«Γιατί αυτοί πέτυχαν»: O Οδυσσέας Αθανασίου μιλά στη LiFO για το βιβλίο του

«Γιατί αυτοί πέτυχαν» Facebook Twitter
0

Υπάρχουν βιβλία που δεν υψώνουν τη φωνή τους, αντιθέτως προτρέπουν τους αναγνώστες τους να χαμηλώσουν λίγο τη δική τους για να
ακούσουν. Το βιβλίο του Οδυσσέα Αθανασίου, Γιατί αυτοί πέτυχαν, ανήκει σε αυτήν τη συγγραφική παράδοση: στην ήπια, συγκροτημένη γραφή, που προτιμά την παρατήρηση και την αναζήτηση σε πηγές πριν από την ερμηνεία, τη σκέψη και όχι τις εντυπώσεις.

Το Γιατί αυτοί πέτυχαν εστιάζει σε έξι χώρες που κατάφεραν, καθεμία με τον δικό της ρυθμό, να μετακινηθούν από τη μετριότητα στη συνέπεια και από την αφάνεια στο κέντρο των παγκόσμιων εξελίξεων. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία στη γραφή του Οδυσσέα Αθανασίου είναι ότι δεν αντιμετωπίζει αυτές τις έξι χώρες ως τα απόλυτα παραδείγματα προς μίμηση αλλά ως εναλλακτικές διαδρομές προς την κορυφή. Όχι μόνο για να τις θαυμάσουμε για όσα κατάφεραν αλλά για να καταλάβουμε πώς συντελείται η πρόοδος, όταν αυτή δεν περιγράφεται σε υπερθετικό βαθμό αλλά πραγματοποιείται με πράξεις μικρής ή και μεγαλύτερης κλίμακας,
με επιμονή και καθαρούς στόχους.

Στις 2 Δεκεμβρίου το απόγευμα, το αμφιθέατρο της Εθνικής Πινακοθήκης, όπου έγινε η παρουσίαση του βιβλίου του Οδυσσέα Αθανασίου, γέμισε ασφυκτικά. Αλήθεια όμως, πώς ακριβώς πήρε την απόφαση ο CEO της LAMDA να γράψει ένα βιβλίο; Στην απάντησή του αποκαλύπτει μια πτυχή της προσωπικότητάς του που δεν είναι γνωστή: είναι obsessed με τα βιβλία!

«Το καθοριστικό βήμα για το βιβλίο, ήταν ένα ταξίδι, πριν από πολλά χρόνια, στη Σιγκαπούρη. Πώς ένα τόσο μικρό μέρος, ένα μικρό νησάκι, που δεν έχει ούτε φυσικούς πόρους, ούτε καν νερό, μπόρεσε και έγινε μια από τις top 10 οικονομίες στον κόσμο; Στη συνέχεια ήρθαν κι άλλα παραδείγματα μικρών χωρών που κατάφεραν πάρα πολλά»

«Σε πόλεις όπως το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, τη Γενεύη, ενώ δεν είμαι καλός στον προσανατολισμό, το μόνο που ξέρω είναι πού βρίσκονται όλα τα βιβλιοπωλεία. Στα ελληνικά νησιά ξέρω ότι η Σύρος έχει τα περισσότερα βιβλιοπωλεία, η Νάξος λίγο λιγότερα από τη Σύρο. Η Ίος, δυστυχώς, δεν έχει κανένα», λέει ο Αθανασίου, που πέρα από το διάβασμα έχει ένα ακόμα πάθος: την πίστη του στους νέους ανθρώπους, τη νέα γενιά, που, όπως λέει, θα κάνει θαύματα, αν καταφέρουμε να την εξοπλίσουμε με όσο περισσότερα εργαλεία μπορούμε. Με τους νέους ανθρώπους συζητά και ερευνά τις δυνατότητες που δίνει η τεχνητή νοημοσύνη, που τη χαρακτηρίζει μια συνταρακτική εφεύρεση, η οποία θα αλλάξει τα πάντα μέσα στην επόμενη πενταετία.

Ναι, αλλά η έμπνευση για το Γιατί αυτοί πέτυχαν ποια ήταν; «Το καθοριστικό βήμα για το βιβλίο», λέει, «ήταν ένα ταξίδι, πριν από πολλά χρόνια, στη Σιγκαπούρη, που με είχε καταπλήξει. Πώς ένα τόσο μικρό μέρος, ένα μικρό νησάκι, που δεν έχει ούτε φυσικούς πόρους, ούτε καν νερό, μπόρεσε και έγινε μια από τις top 10 οικονομίες στον κόσμο; Στη συνέχεια ήρθαν κι άλλα παραδείγματα, μικρών χωρών δηλαδή που κατάφεραν πάρα πολλά».

«Γιατί αυτοί πέτυχαν» Facebook Twitter
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου, η δημοσιογράφος Νίκη Λυμπεράκη και ο Οδυσσέας Αθανασίου στο πάνελ της παρουσίασης του βιβλίου στην Εθνική Πινακοθήκη.

Έξι είναι οι χώρες των οποίων τη διαδρομή προς την επιτυχία φωτίζει ο Οδυσσέας Αθανασίου στο βιβλίο του: η Πορτογαλία των θαλασσοπόρων, η Βενετία των εμπόρων, η Ολλανδία των καινοτομιών, η Εσθονία της ψηφιακής επανάστασης, η Νότια Κορέα της τεχνολογίας και η Σιγκαπούρη του διεθνούς εμπορίου. Έχουν άραγε κοινά χαρακτηριστικά αυτές οι χώρες; «Είναι έξι μικροί κόσμοι», λέει ο Αθανασίου, «που αντί να υποταχθούν στις εγγενείς τους αδυναμίες, επέλεξαν να τις μετατρέψουν σε πλεονεκτήματα. Κράτη που μεγάλωσαν μέσα από τις προκλήσεις, που έπλασαν το μέλλον τους με ευφυΐα και στρατηγική. Μέσα από την ιστορία τους, εξερευνώ τις δυνάμεις εκείνες που σμιλεύουν την εξέλιξη ενός κράτους». Ο Οδυσσέας Αθανασίου επιμένει ότι το βιβλίο του δεν είναι βιβλίο ιστορίας –«αν και διαβάζω εντατικά ιστορία», όπως λέει– και δεν είναι ούτε βιβλίο οικονομίας. Το Γιατί αυτοί πέτυχαν είναι μια ιστοριογραφία οικονομικής ανάπτυξης.

vivlio
Oδυσσέας Αθανασίου «Γιατί αυτοί πέτυχαν»,
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Σελ.: 488

Πέρα από τη γεωγραφία, τις γεωπολιτικές συνθήκες, την ηγεσία ή τους θεσμούς, υπάρχει άραγε κάποιο κοινό χαρακτηριστικό στα έθνη; Μήπως είναι το ανθρώπινο δυναμικό τους, που είναι η βάση για να προχωρήσουν τα κράτη; «Υπάρχει», λέει ο Αθανασίου. «Η συνεχής προσαρμογή στην εξέλιξη που δεν σταματάει ποτέ και η διάθεση, η τόλμη, θα έλεγα, για ανάληψη ρίσκου. Δεν θα πω η έλλειψη φόβου, γιατί αυτό δείχνει ίσως και παραλογισμό. Το να βλέπεις όμως κάποια πράγματα και να τολμάς να τα υπερνικήσεις, το να παίρνεις ρίσκα, σε κάνει να δημιουργείς και το όραμα. Από εκεί και πέρα, αν το όραμα το συνοδεύεις με πάθος και επιμονή, πιστεύω ότι μπορείς να πετύχεις σχεδόν το αδύνατο».

«Μήπως αυτή η νοοτροπία είναι που σας έδωσε τη δύναμη για το Ελληνικό;». «Στην αρχή μάς έλεγαν “πώς θα κάνετε αυτό το τεράστιο έργο; Δεν είστε γνώστες αναπτύξεων τέτοιου μεγέθους”. Δεν σταματήσαμε όμως, και τότε άρχισαν να μας πολεμούν. Όταν σταμάτησαν να μας πολεμούν, μας αμφισβήτησαν. Έπεσαν έξω. Σήμερα οραματίζομαι τη στιγμή που οι πρώτοι κάτοικοι του The Ellinikon θα πάρουν τα κλειδιά των σπιτιών τους. Και αυτό θα γίνει το 2027». 

Τελικά, ο συγγραφέας Οδυσσέας Αθανασίου έχει πολλά κοινά με τον CEO της LAMDA: Γράφει όπως μιλά κάποιος που έχει μάθει να βλέπει τη μεγάλη εικόνα, χωρίς να χάνει τη λεπτομέρεια. Δεν δίνει «συνταγή» επιτυχίας, προσφέρει προοπτική. Και αυτό είναι ένα διακριτικό δώρο, μια υπενθύμιση ότι η πρόοδος είναι σταθερή, ενίοτε αθέατη, αλλά πάντα βαθιά ανθρώπινη.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ