Γιώργος Καλλίγερος: Από τον Έλον Μασκ και τη Silicon Valley στη λίστα του «Forbes» Facebook Twitter
Σημαντικό στη ζωή είναι η ισορροπία, να θέτεις υγιείς στόχους και να απολαμβάνεις το τώρα.

Γιώργος Καλλίγερος: Από τον Έλον Μασκ και τη Silicon Valley στη λίστα του «Forbes»

0

Πώς μια σπίθα έμπνευσης μπορεί να γίνει η αιτία που θα σε οδηγήσει στις κορυφές των κλάδων της καινοτομίας και της τεχνολογίας; Με ποιους τρόπους μια δημιουργική ιδέα μπορεί να μετατραπεί σε ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο; Ο Γιώργος Καλλίγερος, ο οποίος σε ηλικία μόλις 27 ετών έχει καταφέρει να διανύσει μια αξιοζήλευτη διαδρομή, διαθέτει τις απαντήσεις. Τις τελευταίες μέρες το όνομά του συμπεριλήφθηκε στη λίστα του περιοδικού «Forbes» με τους τριάντα νέους επιτυχημένους, κάτω των 30 ετών, σε διάφορους τομείς, όπως οι τέχνες, ο πολιτισμός, η τεχνολογία και η υγεία.

Ο Γιώργος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ στην ομώνυμη πόλη της Αγγλίας. Ξεκίνησε την καριέρα του στη Μ. Βρετανία ως Engine Design Engineer στην Bentley Motors, ενώ αργότερα βρέθηκε στην Tesla, όπου εργάστηκε ως Design Engineer. Το 2015 πήγε στην Καλιφόρνια, στο τμήμα του Vehicle Engineering. Όταν επέστρεψε στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ για το μεταπτυχιακό του, ασχολήθηκε με τη μελέτη του ποδηλάτου ως μοντέρνου μέσου αστικής μεταφοράς. Στη συνέχεια, μαζί με τον Dan Keene, ίδρυσαν την Pushme, μια εταιρεία που ανέπτυξε μια υποδομή φόρτισης για προϊόντα που έχουν κάποιου είδους μικρή κίνηση, όπως είναι τα ηλεκτρικά σκούτερ. Η εταιρεία εξαγοράστηκε από την ΤIER (ευρωπαϊκή startup ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών) στις αρχές του 2020 και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία επέκτασης του δικτύου της σε 4.500 τοποθεσίες σε 85 διαφορετικές πόλεις. Σήμερα ο Έλληνας επιχειρηματίας ζει στο Λονδίνο και έχει τη θέση του διευθυντή Hardware στην TIER Mobility.

Πιστεύω, όλοι μας μέχρις ενός σημείου στη ζωή μας ακολουθούμε λίγο-πολύ ό,τι κάνουν και οι γύρω μας, π.χ. σχολείο, πανεπιστήμιο, πρώτη δουλειά – εκεί σημαντικό ρόλο για τον δρόμο προς τη σχετική επιτυχία παίζουν τα ερεθίσματα. Από ένα σημείο και μετά, όταν παίρνεις τη ζωή στα χέρια σου και αποφασίζεις να χαράξεις πορεία, σημασία έχουν οι ευκαιρίες.

Από μικρό παιδί αγαπούσε τα δίκυκλα και σταδιακά ανέπτυξε το πάθος του με τη μηχανολογία. Σήμερα απεχθάνεται την κίνηση στους δρόμους και του αρέσει να δίνει λύσεις. Με ακόρεστη περιέργεια, ενδιαφέρον και φιλόδοξους σχεδιασμούς, θέτει συνεχώς νέους πρωτοπόρους στόχους και έχει καταφέρει να βρίσκεται ανάμεσα στα πιο λαμπρά μυαλά της Ελλάδας.

Με τον Γιώργο Καλλίγερο συναντηθήκαμε διαδικτυακά, εκείνος από το Λονδίνο κι εγώ από το κέντρο της Αθήνας, και συζητήσαμε για τα συστατικά της επιτυχίας, το ποδήλατο ως μοντέρνο μέσο μεταφοράς, τι χρειάζεται μια πράξη ώστε να γίνει ιδέα, την εμπειρία του στην Tesla, τις δυσκολίες που συνάντησε, αλλά και το αν το μέλλον ανήκει στις έξυπνες ιδέες.

Γιώργος Καλλίγερος: Από τον Έλον Μασκ και τη Silicon Valley στη λίστα του «Forbes» Facebook Twitter
Η έλλειψη ασφάλειας είναι ο κύριος λόγος που οι Ευρωπαίοι δεν επιλέγουν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς. Δεν βλέπω τι έχει να ζηλέψει η Αθήνα από το Άμστερνταμ – το χτίσιμο προστατευμένων λωρίδων κυκλοφορίας ποδηλάτων είναι κατά την άποψή μου το πιο σημαντικό βήμα προς μια Ελλάδα με μοντέρνες αστικές μεταφορές.

—  Τι σημαίνει για σένα το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκες στην ευρωπαϊκή λίστα του «Forbes» με τους επιτυχημένους κάτω των 30 ετών για το 2021;
Είναι μεγάλη τιμή που το «Forbes» με αναγνωρίζει ως έναν ανερχόμενο επιχειρηματία στον χώρο της βιομηχανίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το βραβείο αναγνωρίζει τη σημασία και την επίδραση της δουλειάς όλων όσοι έχουν συνεισφέρει στο πρωτοπόρο δίκτυο ενέργειας της Pushme.

—  Πες μας λίγα λόγια για το τι κάνει η Pushme.
Στην Pushme είχαμε εξελίξει ένα πρωτοπόρο δίκτυο άμεσης επαναφόρτισης μικρών ηλεκτρικών οχημάτων, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ. Στην ουσία, εγκαθιστούσαμε σταθμούς εναλλαγής μπαταριών μέσα σε μαγαζιά στο κέντρο της πόλης, όπως περίπτερα και καφέ, και από τη μια επιτρέπαμε στους καταστηματάρχες να επινοικιάζουν τις πρίζες τους και να διανέμουν ενέργεια, από την άλλη επιτρέπαμε στους χρήστες των ηλεκτρικών σκούτερ να εναλλάσσουν μπαταρίες κι έτσι να επαναφορτίζουν το όχημά τους μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα.

—  Έχεις μια επιτυχημένη διαδρομή μόλις στα 27 σου χρόνια. Ποια είναι κατά τη γνώμη σου τα συστατικά για να επιτύχει κάποιος σήμερα;
Τα συστατικά της επιτυχίας για μένα, και στο ίδιο επίπεδο, είναι η σκληρή δουλειά, το πάθος και η τύχη. Η σκληρή δουλειά είναι προαπαιτούμενο για να εκμεταλλευτεί κανείς μια ευκαιρία ή ένα ταλέντο στο έπακρο. Το πάθος σού επιτρέπει να υπομένεις τις δυσκολίες και να απολαμβάνεις τη διαδρομή, ακόμα και αν η επιτυχία μοιάζει μακρινή. Η τύχη, τέλος, πολλές φορές σημαίνει ότι, ακόμα κι αν τα κάνεις όλα σωστά, κανείς δεν σου εγγυάται ότι θα πετύχεις.

Μάλιστα, στον παράγοντα της τύχης συμπεριλαμβάνω τον κατάλληλο χρόνο και την αγορά – μερικές φορές, δηλαδή, μια ιδέα μπορεί να είναι πολύ πρώιμη και παρ’ όλη τη σκληρή δουλειά και το ταλέντο να μην προχωρήσει, ενώ άλλες φορές αρκεί να βρεθείς στον σωστό κλάδο τη σωστή στιγμή και όλα να κινηθούν πιο εύκολα.

—  Τι είναι αυτό που χρειάζεται για να γίνει πράξη μια ιδέα;
Πολλές φορές αρκεί να προσπαθήσεις. Ακούγεται απλό, αλλά αυτή είναι αλήθεια – αν έχεις μια ιδέα που πιστεύεις ότι έχει την προοπτική να εξελιχθεί σε μια κερδοφόρα επιχείρηση, η απόφασή του να δεσμευτείς και να τη φέρεις σε πέρας είναι η πιο δύσκολη. Έτσι, με το που έχεις κάνει πλέον το βήμα, η «ιδέα» γίνεται η δουλειά σου, καθώς και η κινητήρια δύναμή σου. Επομένως, το να τα πας καλά αλλά και να ανταποκριθείς στις περιστάσεις αποτελούν τις αιτίες που σε ωθούν στα πρώτα βήματα. Σε πρακτικό επίπεδο, για να σμιλευτεί μια ιδέα σε αληθινό προϊόν χρειάζεται πολύς χρόνος, επένδυση και πολλά μυαλά αφοσιωμένα στο να το κάνουν πραγματικότητα – όπως λένε οι Άγγλοι, «it takes a village».

Γιώργος Καλλίγερος: Από τον Έλον Μασκ και τη Silicon Valley στη λίστα του «Forbes» Facebook Twitter
Στην Pushme εγκαθιστούσαμε σταθμούς εναλλαγής μπαταριών μέσα σε μαγαζιά στο κέντρο της πόλης, όπως περίπτερα και καφέ.

—  Για σένα, πώς ξεκίνησαν όλα;
Η δική μου ιδέα γεννήθηκε στο πανεπιστήμιο, αλλά με το ποδήλατο έχω πάθος από μικρός. Όταν ήμουν 15 χρονών, μετέτρεψα το ποδήλατό μου σε μοτοσικλέτα, αφού η μητέρα μου δεν με άφηνε να αγοράσω μηχανή, κι αυτό μου έδωσε το ερέθισμα να σπουδάσω μηχανική. Επιστρέφοντας στην Αγγλία για το μεταπτυχιακό μου και έχοντας δουλέψει στην αυτοκινητοβιομηχανία για κάποιον καιρό, αποφάσισα να ασχοληθώ ξανά με το ποδήλατο και συγκεκριμένα να εξερευνήσω τους λόγους για τους οποίους το ποδήλατο δεν έχει εδραιωθεί ως κυρίαρχο μέσο αστικής μεταφοράς. Εκεί εξέλιξα μια συσκευή που μετατρέπει συμβατικά ποδήλατα σε ηλεκτρικά και μαζί με αυτό ένα δίκτυο άμεσης επαναφόρτισης, το οποίο έγινε και το προϊόν το οποίο τελικά εξέλιξε και πούλησε η Pushme.

Στάθηκα τυχερός, γιατί στο τέλος της πτυχιακής μου το πανεπιστήμιο μου πρόσφερε μια επιχειρηματική υποτροφία 15.000 λιρών για να εξερευνήσω εμπορικά την εφεύρεση – έτσι αποφάσισα να πάρω το ρίσκο και να ξεκινήσω την Pushme.

—  Η Ελλάδα είναι μια χώρα που προσφέρει ευκαιρίες; Θεωρείς ότι αν έμενες εδώ η πορεία θα ήταν διαφορετική;
Πιστεύω πως όταν ένας ταλαντούχος άνθρωπος βάζει έναν φιλόδοξο στόχο και αφιερώνει τα πάντα σε αυτόν, μπορεί να τον πετύχει. Παρ’ όλα αυτά, συμφωνώ με τον κορυφαίο Έλληνας επενδυτή Νίκο Μπονάτσο, ο οποίος λέει πως «το ταλέντο είναι παγκόσμιο, ενώ οι ευκαιρίες όχι».

Το να κάνεις μια διεθνώς αναγνωρισμένη καριέρα προερχόμενος από την Ελλάδα πριν από τα 30 δεν είναι αδύνατο, στατιστικά για τον μέσο όρο είναι λιγότερο πιθανό. Πιστεύω, όλοι μας μέχρις ενός σημείου στη ζωή μας ακολουθούμε λίγο-πολύ ό,τι κάνουν και οι γύρω μας, π.χ. σχολείο, πανεπιστήμιο, πρώτη δουλειά – εκεί σημαντικό ρόλο για τον δρόμο προς τη σχετική επιτυχία παίζουν τα ερεθίσματα. Από ένα σημείο και μετά, όταν παίρνεις τη ζωή στα χέρια σου και αποφασίζεις να χαράξεις πορεία, σημασία έχουν οι ευκαιρίες.

Δεν ξέρω πώς θα είχε εξελιχθεί η καριέρα μου αν είχα μείνει στην Ελλάδα, αλλά γνωρίζω πόσο σημαντικό ρόλο είχαν τα ερεθίσματα που έλαβα και οι ευκαιρίες που είχα στη συνέχεια. Για παράδειγμα, αν δεν είχα σπουδάσει στην Αγγλία, πιθανώς να μην είχα παροτρυνθεί να δουλέψω για 12 μήνες στην Bentley κατά τον τρίτο χρόνο των σπουδών μου, όπως συνηθίζεται. Αν δεν είχα δουλέψει στην Bentley, πιθανώς να μη με είχε προσλάβει η Tesla να πάω στη Silicon Valley. Αν δεν είχα πάει στη Silicon Valley, πιθανώς να μην είχα εκτεθεί σε startups κι έτσι δεν θα κυνηγούσα να ξεκινήσω κάτι τόσο νωρίς. Αν το πανεπιστήμιο δεν μου είχε παράσχει υποτροφία, ίσως να μην είχα ξεκινήσει την Pushme, και αν το υπουργείο Μεταφορών δεν πρόσφερε σε startups επιδοτήσεις καινοτομίας, η εταιρεία ίσως να μην επιβίωνε τους πρώτους μήνες. Το σίγουρο είναι πως η φιλοδοξία και η προσπάθεια που έβαλα σε όλα τα βήματα είναι η ίδια με αυτήν που θα έβαζα αν ήμουν στην Ελλάδα – το αποτέλεσμα πιθανώς να ήταν διαφορετικό, αλλά το ίδιο μπορεί να πει κανείς και για το πόσα παραπάνω συγκριτικά καταφέρνουν οι νέοι founders στην Αμερική σε σχέση με την Ευρώπη.

—  Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συνάντησες;
Οι ευκαιρίες δεν προϋποθέτουν επιτυχία χωρίς προσπάθεια – τίποτα δεν μου χαρίστηκε και υπήρχαν πολλές δυσκολίες και σκληρή δουλειά στην πορεία. Οι μεγαλύτερες δυσκολίες ήταν στην πορεία της εταιρείας, όπου για πρώτη φορά ήμουν αντιμέτωπος με την ίδια μου τη φιλοδοξία: όση προσπάθεια κι αν έβαζα, μπορεί να μην πετύχαινα τον στόχο μου.

Το ξεκίνημα ήταν ομαλό και οι προσδοκίες χαμηλές. Το να φτιάξεις startup για μερικούς μήνες είναι σχετικά απλό, το να σηκώσεις χρηματοδότηση της τάξης των εκατομμυρίων και να προχωρήσεις είναι δύσκολο και δεν υπάρχει πεπατημένη οδός να ακολουθήσεις – η κάθε εταιρεία είναι διαφορετική και η δική μας ήταν αρκετά δύσκολο να χρηματοδοτηθεί, μια και τα κεφάλαια που απαιτούνταν για να λανσαριστεί το φυσικό δίκτυο ήταν μεγάλα. Οι απορρίψεις από επενδυτές ήταν πάρα πολλές και, ενώ όλοι αναγνώριζαν πως η δουλειά που κάναμε ήταν εξαιρετική, η εταιρεία για πολλούς δεν ήταν επενδύσιμη. Στη συνέχεια, έχοντας πλέον λάβει επένδυση και έχοντας δεκάδες προσωπικό, οι προσδοκίες, η ευθύνη και το στρες ήταν πολύ ψηλά. Ως αποτέλεσμα, υπερεπένδυα ώρες στη δουλειά για να αντισταθμίσω την κατάσταση, ως εκ τούτου η δουλειά έγινε η μοναδική μου ασχολία. Ταυτόχρονα, οι ιδρυτές των εταιρειών συνήθως πληρώνουν στους εαυτούς τους ελάχιστους μισθούς, οπότε έβαζα διπλάσια προσπάθεια σε μια δουλειά που με πλήρωνε το μισό απ’ οποιαδήποτε άλλη. Όταν τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά ή τα λεφτά τελείωναν, η πίεση ήταν βασανιστική.

—  Έχεις εργαστεί και στην Tesla του Έλον Μασκ. Τι εμπειρίες αποκόμισες;
Η εμπειρία στην Tesla ήταν καταπληκτική. Η φιλοδοξία των Αμερικανών μού ταίριαξε πολύ και στην Tesla ένιωσα για πρώτη φορά πως τα καλύτερα μυαλά του κόσμου δούλευαν με πάθος πάνω σε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Οι συνάδελφοι ήταν όλοι ανάμεσα στους καλύτερους μηχανικούς στον χώρο και η δουλειά κινούνταν πολύ γρήγορα – υπήρχε ελάχιστη γραφειοκρατία και ιεραρχία, αλλά όλοι ήξεραν τι έπρεπε να κάνουν. Οι εκπαιδευόμενοι μηχανικοί ήταν έμπιστοι σημαντικής δουλειάς και στους έξι μήνες μου στο Palo Alto σχεδίασα οκτώ κομμάτια για το Model S, τα οποία κυκλοφορούν πάνω στα αυτοκίνητα μέχρι σήμερα. Το γραφείο του Έλον Μασκ ήταν 10 μέτρα από το δικό μας, δεν υπήρχαν διαχωριστικά και πολλές φορές τον έβλεπα να παίρνει τηλέφωνα ξαπλωμένος στο πάτωμα.

Στην Tesla έμαθα ότι για να πετύχει μια startup πρέπει να κάνει φοβερά πολλή δουλειά για να φτάσει και να ξεπεράσει τους εδραιωμένους παίχτες. Ένας τρόπος για να το πετύχεις είναι να προσλάβεις το καλύτερο διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό και να επικεντρωθείς σε ουσιώδη δουλειά, κόβοντας δρόμο όπου βγάζει νόημα. Επίσης, στην Tesla είχε πάντα δωρεάν καφέ – ήταν κομμάτι της κουλτούρας (γέλια).

Γιώργος Καλλίγερος: Από τον Έλον Μασκ και τη Silicon Valley στη λίστα του «Forbes» Facebook Twitter
Η εμπειρία στην Tesla ήταν καταπληκτική. Η φιλοδοξία των Αμερικανών μού ταίριαξε πολύ και στην Tesla ένιωσα για πρώτη φορά πως τα καλύτερα μυαλά του κόσμου δούλευαν με πάθος πάνω σε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα.

—  Μπορεί το ποδήλατο να γίνει το νέο μοντέρνο μέσο αστικής μεταφοράς; Υπάρχει τρόπος να γίνει στην Ελλάδα μέρος της καθημερινότητάς μας;
Σίγουρα! Το Άμστερνταμ του ’60 ήταν γεμάτο αυτοκίνητα, και η αυξημένη κίνηση κόστιζε τη ζωή 3.300 ανθρώπων τον χρόνο, 400 εκ των οποίων παιδιά. Το ’70 ακτιβιστές στο Άμστερνταμ κατάφεραν να εδραιώσουν μια λωρίδα για το ποδήλατο στους δρόμους, το ’73 η αυξημένη τιμή του πετρελαίου ώθησε πολλούς Ολλανδούς να χρησιμοποιήσουν ποδήλατα για τις μετακινήσεις τους και λίγο λίγο η κυβέρνηση είδε τα οφέλη της χρήσης του ποδηλάτου και επένδυσε σε ποδηλατοδρόμους. Σήμερα πάνω από το 1/4 όλων των ταξιδιών στην Ολλανδία γίνεται με ποδήλατο. Στην Αγγλία λένε πως «αν χτίσεις ποδηλατοδρόμους, οι ποδηλάτες θα έρθουν» και εν μέσω Covid τα στατιστικά έδειξαν ότι αυτό αληθεύει.

Η έλλειψη ασφάλειας είναι ο κύριος λόγος που οι Ευρωπαίοι δεν επιλέγουν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς. Δεν βλέπω τι έχει να ζηλέψει η Αθήνα από το Άμστερνταμ – το χτίσιμο προστατευμένων λωρίδων κυκλοφορίας ποδηλάτων είναι κατά την άποψή μου το πιο σημαντικό βήμα προς μια Ελλάδα με μοντέρνες αστικές μεταφορές.

— Τι σημαίνει για σένα η λέξη «καινοτομία»;
«Καινοτομία» για μένα είναι «ένας βελτιωμένος τρόπος να κάνεις κάτι» (a better way to do things). Δεν χρειάζεται κάτι να είναι τεχνολογικό για να είναι καινοτόμο, όμως η τεχνολογία επιτρέπει καινούργιες ιδέες και εφαρμογές να υλοποιηθούν.

— Το μέλλον ανήκει στις έξυπνες ιδέες;
Οι έξυπνες ιδέες έχουν σίγουρα θέση στο μέλλον, αλλά δεν είναι το ίδιο το μέλλον. Η κλασική επιχειρηματικότητα υπήρχε και θα υπάρχει ως η κινητήρια δύναμη της οικονομίας, οι έξυπνες ιδέες χρησιμοποιούν τα τελευταία διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα για να δώσουν λύσεις σε υπάρχοντα ή νέα προβλήματα κι έτσι να δημιουργήσουν αξία. Οι έξυπνες ιδέες είναι το καινούργιο, αλλά δεν είναι μονομερώς το μέλλον.

—  Τι θεωρείς σημαντικό στη ζωή;
Σημαντικό στη ζωή είναι η ισορροπία, να θέτεις υγιείς στόχους και να απολαμβάνεις το τώρα. Σε μια ανταγωνιστική καθημερινότητα, όπου συνέχεια κυνηγάμε το καλύτερο, το πιο μεγάλο, το επόμενο, είναι πολύ εύκολο να βρεθούμε σε μια θέση όπου φαινομενικά έχουμε τα πάντα και παρ’ όλα αυτά είμαστε ημιτελείς. Ό,τι στόχο βάζεις να τον θέτεις για σένα και να είσαι καλός με τον εαυτό σου. Άλλωστε, μια επιτυχία αξίζει τόσο όσο μπορείς να χαρείς το αποτέλεσμα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Συνεντεύξεις
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ