Για τη Μάγια Μελάγια, τη μούσα του Ορέστη Λάσκου που πέθανε σαν σήμερα

Για τη Μάγια Μελάγια, τη μούσα του Ορέστη Λάσκου που πέθανε σαν σήμερα Facebook Twitter
Η Κυψέλη με θλίβει γιατί μοιάζει με το τελευταίο απομεινάρι μιας παλιάς Αθήνας.
3

Με θλίβει η Κυψέλη. Όχι για το αφρικανικό γκέτο της, τους χρυσαυγίτες, τα παρκαρίσματα και τον συνωστισμό της. Δεν κατοικώ εκεί άλλωστε και άρα δε μπορώ να νιώσω δυσάρεστα με μία καθημερινότητα που δεν είμαι μέρος της.

Η Κυψέλη με θλίβει γιατί μοιάζει με το τελευταίο απομεινάρι μιας παλιάς Αθήνας. Γιατί εκεί έζησαν οι μεγαλύτεροι ηθοποιοί του λαϊκού κινηματογράφου, του θεάτρου και της επιθεώρησης. Σε κοντινές αποστάσεις ο ένας απ' τον άλλο, τόσο κοντινές που λες και σήμερα η Κυψέλη είναι ένας τεράστιος οίκος ευγηρίας.

Στην Κυψέλη παραδόξως είναι σα να μην ακούς σκυλάδικα ή μοντέρνα άσματα από τα ανοιχτά παράθυρα το καλοκαίρι, αλλά το «Sous le ciel de Paris» της Edith Piaf, tangos του Carlos Gardel και ελαφρά τραγούδια του Σουγιούλ, του Μωράκη και του Γιαννίδη.

Στην Κυψέλη δολοφονήθηκε ο «αριστοκράτης του πνεύματος» Μένης Κουμανταρέας, που η αριστοκρατία ουδέποτε τον ενέπνευσε. Στην Κυψέλη επισκέφτηκα κάποτε τον μπουζουξή και συνθέτη Γιάννη Καραμπεσίνη σε ένα διαμέρισμα που θύμιζε θλιβερό σκηνικό της FINOS FILM. Στην Κυψέλη πέτυχα προ 20ετίας την Ταϋγέτη να περπατάει με το ένα της πόδι μπανταρισμένο, βαμμένη έντονα και ντυμένη στην τρίχα.

Στην Κυψέλη μιαν άλλη φορά ήπια καφέ με τη Ζωή Φυτούση στο σπίτι της και μου μίλησε για τον Χατζιδάκι και την «Οδό Ονείρων». Στην Κυψέλη, όταν το 2008 ήθελα να νοικιάσω διαμέρισμα, με έπιασε μία ηλικιωμένη θυρωρίνα και για να με πείσει μου μιλούσε για τον Γιάννη Δαλιανίδη, τον Ανδρέα Μπάρκουλη και τη Σπεράντζα Βρανά που συνήθιζαν να πίνουν τον καφέ τους στο παραπλεύρως καφενείο.

Για τη Μάγια Μελάγια, τη μούσα του Ορέστη Λάσκου που πέθανε σαν σήμερα Facebook Twitter
Στην Κυψέλη, έζησε και έφυγε στα 86 της η μούσα του Ορέστη Λάσκου, η ερμηνεύτρια Μάγια Μελάγια - κατά κόσμον, Μελπομένη Τσιριγώτη.

Στην Κυψέλη παραδόξως είναι σα να μην ακούς σκυλάδικα ή μοντέρνα άσματα από τα ανοιχτά παράθυρα το καλοκαίρι, αλλά το «Sous le ciel de Paris» της Edith Piaf, tangos του Carlos Gardel και ελαφρά τραγούδια του Σουγιούλ, του Μωράκη και του Γιαννίδη.

Στην Κυψέλη νιώθεις πως μέσα στις γκρίζες παλιές πολυκατοικίες της ο χρόνος έχει σταματήσει. Είναι η πιο «αστική δεξιά» περιοχή της Αθήνας σε αντίθεση με τα «αναρχικά» Εξάρχεια και το «ιντελεκτουέλ» Κολωνάκι που δεν απέχουν πολύ μεταξύ τους.

Στην Κυψέλη όλο και θα σου πουν «εδώ ζούσε ο τάδε» ή «εκεί ζει η τάδε» κ.ο.κ. Κι εσύ, αν σε συνεπαίρνει όλο αυτό, αν δεν ενδιαφέρεσαι ιδιαίτερα για τα επίγεια, αισθάνεσαι πως βαδίζεις ανάμεσα στα μνημεία ενός άλλου, ζωντανού ακόμη, Α΄Νεκροταφείου της πρωτεύουσας.

Στην Κυψέλη, τέλος, έζησε και έφυγε το 2014 στα 86 της η μούσα του Ορέστη Λάσκου, η ερμηνεύτρια Μάγια Μελάγια - κατά κόσμον, Μελπομένη Τσιριγώτη. Εκεί, στην Αγίου Μελετίου, που έχασε την αγαπημένη της αδερφή πριν μερικά χρόνια και που κινδύνεψε σοβαρά από πυρκαγιά.

 

Μάγια Μελάγια, «Rock and Roll» - 1958 

Πού πήγαν όλα αυτά τα νιάτα, η ομορφιά, η γοητεία, ο θρύλος;

Πού πήγαν τα τραγούδια με την μπάσα φωνή της που καμία άλλη σύγχρονη της τραγουδίστρια δεν διέθετε;

Έτσι είναι η μοίρα των εν Ελλάδι σταρ του 1940, του '50 και του '60. Να κατακτήσουν το πανελλήνιο, να κάνουν ζηλευτά ξανοίγματα στο εξωτερικό, να γευθούν για τα καλά τα φώτα της διασημότητας, να ζήσουν έντονα μίση, πάθη και έρωτες και στο τέλος να καταλήξουν μόνοι -τόσο μόνοι- και αβοήθητοι σε κάποιο διαμέρισμα της Κυψέλης.

Λέγεται πως όσοι αντίκρισαν νεκρή τη Μάγια Μελάγια απόρησαν με το ροδαλό χρώμα της. Εγώ πάλι λέω πως το αίμα, άχρηστο πια για τη λειτουργία της καρδιάς, μαζεύτηκε όλο στο πρόσωπο της για να γλυκάνει λίγο τη σκληρότητα του θανάτου της.

Πού κιτρινίζουν εκείνα τα πορτραίτα της με τη Σοφία Λόρεν, τον Ωνάση, τον Άλαν Λαντ, τη Μελίνα και τον Ντασέν;

 

Μάγια Μελάγια-Μανώλης Χιώτης, Είναι αργά, πολύ αργά

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο LIFO.gr, το 2014.

Σαν Σήμερα
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Η σύγχρονη Κυψέλη, σε πείσμα όλων των δήθεν προοδευτικών διανοούμενων κατοίκων των β. και ν. προαστίων, είναι εξόχως ζωντανή, αστική και πολυπολιτισμικη. Οι κάτοικοι της είναι δυναμικοί, κεφάτοι, με όνειρα και μέλη αγαπημένων οικογενειών που αλληλοστηριζονται. Τα παιδιά των σχολείων της Κυψέλης είναι γεμάτα σφριγος και δύναμη για ζωή, ευγένεια ψυχική και κατανόηση. Δεν φοβούνται τις προκλήσεις της ζωής ούτε τους ταλαιπωρούν τα γνωστά στερεότυπα, δηλαδή οι κακοί αλλοδαποί ή οι αξιαγάπητοι πρόσφυγες /μετανάστες, αναλόγως των πολιτικών πεποιθησεων. Οι σύγχρονοι κάτοικοι της Κυψέλης κρίνουν τους ανθρώπους από την συμπεριφορά τους και όχι από την καταγωγή τους.
Εγώ πάλι, γιατί θυμήθηκα την αγαπητή μας Κική Δημουλά που είπε: ''Δεν αντέχω τους μετανάστες στην Κυψέλη, πιάνουν όλα τα παγκάκια'';.....ατυχής έκφραση; (για μία λογοτέχνη;;;) , ατυχής στιγμή; Ποιός ξέρει;Το θέμα είναι ότι αρκετές φορές, καθώς συχνά επισκέπτομαι τα cafe και τα μεζεδοπωλεία τον πεζόδρομο της Φωκίωνος Νέγρη, είτε μόνος μου, είτε με φίλους, έχω ακούσει παλιούς Κυψελιώτες και Κυψελιώτισες, ηλικιωμένους ως επί το πλείστον, σε διαλόγους μεταξύ τους, να εκφράζουν παρόμοιες απόψεις...Οπότε ναι, το σχόλιο σας αφορά τους σύγχρονους, νέους κατοίκους της Κυψέλης, όπως σωστά περιγράφετε στην τελευταία πρόταση του σχολίου σας.Και επειδή, αρχικά, συγκρίνετε τους δήθεν προοδευτικούς, διανοούμενους κατοίκων των βορείων και νοτίων προαστίων με τους Κυψελιώτες, στην ίδια κατηγορία μπουρζουαζίας, στην ίδια ακριβώς και απαράλλαχτης, ανήκει το μεγαλύτερο κομμάτι των παλαιότερων (ηλικιακά) Κυψελιωτών. Τονίζω, των παλαιότερων. Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις Κυψελιωτών μεγάλης ηλικίας οι οποίοι δέχονται και προσαρμόζονται στις νέες κοινωνικές καταστάσεις χωρίς ανθρωπιστικές ή άλλες διακρίσεις.