To Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή στην Άνδρο θα φιλοξενήσει από τις 30 Ιουνίου μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου ένα αναδρομικό αφιέρωμα στον Ντίκο Βυζάντιο, τον διακεκριμένο ζωγράφο της διασποράς ο οποίος επί μισό και πλέον αιώνα διέπρεψε στο εικαστικό καλλιτεχνικό προσκήνιο του Παρισιού.

 

Γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου ανατράφηκε σ' ένα οικογενειακό περιβάλλον το οποίο επηρέασε ποικιλοτρόπως τους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς του προσανατολισμούς. Σε ηλικία 16 ετών έγινε δεκτός στην ΑΣΚΤ.

 

Τον Δεκέμβριο του 1945, αναγκάστηκε στον εκπατρισμό προκειμένου να αποφύγει τη δίνη του αδελφοκτόνου εμφυλιακού διχασμού. Ήταν ο νεότερος μεταξύ των διακοσίων Ελλήνων επιβατών του θρυλικού μεταγωγικού Ματαρόα που οι δυο φιλέλληνες του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών Octave Merlier και Roger Milliex, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, του άνοιξαν τον δρόμο προς την ελευθερία της σκέψης.

 

Στο Παρίσι, που έμελλε να γίνει η άλλη του πατρίδα, από την πρώτη στιγμή γνώρισε τη θαλπωρή και την καθοδήγηση στο πρόσωπο του Δημήτρη Γαλάνη. Σύντομα συνδέθηκε με φιλία με τον Alberto Giacometti και προϊόντος του χρόνου με καλλιτέχνες όπως τους P. Soulage, S. Poliakoff, Vieira da Silva και άλλους.

 

Ντίκος Βυζάντιος, Μπάνιο το απόγευμα, 1999, Λάδι σε καμβά, 162 Χ 130 εκ., Ιδιωτική συλλογή (Φωτο: Χρήστος Σιμάτος)
Ντίκος Βυζάντιος, Μπάνιο το απόγευμα, 1999, Λάδι σε καμβά, 162 Χ 130 εκ., Ιδιωτική συλλογή (Φωτο: Χρήστος Σιμάτος)

 

Κατά την καλλιτεχνική του διαδρομή τρεις υπήρξαν οι σημαντικοί κύκλοι του έργου του:

• Η αφαιρετική περίοδος η οποία διήρκεσε μέχρι το 1972 και ολοκληρώθηκε με μια αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Galliera (1945-1972)

• Η περίοδος των μαυρόασπρων σχεδίων σε χαρτί, τα οποία εγκωμίασε με ένα εμβριθές και διορατικό κείμενο ο φιλόσοφος Michel Foucault (1972-1981)

• Η περίοδος των ανθρωποκεντρικών συνθέσεων που άρχισε από το 1981 και διήρκεσε μέχρι το τέλος της ζωής του και παρουσιάστηκε σε μια πλειάδα εκθέσεων διεθνώς (1981-2007)

 

Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές μεγάλων μουσείων της Ευρώπης. Η γαλλική κυβέρνηση θέλοντας να εξάρει τη συμβολή του στην τέχνη και θεωρώντας τον ως ένα σημαντικό εκπρόσωπο της École de Paris τον τίμησε απονέμοντάς του υψηλές διακρίσεις όπως του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής (Chevalier de la Légion d'Honneur) και αργότερα του Ιππότη Τεχνών και Γραμμάτων (Officier des Arts et des Lettres).

 

Ντίκος Βυζάντιος, Χωρίς τίτλο, 1965, Λάδι σε καμβά, 116 Χ 89 εκ., Ιδιωτική συλλογή,  (Φωτο: Χρήστος Σιμάτος)
Ντίκος Βυζάντιος, Χωρίς τίτλο, 1965, Λάδι σε καμβά, 116 Χ 89 εκ., Ιδιωτική συλλογή, (Φωτο: Χρήστος Σιμάτος)

 

Ντίκος Βυζάντιος, Πίσω από το τζάμι, 1976, Pierre noir σε χαρτί, 75 Χ 105 εκ., Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή (Φωτο: Γιάννης Βαχαρίδης)
Ντίκος Βυζάντιος, Πίσω από το τζάμι, 1976, Pierre noir σε χαρτί, 75 Χ 105 εκ., Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή (Φωτο: Γιάννης Βαχαρίδης)

 

Info

Ντίκος (Κωνσταντίνος) Βυζάντιος - Ανεικονισμός και Παραστατικότητα

 

Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Άνδρος

30 Ιουνίου – 22 Σεπτεμβρίου 2019

www.goulandris.gr