«Αύριο Βράδυ»: Ένα ελληνικό τραγούδι με πρωταγωνιστή τον Willem Dafoe

«Αύριο Βράδυ»: Ένα ελληνικό τραγούδι με πρωταγωνιστή τον Willem Dafoe Facebook Twitter
Οι Γάμμα Γάμμα είναι ένα νέο μουσικό πρότζεκτ του Γιώργου Καρναβά (Heretic Films, Synch Festival) σε συνεργασία με τον Γιώργο Δημακη (Prins Obi, Baby Guru). Το "Καθόλου Τέχνη" επιδιώκαμε να είναι κάτι που θα θέλεις να το ξανακούσεις και που συνέχεια θα βρίσκεις πράγματα σε αυτό, και ηχητικά και στιχουργικά. Φωτ.: Μαλιάκος Νίκος
0

Οι Γάμμα Γάμμα είναι ένα νέο μουσικό πρότζεκτ του Γιώργου Καρναβά (Heretic Films, Synch Festival) σε συνεργασία με τον Γιώργο Δημακη (Prins Obi, Baby Guru). Το βάφτισαν έτσι από τα αρχικά των ονομάτων τους. 

 Το πρώτο τους άλμπουμ ονομάζεται «Καθόλου Τέχνη» και μόλις κυκλοφόρησε με ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο που φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Ρόκος. Πρόκειται για 10 κομμάτια που ο Καρναβάς έγραψε πριν από 30 χρόνια «κάπου μεταξύ μετα-εφηβικής κατάθλιψης, χαζολογήματος πάνω στο πιάνο, τις σπουδές του οποίου είχα παρατήσει, και προσπάθειας να βρω έναν τρόπο να γράφω για πράγματα που μου συνέβαιναν ή σκεφτόμουν», γράφει σε ένα κείμενο που παρουσιάζει το γκρουπ. Όλο αυτό το διάστημα δεν ήταν στο πλάνο του να τα κυκλοφορήσει. Μάλιστα θεωρούσε ότι ήταν «τραγικά», μέχρι που ήρθε ο Covid-19 και η καραντίνα, οπότε έπιασε τον εαυτό του να τα παίρνει στα σοβαρά όταν ξεκίνησε να τα παίζει ως παιχνίδι αρχικά στην οικογένειά του, στον γιο του και στη μικρή του κόρη, των οποίων τα σχόλια κατά τη διάρκεια αυτών των σπιτικών ηχογραφήσεων ακούγονται σε ορισμένα σημεία στον δίσκο. Μόλις τέλειωσε η καραντίνα ξεκίνησε να ψάχνει για παραγωγό, έτσι συνάντησε τον Obi που μόλις είχε αφήσει την πρωινή του δουλειά και είχε αποφασίσει να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη μουσική, και κάπως έτσι έχουμε σήμερα το άλμπουμ των Γάμμα Γάμμα στα χέρια μας. 

Είναι μόλις το δεύτερο μουσικό βίντεο στο οποίο συμμετέχει ο Dafoe στην πολύχρονη καριέρα του. Το πρώτο ήταν το «Cut the World» των Anohni and the Johnsons που γυρίστηκε το 2012. 

Στο «Καθόλου Τέχνη» δημιουργείται μια περίεργη ηχητική συνθήκη που δεν αντιλαμβάνεσαι με τις πρώτες ακροάσεις. Αν και δεν ακολουθεί κάποια τάση των καιρών ούτε κάποιο μουσικό είδος πιστά, το ύφος αλλάζει από κομμάτι σε κομμάτι ή ακόμα και μέσα στα κομμάτια όπως π.χ. στο «Πέντε η ώρα το πρωί». Δεν υποτάσσεται σε έναν πιο καθαρό ήχο αλλά δημιουργεί μια σπάνια αχρονικότητα, που ήταν και βασικός σκοπός τους, όπως μου λένε και οι δύο. 

Για παράδειγμα, το synth punk στο πρώτο σινγκλ του δίσκου «Ένα συμφέρον, νόημα κανένα» δεν προϊδεάζει καθόλου για το τι θα ακολουθήσει ή, μάλλον, το κάνει, αλλά με ιδιαίτερο τρόπο, επειδή θα ακούσεις ανάλογο synth pop ήχο στο προτελευταίο κομμάτι του δίσκου, το «Αύριο Βράδυ». Δεν λείπουν οι ψυχεδελικές progressive στιγμές («Λάνσελοτ») ή το spoken word («Ankorman»). 

GAMMAGAMMA - Ena Symferon, Noima Kanena

Αυτό που κάνει το όλο εγχείρημα πιο ενδιαφέρον και πιο ιδιαίτερο είναι ότι οι στίχοι, ειδικά σε τραγούδια όπως το «Αύριο Βράδυ», είναι χτισμένοι πάνω σε ρεμπέτικες φόρμες, ένα είδος που ο Καρναβάς άκουγε το ’90 που τα έγραφε. Πάνω τους, ο Obi βρήκε πρόσφορο έδαφος για να χτίσει ένα πολύπλευρο avant-pop ηχητικό σύμπαν γεμάτο φαντασία, χρώμα και γενικά με όλα τα στοιχεία που χαρακτήριζαν το προσωπικό του έργο. Είναι η πρώτη φορά που αφοσιώνεται σε ένα εξ ολοκλήρου ελληνόφωνο πρότζεκτ και φαίνεται ότι του ταιριάζει πολύ.

insta post
Το πρώτο τους άλμπουμ ονομάζεται «Καθόλου Τέχνη» και μόλις κυκλοφόρησε με ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο που φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Ρόκος.

Το «Λάνσετοτ», που είναι ίσως η πιο δυνατή στιγμή του δίσκου για μένα, μοιάζει να είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του. Αναφέρεται σε ένα σκυλάδικο στην πλατεία στο Μπουρνάζι όπου σύχναζε τότε ο Καρναβάς και ήταν γεμάτο με τύπους που το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν πού θα πιουν καφέ και το αμάξι τους. «Θυμάμαι τη μεγάλη επιτυχία του ελληνικού τραγουδιού τη δεκαετία του '90, η οποία ξεκίνησε με τον ΛεΠα και έφτασε να γίνει όλο αυτό το massive πράγμα, που ήταν αναπόφευκτο επειδή ήταν παντού στην ελληνική κοινωνία. Θεωρώ ότι συμβάδιζε πάρα πολύ με την ψυχολογία του κόσμου, η οποία κάποιες φορές είχε τύχει να εκφραστεί με πιο θετικό τρόπο, π.χ. και ο Καζαντζίδης έκλαιγε, αλλά έκλαιγε για κάτι άλλο. Εδώ κάπως το πράγμα είχε ευτελιστεί. Ήταν η δεκαετία της απόλυτης ευμάρειας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε τότε ήταν αστεία. Τσακωνόμασταν για μαλακίες. Ήταν μια κοινωνία που έψαχνε νόημα στην καψούρα», αναφέρει. Ο Οbi τραγουδάει σε 6 κομμάτια και ο Γιώργος σε 4. 

«Το "Καθόλου Τέχνη" επιδιώκαμε να είναι κάτι που θα θέλεις να το ξανακούσεις και που συνέχεια θα βρίσκεις πράγματα σε αυτό, και ηχητικά και στιχουργικά. Με ενδιέφερε πάρα πολύ να κάνω κάτι στο οποίο η ελληνική γλώσσα να μπορεί να ακούγεται εύηχη, επειδή θυμάμαι να μου σηκώνεται η τρίχα παλιότερα όταν άκουγα ροκ κομμάτια ελληνικά. Θεωρώ ότι αν έκανε ένα καλό στην ελληνική κουλτούρα το χιπ χοπ και όλη αυτή η κατάσταση, είναι ότι η νέα γενιά ξανακούει διηγήσεις για πράγματα που την αφορούν, επειδή εμείς, που μεγαλώσαμε το '80 και το '90, κολλήσαμε με τραγούδια που γράφτηκαν σε μια άλλη γλώσσα που τότε θεωρούσαμε ότι ήταν πιο κοντά σε αυτά που βιώναμε – εγώ προσωπικά κόλλησα με τραγούδια που γράφτηκαν στο Μάντσεστερ. Εγώ χαίρομαι πάρα πολύ με αυτήν τη δουλειά. Όταν το υλικό σου δουλεύει, το νιώθεις. Είναι υλικό που έχει αντοχές και στοιχεία για να παίξεις μαζί του, οπότε θα δούμε πώς θα αντιδράσει ο κόσμος», λέει ο Γιώργος. 

Αύριο Βράδυ, ένα ελληνικό τραγούδι με πρωταγωνιστή τον Willem Dafoe Facebook Twitter
«Το "Καθόλου Τέχνη" επιδιώκαμε να είναι κάτι που θα θέλεις να το ξανακούσεις και που συνέχεια θα βρίσκεις πράγματα σε αυτό, και ηχητικά και στιχουργικά». Φωτ.: Μαλιάκος Νίκος

Μπορεί αρχικά να φάνηκε ότι ο Καρναβάς άφησε για λίγο στην άκρη τις κινηματογραφικές του περιπέτειες για τη μουσική, αλλά μας επιφύλασσε μια μεγάλη έκπληξη, τον Willem Dafoe να πρωταγωνιστεί στο βιντεοκλίπ. «Με τον Willem γνωριζόμαστε εδώ και 7-8 χρόνια και έχουμε κάνει ήδη δυο ταινίες μαζί, το “Inside" του Βασίλη Κατσούπη και το “Πάρτυ Γενεθλίων” που γυρίστηκε πέρσι το καλοκαίρι και θα το δούμε σύντομα στις αίθουσες. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων έμαθε ότι φτιάχναμε τον δίσκο με τον Prins Obi, ο οποίος ήταν επίσης παρών στα γυρίσματα, και ζήτησε να τον ακούσει. Έγινε fan και κατέληξε να μας κάνει αυτό το υπέροχο δώρο, να γίνει ο ήρωας του "Αύριο Βράδυ"», μου αναφέρει. Ο Dafoe διάλεξε το συγκεκριμένο κομμάτι, που, μεταξύ μας, είναι και το αδιαμφισβήτητο χιτ του δίσκου. 

Το βίντεο αποτυπώνει μια στιγμή από τους στίχους του τραγουδιού. Ο ντροπαλός ώριμος ήρωας φλερτάρει με τα μάτια με μια νεαρή κοπέλα πριν ξεκινήσει έναν ξέφρενο χορό για να εκφράσει όσα δεν μπορεί να πει με λόγια. Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Κατσούπη και γυρίστηκε σε μια μέρα σε ένα παλιό κουτούκι στο Χαλάνδρι που παραμένει ανοιχτό εδώ και 60 χρόνια και μοιάζει σαν να μην το έχει αγγίξει ο χρόνος. Είναι μόλις το δεύτερο μουσικό βίντεο στο οποίο συμμετέχει ο Dafoe στην πολύχρονη καριέρα του. Το πρώτο ήταν το «Cut the World» των Anohni and the Johnsons που γυρίστηκε το 2012. «Ήμουν πολύ χαρούμενος που ξαναβρέθηκα με τον Βασίλη Κατσούπη και τον Γιώργο Καρναβά, τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό τoυ "Inside". Το κλιπ έχει πολλή και έντονη κινητικότητα και πάντα χαίρομαι όταν έχω λόγο να βρίσκομαι στην Αθήνα», δήλωσε ο Willem Dafoe.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT