Ο «Bambi» γίνεται 82 ετών

Ο «Bambi» γινεται 82 ετών Facebook Twitter
Το «Bambi» θα φέρει τον πιτσιρικά σε μια πρώτη επαφή με ιδέες όπως το πέρασμα του χρόνου, ο θάνατος και η απώλεια που τον συνοδεύει, η σεξουαλική αφύπνιση και ο παρεπόμενος ερωτικός ανταγωνισμός και ο κύκλος της ζωής, συστήνοντάς τες με τρόπο απλό, ξεκάθαρο και συμβατό με την ηλικία του.
0

ΣΤΙΣ 8 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΤΟΥ 1942 το «Bambi» της Ντίσνεϊ κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες. Έχει γενέθλια, λοιπόν, σήμερα το αξιαγάπητο αυτό ελαφάκι, κλείνει τα 82 του κι έρχεται για να μας θυμίσει μια περίοδο κατά την οποία τα παιδικά δεν φοβόντουσαν να είναι παιδικά. Μη με παρεξηγείτε, βρίσκω αξιοθαύμαστο αυτό που κάνει η Pixar, που απευθύνεται άμεσα σε σένα, τον ενήλικα, χωρίς να παραμελεί ποτέ τον λιλιπούτειο θεατή της, κάνει όμως κινούμενα σχέδια για «μικρομέγαλα» παιδιά. Τα άλλα, στα οποία αναφέρομαι, στοχεύουν απευθείας στους μπόμπιρες, ποντάρουν στα ζωηρά χρώματα, στην καλόγουστη σαχλαμάρα και τα παιχνιδιάρικα ηχητικά εφέ δεν έχουν εξεζητημένη πλοκή και πριμοδοτούν ένα στοιχείο σύμφυτο με την παιδική ηλικία, αυτό της εξερεύνησης του περιβάλλοντα χώρου.

Δεν μπορώ να πω με σιγουριά πόσο αποτελεσματικές παιδαγωγικά μπορεί να είναι σήμερα αυτές οι ταινίες της Ντίσνεϊ. Πάντως, εμείς που μεγαλώσαμε μαζί τους, δεν τα πήγαμε και τόσο άσχημα. 

Εκείνο που τα κάνει ελκυστικά για τον ενήλικα είναι πως τον αναγκάζουν να τα παρακολουθήσει, τοποθετώντας εαυτόν στη θέση του ανήλικου θεατή, κι έτσι τον στέλνουν πολλά, πολλά χρόνια πίσω, με (πάντα ευπρόσδεκτο) κίνδυνο να χτυπήσουν ευαίσθητες χορδές και να πέσει το δάκρυ κορόμηλο.

Τέτοιο παιδικό είναι και το «Bambi». Που το παρακολουθείς και πιάνεις τον εξάχρονο εαυτό σου, που έσκαψες ανάμεσα σε οκάδες εργασιακών υποχρεώσεων και προγραμματισμένων συναντήσεων για να τον ανασύρεις, να σου κάνει ερωτήσεις του τύπου «γιατί ο Θάμπερ −που θες να τον ζουπήξεις, έτσι χαριτωμένος και αφράτος που είναι− χτυπάει διαρκώς το πατουσάκι του στο χώμα;» ή «θα καταφέρει να πηδήξει τον κορμό, χωρίς να σκουντουφλήσει ο Μπάμπι;» ή ακόμα «πού είναι η μαμά του Μπάμπι, τι της συνέβη;» και καλείσαι να του απαντήσεις πατρικά, καθιστώντας την προβολή σωστή ψυχαναλυτική συνεδρία.

Αυτό που κάνει τις κλασικές (πια) ταινίες της Ντίσνεϊ να ξεχωρίζουν είναι που ακολουθούν το παράδειγμα των σπουδαιότερων παραμυθάδων και δεν φοβούνται να γίνουν σκοτεινές, να εκθέσουν το παιδί σε επώδυνα στοιχεία της πραγματικότητας, ορθά θεωρώντας πως μια πρώτη γνωριμία του με τη σκληρή πλευρά της ζωής συνάδει, στον βαθμό που δεν του στερεί την παιδικότητά του, με τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα που μια καλή παιδική ταινία οφείλει να έχει. Έτσι, το «Bambi» θα φέρει τον πιτσιρικά σε μια πρώτη επαφή με ιδέες όπως το πέρασμα του χρόνου, ο θάνατος και η απώλεια που τον συνοδεύει, η σεξουαλική αφύπνιση και ο παρεπόμενος ερωτικός ανταγωνισμός και ο κύκλος της ζωής, συστήνοντάς τες με τρόπο απλό, ξεκάθαρο και συμβατό με την ηλικία του.

Τώρα, ποιος μπορεί να είναι ο παιδαγωγικός αντίκτυπος και η λειτουργικότητα μιας ταινίας τόσο απλής, όπως το «Bambi», σε έναν πιτσιρικά που μεγαλώνει σε έναν σύνθετο ψηφιακό κόσμο δεν το γνωρίζω. Δεν μπορώ να πω με σιγουριά πόσο αποτελεσματικές παιδαγωγικά μπορεί να είναι σήμερα αυτές οι ταινίες της Ντίσνεϊ. Πάντως, εμείς που μεγαλώσαμε μαζί τους, δεν τα πήγαμε και τόσο άσχημα. Ελπίζω!

 

O Mπάμπι στον πάγο

Σαν Σήμερα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT