Η σπουδαία ζωγράφος Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι είναι τελικά η δημιουργός ενός πίνακα που μέχρι πρότινος αποδιδόταν σε έναν άνδρα ζωγράφο, μαθητή του πατέρα της. 

 

Ο μεγάλος πίνακας, χρονολογείται στα τέλη του 1630 και παρουσιάζει τον Δαβίδ να κάθεται θριαμβευτικά στο κεφάλι του Γολιάθ. Η βιβλική ιστορία αποτελούσε αγαπημένο θέμα τόσο της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι όσο και του πατέρα της, Οράτσιο. Η ανακάλυψη έγινε λίγο πριν την πρώτη μεγάλη έκθεση για την Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι στο Ηνωμένο Βασίλειο που θα ανοίξει τις πύλες της για το κοινό στις 4 Απριλίου στην Εθνική Πινακοθήκη. Το έργο είχε δημοπρατηθεί από τον Sotheby's, το 1975, και τότε είχε αποδοθεί στον Giovanni Francesco Guerrieri, έναν από τους μαθητές του Οράτσιο Τζεντιλέσκι.

 

Ωστόσο, πριν από νέα δημοπράτηση του έργου στο Μόναχο το 2018, άρχισαν να εγείρονται ερωτήματα για τον δημιουργό του καθώς αναγνωρίστηκε η υπογραφή της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. Το έργο αποδόθηκε σε αυτήν και δημοπρατήθηκε ως δικό της, ωστόσο, μόνο πρόσφατα επιβεβαιώθηκε ότι ο πίνακας είναι δική της δημιουργία. Η επιβεβαίωση οφείλεται στην επί μήνες εργασία του συντηρητή Simon Gillespie και του Ιταλού μελετητή του έργου της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι Gianni Papi, σύμφωνα με την The Art Newspaper.

 

Η σε βάθος μελέτη του καμβά αποκάλυψε μία χρωματική παλέτα που χρησιμοποιούσε η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι εκείνη την εποχή, ενώ το μανίκι του Γολιάθ, το φως στο πρόσωπό του και το «μινιμαλιστικό» τοπίο αποτέλεσαν στοιχεία που «μαρτυρούν» τη δημιουργό του έργου. Παράλληλα η υπογραφή της ζωγράφου αποκαλύφθηκε πάνω στην λεπίδα του σπαθιού του Δαβίδ όπου κάποιος διαβάζει το όνομά της "Artemisia" μαζί με τους αριθμούς «16-» που αντιστοιχούν στην χρονολογία δημιουργίας του έργου.  Ο πίνακας «Δαβίδ και Γολιάθ» που δημιουργήθηκε στα τέλη του 1630 δεν θα είναι ανάμεσα στα τριάντα έργα που θα εκτεθούν στην Εθνική Πινακοθήκη, αλλά θα παρουσιαστεί στο στούντιο του Gillespie στο Λονδίνο.

 

Η υπογραφή της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι στη λεπίδα του σπαθιού του Δαβίδ
Η υπογραφή της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι στη λεπίδα του σπαθιού του Δαβίδ

 

Η ανακάλυψη αποτελεί ένα ακόμα ορόσημο στην παρακαταθήκη της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. Η δουλειά της, στην οποία αναδεικνύονται συχνά ισχυρές γυναικείες φιγούρες, έγινε ξανά επίκαιρη χάρη στο κίνημα #MeToo. Τον προηγούμενο Νοέμβριο, ο πίνακας "Lucretia" της Τζεντιλέσκι, πωλήθηκε έναντι 4,8 εκατομμυρίων ευρώ σε δημοπρασία στο Παρίσι.  


Με πληροφορίες από artsy.net