Ο νέος ήχος της Αθήνας σε μια πολυπολιτισμική συλλογή

Ο νέος ήχος της Αθήνας σε μια πολυπολιτισμική συλλογή Facebook Twitter
Από αριστερά: FlokosH., Giganta, Breakin Moves, NTM57 FOR T.O.A. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Υπάρχει κάποιος ήχος που να χαρακτηρίζει την Αθήνα αυτήν τη στιγμή; Υπάρχουν μουσικές φυλές; Τι σημαίνει «νέος ήχος» και πού μπορείς να τον ακούσεις; Η συλλογή «Tribes of Athens» που κυκλοφόρησε πριν από μερικές μέρες –η πρώτη συλλογή που επιμελούνται οι Black Athena– προσπαθεί να χαρτογραφήσει όλο το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής που παράγεται από Έλληνες δημιουργούς και να δώσει ένα χαρακτηριστικό δείγμα της σε ολόκληρο τον κόσμο.

«"Ζούμε σε μια εποχή μουσικού μαξιμαλισμού", έγραφε πριν από μερικά χρόνια ο κριτικός και συγγραφέας Simon Reynolds. Μια εποχή με άπειρα ερεθίσματα και πληθώρα εργαλείων ως προς την καλλιτεχνική έκφραση που προκύπτει από όλες αυτές τις επιρροές» λέει ο Κωστής Νικηφοράκης των Black Athena. «Η έννοια των μουσικών διαχωρισμών συρρικνώνεται ολοένα και περισσότερο, καθώς τα όρια που κάποτε καθόριζαν τις μουσικές φυλές ή τις υποκουλτούρες θολώνουν. Κάποιος που μεγαλώνει με τα νέα αυτά μουσικά εργαλεία παραγωγής και κατανάλωσης της μουσικής μπορεί να έχει στο ίδιο playlist από trap και trance, μέχρι Adele, EDM και metal, μουσική που βγήκε μόλις τώρα, στα '90s και στα '30s – ακόμη και η έννοια του χρόνου αλλάζει. Νομίζω πως σημαντικό ρόλο παίζει η ενέργεια της μουσικής και όχι το στυλ, όπως και το αν καταναλώνεται ιδιωτικά ή δημόσια».

Η έννοια των μουσικών διαχωρισμών συρρικνώνεται ολοένα και περισσότερο, καθώς τα όρια που κάποτε καθόριζαν τις μουσικές φυλές ή τις υποκουλτούρες θολώνουν.

«Δεν υπάρχει ένας ήχος που να μπορεί να χαρακτηρίσει την Αθήνα» προσθέτει ο Thomey Bors, ένας από τους μουσικούς που συμμετέχουν με κομμάτι τους στη συλλογή. «Η πόλη είναι ένα συνονθύλευμα ανθρώπων, πολιτισμών, αρχιτεκτονικής και, κατά συνέπεια, μουσικής. Σε μια γειτονιά, ένα ισόγειο βουίζει από Fela και Μachas With Attitude, σε ένα αμάξι παίζει Τσιτσάνη και Πετρολούκα Χαλκιά, και από ένα παράθυρο "σκάει" Aphex Twin και Murcof. Αυτή η πολυπλοκότητα είναι, ίσως, που τη χαρακτηρίζει μουσικά».

«Νομίζω ότι οι καλλιτέχνες της συλλογής μας χαρακτηρίζουν απόλυτα τον ήχο της Αθήνας ή, για μένα, τον ήχο της Ελλάδας, καθώς δεν μπορώ να ξεχωρίσω αυτά τα δύο» λέει η Joe, το άλλο μισό των Black Athena. «Από τις ποιητικές συνθέσεις του Nέγρου του Μοριά, μέχρι τα ασύνδετα και ενστικτώδη καλλιγραφήματα του FlokosH, τις λεπτεπίλεπτα λεπτομερείς ενορχηστρώσεις της Giganta, τις ολικές εκλείψεις που είναι ο Error 404... Επιλέξαμε αυτούς τους ήχους και αυτά τα άτομα επειδή μιλούν σε όποιον ενδιαφέρεται να ακούσει τι σημαίνει να ζεις αυτήν τη στιγμή εδώ».

Ο νέος ήχος της Αθήνας σε μια πολυπολιτισμική συλλογή Facebook Twitter
«Η λέξη tribe μπορεί να μην είναι τόσο συγκεκριμένη όσο πριν από είκοσι και τριάντα χρόνια, που μπορούσες ξεκάθαρα να διακρίνεις γκοθάδες και πανκιά, ροκάδες και μέταλλα, καρεκλάδες και new wave, αλλά νομίζω ότι οι φυλές εξακολουθούν να υπάρχουν». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι 11 συνθέσεις που αποτελούν τη συλλογή περιέχουν πραγματικά μερικές από τις πολύ ενδιαφέρουσες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ηλεκτρονικής σκηνής, με δείγματα από hip hop, grime, electronica, deep house, beats, ακόμη και new wave, και την πολυπολιτισμικότητα που χαρακτηρίζει τις μουσικές εκπομπές, με το label των Black Athena να δίνει το στίγμα του νέου ήχου. Το ελληνικό στοιχείο συνδυάζεται με επιρροές από την Γκάνα, την Αγγλία, την Αλβανία και έναν πλούτο ήχων που φέρνουν οι διαφορετικές κουλτούρες που συνυπάρχουν και αλληλοεπιδρούν τα τελευταία χρόνια.

«Η λέξη tribe μπορεί να μην είναι τόσο συγκεκριμένη όσο πριν από είκοσι και τριάντα χρόνια, που μπορούσες ξεκάθαρα να διακρίνεις γκοθάδες και πανκιά, ροκάδες και μέταλλα, καρεκλάδες και new wave, αλλά νομίζω ότι οι φυλές εξακολουθούν να υπάρχουν» λέει ο Κωστής. «Απλώς ο τρόπος που δημιουργούνται αλλάζει, πλέον είναι διάσπαρτες και αποκεντρωμένες. Επίσης, ο χώρος στον οποίο γίνεται αυτή η ζύμωση δεν είναι πλέον απαραίτητα πραγματικός, με την κυριολεκτική έννοια του όρου, άλλα εικονικός. Παρά τις άπειρες επιλογές και την υπερπληροφόρηση την οποία υφιστάμεθα σε καθημερινή βάση από τις διάφορες συσκευές, έχω την αίσθηση ότι έχει επανέλθει μια μαζικότητα διαφορετική από αυτήν του παρελθόντος. Στις μέρες που ζούμε μπορώ να φοράω τα ίδια ρούχα με κάποιον που μένει στο Λος Άντζελες, στο Tόκιo ή στο Λονδίνο, να ψωνίζω από τις ίδιες αλυσίδες καταστημάτων και να ακούω την ίδια μουσική, από τις ίδιες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που χρησιμοποιούν. Μου έρχεται στο μυαλό το ντοκιμαντέρ του Julian Temple, The filth and the fury, το σημείο που αναφέρεται στις υποκουλτούρες και στο πώς αυτές καταβροχθίζονται από τις πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες, αφού τις χωνέψουν, τις φτύνουν πάλι επάνω μας. Δεν είναι, όμως, οι ίδιες πια άλλα μια σκιά αυτού που εκπροσωπούσαν. Εκεί νομίζω ότι χάνουν λίγο το παιχνίδι η τέχνη και η μουσική».

Υπάρχει ένα κομμάτι που να σου θυμίζει την Αθήνα; «Το "Μαρόκο" του Βαμβακάρη» λέει ο NTM57 FOR T.O.A. «Συνδέεται άμεσα με τους στίχους του τραγουδιού και την ήπειρο από την οποία προήλθε ο πρώτος πολιτισμός της σημερινής Ελλάδας».

Την συλλογή Tribes of Athens μπορείς να την ακούσεις και να την κατεβάσεις στο iTunes και στο Spotify

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ