Η «Νυχτερινή περίπολος», ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Ολλανδού ζωγράφου Ρέμπραντ θα αποκατασταθεί από επαγγελματίες συντηρητές έργων τέχνης σε κοινή θέα, στο μουσείο Rijksmuseum του Άμστερνταμ.

 

Όπως εξήγησε ο διευθυντής του μουσείου, Τάκο Ντίμπιτς, το απαιτητικό εγχείρημα θα διαρκέσει αρκετά χρόνια κοστίζοντας «αρκετά εκατομμύρια ευρώ» και το φιλότεχνο κοινό θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τη διαδικασία τόσο από κοντά, στη γκαλερί, όσο και μέσω του διαδικτύου με ζωντανή αναμετάδοση της λεπτεπίλεπτης διαδικασίας. 

 

«Θα γίνει κάτω από το βλέμμα του κόσμου και όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να ακολουθούν τον "διάλογο" από όπου και αν είναι, όποτε το επιθυμούν», διευκρίνισε ο ιστορικός τέχνης, που έχει αναλάβει τη διεύθυνση του μουσείου από το 2016. 

 

«Είναι ένας τόσο σημαντικός πίνακας και τόσοι άνθρωποι θέλουν να τον δουν, που νιώθουμε ότι πρέπει να συνεχίσουμε τον εκθέτουμε, ακόμα και κατά την συντήρησή του».

 

Το έργο είναι γνωστό για το πολύ μεγάλο του μέγεθος (363 επί 437 εκατοστά), την υποβλητική χρήση φωτός και σκιάσεων (τενεμπρισμός) και την σύλληψη της κίνησης σε ένα «παραδοσιακό θέμα» για στατικό πορτρέτο.

 

Ο Ρέμπραντ ολοκλήρωσε την «Νυχτερινή Περίπολο» (De Nachtwacht) το 1642, στο απόγειο της «Χρυσής Εποχής» για την ολλανδική ζωγραφική.

 

 

 

Ο πίνακας απεικονίζει τον επώνυμο λόχο, υπό τη διοίκηση του λοχαγού Φρανς Μπάννινκ Κοκ, ο οποίος απεικονίζεται ντυμένος στα μαύρα με κόκκινο σιρίτι.

 

Εκμεταλλευόμενος το φως και τις σκιάσεις, ο Ρέμπραντ οδηγεί το μάτι του θεατή στους τρεις πιο σημαντικούς χαρακτήρες ανάμεσα στο πλήθος των άλλων μορφών.

 

Η «Νυχτερινή Περίπολος» έχει περίοπτη θέση στην «Γκαλερί της Τιμής» του μουσείου, και το έργο επισκέπτονται περισσότεροι από 2 εκατομμύρια άνθρωποι κάθε χρόνο. 

 

Τα τελευταία χρόνια ο Ντίμπιτς και οι συνάδελφοί του παρατήρησαν την φθορά στο μεγαλειώδες έργο, που έχει να συντηρηθεί από το 1975, μετά την απόπειρα καταστροφής του από έναν Ολλανδό δάσκαλο που επιχείρησε να βανδαλίσει τον πίνακα με ένα μαχαίρι. 

 

Η διεύθυνση του μουσείου εντόπισε τον σταδιακό αποχρωματισμό. «Υπάρχει μία λευκή "θαμπάδα" που δεν επιτρέπει στον επισκέπτη να εκτιμήσει το έργο σε όλη του την δόξα», λέει ο Ντίμπιτς. 

 

 

 

Ένας διαφανής, γυάλινος θάλαμος 7 τετραγωνικών μέτρων θα χωρίζει τον πίνακα και τους συντηρητές του από το κοινό για όσο θα διαρκέσει η αποκατάσταση. 

 

Για την ώρα, οι ειδικοί εξετάζουν τον πίνακα χιλιοστό-χιλιοστό, με ειδικό σαρωτή, για να εντοπίσουν τα σημεία που χρειάζονται αποκατάσταση. Μόνο η αρχική σάρωση θα διαρκέσει 70 ημέρες και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η πολυετής συντήρησή του. 

 

Το κοινό θα κληθεί να παρακολουθήσει την διαδικασία από κοντά, στην ίδια τη γκαλερί όσο και μέσω livestream, με το φιλόδοξο εγχείρημα να πιστεύεται ότι είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση του είδους.

 

Με πληροφορίες από Guardian