Kαημένη Λιλιπούπολη! Του Νίκου Δήμου

Kαημένη Λιλιπούπολη! Του Νίκου Δήμου Facebook Twitter
14
  • Μπορεί να ξεκίνησε σαν παιδική εκπομπή, αλλά βαθμιαία η Λιλιπούπολη έγινε κάτι άλλο: το πιο αξιόλογο συλλογικό καλλιτεχνικό έργο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα τα τελευταία πενήντα χρόνια.
  • Πρώτη φορά σε αυτήν τη χώρα του Εγώ, τόσο σημαντικοί δημιουργοί συνεργάστηκαν αρμονικά, σαν ένας άνθρωπος, και έχτισαν ένα έργο που ξεχειλίζει από ταλέντο, ποίηση, ευρηματικότητα και φαντασία. Ένα έργο «κτήμα ες αεί» που θα ακούγεται για πάντα.
  • Τέσσερις συνθέτες: Λένα Πλάτωνος, Νίκος Κυπουργός, Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Νίκος Χριστοδούλου, μελοποιούσαν τα υπέροχα τραγούδια της Μαριανίνας Κριεζή (όλοι οι στίχοι δικοί της) που τα τραγουδούσαν οι Σπύρος Σακκάς, Σαβίνα Γιαννάτου, Αντώνης Κοντογεωργίου, Νένα Βενετσάνου, Μαριέλλη Σφακιανάκη και άλλοι, με διευθυντή ορχήστρας τον Βύρωνα Φιδετζή. Τα κείμενα ήταν συνεργασία πολλών, αλλά ξεχώριζαν το χιούμορ της Άννας Παναγιωτοπούλου και η μαγεία της Μαριανίνας. Ηθοποιοί: Βασίλης Μπουγιουκλάκης (αθάνατος Χαρχούδας!), Άννα Παναγιωτοπούλου, Σταμάτης Φασουλής, Λευτέρης Βογιατζής, Σαπφώ Νοταρά, Λυδία Κονιόρδου, Αλέκα Παΐζη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ράνια Οικονομίδου, Πέπη Οικονομοπούλου, Μίνα Αδαμάκη, Θόδωρος Μπογιατζής, Νίκος Τσιλούνης, Σταύρος Μερμήγκης, Λάμπρος Τσάγκας και Μίμης Χρυσομάλλης.
  • Τόσο ταλέντο. Τόσο ταλέντο χώρεσε σε μία εκπομπή!
  • Η Λιλιπούπολη είναι ο Παρθενώνας μας. Ξέρω, δεν συγκρίνεται. Αλλά στα μέτρα των δυνατοτήτων μας είναι το αριστούργημα της εποχής μας.
  • Ήμουν μάλλον ο πρώτος που την πήρε στα σοβαρά, ο πρώτος που έγραψε γι' αυτήν το 1979: «Οι στίχοι των λυρικο-ονειρικών τραγουδιών της Λιλιπούπολης αποτελούν μέγιστο γεγονός για τη νεότερη ποίησή μας. Ελληνικότατη –σε δεύτερη χατζιδακική γενιά– και η γοητευτική μουσική τους, που προεκτείνει την παράδοση του νέου ελληνικού Lied. [...] Και πέρα από την ποιητική φαντασία, ένα διαβολεμένο σατιρικό πνεύμα παρωδεί και διασύρει τα πάντα».
  • Ίσως τώρα να είμαι ο πρώτος που θα την αποχαιρετίσει. Ξαφνικά, κάποιοι αποφάσισαν να «αξιοποιήσουν» τη Λιλιπούπολη. Έβαλαν μπροστά την Άλκηστη Πρωτοψάλτη (της οποίας η «τσαούσικη» φωνή δεν ταιριάζει καθόλου στη γλύκα και την τρυφερότητα των τραγουδιών) και παρά τις αντιρρήσεις των σημαντικότερων δημιουργών, έφτιαξαν ένα «υπερθέαμα». Το είδα τον Σεπτέμβριο στο Ηρώδειο και έφριξα. Πρόσθεσαν και νέα τραγούδια! Μπορείτε και εσείς να αναζητήσετε τον «Χορό των Μπιζελιών» στο YouTube και να διαπιστώσετε πώς ένα κέντημα έγινε ντάπα-ντούπα.
  • Βέβαια, πληρώνουν στην ΑΕΠΙ τα δικαιώματα στιχουργών και συνθετών – και είναι τυπικά εντάξει. Αλλά υπάρχει και το ηθικό δικαίωμα του δημιουργού που απαγορεύει να διαστρεβλώνουν και να διασύρουν το έργο του. Και γι' αυτά τα δικαιώματα μαθαίνω ότι οι δημιουργοί προσφεύγουν τώρα στα δικαστήρια...
14

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

9 σχόλια
Συγνώμη κιόλας γι' αυτό που θα γράψω αλλά έχω την εντύπωση πως οι περισσότεροι που πήγαν τα παιδιά τους στη Λιλιπούπολη αλά Πρωτοψάλτη, είναι οι ίδιοι που πήγαν να δουν την τραγωδία "ΒΑΚΧΕΣ" του Ευριπίδη με τον Σάκη Ρουβά... Πράγματι, καημένη Λιλιπούπολη...!Σ.Σ.: Η αιχμή είναι προς το συγκεκριμένο κοινό και όχι προς την κυρία Πρωτοψάλτη την οποία εκτιμώ πολύ.Σ.Σ.2: Κάποια καλλιτεχνικά θεάματα όσο καλές προθέσεις και να υπάρχουν, δυστυχώς για τους μεταγενέστερους, δεν επαναλαμβάνονται. Η απόλυτη έκφραση τους περιορίζεται (ευτυχώς) στο πρωτότυπο.
Παραδοσεις στο "ζόμπι" πανεπιστημιο ή εκπομπη της Λιλιπουπολης; Μερικοι ειμασταν ονειροπολοι και προτιμουσαμε Λιλιπουπολη! Μπορουσαμε ανετα να φανταστουμε καποιον που να... "Έχει στην προβοσκίδαένα χρυσό καβούρικαι κόκκινα κοράλιαπλεγμένα στην ουρά" ...αλλα αυτη τη Δημοκρατια της στρουγκας, που εδω και χρονια εχει τρελλανει τον κοσμο, δεν την φανταστηκαμε ποτε μας!
@anon1935 24.10.2013 | 13:48Η απάντηση που είχα λάβει στην ίδια απορία ήταν:> «Η αναδημοσίευση εδώ γίνεται ώστε να προβάλλονται τα άρθρα ακόμη περισσότερο στην πρώτη σελίδα».http://www.lifo.gr/team/apopseis/42529?comment=794818#794818Πράγματι, έτσι δε γίνεται διάλογος. Την ίδια μεταχείριση έχουν οι στήλες του Γιάνη Βαρουφάκη και του Στέλιου Κούλογλου.
Το σκεφτόμουν να πάω με τον γιο μου, μιας και η Λιλιπούπολη είναι το αγαπημένο του cd και το ακούμε διαρκώς, αλλά ο συνδυασμός Πρωτοψάλτη και Λιλιπούπολη δεν μου καθόταν καθόλου καλά. Τελικά δεν πήγαμε λόγω άλλων υποχρεώσεων. Και αναφέρω το "λόγω άλλων υποχρεώσεων", γιατί ενώ εμένα μπορεί να μην μου άρεσε, πιστεύω πως ο γιος μου θα περνούσε πολύ καλά. Όπως και το να βρισκόταν σε μια μικρή παράσταση, όπου ερασιτέχνες τραγουδιστές θα διασκεύαζαν (εξίσου μέτρια ίσως) τα τραγούδια της Λιλιπούπολης. Στο κάτω-κάτω για τα πιδιά δεν γίνεται όλη αυτή η ιστορία;Πάντως δεν καταλαβαίνω καθόλου αυτό το "ηθικό δικαίωμα του δημιουργού που απαγορεύει να διαστρεβλώνουν και να διασύρουν το έργο του". Και δεν συμφωνώ κιόλας. Πολύ αόριστο ακούγεται. Αν είναι κάθε φορά που σε κάποιον μουσικό δεν αρέσει μια διασκευή σε κομμάτι του να πηγαίνει στα δικαστήρια, τότε παγκοσμίως οι μισοί μουσικοί θα έπρεπε να είναι συνεχώς στα δικαστήρια εναντίον των άλλων μισών. Τι θα έπρεπε να κάνουν ο Ντύλαν και οι Στόουνς δηλαδή; Θα είχε "ηθικό δικαίωμα" ο Μπαχ να πηγαίνει στα δικαστηρια τις ορχήστρες, οι οποίες κατά τη γνώμη του δεν κάνουν καλές εκτελέσεις των συνθέσεών του; Μήπως θα μπορούσε να σύρει στα δικαστήρια και τον Γκλεν Γκουλντ;
Όπως γράφει και ο Δήμου η Λιλιπούπολη μπορεί να ξεκίνησε σαν παιδικό πρόγραμμα αλλά πήρε άλλες διαστάσεις. Είναι ένα σημαντικό έργο τέχνης. Κι επειδή είναι ομαδικό, για να διασκευαστεί ή να αλλάξει χρειάζεται η συναίνεση όλων των δημιουργών. Από αυτούς συμμετέχει μόνον ο Μαραγκόπουλος. Όσο για το ηθικό δικαίωμα του δημιουργού ζητήστε τη γνώμη ενός ειδικού σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησιας.
Όσο αφορά το δεύτερο σκέλος του σχολίου σας, αυτό που έχω καταλάβει πολύ καλά είναι η μεγάλη δυσκολία του ευρύ κοινού να καταλάβει τι σημαίνει πνευματική κατοχύρωση - πνευματική ιδιοκτησία. Φανταστείτε έναν οποιονδήποτε πίνακα ζωγραφικής, πως θα κατέληγε εάν ο καθένας, κατά τα άλλα σεβαστός καλλιτέχνης και γνώστης του αντικειμένου, αποφάσιζε να προσθέσει ή να αφαιρέσει επάνω στο εκάστοτε έργο βάζοντας τις δικές του πινελιές διασκευάζοντας το...
> Μπορείτε και εσείς να αναζητήσετε τον «Χορό των Μπιζελιών» στο YouTube και να διαπιστώσετε πώς ένα κέντημα έγινε ντάπα-ντούπα.  http://youtu.be/SuyBEkwZURQ  http://youtu.be/GrZa0J10kM8Ατμόσφαιρα κατασκήνωσης…
ο Δ. Μαραγκόπουλος πάντως (εις εκ των συνθετών) είναι αυτός που έχει οργανώσει την επανεκτέλεση και αν δεν κάνω λάθος και ο Α. Κοντογεωργίου συμμετείχε. Συμφωνώ ότι ήταν εντελώς φρίκη στο Ηρώδειο. Ειδικά αυτή η σχολική χορωδία που δε σταμάτησε στιγμή να τραγουδάει (ίσως η μεγαλομανία της υπεύθυνης;)
Είδα στο You tube κάτι από την συναυλία στο Ηρώδειο και σκέφτηκα πως το μόνο που κατόρθωσαν οι οργανωτές ήταν να μετατρέψουν τον χώρο της ορχήστρας του θεάτρου σε πίτσα ποικιλία. Όχι αγαπητέ φίλε, ούτε συρόμενος υπό την απειλή καλάζνικοφ θεν θα συμμετείχα σ' αυτήν την ξεφτίλα.

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ