Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Πλάκα. Οι γονείς μου ήταν κι οι δυο δημόσιοι υπάλληλοι στο υπουργείο Οικονομικών. Το παιδικό μου όνειρο ήταν να γίνω γιατρός και να θεραπεύω. Ονειρευόμουν ότι θα γιάτρευα τους ανθρώπους, ακουμπώντας τους με τα χέρια μου και μόνο. Ήθελα να είμαι δυνατός, να μην πονάει κανείς κοντά μου.

• Όταν αποφοίτησα από τη Φαρμακευτική Σχολή της Πάτρας, μπήκα στην Ιατρική Σχολή Αθηνών για να κάνω το μεταπτυχιακό και το διδακτορικό μου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, έκανα διάφορες δουλειές: παρέδιδα ιδιαίτερα μαθήματα, μοίραζα φέιγ-βολάν, κόλλαγα αφίσες. Αργότερα, και παράλληλα με τις σπουδές, έφτιαξα μια, αρχικά μικρή, εταιρεία, που ασχολούνταν με διαφημιστικά έντυπα. Στην πορεία μεγάλωσε, απέδωσε οικονομικά κι έπειτα έκανα και μια δεύτερη.

• Στην αρχή της Ιατρικής σκεφτόμουν ότι θα έκανα πειράματα και ότι θα γινόμουν επιστήμονας. Η εμπειρία μου όμως με τους «επιστήμονες» εκεί ήταν φρικτή κι έτσι, τελικά, δεν ακολούθησα ακαδημαϊκή καριέρα. Πάντως, αν τελικά συνέχιζα με κάποια ειδικότητα, αυτή θα ήταν η χειρουργική, κι αυτό γιατί θέλω πάντα την αδρεναλίνη να χτυπάει «κόκκινο». Είμαι σίγουρος, δε, ότι θα ήμουν ένας πολύ καλός χειρουργός.

Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Σκέφτηκα, λοιπόν, να επενδύσω, και τα δύο καλύτερα πράγματα που μου ήρθαν στο μυαλό ήταν το φαγητό και το φάρμακο, διότι και τα δύο είναι πράγματα που υπερκαταναλώνει ο Έλληνας. Ξεκίνησα λοιπόν πρώτα να χτίζω το κτίριο της Σπονδής στο Παγκράτι, διαδικασία που κράτησε δύο χρόνια. Στον δεύτερο χρόνο είχα βρει κι ένα πολύ καλό φαρμακείο στη Γλυφάδα, το αγόρασα κι αυτό. Κι έτσι βρέθηκα μέσα σε δύο χρόνια να έχω ένα φαρμακείο κι ένα εστιατόριο.

• Η Σπονδή ξεκίνησε το 1996 ως μπιραρία, γι' αυτό και είναι κατασκευασμένη από πέτρα, ξύλο και σίδερο. Κατά λάθος έγινε γκουρμέ εστιατόριο. Χωρίς να το πολυσκεφτώ, είχα πάρει τότε έναν πολύ καλό σεφ, τον Άρη Τσανακλίδη, που πήγε τον χώρο στο πιο ελιτίστικο. Ε, αυτό το ελιτίστικο μετά το ξέσκισα.

Το 2002 η Σπονδή πήρε το πρώτο αστέρι Michelin και το 2008 το δεύτερο. Συγκαταλέγεται μέσα στα 100 καλύτερα εστιατόρια του κόσμου. Τα τελευταία 8 χρόνια βραβεύεται από το περιοδικό «Αθηνόραμα» ως το καλύτερο εστιατόριο της Ελλάδας και είναι μέλος της αλυσίδας Relais Chateaux. Την πρώτη φορά που μου συστήθηκαν οι άνθρωποι της Michelin, αφού είχαν φάει και πληρώσει, μου κόπηκαν τα πόδια.

• Έφτιαξα κι άλλο ένα εστιατόριο, τη Hytra, που έγινε το δεύτερο καλύτερο στην Αθήνα, με ένα αστέρι Michelin. Κάποια στιγμή με προσέγγισαν μεγάλοι συντελεστές της ελληνικής οικονομίας, κατά βάση ξενοδοχεία, για να κάνω μεγαλύτερες συνεργασίες, κι έτσι βρέθηκα να έχω δημιουργήσει και να διευθύνω μια εταιρεία management και consulting άλλων εστιατορίων σε όλη την Ελλάδα, τα οποία επίσης αποσπούν συνεχώς διακρίσεις και βραβεία. Ανάμεσά τους τo Electra Palace στην Πλάκα, τα τέσσερα εστιατόρια του Sani Resort στη Χαλκιδική, το Kiku», το Cavo Tagoo στη Μύκονο, το Orloff στις Σπέτσες και το Liostasi στην Ίο, ενώ στη λίστα θα προστεθούν κι άλλα.

• Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Τι είναι η γαστρονομία; Θα σας πω τι είναι από τη δική μου πλευρά. Είναι φιλοξενία, ένα μεγάλο σπίτι, πολλές οικογένειες μέσα που τρέχουν, πολλή φροντίδα, άγχος, στενοχώριες, χαρές. Έχει πολλά πράγματα με τα οποία μπορείς να ασχοληθείς: υψηλή αισθητική, σκληρή οργάνωση, όνειρο. Και καθώς βρισκόμαστε στην Ελλάδα, υπάρχουν απίστευτες εκτάσεις, όπου μπορεί κανείς να δώσει καινούργιες εικόνες, αλλά, δυστυχώς, σε κάθε ανέβασμα μιλάς σε λιγότερους και απομονώνεσαι περισσότερο.

Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Μπαίνει κάποιος για δυο τρεις ώρες μέσα στο χώρο σου και πρέπει να ευχαριστηθεί, να γελάσει, να κλάψει, να αισθανθεί, να πετάξει και να φύγει ευχαριστημένος. Κι επειδή πληρώνει, να νιώθει ότι πληρώνει λιγότερα απ' όσα εισέπραξε.

• Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Κάθε κομμάτι χαράς για μένα γίνεται δουλειά στο τέλος.

• Σε 10 χρόνια θα ήθελα να ονειρεύομαι περισσότερο από ό,τι ονειρεύομαι τώρα.

• Κάθε πρωί πάω στα φαρμακεία μου (έχω αποκτήσει και ένα δεύτερο, στο κέντρο). Δίνω και συμβουλές στους πελάτες. Τώρα, βέβαια, με το «Top Chef» γίνονται διάφορα ευτράπελα. Μπήκε κάποιος στο φαρμακείο και μου ζήτησε αυτόγραφο. Καταντράπηκα. Δεν είμαι εγώ αυτό που βλέπουν οι άλλοι στην τηλεόραση. Είναι σαν μια εικόνα μου που προβάλλεται λίγο, παίζει έναν ρόλο και μετά φεύγει. Δεν είμαι εγώ.

• Μου αρέσει να κοιμάμαι νωρίς. Δεν πίνω, πίνω κρασί μόνο με το φαγητό και ουίσκι πρέπει να έχω πιει μόνο μια φορά στη ζωή μου. Κάποια στιγμή, γύρω στα εβδομήντα, θ' αρχίσω να κάνω πράγματα που δεν έχω κάνει μέχρι τώρα. Ρεντίκολο θα γίνω, θα λένε «κοίτα πώς κατάντησε!».

• Μου αρέσει να περπατάω στην Πλάκα. Νιώθω ότι ο αέρας που αναπνέω εκεί είναι διαφορετικός. Μου αρέσει να βλέπω τον Παρθενώνα από τη φτωχική του μεριά, από τη μεριά που είναι τα Αναφιώτικα. Με αποτοξινώνει και με κάνει πιο ελαφρύ.

• Όταν ήμουν μικρός, μου άρεσε να καβαλάω το ποδήλατο και να με χτυπάει ο παγωμένος αέρας στο πρόσωπο. Μου λείπει αυτή η αναζωογονητική αίσθηση.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ