Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα»

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Ο Γούντι Χάρελσον (Μίκι) και η Τζουλιέτ Λιούις (Μάλορι) στο περιβόητο "Γεννημένοι Δολοφόνοι": «Μπορώ να υποθέσω ότι η ταινία του Τοντ Φίλιπς κινείται σε παρόμοια μονοπάτια σχολιασμού του εντυπωσιασμού και της ψυχοπαθολογίας της βίας με τη δική μου».'
0

Το "Natural Born Killers" έσκασε το φθινόπωρο του 1994 σαν κοκτέιλ μολότοφ στις κινηματογραφικές αίθουσες του πλανήτη. Παρά την σατιρική της πρόθεση να καταγγείλει την εμμονή των media με τις πιο ειδεχθείς περιπτώσεις δολοφόνων, η ταινία προκάλεσε έντονες αντιδράσεις για την ψυχεδελική και ασυγκράτητη αγριότητα των ατέλειωτων σκηνών βίας και για την «ρομαντική αποθέωση» του ζεύγους του Μίκι και της Μάλορι, των ψυχοπαθών δολοφόνων που υποδύονται στο έργο ο Γούντι Χάρελσον και η Τζουλιέτ Λιούις.

Μόλις ένα χρόνο μετά την πρώτη της προβολή πάντως, η ταινία φάνηκε να έχει προβλέψει με ανατριχιαστική ακρίβεια το πρωτοφανές μιντιακό τσίρκο που συνέβη στην Αμερική με τη δίκη του O.J. Simpson. Και ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, μοιάζει σοκαριστικά ακριβής ο τρόπος με τον οποίο η «αγρίως αμφιλεγόμενη» τότε ταινία του Όλιβερ Στόουν αντικατοπτρίζει στοιχεία της σύγχρονης αποκαλυπτικής κουλτούρας του θεάματος.

Θα έλεγα ότι ζούμε στην εποχή του Joker γενικώς, είτε πρόκειται γι' αυτόν με το πορτοκαλί μαλλί στον Λευκό Οίκο είτε για κάποιον άλλον.

Λίγους μήνες πριν, τον Μάρτιο του 1995, η ταινία κατηγορήθηκε ως παράδειγμα προς μίμηση για τους φόνους που διέπραξε ένα ζευγάρι ερωτευμένων εφήβων – ο Μπεν Ντάρας και η Σάρα Έντμοντσον – αφού είχαν προηγουμένως είχαν δει τριπαρισμένοι το Natural Born Killers.

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Ο Όλιβερ Στόουν δεν έχει δει ακόμα το Joker, αλλά από τη φασαρία που έχει γίνει, πιστεύει ότι πρόκειται για την ίδια παρεξήγηση που είχε προκαλέσει πριν από 25 χρόνια τις αντιδράσεις κατά του «μηδενισμού» του Natural Born Killers.

Με αφορμή την επετειακή χθεσινή προβολή του φιλμ στο Λος Άντζελες σε νέα κόπια 35mm, ο αιωνίως αμφιλεγόμενος σκηνοθέτης της – τώρα πιο πολύ από ποτέ ίσως, ειδικά μετά τα διάφορα νταραβέρια του με τον Πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν – μίλησε για την «κληρονομιά» της περιβόητης τότε ταινίας.

«Έλεγαν για την ταινία ότι είναι ακραία και υπερβολική, αλλά ένα χρόνο μετά η υπόθεση του O.J. Simpson ήταν παντού. Δεν μπορούσες να δεις τίποτε άλλο στην τηλεόραση. Ο κιτρινισμός και ο εντυπωσιασμός που έχουν κατακλύσει τα σύγχρονα media τότε βγήκε για πρώτη φορά εκτός ελέγχου και παρέμεινε έτσι διότι έπεσε σε χρυσωρυχείο. Η μόνη διαφορά ίσως είναι ότι σήμερα το ενδιαφέρον έχει μετακινηθεί από τους φόνους στην πολιτική ως ψυχαγωγία, αλλά η λογική της ειδησεογραφικής κάλυψης είναι η ίδια».

Επιμένει πάντως ότι η βία στην ταινία ήταν «ξεκάθαρα σατιρική»: «Είχα ήδη ένα ιστορικό ταινιών ρεαλιστικής βίας και ήθελα να παρουσιάσω εξωπραγματικές, μεταφορικές καταστάσεις».

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Έλεγαν για την ταινία ότι είναι ακραία και υπερβολική, αλλά ένα χρόνο μετά η υπόθεση του O.J. Simpson ήταν παντού. Δεν μπορούσες να δεις τίποτε άλλο στην τηλεόραση.

Ο Όλιβερ Στόουν δεν έχει δει ακόμα το Joker, αλλά από τη φασαρία που έχει γίνει, πιστεύει ότι πρόκειται για την ίδια παρεξήγηση που είχε προκαλέσει πριν από 25 χρόνια τις αντιδράσεις κατά του «μηδενισμού» του Natural Born Killers:

«Θα έλεγα ότι ζούμε στην εποχή του Joker γενικώς, είτε πρόκειται γι' αυτόν με το πορτοκαλί μαλλί στον Λευκό Οίκο είτε για κάποιον άλλον. Μπορώ να υποθέσω ότι η ταινία [του Τοντ Φίλιπς] κινείται σε παρόμοια μονοπάτια σχολιασμού του εντυπωσιασμού και της ψυχοπαθολογίας της βίας με τη δική μου... Είναι κάτι που συναντάς παντού πια. Σα να μην υπάρχει επιλογή. Είναι όπως το έλεγε ο Λέοναρντ Κοέν στο κομμάτι ["The Future"] που κλείνει το Natural Born Killers: "Είδα το μέλλον αδελφέ – το μέλλον είναι ο φόνος"».

Στη συνέντευξη του, ο 73χρονος σκηνοθέτης σχολίασε και την αποδοκιμασία που είχε εκδηλώσει για την ταινία τότε ο Κουέντιν Ταραντίνο, ο οποίος είχε γράψει το αρχικό σενάριό της με τον τίτλο «Μίκι και Μάλορι», το οποίο επιμελήθηκε αργότερα ο ίδιος ο Στόουν, τροποποιώντας το σε μεγάλο βαθμό:

«Ωραία, είχε γράψει το αρχικό σενάριο, το αγοράσαμε – ακριβά - και το αλλάξαμε. Όλα έγιναν με νομότυπες διαδικασίες. Αμφιβάλλω αν είδε καν την ταινία ποτέ. Αλλά αυτό ήταν το μικρότερο πρόβλημα ή εμπόδιο που αντιμετώπισα πριν και κατά την παραγωγή της ταινίας. Το θέμα είναι ότι η ταινία όχι μόνο στέκεται ακόμα και παραμένει αυθεντική και παράξενη, σατιρίζοντας την ζωή στην Αμερική που στις μέρες μας μοιάζει με τηλεοπτικό ριάλιτι πιο πολύ από ποτέ».

 

Με στοιχεία από το IndieWire

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δείτε τον Όλιβερ Στόουν να ζητά από τον Πούτιν να γίνει νονός της κόρης του, επικροτώντας συγχρόνως την αντι-γκέι στάση του

Διεθνή / Δείτε τον Όλιβερ Στόουν να ζητά από τον Πούτιν να γίνει νονός της κόρης του, επικροτώντας συγχρόνως την αντι-γκέι στάση του

Οι δύο άντρες διατηρούν φιλική σχέση εδώ και αρκετά χρόνια, με αποκορύφωμα τημ κινηματογραφημένη συνομιλία τους για τη σειρά ντοκιμαντέρ του 2017 με τίτλο "The Putin Interviews". ―ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
Ξαναβλέποντας τις 29 ταινίες του Μπράιαν ντε Πάλμα

Σαν Σήμερα / Ξαναβλέποντας τις 29 ταινίες του Μπράιαν ντε Πάλμα

Ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες των τελευταίων δεκαετιών κλείνει σήμερα τα 80 του. Ξαναβλέπουμε μία-μία όλες τις ταινίες της φιλμογραφίας του.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ & ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΜΕΛΕΜΕΝΙΔΗ
Όλιβερ Στόουν: «Ομοφοβικός εγώ; Μάλλον δεν έχετε δει τον ‘Αλέξανδρο’»

Πολιτισμός / Όλιβερ Στόουν: «Ομοφοβικός εγώ; Μάλλον δεν έχετε δει τον ‘Αλέξανδρο’»

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε πριν μερικές μέρες σε συνέντευξή του με τον Πρόεδρο Πούτιν να έχει αποκαλέσει «λογικό» τον νόμο κατά της επιρροής των γκέι που θεσπίστηκε στη Ρωσία, προκαλώντας αντιδράσεις

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.