια εποχή που μεσουρανούσε το  Studio 54, στην East 59th Str. γινόταν λαϊκό προσκύνημα χαρακτηρίζοντας το daytime Studio 54. Εισάγοντας ρούχα που ο Φιορούτσι είχε εμπνευστεί από τους δρόμους της ίδιας της Νέας Υόρκης  ενώ ήταν ο πρώτος που λάνσαρε το ΄82 τα streched jeans και τα leopard prints. Τις πύλες του πέρασαν όλες οι μεγάλες διασημότητες της εποχής, από την Τζάκι Ωνάση μέχρι τον βασιλιά της Ισπανίας, κι από την Λωρήν Μπακόλ μέχρι τη νεαρή ακόμα Μαντόνα της οποίας ο αδελφός δούλευε μάλιστα εκεί. Ο Άντυ Γουόρχολ βρήκε το ιδανικό του μαγαζί να μπαινοβγαίνει, ο Κιθ Χέρινγκ έκανε τις πρώτες του εικαστικές επεμβάσεις, κι ο Κένυ Σαρφ άνοιξε μέσα στους χώρους του μεγάλη έκθεση την οποία εγκαινίασε με περφόρμανς ο Κλάους Νόμι. Και τον Σεπτέμβρη του 1981 ο Φιορούτσι οργανώνει τη μεγάλη συναυλία επανένωσης των Σάιμον και Γκαρφάνκελ στο Σέντραλ Παρκ. Εντωμεταξύ έστελνε τους κατασκόπους του έξω στους δρόμους, τα καφέ και τις ντίσκο να ανακαλύπτουν νέες τάσεις και νέες ιδέες, φέρνοντας τις αμέσως μέσα στα μαγαζιά του ή εισάγοντας τις και αναπαράγοντας τις σε κολεξιόν με την υπογραφή της διάσημης φίρμας που έφτανε μέχρι τα πανέρια των πρώτων νεανικών μαγαζιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρης της υφηλίου. Το απόλυτο νεανικό οικουμενικό τρεντ μιας  εποχής πριν το lifestyle ανεβάσει τον πήχη και τις τιμές στα ύψη.

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Μέχρι που οι ντισκομπάλες σταμάτησαν να περιστρέφονται και να αντανακλούν την νεανική ορμή εκείνης της γενιάς του ’70 κι αφού αντικαταστήθηκαν από άλλες δίνες και άλλους ήχους. Στο μεταξύ ο Φιορούτσι ξεκίνησε συνεργασία με την Benetton και έναν Ιρανό μεγαλοεπιχειρηματία, επιλογές που τον έφεραν σε αδιέξοδο και το 1986 αναγκάζεται να κλείσει την αλυσίδα μαγαζιών Fiorucci κρατώντας το label. Το οποίο αργότερα πούλησε στη γιαπωνέζικη Edwin Co. πιστεύοντας ότι θα έδινε νέα ώθηση στην εταιρία του κάτι που δεν συνέβη αφήνοντας του μια γεύση απογοήτευσης. Πριν 11 χρόνια έκανε την τελευταία του απόπειρα με την Love Thearapy αφού σαν μότο του είχε πάντοτε ότι «Η μεγαλύτερη ανάγκη του ανθρώπου είναι να τον αγαπούν». Ούτε αυτή η ετικέτα έφτασε ποτέ την επιτυχία των αυθεντικών Fiorucci. Ίσως να τον είχε ξεπεράσει πια η εποχή, αν και η διάθεση του για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες δεν έπαψε ποτέ μέχρι τέλους. Είχε παρόλ’αυτά πετύχει να ντύσει εκατομμύρια νέων και να αποδώσει την εικόνα της πιο απελευθερωμένης και πιο δημοκρατικής περιόδου της Δύσης. 

Μόδα & Στυλ
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Τελος εποχης λοιπον και παλι...καποτε ντυνομουν απ την κορφη μεχρι τα νυχια φιορουτσι...μου αρεσαν τα αγγελακια πριν να γινουν διαβολοι.Καλοταξιδος Ελιο ομορφυνες τη νιοτη μας.υ.γ. ο ξαδελφος σου ο Γιωργος ειναι καλα?