«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση

0

Ο Ντέιβιντ Μπέιλι συντάραξε συθέμελα τη βιομηχανία της μόδας με τις πρώτες κιόλας φωτογραφίες του στις αρχές της δεκαετίας του '60. Οι εικόνες του αποτελούσαν την πλήρη αντίθεση με ό,τι ίσχυε στον χώρο μέχρι τότε, αντικαθιστώντας την στατική και στεγνή πόζα με τον δυναμισμό, τη φρεσκάδα και την ενεργητικότητα και ενθαρρύνοντας τα μοντέλα του να προβάλλουν ελεύθερα τις προσωπικότητές τους στον φακό του.

Αμέσως σχεδόν, του προσφέρθηκε μόνιμη εργασία στην Vogue, όπου και διαμόρφωσε ριζικά τη φωτογραφία μόδας όπως την ξέρουμε, εγκαθιδρύοντας παράλληλα την ιδέα του «σούπερ μόντελ» μέσω της συνεργασίας του με την εμβληματική Τζιν Σρίμπτον.

Η φωτογραφία που τον συγκλόνισε σε τρυφερή ηλικία και του αποκάλυψε τη δύναμη της εικόνας, δεν ήταν το πορτραίτο κάποιου διάσημου, αλλά ένα πρωτοσέλιδο που είχε δει παιδάκι κατά τους βομβαρδισμούς του Λονδίνου.

Αυτή η πιο κρίσιμη περίοδος στην πολυσχιδή καριέρα του 81χρονου φωτογράφου εορτάζεται με τη μεγάλη έκθεση που διοργανώνεται μέχρι το τέλος του Μαρτίου στην γκαλερί Gagosian του Λονδίνου, με τίτλο The Sixties. Ανάμεσα στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της έκθεσης, περιλαμβάνονται και εκπληκτικά πορτραίτα συμβόλων της εποχής, όπως η σύντροφος κάποτε του Μπέιλι, Σρίμπτον, η Τζέιν Μπίρκιν, ο Μάικλ Κέιν, ο Μικ Τζάγκερ και η πρώην σύζυγός του, Κατρίν Ντενέβ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το ταλέντο του να συλλαμβάνει την ουσία τόσο αινιγματικών συχνά μορφών, προέρχεται από την έμφυτη ικανότητά του να κάνει τα αντικείμενά του φακού του να νιώθουν άνετα: «Στις φωτογραφήσεις μου, ελάχιστη φωτογραφία συμβαίνει. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι πολλή κουβέντα και γνωριμία και γύρω στο δέκα τοις εκατό χρήση της κάμερας. Κοινή λογική μου φαίνεται αυτό, προσωπικά».

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Catherine Deneuve, 1966. © David Bailey; Courtesy of Gagosian

Κάποιοι επώνυμοι πάντως ήταν λιγότεροι πρόθυμοι από άλλους να αφεθούν χαλαροί στον φακό του, όπως θυμάται σήμερα: «Ο Άντι Γουόρχολ ήταν παροιμιακά εσωστρεφής. Όταν τον φωτογράφιζα, ήταν να σα κυνηγάω καπνό. Είναι εκεί μπροστά σου, τον βλέπεις, όταν πας όμως να τον πιάσεις, σκορπά και χάνεται».

Η φωτογραφία όμως που τον συγκλόνισε σε τρυφερή ηλικία και του αποκάλυψε τη δύναμη της εικόνας, δεν ήταν το πορτραίτο κάποιου διάσημου, αλλά ένα πρωτοσέλιδο που είχε δει παιδάκι κατά τους βομβαρδισμούς του Λονδίνου.

Ήταν η φωτογραφία στην πρώτη σελίδα της Daily Mirror ενός πιλότου το αεροσκάφος του οποίου είχε καταρριφθεί και ο ίδιος κειτόταν στα συντρίμμια παραμορφωμένος από τα εγκαύματα. «Πέθανα από την τρομάρα μου», θυμάται. «Η πραγματική έμπνευση για το έργο μου όμως, ήρθε κυρίως από την κινηματογραφική αίθουσα όπου έβλεπα ταινίες πρωί και βράδυ».

Το έργο του διανύει έξι δεκαετίες ήδη και περιλαμβάνει πορτραίτα των πάντων σχεδόν, από την Κέιτ Μος και τον Χέλμουτ Νιούτον μέχρι τον Σίσιλ Μπίτον και τη Βασίλισσα Ελισάβετ. Μόνο ένας του διέφυγε, όπως λέει: «Η Τίνα Μπράουν (η περιβόητη πρώην διευθύντρια του Vanity Fair και του New Yorker) κι εγώ προσπαθούσαμε για χρόνια να κλείσουμε μια φωτογράφηση με τον Φιντέλ Κάστρο. Στην πραγματικότητα, δεν είχα όρεξη να κάτσω και να περιμένω γύρω στις έξι εβδομάδες στην Κούβα μέχρι να τον συναντήσω. Τελικά, πήγε ο Χερμπ Ριτς, αλλά ούτε κι αυτός τα κατάφερε».

«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
David Hockney, 1969. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Jane Birkin, 1969. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Jean Shrimpton, 1965. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Man Ray, 1968. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Marianne Faithful, 1964. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Michael Caine, 1965. © David Bailey; Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Mick Jagger. © David Bailey, Courtesy of Gagosian
«O Γουόρχολ ήταν σα να κυνηγάς τον καπνό»: Τα 60’s πορτραίτα του Μπέιλι σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
«Ο Άντι Γουόρχολ ήταν παροιμιακά εσωστρεφής. Είναι εκεί μπροστά σου, τον βλέπεις, όταν πας όμως να τον πιάσεις, σκορπά και χάνεται». Andy Warhol, 1965 © David Bailey; Courtesy of Gagosian
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM