ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Εμπλοκή με τον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου» - Δικαστήριο λέει «όχι» στον δανεισμό του έργου στο Λούβρο

Εμπλοκή με τον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου» - Δικαστήριο λέει «όχι» στον δανεισμό του έργου στο Λούβρο Facebook Twitter
Η διάσημη μελέτη του του Λεονάρντο ντα Βίντσι «Ο άνθρωπος του Βιτρούβιου»
0

«Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» δεν μπορεί να δανειστεί στο Μουσείο του Λούβρου, αποφάσισε ιταλικό δικαστήριο δίνοντας αναπάντεχη τροπή στη διαφαινόμενη αναθέρμανση των πολιτιστικών σχέσεων ανάμεσα στη Γαλλία και την Ιταλία.

Με την απόφαση του διοικητικού δικαστηρίου του Βένετο γίνεται ουσιαστικά δεκτή η προσφυγή της οργάνωσης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς Italia Nostra, ενάντια στον δανεισμό του περίφημου έργου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» στο Μουσείο του Λούβρου.

Το διάσημο έργο, που φυλάσσεται στην Πινακοθήκη της Ακαντέμια στη «Γαληνοτάτη», επρόκειτο να μεταφερθεί έως τις 24 Οκτωβρίου στο παρισινό Μουσείο για να συμπεριληφθεί στην έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου "δασκάλου" της αναγεννησιακής τέχνης. Ο δανεισμός ήταν καρπός μίας μακράς διαπραγμάτευσης, μεταξύ των υπουργείων Πολιτισμού των δύο χωρών. Ως αντάλλαγμα για τον δανεισμό του σχεδίου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, η Γαλλία είχε δεσμευθεί ότι θα παραχωρούσε κάποια έργα του Ραφαέλο για την αντίστοιχη έκθεση στην Ιταλία τον ερχόμενο χρόνο.

Ωστόσο, οι δικαστικές Αρχές της Βενετίας επικαλούνται -για την απόφασή τους να κάνουν δεκτή την προσφυγή της Italia Nostra- «τη σοβαρή κατάσταση» που βρίσκεται το σχέδιο και γι' αυτό κρίνει πως «δεν μπορεί να μετακινηθεί».

Η απόφαση για τον δανεισμό είχε ληφθεί από τον Ιταλό πρώην υπουργό Πολιτισμού Μπονιζόλι και το πράσινο φως δόθηκε από τον διάδοχό του Ντάριο Φραντσεσκίνι. Η συμφωνία προέβλεπε πως «ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» θα παρέμενε στο Παρίσι για δύο μήνες και σε αντάλλαγμα θα δανείζονταν στην Ιταλία έργα του Ραφαέλο. Η ιδέα της ανταλλαγής αυτής είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις: η ξενοφοβική Λέγκα είχε αντιταχθεί στον δανεισμό και τη μεταφορά στο όνομα της «ιταλικότητας» του Λεονάρντο.

Φυσικά, το αποτέλεσμα της απόφασης αυτής είναι να αποσυρθεί και η αντίστοιχη συμφωνία για τον δανεισμό στην Ιταλία των έργων του Ραφαέλο. Στο στόχαστρο των ιταλικών διοικητικών δικαστηρίων έχει τεθεί το σύνολο της συμφωνίας, που κατά τους δικαστές παραβιάζει τη διάκριση μεταξύ ελεγκτικών και διαχειριστικών δημόσιων υπηρεσιών.

Η προσφυγή θα συζητηθεί στις 16 Οκτωβρίου. Ωστόσο το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού έχει εκφράσει την έκπληξή του για την αρνητική εξέλιξη. Ο αλληλοδανεισμός των έργων, πέρα από την σημασία του για τις πολιτιστικές ανταλλαγές των δύο χωρών είχε και μία πολιτική παράμετρο: συμβόλιζε την αναθέρμανση των σχέσεων ανάμεσα στο Παρίσι και τη Ρώμη, έπειτα από τη σύγκρουση για το μεταναστευτικό και άλλα συναφή ζητήματα που είχαν οι δύο χώρες κατά την περίοδο που στην κυβέρνηση της Ιταλίας συμμετείχε η ξενοφοβική Λέγκα και ο ηγέτης της και υπουργός Εσωτερικών Ματέο Σαλβίνι είχε αναφερθεί συχνά απαξιωτικά για τη Γαλλία και τον πρόεδρό της Εμανουέλ Μακρόν.

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.