Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Είχε έντονη προσωπικότητα και δεν φοβόταν να τη δείξει, φώναζε όταν ήταν θυμωμένος, δεν το ξεχνούσε αν τον είχες πληγώσει. Όταν βρισκόταν σε δημόσιους χώρους ήταν ελάχιστα ομιλητικός και προτιμούσε τα γαλλικά, αλλά παρατηρούσε τα πάντα.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του

0

Φορούσε πάντα, μα πάντα, τα ίδια ρούχα: μια μαύρη, κινέζικη στολή. Ήταν μικροσκοπικός και ζητούσε να φωτογραφίζεται με τα αγαπημένα του μοντέλα. Αρνιόταν πεισματικά να δώσει συνεντεύξεις. Όταν ξεκίνησε να δουλεύει για τον εαυτό του, οι πελάτισσες ερχόντουσαν στην κουζίνα του, κάθονταν όπου μπορούσαν μαζί με τα γατιά και τα σκυλιά του και περίμεναν στωικά για να περάσουν τα μοντέλα από μπροστά τους. Το όνομά του δεν ήταν ποτέ γνωστό σε όλους, μόνο στους μύστες. Έμπαινες στη λίστα για να δεις συλλογή του σχεδόν μονάχα κατόπιν σύστασης και ήξερες ότι έπρεπε να περιμένεις ώρες μέχρι ξεκινήσει.

Περιμάζεψε μια μέρα στο Παρίσι τη μικρή Ναόμι Κάμπελ που είχε μείνει χωρίς λεφτά και διαβατήριο, γιατί μόλις της είχαν κλέψει την τσάντα. Πήρε τηλέφωνο τη μαμά της για να την καθησυχάσει και την κοίμισε σπίτι του. Από τότε η Ναόμι τον φώναζε «papa».

Μια μέρα ξεκίνησε να φτιάχνει ένα ρούχο για μια πελάτισσά του, δουλεύοντας το ύφασμα κατευθείαν πάνω της, μετά της το έβγαλε και άρχισε να σημειώνει με κιμωλία πάνω στο σώμα της. Όταν η πελάτισσα παρέλαβε το ρούχο της μετά από καιρό, οι ραφές υπήρχαν ακριβώς στα σημεία που είχε σχεδιάσει με την κιμωλία πάνω στο κορμί της. Της εφάρμοζε τέλεια, σαν γάντι.

O μικρός Τυνήσιος Azzedine δεν πίστεψε ποτέ στη «μόδα». Δεν πίστευε πως τα ρούχα πρέπει να αλλάζουν κάθε σεζόν, δεν ένιωθε πως πρέπει να γίνονται συνέχεια επιδείξεις, θεωρούσε πως το concept της υπερπαραγωγής ιδεών πνίγει τους νέους σχεδιαστές. Ήταν ο μόνος που έφτιαχνε ο ίδιος τα πατρόν και έραβε τα ρούχα.


Ήταν γνωστό πως έκανε στα ρούχα ραφές που δεν είχε κάνει κανείς πριν από αυτόν. Όταν εμφανίστηκε, στα μέσα της δεκαετίας του '80, η δυτική μόδα είχε μόλις πάρει μια ανάσα από τους Γιαπωνέζους σχεδιαστές, αλλά πνιγόταν μέσα στα power suits της «δυναμικής γυναίκας». Τα ρούχα του Azzedine Αlaïa δεν ήταν μόνο αποκαλυπτικά, σέξι και δυναμικά με έναν πολύ μοναδικό και γαλλικό τρόπο αλλά και αειθαλή. Δεν ορίζονταν από καμία τάση, δεν υπάκουαν σε trends, έντυναν το γυναικείο σώμα για να υπογραμμίσουν την τελειότητά του, μια υπεροχή που δεν ήταν επιθετική ή υπεροπτική, ήταν απλώς παρούσα.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Ο Azzedine Alaïa με τη Naomi Campbell φωτογραφημένοι από τον Gilles Bensimon, 1987.

O μικρός Τυνήσιος Azzedine δούλεψε δίπλα στον Christian Dior για μία εβδομάδα –τα χαρτιά του είχαν πρόβλημα− και όταν γύρισε στο Παρίσι πήγε στον Guy Laroche. Όλα αυτά είναι πολύ σπουδαία για έναν σχεδιαστή, αλλά όχι για τον συγκεκριμένο – τα σημαντικά για εκείνον πιθανότατα έγιναν όταν έφτιαχνε τα κουστούμια για τις χορεύτριες του καμπαρέ «Crazy Horse». Όλα έπρεπε να συναρμολογούνται και να εφαρμόζουν τέλεια πάνω στα γυμνά σώματα των χορευτριών λίγο πριν βγουν στη σκηνή.


Όμως δεν πίστεψε ποτέ στη «μόδα». Δεν πίστευε πως τα ρούχα πρέπει να αλλάζουν κάθε σεζόν, δεν ένιωθε πως πρέπει να γίνονται συνέχεια επιδείξεις, θεωρούσε πως το concept της υπερπαραγωγής ιδεών πνίγει τους νέους σχεδιαστές. Ήταν ο μόνος που έφτιαχνε ο ίδιος τα πατρόν και έραβε τα ρούχα. Καθένα από αυτά ήταν και μια ιδέα, κάτι που έπαιρνε τον χρόνο που του αναλογούσε μέχρι να ολοκληρωθεί. Ένα ρούχο τελείωνε όταν έπρεπε να τελειώσει, μια συλλογή έπαιρνε όσους μήνες ή χρόνια χρειαζόταν για να ολοκληρωθεί. Αρνιόταν να συμμορφωθεί σε deadlines – έκανε επιδείξεις όταν τα ρούχα ήταν έτοιμα και τα μοντέλα έβγαιναν στην πασαρέλα μετά από μεγάλη αναμονή, με τα ρούχα ζεστά από το τελικό σιδέρωμα. Ήταν, όμως, τέλεια.


Ήταν τόσο τέλεια που το μόνο κατάστημα που δεχόταν να παίρνει τις συλλογές του όποτε και όταν ήταν έτοιμες ήταν το Barneys. Ο διευθυντής του Gene Pressman είχε πει: «Όταν φτάσουν, θα τις παραλάβω, γιατί δεν κάνει λάθη, γράφει Ιστορία».

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Όταν έκαναν την έκθεση στην Galleria Borghese, δεν μετακίνησαν τα αρχαία αγάλματα από τις αίθουσες. Τα άφησαν να συνομιλούν με τα φορέματα.


Ήταν τόσο τέλεια, που όλα τα top models –που αυτός ανακάλυψε– άλλαζαν το πρόγραμμά τους για να δουλέψουν στις επιδείξεις του. Ήταν τόσο τέλεια, που όταν έκαναν την έκθεση στην Galleria Borghese, δεν μετακίνησαν τα αρχαία αγάλματα από τις αίθουσες. Τα άφησαν να συνομιλούν με τα φορέματα.

Ήταν πολύ διασκεδαστικός, εξαιρετικός οικοδεσπότης. Κάθε μέρα μια μεγάλη κουζίνα ετοίμαζε στο ατελιέ φαγητό για όλους και αν ήσουν ένας από τους τυχερούς που είχε διαλέξει, έτρωγες μαζί με διανοούμενους, πολιτικούς, διάσημους καλλιτέχνες, top models. Είχε έντονη προσωπικότητα και δεν φοβόταν να τη δείξει, φώναζε όταν ήταν θυμωμένος, δεν το ξεχνούσε αν τον είχες πληγώσει. Όταν βρισκόταν σε δημόσιους χώρους ήταν ελάχιστα ομιλητικός και προτιμούσε τα γαλλικά, αλλά παρατηρούσε τα πάντα.

Έφτιαξε όλα τα ρούχα της Grace Jones όταν συμπρωταγωνιστούσε στον «James Bond» και έντυσε την Tina Turner με αλυσίδες. Δούλευε σε ένα ατελιέ πνιγμένο στα χαρτιά, στα υφάσματα, ανάμεσα στις γάτες και τους σκύλους του, έφερνε κρασί για να πιεις μαζί του, αν του ήσουν συμπαθής. Η Carla Sozzani ήταν από τις αγαπημένες του φίλες. Οι άλλοι σχεδιαστές πρόφεραν με σεβασμό το όνομά του. Δεν είχε ποτέ γραφείο Τύπου.


Δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του, ούτε την ημερομηνία γέννησής του. Μάθαμε πως ήταν 77 χρονών όταν βγήκε η ανακοίνωση του θανάτου του, το Σάββατο 18 Νοεμβρίου του 2017. Ο χρόνος, άλλωστε, ήταν κάτι εντελώς ρευστό και αδιάφορο ως ιδέα για τον Azzedine Alaïa.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Η Madonna με τον Azzedine Alaïa φωτογραφημένοι από τον Steven Meisel για την ιταλική Vogue, 1989.
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Ο Azzedine Alaia ενώ δουλεύει μια φούστα της κολεξιόν Άνοιξη - Καλοκαίρι 1992.
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
H Grace Jones στο ρόλο της May Day στην ταινία A View To A Kill του John Glen, με σύνολο του Azzedine Alaïa, 1985
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Έντυσε την Tina Turner με αλυσίδες.
Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο καρδιοχειρουργός Στρατής Παττακός έχει κάνει 20.000 επεμβάσεις

Πρόσωπα / Ο καρδιοχειρουργός Στρατής Παττακός έχει κάνει 20.000 επεμβάσεις

Ο διεθνούς φήμης Έλληνας γιατρός μιλά στο LiFO.gr για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Υγείας, το άγχος και το στρες που επηρεάζουν τον σύγχρονο τρόπο ζωής αλλά και την πρώτη ρομποτική επέμβαση ανοιχτής καρδιάς στην Ελλάδα
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ