ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

O πόλεμος της προπαγάνδας για την εμφάνιση της Jamala σε φεστιβάλ

O πόλεμος της προπαγάνδας για την εμφάνιση της Jamala σε φεστιβάλ Facebook Twitter
Χιλιάδες κόσμου, κυρίως έφηβοι, παρακολούθησαν την συναυλία της Τζαμέλα. Αν ανάμεσα στο κοινό υπήρχαν και νεοναζί, δεν έκαναν αισθητή την παρουσία τους
8

Δεν μου προκάλεσε έκπληξη όταν, ψάχνοντας την αρχική πηγή που προκάλεσε το θόρυβο για την «σοκαριστική συμμετοχή της Τζαμάλα σε νεοναζιστικό φεστιβάλ» έπεσα πάνω σε ρωσικό μέσο. 

Και η αρχική περιγραφή του φεστιβάλ ως ναζιστικού αλλά και οι σοκαριστικές φωτογραφίες με τις σβάστικες ξεκίνησαν απ' το RUSSIA TODAY, το οποίο στην πορεία αντέγραψαν πολλά ρωσικά σάιτ, στη συνέχεια κάποια διεθνή φιλορωσικά, έπειτα κάποια αγγλόφωνα που ασχολούνται με τη Γιουροβίζιον και τέλος ακόμη και ελληνικά. 

Είναι γνωστό πως Ρωσία και Ουκρανία τσακώνονται για τα πάντα, έτσι και για το τραγούδι της Τζαμάλα που κέρδισε στη Γιουροβίζιον, ενώ οι μεν λένε τους δε «συνεργάτες των Ναζί» (έστω και για μερικά χρόνια) και οι δε απαντούν πως «κι εσείς ήσασταν συνεργάτες των ναζί έστω και για μερικά χρόνια». Είναι επίσης γνωστό πως η ακροδεξιά και οι νεοναζί παίζουν σημαντικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Ουκρανίας, κι όσο για τον Πούτιν, ας μη μιλήσω. 

Το μουσικό φεστιβάλ σύμφωνα με τα -επίσης προπαγανδιστικά- μέσα της Ουκρανίας είναι ένα απλό κι αθώο φεστιβάλ εναλλακτικής μουσικής. Να είμαστε όμως ειλικρινείς: Δεν είναι μόνο αυτό.

Τώρα όμως τσακώνονται και για το αν το Φεστιβάλ είναι νεοναζιστικό ή απλά (;) εθνικιστικό. Και τα δύο είναι πολύ κακά κατά τη γνώμη μου, όμως έχω την αίσθηση πως η είδηση, όπως φιλτραρίστηκε απ' τα ρωσικά μέσα που είχαν συγκεκριμένους σκοπούς ίσως είναι λίγο παραπλανητική, πασπαλισμένη με φωτογραφίες, αναφορές στον ναζιστή Stepan Bandera και στους νέους που κουρεύτηκαν όπως αυτός.  

Από την γερμανική έκδοση του Russia Today 

Το μουσικό φεστιβάλ Bandershtadt, σύμφωνα με τα -επίσης προπαγανδιστικά- μέσα της Ουκρανίας είναι ένα απλό κι αθώο φεστιβάλ εναλλακτικής μουσικής. Να είμαστε όμως ειλικρινείς: Δεν είναι μόνο αυτό. Πρόκειται για ένα αυτοαποκαλούμενο πατριωτικό φεστιβάλ που διοργανώνεται απ' την Eθνικιστική Νεολαία και προωθεί την ουκρανική περηφάνια και τον ουκρανικό τρόπο ζωής. Υποστηρίζει την ανεξαρτησία της Ουκρανίας και τιμά τους «ήρωες που πολέμησαν γι' αυτήν». 

Όμως, μετά από 10 χρόνια διοργάνωσης, το Φεστιβάλ που ξεκίνησε για να κάνει φιλοπατριωτική προπαγάνδα, έχει γίνει πλέον μέινστριμ, μαζεύοντας δεκάδες χιλιάδες νέους, που δεν έχουν καμία σχέση ούτε με την Εθνικιστική Νεολαία, ούτε βέβαια με τους νεοναζί. 

Και μπορεί τα ρωσικά μέσα να ταύτισαν την εμφάνιση της Τζαμάλα με εικόνες όπως αυτές:

O πόλεμος της προπαγάνδας για την εμφάνιση της Jamala σε φεστιβάλ Facebook Twitter
Αληθινή, φετινή φωτογραφία ή όχι; Μεμονωμένος φασίστας ή ένας απ' τους χιλιάδες;

όμως άλλοι λένε πως στην πραγματικότητα η φάση ήταν πιο πολύ έτσι:

O πόλεμος της προπαγάνδας για την εμφάνιση της Jamala σε φεστιβάλ Facebook Twitter

Ένα καλοκαιρινό, υπαίθριο φεστιβάλ, γεμάτο κόσμο κάθε λογής, που πήγε κυρίως για τις συναυλίες. Ως εθνικιστικό είναι ήδη κατακριτέο, ο στιγματισμός του όμως ως «νεοναζιστικού» (και κατ' επέκταση και η ρετσινιά της «νεοναζίστριας Τζαμάλα») εξυπηρετεί μάλλον επικοινωνιακούς στόχους.

Η εμφάνισή της ήταν μια απλή συναυλία μπροστά σε κόσμο που κρατά σημαίες κάθε χρώματος -ακόμα και του ουράνιου τόξου- χωρίς φυσικά ναζιστικά σύμβολα στον ορίζοντα. 

Διαβάζοντας μάλιστα ένα σχόλιο σε ενδιαφέρον σχετικό άρθρο (άρθρο που μετέφερε ως επί το πλείστον τις πληροφορίες του Russia Today), καταλαβαίνουμε πόσες αναγνώσεις μπορούν να γίνουν - ανάλογα με το ποιον θα πιστέψεις/υποστηρίξεις. 

Ισχυρίζεται λοιπόν ο george 

Πολλες ανακρίβειες στο αρθρο:

1) Δεν ειναι μεταλλικα wolfsangels, ειναι το γραμμα I και N μαζι (ενα συμβολο των ουκρανων εθνικιστων -- οχι απαραιτητα ναζι),

2) Δεν ειναι "κουρεμα Stepan Bandera", ειναι "κουρεμα Κοζακων",

3) Η φωτογραφια που δειχνει παιδια δεμενα στο δεντρο τα οποια παρουσιαζονται ως δηθεν θυματα των UPA ειναι ενα παλιο, αποδεδειγμενο fake: στην πραγματικοτητα τα παιδια αυτα τα σκοτωσε η τρελη μητερα τους.

5) Η φωτογραφια με οπλο... δεν ξερω αν ειναι πραγματικα απο το φεστιβαλ (σε τετοια προπαγανδιστικα αρθρα ως γνωστόν μπαινουν πολλα fakes), αλλα ας μην ξεχναμε οτι στην Ουκρανια γινεται πολεμος με την Ρωσια...

6) Φωτο με τατουαζ σβαστικας... Η εισοδος στο φεστιβαλ ειναι ελευθερη σε ολους, οποτε δεν ειναι αξιοπεριεργο να δεις και τετοια ατομα σε ενα πατριωτικο φεστιβαλ, αλλα αυτο δεν σημαινει οτι ειναι φεστιβαλ των νεοναζι.
Με λιγα λογια ο αρθρογραφος δεν εχει ιδεα για τι μιλαει, απλα αναπαραγει την ρωσικη προπαγανδα (εκει να δεις νεοναζι και φασιστες)...

Απλα θα σας αναφερω μερικα ιστορικα γεγονοτα που μπορουν να ελεγχθουν:

1) Ο στοχος των OUN ηταν η ανεξαρτησια της Ουκρανιας, οποτε δεν ειναι και τοσο περιεργο που στην αρχη "συνεργαστηκαν" με τους Γερμανους (στην ουσια δημιουργηθηκαν δυο στρατιωτικες μοναδες με την βοηθεια των Γερμανων), για την καταπολεμηση της πολωνικης και της σοβιετικης κατοχης [να σημειωσω εδω οτι και η σοβιετικη ενωση ειχε οικονομικη και στρατιωτικη συνεργασια με την ναζιστικη Γερμανια, κατι που την βοηθησε να "σταθει στα ποδια" (κατι που εγινε αργοτερα μια εκ των αιτιων που οδηγησε στον πολεμο μεταξυ τους)]. Αλλα αυτο δεν τους κανει σε καμια περιπτωση ναζι (ιδεολογικα τουλαχιστον).

2) Aργοτερα που οι ουκρανοι καταλαβαν οτι η ανεξαρτησια τους δεν ηταν στα σχεδια των Γερμανων, διεκοψαν καθε σχεση μαζι τους και τους κηρυξαν πολεμο.

3) Τον ιδιο τον αρχηγο Stepan Bandera, οπως ειπαμε, τον βαλανε στο γερμανικο στρατοπεδο συγκεντρωσης Ζαξενχαουζεν. Επιπλεον, οι δυο αδερφοι του (επισης μελη του OUN) πεθαναν στο στρατoπεδο συγκεντρωσης Aουσβιτς (οπως και πολλοι αλλοι ουκρανοι απο το OUN/UPA).

4) OUN και UPA ΔΕΝ καταδικαστηκαν στη Νυρεμβεργη για τα εγκληματα του ναζισμου.

***

Είναι η αλήθεια κάπου στη μέση; Θα θεωρούσαμε καλό τον Ουκρανικό πατριωτισμό αν είχαμε κι εμείς πρόσφατα κερδίσει την ανεξαρτησία μας και αν ακόμα πιο πρόσφατα δεχτεί εισβολή στη χώρα μας χάνοντας ένα κομμάτι της; Ή θα τους θεωρούσαμε κατάπτυστους αν σαν τους Ρώσους είχαμε προσπαθήσει να απελευθερώσουμε ένα κομμάτι γης που ιστορικά μας ανήκε, με πληθυσμό που ήθελε την ένωσή του μαζί μας;

Δύσκολα ερωτήματα για όλους τους απέξω. Και η μουσική, όσο κι αν υποτίθεται ότι εξημερώνει τα ήθη, δεν δίνει καθόλου απαντήσεις αυτή τη φορά...

8

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ