Η γυναίκα στη σκιά του Μότσαρτ

Η γυναίκα στη σκιά του Μότσαρτ Facebook Twitter
0

Ένας Θεός ξέρει γιατί, όταν ήταν 5 χρονών, ο πατέρας της ξεκίνησε να της μαθαίνει τσέμπαλο. Αφού δεν είχε σκοπό να την αφήσει να πάει μακριά.

 

Ήταν γυναίκα στο Σάλζμπουργκ του 18ου αιώνα. Οι Μότσαρτ τη βάφτισαν Μαρία – Άννα, χαϊδευτικά τη φώναζαν Νάνερλ και, ναι, ήταν η μεγαλύτερη αδελφή του Βόλφγκανγκ Αμαντέους, της ιδιοφυΐας του κλασικισμού που γεννήθηκε 5 χρόνια μετά από εκείνη.

Μέχρι τότε ο μπαμπάς Λεοπόλδος, μουσικός παιδαγωγός από τους λίγους και χρυσή μετριότητα στη σύνθεση, μόλις διαπίστωσε ότι η μικρή είχε μουσικό αυτί και κυλούσε με την ίδια ευκολία τα δάχτυλα της από το τσέμπαλο στο πιανοφόρτε, τη «γύριζε» καλοντυμένη και με μία μία φτιαγμένες τις μπούκλες στα καλά σαλόνια των Παρισίων και της Βιέννης.

Ήταν το μικρό του θαύμα, ένα κοριτσάκι που έμαθε να πλέκει νότες πριν ακόμη αρθρώσει προτάσεις, ένα τρομερό παιδί που θα έκανε πλούσιο τον μπαμπά.

Το ίδιο θα έκανε αργότερα και με τον αδελφό της. Θα τριγύριζαν μαζί οι τρεις από πολιτεία σε πολιτεία και ο έξυπνος Λεοπόλδος θα κοστολογούσε ακριβά τη μουσική δωματίου των πολύτιμων παιδιών του στα σαλόνια της αριστοκρατίας.

Όμως, τα ήθη της κοινωνίας δεν θα επέτρεπαν στη Μαρία – Άννα να κάνει μεγάλη καριέρα. Στα 1769 ήταν ήδη 18 χρονών, σε ηλικία γάμου δηλαδή, πράγμα απείρως σημαντικότερο από το ταλέντο και την ιδιοφυία της σε μπαρόκ συνθέσεις που συγκινούσαν τα βασιλικά ακροατήρια της εποχής. Και τελοσπάντων, κάπως έπρεπε να συντηρηθεί και να συνεχιστεί η επιχείρηση του πατρός Μότσαρτ.

Όμως, τα ήθη της κοινωνίας δεν θα επέτρεπαν στη Μαρία – Άννα να κάνει μεγάλη καριέρα. Στα 1769 ήταν ήδη 18 χρονών, σε ηλικία γάμου δηλαδή, πράγμα απείρως σημαντικότερο από το ταλέντο και την ιδιοφυία της σε μπαρόκ συνθέσεις που συγκινούσαν τα βασιλικά ακροατήρια της εποχής. Και τελοσπάντων, κάπως έπρεπε να συντηρηθεί και να συνεχιστεί η επιχείρηση του πατρός Μότσαρτ.

Όσο για εκείνην θα αναζητείτο γαμπρός, «βγήκε μπροστά» ο Βόλφγκανγκ, το άλλο «θαύμα» της οικογένειας, το μωρό που ο μύθος λέει ότι κάποτε, όταν ήταν 3 χρονών έπαιξε μπροστά σ’  έναν βασιλιά με κάποιον υπηρέτη να τον βοηθά να ανέβει στο σκαμπό.

Ο Βόλφγκανγκ γυρίζει στα 1770 με τον μπαμπά από θρίαμβο σε θρίαμβο και η Νάνερλ κάθεται φρόνιμη στο σπίτι με τη μαμά. Συνθέτει, όμως, χωρίς τεμπελιές, συμβουλεύει τον αδελφό της στην αλληλογραφία τους, διορθώνει τις παρτιτούρες του (και ο μέγας Μότσαρτ από κάποιον διορθωνόταν, λοιπόν…), τον ενθαρρύνει για μεγαλύτερα πράγματα.

Παραδόξως, ο μπαμπάς δεν την αναφέρει ποτέ στα γράμματα του.  Καμία από τις μουσικές συνθέσεις της δεν έφτασε μέχρι τις μέρες μας. Ή μήπως όχι;

Πριν από λίγους μήνες, ο καθηγητής Martin Jarvis, μαέστρος ο ίδιος και λέκτορας του Πανεπιστήμιου Charles Darwin υποστήριξε ότι ύστερα από πολύχρονη προσωπική του έρευνα πιστοποίησε τον γραφικό χαρακτήρα της κόρης Μότσαρτ σε παρτιτούρες που αρχικά εμφανίστηκαν ως αυθεντικές συνθέσεις για πιάνο του μικρότερου αδελφού της.

«Γνωρίζουμε για το ταλέντο της Μαρίας – Άννας στη σύνθεση, όμως κανείς μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να πιστοποιήσει ποια κομμάτια γράφτηκαν από εκείνην. Εμείς ταυτοποιήσαμε το μουσικό της αποτύπωμα και πλέον έχουμε αποδείξεις ότι βοηθούσε τον αδελφό της στη σύνθεση, τουλάχιστον στα πρώτα βήματα της καριέρας του. Για την ώρα, το σίγουρο είναι ότι είχε εμπλοκή σε αυτές τις συνθέσεις», αποκάλυψε, μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Telegraph o καθηγητής.

Στην 5ετή έρευνα του Πανεπιστημίου συμμετείχε γραφολόγος από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με ειδικότητα στη μουσική καλλιγραφία, καθώς και ειδικός ανάλυσης γραφής από την αυστραλιανή αστυνομία. Η μελέτη τους επικεντρώθηκε σε σημειωματάρια της οικογένειας Μότσαρτ – κυρίως της Νάνερλ και του πατέρα της και ειδικά για το δεύτερο έχει γίνει γνωστό ότι ήταν το σημειωματάριο που χρησιμοποιούσε ο Μότσαρτ για να μάθει στον γιο του πιάνο.  


«Σαν κορίτσι του 18ου αιώνα είναι απλώς σίγουρο ότι δεν είχε λόγο. Θεωρούμε δεδομένο ότι σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρεπόταν στη Μαρία – Άννα να βάλει το όνομα της σε οποιαδήποτε δουλειά της. Μετά από 250 χρόνια εσφαλμένων εντυπώσεων θεωρούμε βέβαιο ότι το σημειωματάριο με τον τίτλο “Ανώνυμος 1” της ανήκει και στις σελίδες του υπάρχουν τουλάχιστον 20 μουσικά έργα δικά της. Εμείς μόλις ανοίξαμε μια χαραμάδα και ακόμη δεν γνωρίζουμε τι άλλο θα αποκαλυφθεί. Σίγουρα η Νανερλ ήταν το πρόσωπο – μυστήριο στην οικογένεια των Μότσαρτ», συμπλήρωσε ο καθηγητής.

Η γυναίκα στη σκιά του Μότσαρτ Facebook Twitter
Για τις ενήλικες σχέσεις των δύο μεγαλοφυών αδελφών οι απόψεις των βιογράφων διίστανται. Οι μισοί ισχυρίζονται ότι η Νάνερλ ήταν πάντα η μεγάλη αδυναμία του ιερού τέρατος της μουσικής. Οι άλλοι μισοί, ότι στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Μότσαρτ δεν μιλούσε καν σ’ αυτή που είχε είδωλο, όταν ήταν πιτσιρίκος.
 

Όσο για την Νάνερλ; Σε αντίθεση με τον αντιδραστικό και επαναστάτη αδελφό της, τη μεγαλοφυΐα που πέθανε στην απόλυτη φτώχια, ποτέ δεν πήγε κόντρα στον αυταρχικό μπαμπά. Του έμεινε για πάντα αφοσιωμένη, δεν παντρεύτηκε καν τον έρωτα της – τον κάπτεν Φραντζ ντ’ Ιπόλντ, αλλά εκείνον που της διάλεξε. Ο μπαμπάς, φυσικά.

Για τις ενήλικες σχέσεις των δύο μεγαλοφυών αδελφών οι απόψεις των βιογράφων διίστανται. Οι μισοί ισχυρίζονται ότι η Νάνερλ ήταν πάντα η μεγάλη αδυναμία του ιερού τέρατος της μουσικής. Οι άλλοι μισοί, ότι στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Μότσαρτ δεν μιλούσε καν σ’ αυτή που είχε είδωλο, όταν ήταν πιτσιρίκος. Ότι ούτε καν τα παιδιά τους δεν είχαν γνωριστεί μεταξύ τους.

Όπως και να ‘χει, η Νάνερλ ποτέ δεν ντρόπιασε το σπίτι, την οικογένεια και τη μνήμη του αδελφού της. Λίγα χρόνια μετά τον άδοξο θάνατο του, εκείνη θα θυμόταν ότι πριν ακόμη γίνει 3 χρονών, το αγαπημένο του παιχνίδι ήταν το πιάνο. Χτυπούσε τα πλήκτρα και χαιρόταν, όταν αυτό που προέκυπτε ήταν κάτι όμορφο. «Ο πατέρας είχε αρχίσει να του μαθαίνει μινουέτα και τραγούδια στο πιάνο, κάτι σαν παιχνίδι», είχε εξομολογηθεί.

Χρόνια μετά, χήρα πια και πριν την καταβάλλει το γήρας, οι ασθένειες και οι προκαταλήψεις μιας εποχής που με το ζόρι την παράχωσαν πίσω από τις κουρτίνες, πρόλαβε να δουλέψει για λίγο ως δασκάλα μουσικής. Έτσι κι αλλιώς, η όρεξη και το πάθος της για περιπέτειες με τα πληκτροφόρα λέγεται ότι την εγκατέλειψε μόνο όταν έχασε την όραση της…

Τώρα ποιό ήταν το πιο θλιβερό τέλος, αυτού του αδελφού της που πέθανε φτωχός και χλευασμένος ή το δικό της που κατέληξε πλούσια, τυφλή και αφόρητα μόνη, κανείς δεν το ξέρει.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι για τη δική της υπογραφή δίνονται ακόμη μάχες. Έστω και με τη βοήθεια υπο-υπηρεσιών της ιατροδικαστικής που ανταποκρίνονται σε αιτήματα παθιασμένων τύπων, όπως ο Jarvis για να βγει άκρη μέσα από μουχλιασμένα σημειωματάρια και παρτιτούρες αιώνων πίσω.

ΠΗΓΕΣ:

Mozart: A life, Maynard Solomon, Harper Collins Publishers

Mozart’s Last Aria, Matt Rees, Harper Perennial  

In Mozart’s Shadow: Ηis Sister’s Story, Carolyn Meyer, Harcourt

Telegraph.co.uk 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ