Μία έκθεση αφιερωμένη στους μύθους και στην πραγματικότητα της αρχαίας Τροίας θα φιλοξενήσει το Βρετανικό Μουσείο, ζωντανεύοντας ήρωες και μάχες μπροστά στα μάτια των επισκεπτών. 

 

Από τις 21 Νοεμβρίου 2019 έως τις 8 Μαρτίου του 2020, ο θρύλος της πόλης που έμελλε να γίνει «θέατρο» του μυθικού τρωικού πολέμου θα αναβιώσει στις αίθουσες του μουσείου στη βρετανική πρωτεύουσα. «Η ιστορία της σπουδαίας πόλης που ενεπλάκη σε έναν δεκαετή πόλεμο είναι ακαταμάχητα δραματική και τραγική», γράφουν οι υπεύθυνοι του μουσείου. «Από την απαγωγή της Ελένης μέχρι την δολιοφθορά με τον Δούρειο Ίππο και την πτώση της πόλης», η έκθεση θα δώσει την ευκαιρία στους επισκέπτες να έρθουν πιο κοντά στους ήρωες και τις μάχες του τρωικού πολέμου, μέσα από τα αριστουργηματικά έργα τέχνης που τους ξαναδίνουν ζωή.  

 

O Αχιλλέας σκοτώνει την Πενθεσίλεια, βασίλισσα των Αμαζόνων, μελανόμορφος αμφορέας του 530 π.Χ
O Αχιλλέας σκοτώνει την Πενθεσίλεια, βασίλισσα των Αμαζόνων, μελανόμορφος αμφορέας του 530 π.Χ

 

Η Κρίση του Πάρη με το μήλον της Έριδος σε ετρουσκικό τάφο.
Η Κρίση του Πάρη με το μήλον της Έριδος σε ετρουσκικό τάφο.

 

Η Αφροδίτη στέκεται ακριβώς πάνω από την Ελένη η οποία σηκώνει τον πέπλο της και ο Πάρις την βλέπει για πρώτη φορά. Ο από κάτω ο Έρως αφήνει έναν σκύλο να κυνηγήσει μια πάπια, με τον Ιταλό καλλιτέχνη να υπονοεί πως οι Θεοί παίζουν με τους έρωτες των ανθρώπων.
Η Αφροδίτη στέκεται ακριβώς πάνω από την Ελένη η οποία σηκώνει τον πέπλο της και ο Πάρις την βλέπει για πρώτη φορά. Ο από κάτω ο Έρως αφήνει έναν σκύλο να κυνηγήσει μια πάπια, με τον Ιταλό καλλιτέχνη να υπονοεί πως οι Θεοί παίζουν με τους έρωτες των ανθρώπων.

 

Ο μύθος για την αρπαγή της πιο όμορφης γυναίκας του κόσμου, οι συμμαχίες, οι προδοσίες και οι μάχες που ακολούθησαν ώθησαν αρχαιολόγους από όλον τον κόσμο να αναζητήσουν τη θρυλική πόλη. Οι ιστορίες των ηρώων πέρασαν από την προφορική παράδοση του Ομήρου στα μελανόμορφα αγγεία και από εκεί στον Ουίλιαμ Σαίξπηρ και τέλος στο Holywood. 

 

«Πλησιάστε αυτούς τους σαγηνευτικούς χαρακτήρες, καθώς εξερευνάτε την εκπληκτική τέχνη που τους ζωντανεύει, από τα αρχαία αγάλματα και αγγεία μέχρι τα δυναμικά, σύγχρονα έργα (...) εξετάστε από κοντά τα συγκλονιστικά αρχαιολογικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η Τροία υπήρξε στα αλήθεια». 

 

Η ανακάλυψη του Σλήμαν

Οι σύγχρονοι ιστορικοί τοποθετούσαν στη σφαίρα του μύθου την Τροία και τον Τρωικό πόλεμο. Στα 1870 όμως ο Γερμανός αρχαιολόγος Ερρίκος Σλήμαν ανακάλυψε τα ερείπια μιας σειράς αρχαίων πόλεων στον λόφο Hissarlik κοντά στην πόλη Τσανάκ (Τσανάκκαλε) της βορειοδυτικής Μικράς Ασίας. Οι πόλεις χρονολογούνται από την εποχή του Χαλκού ως τη Ρωμαϊκή περίοδο και ο Σλήμαν ονόμασε μία από αυτές τις πόλεις Τροία I, και αργότερα Τροία II, ταυτίζοντας την με την ομηρική πόλη. Η υπόθεση αυτή έγινε  ευρέως αποδεκτή από την εποχή του. 

 

Αθηναϊκός κρατήρας που απεικονίζει τον Αχιλλέα να κάθεται οργισμένος στη σκηνή του, καθώς δύο αγγελιαφόροι απομακρύνουν την Βρισιήδα
Αθηναϊκός κρατήρας που απεικονίζει τον Αχιλλέα να κάθεται οργισμένος στη σκηνή του, καθώς δύο αγγελιαφόροι απομακρύνουν την Βρισιήδα

 

Ο Αχιλλέας και ο Έκτορας αντιμετωπίζουν ο ένας τον άλλον στη μάχη
Ο Αχιλλέας και ο Έκτορας αντιμετωπίζουν ο ένας τον άλλον στη μάχη

 

Στο σημείο οι ανασκαφές συνεχίστηκαν υπό τη διεύθυνση Γουλιέλμου Ντέρπφελντ και αργότερα του Καρόλου Μπλέγκεν (1932 - 1938), και αποδείχτηκε ότι υπήρξαν τουλάχιστον εννέα πόλεις κτισμένες η μία πάνω στην άλλη σε αυτή την τοποθεσία. Τον Αύγουστο του 2003, ύστερα από μια μαγνητική επισκόπηση της πεδιάδας μπροστά από το οχυρό, εντοπίστηκε και ανεσκάφη μία βαθιά τάφρος ανάμεσα στα ερείπια της πόλης. Τα ευρήματα στην τάφρο, χρονολογήθηκαν στην ύστερη Εποχή του Χαλκού, δηλαδή στα χρόνια της Ομηρικής Τροίας.  Ισχυρές ενδείξεις μάχης θεωρούνται και οι κεφαλές βελών που βρέθηκαν στα στρώματα που χρονολογούνται στον πρώιμο 12ο αιώνα π.Χ..

 

Ο Κόρφμαν πέθανε στις 11 Αυγούστου 2005 και, καθώς η άδεια εκσκαφής είχε εκδοθεί στο πρόσωπό του, είναι αβέβαιο το πως και το πότε οι ανασκαφές θα συνεχιστούν.

 

Ο Πρίαμος φιλά το χέρι του Αχιλλέα, του άνδρα που σκότωσε τον γιο του
Ο Πρίαμος φιλά το χέρι του Αχιλλέα, του άνδρα που σκότωσε τον γιο του

 

Νεοκλασικό μαρμάρινο άγαλμα του πληγωμένου Αχιλλέα από τον Filippo Albacini
Νεοκλασικό μαρμάρινο άγαλμα του πληγωμένου Αχιλλέα από τον Filippo Albacini

 

Ο Οδυσσέας δένεται στο κατάρτι για να ακούσει το υπέροχο και επικίνδυνο τραγούδι των Σειρήνων
Ο Οδυσσέας δένεται στο κατάρτι για να ακούσει το υπέροχο και επικίνδυνο τραγούδι των Σειρήνων