64' με τον Τηλέμαχο Χυτήρη.

64' με τον Τηλέμαχο Χυτήρη. Facebook Twitter
0

Πισω απο ενα από τα δέκα καλύτερα μουσεία του κόσμου (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) βρίσκεται ένα άκομψο κτίριο που στεγάζει το υπουργείο Πολιτισμού. Μια κλούβα των ΜΑΤ απέξω και αρκετοί της ομάδας ΔΙΑΣ δεν σ' εμποδίζουν να μπεις. Ο ανιχνευτής όπλων δεν λειτουργεί ακόμα και από το θυρωρείο ζητούν μόνο την ταυτότητά μου. Άλλωστε, ποιος να θέλει να ενοχλήσει τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό περισσότερο από τους μετόχους του; Το γραφείο του αναπληρωτή υπουργού, υπεύθυνου για τα ΜΜΕ, Τηλέμαχου Χυτήρη, είναι στον πέμπτο. Τα ραντεβού του έχουν πάει λίγο πίσω, οπότε περιμένω στον διάδρομο μαζί με ένα κούριερ που ακούει από τα ακουστικά ένα ποπ αλλοδαπό τσιφτετέλι. Οι προηγούμενοι βγαίνουν και όπως πάω να μπω με εμποδίζει ένας άνθρωπος από το γραφείο του. «Κάτσε λίγο ακόμα, φίλε μου, γιατί έχουμε μια συνεργασία».

«Θα γινεις τριοσκουριδης από την καθυστέρηση», μου λέει ο υπουργός. Τον ρωτάω πόσο χρόνο έχει. «Όσο θες», μου απαντά. Αν είσαι δημοσιογράφος και αντιμετωπίζεις τον υπουργό που ασχολείται με το επάγγελμά σου, τότε είναι λεπτή η θέση σου. Και η δική του. Ή επαγγελματίες θα είμαστε ή συνδικαλιστές. Και τα δύο δεν γίνεται. Το γραφείο μεγάλο, η βεράντα βλέπει στο μουσείο και κάτι αντίγραφα αρχαίων κοσμούν τη μέτρια ξύλινη διακόσμηση. Του ξεκινάω μια κουβέντα για την ποίηση, μια και πρόσφατα εξέδωσε το Τι μένει από το ρόδο στο Μεταίχμιο. Μου εξηγεί πως πρώτα ήταν ποιητής και μετά έγινε πολιτικός. Αυτό είναι και το μεγάλο του άγχος. Πολλοί τον έχουν παρεξηγήσει και συνδέουν το ποιητικό έργο του με την πολιτική του σταδιοδρομία. «Καλύτερα να με κρίνουν ως κακό ποιητή, παρά ως λαμόγιο. Αλλά δεν θα απολογούμαι επειδή ασχολούμαι με την ποίηση. Αυτό το σκόπιμο μπλέξιμο, αν και είναι κατανοητό, είναι λίγο ενοχλητικό». Ανήκει στη γενιά του '70. Η πρώτη του ποιητική συλλογή εκδόθηκε από τον Κέδρο όσο αυτός σπούδαζε στην Ιταλία. «Τότε δεν μπορούσα να έρθω στην Ελλάδα γιατί είχαμε δικτατορία και ήμουν ανεπιθύμητος». Μου μιλάει είκοσι ολόκληρα λεπτά για την ποιητική του σταδιοδρομία, θέλοντας να μου δείξει πως είναι από τα πιο σημαντικά κομμάτια της ζωής του και να καταλήξει πως «ορισμένοι ποιητές λένε πως είμαι καλός πολιτικός και ορισμένοι πολιτικοί πως είμαι πολύ καλός ποιητής». Και οι δύο είναι μπερδεμένοι. Το παραδέχεται και ο ποιητής.

Στην πολιτικη μπαινει με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία. Στην αρχή ήταν ένας υπάλληλος του υπουργείου Προεδρίας και εξακολουθούσε να γράφει ποιήματα. Οι συμπτώσεις της ζωής τον έφεραν δίπλα στον Ανδρέα Παπανδρέου που τον πείθει να κατέβει βουλευτής, λέγοντάς του πως η πολιτική γίνεται στον δρόμο και όχι στα γραφεία. Για χρόνια θεωρείται και το δεξί του χέρι. Τον μέντορά του τον αθωώνει για τη σημερινή κρίση. «Έχουμε την τάση να τα ισοπεδώνουμε όλα. Έγιναν και σωστά πράγματα τότε. Ο Ανδρέας Παπανδρέου προσπάθησε να εξισορροπήσει την κατάσταση. Να φέρει περισσότερα κομμάτια της κοινωνίας προς το κέντρο. Καλό είναι να περιμένουμε η ιστορία να κρίνει, παρά να εξάγουμε γρήγορα συμπεράσματα». Για την κρίση, όμως, ποιος φταίει; «Οι πολιτικοί, που δεν προνοήσαμε, βλέποντας την οικονομική κρίση να χτυπάει τον κόσμο». Εκεί με πιάνει το παράπονο. Οι ίδιοι πολιτικοί κυβερνούν τόσα χρόνια, δεν μπορούν να κάνουν ότι έλειπαν και πως η ευθύνη τους τελειώνει στην αυτοκριτική τους. Δεν ζορίζεται να μου απαντήσει. «Είναι λογικό να το λες αυτό. Εγώ ήμουν τη δεκαετία του '80, εγώ είμαι και σήμερα. Δεν είναι δυνατόν να μην έχω ευθύνες για ό,τι έγινε. Αυτό που ζούμε σήμερα είναι κάτι καινούργιο. Δεν κατηγορήθηκα ότι δεν έκανα κάτι καλά τότε, γιατί δούλευα σύμφωνα με την εποχή. Άλλη εποχή τότε και άλλη τώρα». Τα πρόσωπα τα ίδια, όμως. «Σαν να έχετε μπαστακωθεί στις καρέκλες σας, κύριε υπουργέ, εσείς και άλλοι της γενιάς σας». Υπερασπίζεστε την κυβέρνηση, λέγοντας πως έχει ένα καλό μείγμα νέων και παλιών που θα φέρει τολμηρές ανατροπές. «Η εμπειρία είναι απαραίτητη στην πολιτική. Εμείς οι παλιοί είμαστε εδώ για να υποβοηθούμε τους άλλους». Η ανάλυσή του είναι αρκετά καλμαρισμένη. Εξάλλου, φαίνεται άνθρωπος χωρίς εντάσεις. «Είμαι πολύ ήρεμος γενικότερα και πολλές φορές αποφεύγω να βρίσκομαι στην τηλεόραση με συναδέλφους που έχουν έφεση στον τσακωμό. Να ξέρεις πως πολλές φορές, ενώ φαίνεται ότι υπάρχει ένταση στα πάνελ, μετά, όταν πάμε για διαφημίσεις, όλα ηρεμούν. Ο καθένας πρέπει να υπερασπιστεί έναν ρόλο που δεν είναι άλλος από το να λιώσει τον αντίπαλο. Αρκετές φορές έχω φτάσει στα άκρα με την πολιτική. Έχω πάθει κρίση από άλλες συμπεριφορές».

Διαπιστωνουμε και οι δύο πως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είχαν αποκτήσει, και κατά τις προηγούμενες θητείες του κύριου Χυτήρη σε υπουργείο σχετικά με τον Τύπο, έναν οπαδικό χαρακτήρα. «Βόλευε αυτό και είχε γίνει ένα καθεστώς. Όλοι βολεύονταν, και οι πολιτικοί και οι οπαδοί. Ελπίζω αυτό που περνάμε να μας προβληματίσει. Να μας αλλάξει ως ανθρώπους γιατί η παρελθούσα δημοκρατία δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Αφού περάσει ο καθένας μια κρίση πολιτική, κοινωνική και ατομική, νομίζω πως θα βρεθεί ένας άνθρωπος που θα είναι πιο απελευθερωμένος, ένας πολίτης πιο απελευθερωμένος και κριτικός. Οπότε και τα μέσα δεν θα μπορούν να είναι οπαδικά. Δεν περνάει αυτή η κατάσταση πια και αυτό είναι καλό, κατά την άποψή μου». Θα επιδιώξει με τη θητεία του στη «νέα εποχή» να κάνει πιο διακριτούς τους ρόλους εξουσίας και Τύπου. «Αυτό συμφέρει και τους επιχειρηματίες. Πρέπει να απελευθερωθεί το τοπίο. Πρέπει οι επιχειρηματίες να μην εξαρτώνται από την εξουσία και η εξουσία να μην εξαρτά την πολιτική της από το τι θα κάνουν τα μέσα ενημέρωσης. Και πάνω απ' όλα, ένα τέτοιο υπόδειγμα πρέπει να είναι η δημόσια τηλεόραση. Πρέπει να είναι παράδειγμα ελευθερίας απόψεων».

Τα 300 εκατομμυρια που εισπράττει η ΕΡΤ δεν φαίνονται πολλά στον υπουργό, αφού «μόνο τα 180 εκατομμύρια μπαίνουν στα ταμεία της ΕΡΤ, τα άλλα πάνε σε φόρους. Τώρα, όπως έχουν οι μισθοί, είμαστε πλεονασματικοί. Τέσσερα ευρώ τον μήνα δίνει ο Έλληνας. Δεν είναι πολλά, αλλά πρέπει να του δίνεις ανάλογες εκπομπές. Που να τον ενδιαφέρουν. Η ΕΡΤ λειτουργούσε στο πνεύμα του

ανταγωνισμού με τα ιδιωτικά κανάλια και παρασύρθηκε. Πρόκειται για εμπορικά μαγαζιά και πρέπει να φέρουν διαφήμιση και επομένως έχουν άλλα κριτήρια. Η κρατική τηλεόραση είναι ακριβώς το αντίθετο. Πρέπει να καλύπτει όλους τους Έλληνες που την πληρώνουν. Ανταγωνιστής της είναι μόνο ο εαυτός της». Παρόλο που διατυμπανίζει πως δεν τον ενδιαφέρουν τα νούμερα, φρόντισε να προσλάβει ανθρώπους της αγοράς στην κρατική (βλ. Λάμπης Ταγματάρχης). «Κάποιος πρέπει να ξέρει τη δουλειά. Δεν μπορεί να βάλουμε κάποιον να μάθει τη δουλειά πάνω στην κρατική τηλεόραση. Εγώ το μόνο που ζήτησα είναι ανανέωση στις εκπομπές, τα πρόσωπα και το κόνσεπτ».

Δεν θα υπαρχουν διαφημίσεις Κατά τα διάρκεια των εκπομπών και δεν θα διεκδικήσει να πληρώσει ξανά λεφτά για να αποκτήσει δικαιώματα ποδοσφαιρικής ομάδας. «Δεν καταλα- βαίνω γιατί η δημόσια τηλεόραση με τα χρήματα του κόσμου θα πρέπει να πληρώνει ομάδες-εταιρείες προκειμένου να προβάλλει τα παιχνίδια. Η δουλειά της είναι να έχει ένα αθλητικό πανόραμα με το τι έγινε στην αγωνιστική και να προβάλλει τα αγωνίσματα που δεν δείχνουν τα άλλα κανάλια».

Και με τους απολυμενους; Και με τις κρατικές διαφημίσεις; Η μειωμένη κρατική διαφήμιση θα δοθεί, όπως ορίζει ο νόμος, και τα ποσά θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο. Όσον αφορά τους εκατοντάδες εργαζομένους που απολύονται, σύμφωνα με τον κ. Χυτήρη, το κράτος μπορεί να βοηθήσει ως διαιτητής. Θα παρέχει επιδοτήσεις εργασίας, θα ενισχύσει το ταμείο των δημοσιογράφων, θα επιβληθεί ασυμβίβαστο στους εργαζομένους της ΕΡΤ, πλην κάποιων εξαιρέσεων, και θα ενισχυθούν οικονομικά οι ηλεκτρονικές σελίδες ενημέρωσης. Να και οι ειδήσεις.

Φευγοντας, τον ρώτησα τι έχει να κάνει μετά, γιατί τον είδα λίγο κουρασμένο. «Μια συνάντηση με δημοσιογράφους», μου απάντησε. Του ευχήθηκα καλή τύχη. «Σε σένα, που είσαι νέος, εγώ τι να την κάνω», είπε και χώθηκε σε ένα δωμάτιο που μόλις τον είδαν αλάλαξαν βαρβαρικά: «Να τος!»

Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ