Η καθηγητική λαγνεία Facebook Twitter
Συχνά άκουσα παράπονα φοιτητριών μου για τη συστηματική παρενόχλησή τους από συγκεκριμένο καθηγητή...

Η καθηγητική λαγνεία

5

Αλαζονεία, απληστία, λαγνεία, φθόνος, λαιμαργία, οργή, οκνηρία... Δεν υπάρχει κανένα από τα λεγόμενα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που να μη διαπράττουν συστηματικά και απροκάλυπτα Έλληνες πανεπιστημιακοί. Όχι βέβαια όλοι, ούτε στον ίδιο βαθμό. Μερικοί όμως σε ακραίο βαθμό.


Έχοντας μεγαλώσει σε πανεπιστημιακό περιβάλλον, σπουδάσει και στο εξωτερικό, γνωρίσει ξένα πανεπιστήμια και μελετήσει την ιστορία τους, δεν έτρεφα ποτέ ψευδαισθήσεις. Αντίθετα, είχα ανέκαθεν πλήρη επίγνωση ότι ορισμένα τουλάχιστον από αυτά τα αμαρτήματα –όπως η αλαζονεία, ο φθόνος, η οκνηρία– είναι παντού και πάντα συνυφασμένα με την ακαδημαϊκή ζωή. Εκείνο που με κατέπληξε και τελικά με αηδίασε ήταν η απόλυτη ασυδοσία των πανεπιστημιακών στην Ελλάδα, που πηγάζει από την έλλειψη ελέγχου –ή καλύτερα ελέγχων– και από την εξασφαλισμένη ατιμωρησία.


Παρά τα συναδελφικά αλληλομαχαιρώματα, που ενδημούν στο ακαδημαϊκό περιβάλλον, οι πανεπιστημιακοί ταυτόχρονα χαρακτηρίζονται ανέκαθεν από συντεχνιακή νοοτροπία και συνοχή (esprit de corps) στον υπέρτατο βαθμό. Στη σημερινή Ελλάδα, όμως, η συντεχνία τους έχει καταντήσει να λειτουργεί χωρίς αρχές και χωρίς έμπρακτη επιβολή κάποιας δεοντολογίας. Έτσι, ανέχεται και καλύπτει τα πιο ακραία, τα πιο απίστευτα παραπτώματα των μελών της. Προερχόμενοι από τη συντεχνία, πρόεδροι, κοσμήτορες, πρυτάνεις εμφανίζονται εντελώς απρόθυμοι να προχωρήσουν στην επιβολή κυρώσεων στα μέλη της, που είναι και ψηφοφόροι τους.

Πιο πρόσφατα, με σόκαρε η εκμυστήρευση ενός άλλου κορυφαίου καθηγητή σε κοινή μας φίλη, ότι τον ερέθιζε η θέα των αγοριών καθώς τον παρακολουθούσαν την ώρα που έκανε μάθημα από την έδρα. Δεν γνωρίζω αν προχωρούσε ποτέ σε εκπλήρωση των πόθων του με τους φοιτητές του. Αλλά η ίδια η ιδέα του ερεθισμού από την έδρα μού φάνηκε βαθύτατα αρρωστημένη.

Το ίδιο και το Υπουργείο Παιδείας, που άλλωστε στελεχώνεται από άλλα μέλη της συντεχνίας. Ακόμη και στις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις, όταν η δημόσια κατακραυγή καθιστά αναπόφευκτη την πειθαρχική δίωξη ενός καθηγητή, η τιμωρία είναι χάδι και γρήγορα ξεχνιέται. Έτσι, μπορείς να τιμωρηθείς με παύση δύο μηνών για συμπεριφορά που δεν ταιριάζει σε πανεπιστημιακό δάσκαλο, αλλά αυτό δεν εμποδίζει στη συνέχεια να ονομαστείς όχι μόνο «ομότιμος», αλλά και «επίτιμος» καθηγητής.


Αποτελεσματικό και καθημερινό έλεγχο στους καθηγητές θα μπορούσαν και θα έπρεπε να ασκούν οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των φοιτητών. Αλλά οι κομματικές παρατάξεις που έχουν σφετεριστεί τη φοιτητική εκπροσώπηση έχουν άλλες προτεραιότητες και άλλα ενδιαφέροντα. Σπάνια και εντελώς επιλεκτικά θα ασχοληθούν με κάποιον καθηγητή, αν τον στοχοποιήσουν πρώτα ως «εχθρό» με κομματικά κριτήρια.


Από τα επτά καθηγητικά αμαρτήματα ξεχωρίζω το πιο απεχθές: τη λαγνεία. Δηλαδή την κατάχρηση εξουσίας με τη σεξουαλική παρενόχληση και εκμετάλλευση φοιτητών και φοιτητριών. Το ζήτημα αυτό με τρέλαινε από τα φοιτητικά μου χρόνια. Δεν ήταν μόνο αφηρημένο ζήτημα αρχής. Αρρώσταινα με τη σκέψη ότι οι συμφοιτήτριές μου –τα κορίτσια που αγαπούσα ή μπορούσα να αγαπήσω– θα αποτελούσαν ενδεχομένως στόχο της λαγνείας καθηγητών, επιμελητών, βοηθών και λοιπών παρατρεχάμενων. Από τη σκοπιά του λεγόμενου ιπποτισμού, ήταν και ζήτημα προστασίας τους. Προσπάθησα πολύ αλλά δεν κατάφερα να βρω έστω μία συμφοιτήτριά μου που να είναι διατεθειμένη «να βάλει το κεφάλι της στον ντορβά». Να κάνει δηλαδή μία καταγγελία και να επιμείνει μέχρι το τέλος. Υπερίσχυε πάντα ο φόβος αντιποίνων, όχι μόνο ή όχι τόσο από τον ίδιο τον καταγγελλόμενο όσο από τους συναδέλφους του – τους άλλους καθηγητές.

Η καθηγητική λαγνεία Facebook Twitter
Ο κ. Γιώργος Μαυρογορδάτος άκουγε συχνά παράπονα φοιτητριών του για τη συστηματική παρενόχλησή τους από συγκεκριμένο καθηγητή. «Προσπάθησα πολύ αλλά δεν κατάφερα, ούτε ως καθηγητής, να βρω έστω μία φοιτήτρια που να είναι διατεθειμένη "να βάλει το κεφάλι της στον ντορβά"». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Μισόν αιώνα αργότερα, η κατάσταση στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Έχει αλλάξει πολύ στον δυτικό κόσμο και προπαντός στις ΗΠΑ, όπου επικρατεί στα πανεπιστήμια υπερβολική έως παρανοϊκή καχυποψία για το ενδεχόμενο σεξουαλικής παρενόχλησης. Όχι όμως στην Ελλάδα. Και αυτό λέει πολλά για τον δήθεν «εκδημοκρατισμό» των πανεπιστημίων μας και για τη δήθεν κατάλυση της καθηγητικής αυθαιρεσίας. Για μένα, τα λέει όλα.


Συχνά άκουσα παράπονα φοιτητριών μου για τη συστηματική παρενόχλησή τους από συγκεκριμένο καθηγητή. Το πρόβλημα ήταν γνωστό σε όλους. Προσπάθησα πολύ αλλά δεν κατάφερα, ούτε ως καθηγητής, να βρω έστω μία φοιτήτρια που να είναι διατεθειμένη «να βάλει το κεφάλι της στον ντορβά». Υπερίσχυε πάντα ο φόβος αντιποίνων, από τους «συναδέλφους» μου. Μία φορά μόνο έμαθα εκ των υστέρων ότι το πράγμα πήγε να ξεφύγει, όταν εμφανίστηκαν οι γονείς του κοριτσιού, αλλά η υπόθεση κουκουλώθηκε πριν προλάβω να αναμειχθώ. Το μόνο που μπορούσα ήταν να μη τον ψηφίσω στην τελευταία του προαγωγή, επικαλούμενος τη σχέση του με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, όπως τόνισα με νόημα. Έτσι, για την τιμή των όπλων... Και για την ντροπή των «συναδέλφων» που τον ψήφισαν και των «εκπροσώπων» των φοιτητών που σιώπησαν.

Το ζήτημα της καθηγητικής λαγνείας με έτρωγε και ως αντιπρόεδρο Διεθνών Σχέσεων της ΕΦΕΕ. Το 1965, στο ανέπαφο ακόμα Ντουμπρόβνικ, συμμετείχα σε μία διεθνή συνάντηση με ισότιμη συμμετοχή καθηγητών και εκπροσώπων των φοιτητών. Ήταν τότε μοναδική στον κόσμο και οι Γιουγκοσλάβοι οργανωτές ήσαν πολύ περήφανοι – με το δίκιο τους. Κάποια στιγμή, ακούω έναν Έλληνα καθηγητή από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης να τονίζει πόσο αγαπούν οι καθηγητές τους φοιτητές και πόσο θέλουν τη συνεργασία μαζί τους. Δεν άντεξα. Όταν πήρα στη συνέχεια τον λόγο, είπα με πάθος ότι για να υπάρξει συνεργασία πρέπει πρώτα να σταματήσει η εκμετάλλευση των φοιτητών από τους καθηγητές, τόσο η οικονομική (με τα συγγράμματα) όσο και η σεξουαλική! Εκεί πια έγινε μεγάλο σούσουρο... Ύστερα, στο διάλειμμα, o φημισμένος Ιταλός καθηγητής Giuseppe Federico Mancini με συγχάρηκε και με πληροφόρησε ότι οι Γιουγκοσλάβοι ήσαν έτοιμοι να μου κόψουν το μικρόφωνο, για να μη διαλύσω τη συνάντηση...


Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις καθαρά ψυχοπαθολογικές, μειωμένης ικανότητας καταλογισμού, όπως θα λέγαμε στο ποινικό δίκαιο. Στα φοιτητικά μου χρόνια, είχαμε έναν δύσμορφο καθηγητή, άριστο επιστήμονα και καλό άνθρωπο, που όμως... έβαζε χέρι στις φοιτήτριες την ώρα της προφορικής εξέτασης, μπροστά στους άλλους! Μου το επιβεβαίωσε ο φίλος και συναγωνιστής Νίκος Α. Κωνσταντόπουλος, που υπήρξε αυτόπτης μάρτυς. Το έβρισκε νομίζω διασκεδαστικό, όπως οι περισσότεροι άρρενες φοιτητές. Εγώ όχι. Ευτυχώς, στο συγκεκριμένο μάθημα δεν εξετάστηκα προφορικά από τον ίδιο καθηγητή. Αν είχε συμβεί κάτι ανάλογο μπροστά μου, δεν θα μπορούσα να κρατηθώ, με τα μυαλά που είχα (και έχω).

Πιο πρόσφατα, με σόκαρε η εκμυστήρευση ενός άλλου κορυφαίου καθηγητή σε κοινή μας φίλη, ότι τον ερέθιζε η θέα των αγοριών καθώς τον παρακολουθούσαν την ώρα που έκανε μάθημα από την έδρα. Δεν γνωρίζω αν προχωρούσε ποτέ σε εκπλήρωση των πόθων του με τους φοιτητές του. Αλλά η ίδια η ιδέα του ερεθισμού από την έδρα μού φάνηκε βαθύτατα αρρωστημένη.


Τι κάνει κανείς σε τέτοιες περιπτώσεις; Δεν είναι κρίμα να στερηθεί το πανεπιστήμιο τις υπηρεσίες ενός άριστου επιστήμονα και δασκάλου με «κουσούρια» που προφανώς δεν ελέγχει; Θα μπορούσε ίσως κανείς να σκεφτεί «μέτρα ασφαλείας», όπως αυτά που λαμβάνονται στην περίπτωση π.χ. των ανίατων παιδεραστών. Μπορεί όμως να επιβιώσει η εκπαιδευτική σχέση και προπαντός το κύρος του δασκάλου με τέτοιες συνθήκες;


Ωστόσο, δεν αποκλείεται να προκύψει αυθεντικός και πηγαίος έρωτας μεταξύ καθηγήτριας και μαθητή, μεταξύ φοιτήτριας και καθηγητή (όπως και μεταξύ ομοφύλων, αντίστοιχα). Την πιο τρανή και τρανταχτή απόδειξη πρόσφερε πρόσφατα το προεδρικό ζεύγος της Γαλλικής Δημοκρατίας. Η εκπαιδευτική σχέση έχει από τη φύση της ένα ερωτικό στοιχείο, αν είναι προσωπική και εκ του σύνεγγυς. Αυτό το ανακάλυψα «στο πετσί μου» ή, σωστότερα, στην επιδερμίδα μου μόλις άρχισα να διδάσκω ως βοηθός στο Μπέρκλεϋ, όταν ήμουν υποψήφιος διδάκτορας. Ήμουν μόλις 27 ετών τότε, πολύ κοντά στην ηλικία των προπτυχιακών φοιτητών μου.

Η ανακάλυψη κλόνισε ξαφνικά τις μέχρι τότε βεβαιότητες και απόλυτες απόψεις μου. Με συντάραξε και με υποχρέωσε να σκεφτώ πολύ το ζήτημα, σε βάθος και από όλες τις πλευρές. Έγραψα μάλιστα και ένα από τα καλύτερα κείμενά μου ("Sex and the Single Teaching Assistant"), παραφράζοντας τον τίτλο αμερικανικού best-seller του 1962 ("Sex and the Single Girl"). Με αυτό το δοκίμιο πήρα μέρος σε διαγωνισμό μεταξύ μεταπτυχιακών φοιτητών, με έπαθλο 100 δολάρια (που δεν κέρδισα, φευ).

 
Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξα τότε εξακολουθούν μέχρι σήμερα να με ικανοποιούν. Αυτά τήρησα ως πανεπιστημιακός δάσκαλος. Αξίζει λοιπόν να τα συνοψίσω. Το πηγαίο ερωτικό στοιχείο στη σχέση δασκάλου και μαθητή ανέκαθεν εμφανίζεται μόνο στο πλαίσιο μίας ελεύθερης, ουσιαστικά άτυπης και ιδιωτικής σχέσης. Δεν μπαίνουν βαθμοί, ούτε απονέμονται πτυχία. Εμβληματική παραμένει ανά τους αιώνες η περίπτωση του Σωκράτη με τους μαθητές του. Τα πράγματα αλλάζουν ριζικά όταν η σχέση δασκάλου και μαθητή βρίσκεται ενταγμένη σε ένα τυπικό και επίσημο θεσμικό πλαίσιο, που συνεπάγεται την απονομή βαθμών και πτυχίων με αναγνώριση από το κράτος ή, έστω, την κοινωνία. Τότε πλέον ο δάσκαλος ασκεί εξουσία – άμεσα ή έμμεσα δημόσια εξουσία. Αυτό το στοιχείο αναπόφευκτα «μολύνει» (contaminates) οποιαδήποτε ερωτική σχέση, ανεξάρτητα από προθέσεις και δηλώσεις. Ο δάσκαλος από την πλευρά του μπορεί να διαπράττει κατάχρηση εξουσίας, ενώ και από την πλευρά του μαθητή υπάρχει το ενδεχόμενο εκμετάλλευσης της σχέσης τους για βαθμολογικό ή άλλο θεσμικό όφελος.

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις καθαρά ψυχοπαθολογικές, μειωμένης ικανότητας καταλογισμού, όπως θα λέγαμε στο ποινικό δίκαιο. Στα φοιτητικά μου χρόνια, είχαμε έναν δύσμορφο καθηγητή, άριστο επιστήμονα και καλό άνθρωπο, που όμως... έβαζε χέρι στις φοιτήτριες την ώρα της προφορικής εξέτασης, μπροστά στους άλλους!


Σε τέτοιες καταστάσεις, επιβάλλεται καταρχήν η κατάπνιξη και ματαίωση της ερωτικής επιθυμίας. Ενδέχεται, ωστόσο, να μην είναι μπορετή ή αποδεκτή από τους ενδιαφερόμενους. Τότε όμως πρέπει να τερματιστεί αμέσως η θεσμική εκπαιδευτική τους σχέση. Ανάλογα με την περίπτωση, ο μαθητής ή η φοιτήτρια πρέπει αμέσως να μεταφερθεί σε άλλο μάθημα ή, έστω, να βαθμολογηθεί από άλλον καθηγητή, να αποκτήσει άλλον επιβλέποντα, άλλο μέλος της εξεταστικής επιτροπής κ.ο.κ. Για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζεται βέβαια να δηλωθεί η ερωτική σχέση ως λόγος που επιβάλλει τις μεταβολές, όπως ακριβώς θα συνέβαινε στην περίπτωση γάμου.

Διακριτικότερη και απλούστερη διέξοδο αποτελεί η συνειδητή αναβολή της ερωτικής σχέσης μέχρι να τερματιστεί φυσιολογικά η εκπαιδευτική. Στο Μπέρκλεϋ συνέβη κάποτε να δημιουργηθεί έντονη ερωτική έλξη ανάμεσα σε μία φοιτήτρια και μένα. Περιμέναμε να τελειώσει το τρίμηνο και να παραδώσω τη βαθμολογία. Το σύστημα ήταν τέτοιο ώστε δεν επρόκειτο να ξαναβρεθούμε μελλοντικά σε άλλο μάθημα. Περάσαμε λοιπόν την υπέροχη νύχτα που προσμέναμε και μας άξιζε. Το πρωί άρχιζαν οι θερινές διακοπές και έφυγε για να πάει στους δικούς της, σε άλλη πολιτεία. Δεν την ξαναείδα. Στην Αθήνα, υπήρξε ανάλογη έλξη με μία φοιτήτρια που χρωστούσε χρόνια το μάθημά μου. Θυμάμαι που της είπα απερίφραστα και μπροστά σε άλλους: «Πάρτε επιτέλους το πτυχίο σας για να μπορέσω να σας φλερτάρω!» Όταν όμως το πήρε, εξαφανίστηκε. Κρίμα, σκέφτηκα. Δεν μετάνιωσα, πάντως, γιατί έτσι δεν χρειάστηκε να σπάσω τους καθρέφτες στο σπίτι μου.


Μία μόνο φορά ξέφυγαν τα πράγματα. Ήμουν τότε 39 ετών, ακόμη ανύπαντρος. Ένιωσα τόσο ερωτευμένος ώστε της έστειλα από το εξωτερικό μέχρι και τηλεγράφημα στα ισπανικά (που μάθαινε) για να μη το καταλάβουν άλλοι. (Δεν υπήρχαν τότε ούτε κινητά, ούτε διαδίκτυο). Ευτυχώς, η σχέση κράτησε τόσο λίγο, ώστε δεν πρόλαβα να προχωρήσω στις ανάλογες ενέργειες, δηλαδή να φροντίσω να την εξετάσει άλλος. Ούτε χρειαζόταν, άλλωστε, επειδή εκείνη εξαφανίστηκε και δεν παρουσιαζόταν στις εξετάσεις του μαθήματός μου. Με στενοχωρούσε η υποψία ότι αυτό ίσως οφειλόταν στη σύντομη σχέση μας, αλλά δεν την ξαναείδα για να τη ρωτήσω.


Όλα αυτά πριν από τον γάμο μου. Όσο κράτησε, δεν με ενδιέφερε καμία άλλη γυναίκα. Μετά τη διάλυσή του, φίλοι και γνωστοί με λυπόντουσαν για τη μοναξιά μου και αναφέρονταν συστηματικά στις... φοιτήτριες ως ανεξάντλητη δεξαμενή ερωτικών συντρόφων! Ίσως γνώριζαν άλλες περιπτώσεις; Εγώ όμως, μεγαλύτερος σε ηλικία και πατέρας πλέον, είχα καταλήξει σε ένα τελικό συμπέρασμα, συμπυκνωμένο σε ένα απόφθεγμα που επαναλάμβανα μονότονα. Για μένα, ως καθηγητή, το «φοιτητικό σώμα» δεν έχει φύλο. Είναι ουδέτερο.

Στήλες
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
"Στην Αθήνα, υπήρξε ανάλογη έλξη με μία φοιτήτρια που χρωστούσε χρόνια το μάθημά μου. Θυμάμαι που της είπα απερίφραστα και μπροστά σε άλλους: «Πάρτε επιτέλους το πτυχίο σας για να μπορέσω να σας φλερτάρω!» Όταν όμως το πήρε, εξαφανίστηκε." Πηγή: www.lifo.grΠώς αλλάζουν οι εποχές! Σήμερα σε όλον τον κόσμο, στα Αμερικανότροπα πανεπιστήμια τουλάχιστον, αυτό θεωρείται 100% πράξη σεξουαλικής παρενόχλησης. Μα, θα μού πείτε, ήταν "αμοιβαία" η έλξη... Δεν έχει καμμία σημασία. Σήμερα έχουν θεσμοθετηθεί κανόνες που απαγορεύουν αυτή την έλξη μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Τελεία και παύλα. Όταν με ερωτεύθηκε τρελά φοιτήτριά μου και μού το εξέφρασε, τής είπα: "Το πανεπιστήμιο θα το βλέπεις σαν οικογένεια. Όπως δε θα άαφηνες τέτοια αισθήματα να αναπτυχθούν για τον αδερφό σου ή για τον πατέρα σου, έτσι πρέπει να δεις και τη σχέση με τον καθηγητή σου." Το ξέρω ότι ακούγεται φρικτά πουριτανικό, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος.
Οχι οτι οι πανεπιστημιακοι μας - μεσα κ εξω απ την Ελλαδα - δεν ειναι απαισιοι, αλλα κι οι ιταλοι συναδελφοι δε πανε πολυ πισω. Εδω στην εκτη παραγραφο : Few notes from the new book "Italians" by "Economist" journalist, John Hooper (c) 2015, on the miserable state of women in Italy.( 2015 : 146-154 )Each year, the World Economic Forum ( WEF ) publishes its Global Gender Gap Report, which aims to assess women's status in each country according to a variety of criteria, including economic participation, political empowerment, educational attainment and various health-related indicators. In recent years, Italy has bobbed up and down in the rankings, but its position as of 2013 was close to the mean : the WEF put it at seventy-first place. That was twenty-six places below France and, perhaps more surprisingly, forty-one places below Spain. Women in Italy were reckoned to be getting a worse deal than those in Romania and eleven African states.The area in which Italy scored worst was economic participation. Recent EU and OECD figures have put the number of women in employment at around half the total female population - the lowest proportion in any large EU state. Inevitably, that also means a much higher proportion of housewives. But since there are twice as many women as men who say they are keen to work but have given up on looking for a job, it is clear that many of the five million who work only in the home in Italy do so reluctantly. A survey carried out in 2011 indicated that Italian housewives were not just reluctant but desperate : their level of dissatisfaction was significantly higher than in either Spain or France. Unsurprisingly, very few women are to be found in Italy's boardrooms. By 2013, they accounted for only about 8 percent of the directors of leading Italian firms - once again the lowest share in any big European economy. In Spain the figure was 10 percent, in France 18 percent, and in the UK and the United States it was 17 percent. A detailed illustration of how women are squeezed out of the labor market as their careers advance emerged the same year in a study of higher education ( 3 ). By then, well over half of the graduates being turned out by Italian universities were women. But the proportion of associate professors was barely a third and the share of full professors one in five.But universities also feature repeatedly in allegations of what is known as "ricatto sessuale", or sexual extortion.The cases that surface in the media usually involve university teachers alleged to have asked a student or Ph.D. researcher for sex in return for a pass or high marks. It is reasonable to infer that a lot of ricatto sessuale goes unreported and indeed unmentioned : in the cases in which the blackmail succeeds, neither party has much interest afterward in drawing attention to what happened. To judge by the accounts of foreigners who have worked in higher education in Italy, the exchange of academic favors for sex may not be typical, nor is it uncommon.But my subjective impression - backed up by just a shred of objective evidence - is that ricatto sessuale has come to be regarded by quite a few Italian women as regrettaable but unavoidable fact of life. The shred of evidence is a poll - with a sample that was less than statistically significant - commissioned by a women's association, Donne e Qualita della Vita ( "Women and Quality of Life" )-(4). It involved asking 540 women university students if they would be ready to give sexual favors to advance their careers. Only one in five gave an outright no. Almost 20 percent said yes, with the remainder - roughly three out of every five - giving a coy "Don't Know."How has a country that once had a dynamic and assertive feminist movement fallen so far behind ?To some extent what happened in Italy after the heyday of feminism is what happened throughout the world. A generation came of age in which the women no longer wanted to minimize the differences with men. Glamour came back into fashion and street demonstrations in support of women's rights began to seem outmoded.That, however, was partly because women in the 1970s had secured, if not all of their aims, then enough of them to satisfy a large percentage of the female population. Italy stood out inasmuch as the outstanding conquest of the legalization of abortion was so unexpected and complete. Maybe, having won such a resounding victory, the warriors on the female side in Italy's battle of the sexes were all the more disposed to rest on their laurels.The verdict of some Italian feminists, however, is less charitable. They feel that the movement took a disastrously wrong turn. Partly because of their disillusion with the men of the New Left, Italy's leading feminist thinkers shifted the emphasis - to a greater extent than in most other countries - away from the demand for equal rights and toward the analysis of gender differences and the exaltation of female qualities. According to the interpretation, women's liberation was sacrificed on the altar of what might be called women's pride. Certainly, that explanation would help explain the ease with which Silvio Berlusconi was able to use his growing influence in the media to spread a very different view of female sexuality beginning in the 1980s : he was like a general marching onto a battlefield that had been deserted by his enemies. What is incontestable is that the Berlusconi years saw very little resistance to the imposition of the values that the media tycoon represented - and indeed lived out in his own life, both public and private. Though the one time prime minister has always insisted that he "loves women", his attitude toward them has often been condescending and sometimes downright contemptuous. When Spain's Socialist leader Jose Luis Zapatero appointed a cabinet in which half the ministers were women, Berlusconi called it " too pink ". His own idea of bringing on women was made abundantly clear when he appointed Mara Carfagna, a former showgirl who had posed as a topless model, to be his minister for equal opportunities. It was only when the scandal over his Bunga Bunga parties reached its height in 2011 that Italian women finally reacted with demonstartions that eventually spread to more than 250 Italian and foreign cities under a slogan inspired by the title of Primo Levi's novel of wartime resistance, "If Not Now, When ? "Plans for revival of a broader women's movement on the back of those demonstrations fizzled out. But in retrospect it can be seen that the "If Not Now, When?" demonstrations marked a turning point. At the time, only a fifth of Italy's lawmakers were women. According to a new study by the Inter-Parliamentary Union, that was a lower proportion than in either Iraq or Afghanistan...
Η κατάχρηση εξουσίας, γιατί περί αυτού πρόκειται και όχι απλώς για λαγνεία, δεν είναι απλά ένα 'κουσούρι' που κάποιος αδυνατεί να ελέγξει, όπως ισχυρίζεστε. Είναι αδίκημα.Και να τελειώσω με μια προσωπική μαρτυρία. Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Εγώ 4ετής φοιτήτρια. Έχω τελειώσει ένα μάθημα και βρίσκομαι στον 8ο (αν θυμάμαι καλά) όροφο της σχολής όπου έχω ραντεβού με κάποια καθηγήτρια για μια εργασία μου. Είναι αργά το απόγευμα, χειμώνας και στο χώρο δεν κυκλοφορεί ψυχή - το τεράστιο ψυχρό κτήριο μοιάζει σχεδόν στοιχειωμένο. Οι μοναδικές ανθρώπινες παρουσίες, τις οποίες αντιλαμβάνομαι από μακριά, είναι [καθηγητής] του Τμήματός μου και δύο φοιτήτριες που συνομιλούν έξω από ένα (από τα πολλά) ασανσέρ. Καθώς όπως είπα δεν υπάρχει ψυχή στο χώρο, τους παρακολουθώ όπως πλησιάζω. Ξαφνικά φτάνει το ασανσέρ και ανοίγουν οι πόρτες. Τα κορίτσια αποχαιρετούν τον 'σεβάσμιο' κύριο καθηγητή και του γυρίζουν την πλάτη για να μπουν στο ασανσέρ. Και τότε μου ήρθε ο ουρανός σφοντύλι. Αυτός άπλωσε το βρωμόχερό του και χούφτωσε το κοριτσάκι που ήταν πιο κοντά του. Εκείνη δεν γύρισε, δεν σταμάτησε, δεν αντέδρασε. Μπήκε στο ασανσέρ με τη φίλη της και έφυγαν. Έφυγε κι αυτός κι απέμεινα εγώ σύξυλη και μόνη σ'ένα ατέρμονο διάδρομο να μην ξέρω ούτε τι γυρεύω εκεί πέρα. Δεν είναι σχήμα λόγου. Έπαθα τέτοιο σοκ που προς στιγμήν ξέχασα γιατί βρισκόμουν εκεί. Μου πήρε ώρα να συνέλθω.
Δεν με διαβάσατε προσεκτικά. Η αναφορά σε "κουσούρια" που "προφανώς" δεν ελέγχουν αφορά - φυσικά - μόνο "περιπτώσεις καθαρά ψυχοπαθολογικές, μειωμένης ικανότητας καταλογισμού, όπως θα λέγαμε στο ποινικό δίκαιο". Δεν αφορά βέβαια όλες τις άλλες περιπτώσεις!
πολύ καλό και πολύπλευρο το άρθρο σας, όπως είναι εξάλλου και οι ανθρώπινες σχέσεις. Οι καθαρά όμως ψυχοπαθολογικές περιπτώσεις θα πρέπει να απομακρύνονται από τη διδασκαλία και να περιοριστούν στον ερευνητικό τομέα.