ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Είναι ο ελληνικός πολιτισμός μια ισχυρή βιομηχανία της χώρας;

Είναι ο ελληνικός πολιτισμός μια ισχυρή βιομηχανία της χώρας; Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1
  • Στον καινούργιο «Σφυγμό Πολιτισμού», μια πανελλαδική στατιστική έρευνα της ΜΚΟ Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού σε συνεργασία με την εταιρεία στατιστικών ερευνών Άποψις, επιχειρείται να αποτυπωθεί η γνώμη του κοινού σε θέματα που αφορούν τους κατεξοχήν πολιτισμικούς τομείς: βιβλίο, θέατρο, μουσική, εικαστικά, κινηματογράφος, χορός κ.ά. Τα ευρήματα της έρευνας που διεξήχθη από τις 16 έως τις 21 Οκτωβρίου παρουσιάστηκαν στο 1ο Athens Culture Symposium που διοργάνωσε το Ελληνο-αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.
  • Βρέθηκε ότι το κοινό παρακολουθεί πιο συχνά κινηματογράφο και θέατρο. Κινηματογράφο προτιμά η νεότερη γενιά, κυρίως απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατοικούν σε μεγάλες πόλεις.
  • 35-44 το ηλικιακό πλαίσιο του κοινού που βλέπει θέατρο. Το συγκεκριμένο κοινό είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου και κατοικεί σε πρωτεύουσα νομού. 50% Η έρευνα βρήκε ότι σε ποσοστό πάνω από 50% οι Έλληνες δεν παρακολουθούν ποτέ: σεμινάρια-διαλέξεις (58%), λογοτεχνία-ποίηση (57%), εκθέσεις (53%) και χορό (51%).
  • Τα εισιτήρια στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους χαρακτηρίζονται φθηνά. Αντίθετα, οι κινηματογράφοι, το θέατρο και οι συναυλίες χαρακτηρίζονται «ακριβά». Οι τιμές των βιβλίων, οι εκθέσεις και τα DVD/CD κατηγοριοποιούνται ως «κανονικά». Σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του 2010, η μόνη διαφορά έγκειται στο αντίτιμο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, το οποίο σήμερα κρίνεται «κανονικό» και όχι «ακριβό», όπως πέντε χρόνια πριν.
  • 47,2% δήλωσαν ότι επισκέπτονται σπάνια μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας. Πολύ συχνά τα επισκέπτονται το 7,3%, συχνά το 26,2%, ενώ σπάνια το 47,2% και καθόλου το 17,9%. 40% του δείγματος δηλώνει ότι δεν έχει επισκεφθεί ποτέ πωλητήριο ελληνικού μουσείου ή αρχαιολογικού χώρου γιατί πιστεύει ότι τα προϊόντα που πωλούνται εκεί είναι ακριβά. 47,1% δήλωσε ότι συμφωνεί με τη χρήση αρχαίων μνημείων για σύγχρονα πολιτιστικά γεγονότα.
  • Το 13,1% είπε ότι διαφωνεί και το 36% αμφιταλαντεύεται, δηλώνοντας «και συμφωνώ και διαφωνώ». Μόλις το 20,7% του δείγματος έχει παρακολουθήσει ελληνική ταινία σε κινηματογραφική αίθουσα τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ το ποσοστό που δεν έχει παρακολουθήσει κυμαίνεται στο 54,4%, ενώ το ποσοστό εκείνων που δεν θυμούνται είναι στο 21,1%.
  • Ελληνικές ταινίες στον κινηματογράφο παρακολουθούν κυρίως άτομα νεότερης ηλικίας, ανώτερου μορφωτικού επιπέδου και κάτοικοι μεγάλων πόλεων. 31,4% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ενημερώνεται επαρκώς για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται, ενώ το 30,2% δεν ενημερώνεται επαρκώς.
  • Το 68% θεωρεί ότι ενημερώνεται επαρκώς μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις. Κύρια πηγή πληροφόρησης δηλώνεται η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το Ιnternet, με το ποσοστό του τελευταίου να έχει διπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια που μεσολάβησαν από την προηγούμενη έρευνα.
  • Το 56,8% του δείγματος διαφωνεί ή μάλλον διαφωνεί με τον ισχυρισμό ότι οι κυβερνήσεις μετά τη Μεταπολίτευση λειτούργησαν σωστά ως προς την ανάπτυξη του πολιτισμού και της δημιουργίας, ενώ το 38,1% συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί.
  • Το 75,5% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ο πολιτισμός είναι βιομηχανία. Επίσης, το 86% θεωρεί ότι η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει στον πολιτισμό ακόμα και σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Τέλος, το 86,1% συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί ότι ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την Ελλάδα, με το 71% να λέει επίσης ότι ο πολιτισμός μπορεί να συνεισφέρει για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
  • Το 23,7% δηλώνει ευχαριστημένο από την πολιτιστική παραγωγή της Ελλάδας, το 33,6% δεν δηλώνει ευχαριστημένο, ενώ το 37,5% είναι ευχαριστημένο μόνο σε ορισμένους τομείς (κυρίως στους τομείς του θεάτρου, των εικαστικών και του κινηματογράφου).
  • Πιο «ευπώλητα» πολιτιστικά προϊόντα θεωρούνται τα αρχαία (36%), το θέατρο (24%) και ακολουθούν η μουσική, τα εικαστικά και ο κινηματογράφος (10%).
  • Το 77,9% του δείγματος θεωρεί ότι πολιτιστικά γεγονότα που συμβαίνουν στην Ελλάδα θα μπορούσαν να εξαχθούν και σε άλλες χώρες με επιτυχία. Αντίστοιχο ποσοστό βρίσκουμε και στην ερώτηση αν θεωρείται άξιο το ελληνικό ανθρώπινο δυναμικό να διοργανώσει πολιτιστικά γεγονότα με διεθνή απήχηση. Το ευρύ κοινό αλλά και οι άνθρωποι του πολιτισμού συμφωνούν ότι οι θεατρικές εκδηλώσεις θα προσείλκυαν περισσότερο διεθνές κοινό.
  • Ως προς τα πολιτιστικά στοιχεία της Ελλάδας που ελκύουν περισσότερο τους τουρίστες, στην πρώτη θέση έρχεται το φαγητό-τοπικά προϊόντα (41%), μετά τα έθιμα-παραδόσεις (35%) και στην τρίτη θέση οι χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς (33%).
  • Στην ερώτηση για το ποιες μορφές πολιτιστικού τουρισμού θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλύτερα στη χώρα, ο αρχαιολογικός έρχεται πρώτος (63%), με δεύτερο τον γαστρονομικό (38%). Μικρότερα ποσοστά συγκεντρώνονται για τον θρησκευτικό τουρισμό, τον αγροτουρισμό, τον ιαματικό και τον αθλητικό τουρισμό.
  • Το 50% του δείγματος πιστεύει ότι η Ελλάδα προωθεί επαρκώς τον ελληνικό πολιτισμό στο εξωτερικό. Το ίδιο ποσοστό πριν από πέντε χρόνια ήταν στο 23%.
  • Το 70,6% των ανθρώπων του πολιτισμού πιστεύει ότι πρέπει να αλλάξει η στρατηγική διεκδίκησης των Γλυπτών και έξι στους δέκα πολίτες πιστεύουν ότι η ανάμειξη της Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνι δεν βοήθησε ιδιαίτερα στην ελληνική εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.
  • Στην ερώτηση αν το κράτος επενδύει επαρκώς στη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, στηρίζοντας δημιουργούς και παραγωγούς, το 16,3% απαντά ναι, το 47,2% όχι, το 30,2% σε ορισμένες περιπτώσεις. Επίσης, η πλειοψηφία (63,4%) πιστεύει ότι μεγαλύτερη συμβολή στην πολιτιστική δημιουργία έχει ο ιδιωτικός τομέας.
  • Για τις κρατικές επιχορηγήσεις στους πολιτιστικούς φορείς, το 33% δηλώνει ότι πρέπει να δίνονται με βασικότερο κριτήριο την πολιτιστική-εκπαιδευτική προσφορά και την ιστορία των πολιτιστικών φορέων, ενώ ακολουθεί ο αριθμός και η ποιότητα των ετήσιων παραγωγών τους (21%) και η δημοτικότητά τους (15%).
  • Το 52,3% διαφωνεί με την άποψη που λέει: «Όποιος φορέας δεν μπορεί να επιβιώσει αυτοχρηματοδοτούμενος, να κλείσει». Το 25,3% συμφωνεί και το 22,4% δεν έχει άποψη. Σε αυτούς που συμφωνούν βρίσκουμε ανθρώπους σε μεγαλύτερη ηλικία και κάτοικους Αττικής.
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Διεθνή / Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει. Τι δηλώνουν οι υποψήφιοι; Και ποια θέση παίρνουν κάποιες διασημότητες μεταξύ των δύο μονομάχων των επόμενων εκλογών;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Βιβλίο / Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Όλοι οι συγγραφείς και ποιητές (ακόμα και μουσικοί, για τον ποιητικό τους λόγο) που βραβεύτηκαν από τα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας για το έργο τους από το 2011 μέχρι και φέτος και οι λόγοι για τους οποίους τους επέλεξαν.
THE LIFO TEAM
Ruth Bader Ginsburg: Η ζωή της μέσα από τα δικά της λόγια

Διεθνή / Ruth Bader Ginsburg: Η ζωή της μέσα από τα δικά της λόγια

Μερικές χαρακτηριστικές φράσεις της από συνεντεύξεις, ομιλίες και δηλώσεις που συνθέτουν το προφίλ μιας εμβληματικής προσωπικότητας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και του αγώνα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δέκα μαραθωνοδρόμοι μοιράζονται την εμπειρία τους από τον αυθεντικό μαραθώνιο της Αθήνας

Ελλάδα / Δέκα μαραθωνοδρόμοι μοιράζονται την εμπειρία τους από τον αυθεντικό μαραθώνιο της Αθήνας

Στον αυριανό 36ο Μαραθώνιο έχει σημειωθεί ρεκόρ συμμετοχών και η διαδρομή θα έχει φέτος συμβολική σημασία. Μιλήσαμε με 10 δρομείς που θα είναι εκεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ