Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πανικοβληθείτε ελεύθερα Facebook Twitter
Στο “Panicked” ο Μαρκ Μάρον επιδίδεται σε σπαρταριστές αφηγήσεις κινηματογραφικής κλίμακας, ξετυλίγοντας τις αγωνίες, τα άγχη και τα αδιέξοδα της προσωπικής του ζωής. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Σ' ΕΝΑ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΟΙΝΟ, ίσως ο 61χρονος πλέον Μαρκ Μάρον να είναι πιο γνωστός από τους όλο και μεγαλύτερους δεύτερους (ή ακόμα και συμπρωταγωνιστικούς) ρόλους που αποσπά σε κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, όπου κατά κανόνα υποδύεται, πάντα με τη φινέτσα του εκλεκτικού καρατερίστα, μια εκδοχή της δικής του προσωπικότητας: ενός ψημένου στις αδικίες, τις πικρίες αλλά και τις πολύτιμες χαρές της ζωής, θυμόσοφου, σαρκαστικού πλην καλοπροαίρετου, δυσπεπτικού, προοδευτικού (παλιάς κοπής) ή πάντως ανεκτικού μεσήλικα που προσπαθεί να διαχειριστεί έναν κόσμο που πάει κατά διαόλου.

Πολλοί/ές επίσης τον γνωρίζουν ως τον οικοδεσπότη ενός από τα πιο κορυφαία και πιο δημοφιλή podcast στην ιστορία του μέσου, το “WTF with Marc Maron”, το οποίο όμως θα ρίξει αυλαία τον προσεχή Οκτώβριο μετά από 16 χρόνια εκπομπών από τις οποίες έχουν περάσει οι πάντες, από τον Άντονι Μπουρντέν μέχρι τον Μπαράκ Ομπάμα.

Στα 70 λεπτά που διαρκεί το “Panicked”, ο Μάρον επιδεικνύει το χάρισμα που έχει στη σκηνή με συντροφιά μόνο ένα σκαμνί αλλά και όλο το οπλοστάσιο ρυθμών, τεχνικών και κινήσεων που έχει αποκτήσει τόσα χρόνια στο κουρμπέτι.

Η κύρια, η «φυσική» ιδιότητά του όμως παραμένει αυτή του stand up κωμικού, και μάλιστα ενός που τα έλεγε πάντα όπως τα έβλεπε και με γνώμονα μια «αριστερή» (ειδικά για τα αμερικανικά πολιτικά κριτήρια) οπτική των πραγμάτων. Και πριν από λίγες μέρες έκανε πρεμιέρα (από το HBO) το τρίτο του “comedy special” μέσα σ’ αυτή την αγρίως (δια)ταραγμένη δεκαετία, με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Panicked” (άλλωστε, αν δεν είναι τώρα η ώρα για να πανικοβληθούμε, πότε θα είναι;).

Τα δύο προηγούμενα σ’ αυτήν την άτυπη τριλογία είχαν αντίστοιχους «σκοτεινούς»/ «αποκαλυπτικούς» τίτλους.

Το πρώτο λεγόταν “End Times” (Netflix), είχε ως κεντρικό άξονα την συλλογική μας εμμονή (ή παράνοια) με το τέλος του κόσμου και κατά σατανική σύμπτωση έκανε πρεμιέρα στις 10 Μαρτίου του 2020, την ώρα που ολόκληρος ο πλανήτης κατέβαζε ρολά λόγω Covid. Το επόμενο κυκλοφόρησε το 2023 σε παραγωγή του HBO, λεγόταν “From Bleak to Dark” (από το κακό στο χειρότερο, κοινώς) και ήταν μια πιο «προσωπική» υπόθεση, με τα αστεία να μοιάζουν με κραυγές στο σκοτάδι, την ώρα που ο ίδιος προσπαθούσε να διαχειριστεί το πένθος για τον χαμό της αγαπημένης του συντρόφου.

Στα 70 λεπτά που διαρκεί το “Panicked”, εμπρός στο κοινό (του) που είχε συγκεντρωθεί μια νύχτα πριν από λίγους μήνες στο αμφιθέατρο του Brooklyn Academy of Music, ο Μάρον επιδεικνύει το χάρισμα που έχει στη σκηνή – με συντροφιά μόνο ένα σκαμνί αλλά και όλο το οπλοστάσιο ρυθμών, τεχνικών και κινήσεων που έχει αποκτήσει τόσα χρόνια στο κουρμπέτι – καθώς επιδίδεται σε σπαρταριστές αφηγήσεις κινηματογραφικής κλίμακας, ξετυλίγοντας τις αγωνίες, τα άγχη και τα αδιέξοδα της προσωπικής του ζωής.

Μιλάει για τις γάτες του, για τα αντικαταθλιπτικά που αποφάσισε τελικά να δεχτεί («να αναφέρω απλά ότι δεν δουλεύουν»), για την εμπειρία ζωής και θανάτου που είχε με ένα τραγούδι της Taylor Swift, για τα αιώνια προβλήματα του στις σχέσεις, για την άνοια του πατέρα του.

Και όλα αυτά φιλτραρισμένα μέσα από την κατάσταση πανικού την οποία βιώνει ο πλανήτης, την επικράτηση του αυταρχισμού, την άνοδο του φασισμού. Το οικουμενικό γίνεται  προσωπικό, το προσωπικό γίνεται πολιτικό και το λυτρωτικό γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.

Χρήσιμος επίσης είναι και ο αυτοσαρκασμός, ο οποίος μοιάζει να λείπει συχνά από την «διαλεκτική» των προοδευτικών τάξεων. «[Εμείς] οι προοδευτικοί πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να διαχειριστούμε αυτό το ζήτημα ‘ξενερωσιάς’», λέει κάποια στιγμή στο κοινό που αποτελείται κατά συντριπτική πλειοψηφία από «πόρνες της ενσυναίσθησης», όπως τους αποκαλεί ο Μάρον (που του αρέσει να λέει ότι είναι «85% woke και 15% τοξικός»)  συμπεριλαμβάνοντας και τον εαυτό του. «Συνειδητοποιείτε φαντάζομαι», συνεχίζει με ένα ειρωνικό μειδίαμα, «ότι με τις ευαισθησίες μας εκνευρίσαμε έναν μέσο Αμερικανό σε τέτοιο σημείο ώστε να στραφεί στον φασισμό».   

Marc Maron: Panicked | Official Trailer | HBO Max

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ