O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας

O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας Facebook Twitter
Η σκανδαλώδης ιστορία της Γιούνιτι Μίτφορντ με τον Χίτλερ λειτουργεί και ως αντιπερισπασμός που χρησιμεύει για να αποσπάσει την προσοχή από την πολύ πιο σοβαρή πρόκληση μιας αληθινής ιστορικής καταγραφής των φιλοναζιστικών δραστηριοτήτων άλλων μελών της βρετανικής άρχουσας τάξης και της βασιλικής οικογένειας.
0


ΕΚΑΝΕ Ο,ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ 
όλες οι επίδοξες γκρούπι: τοποθετήθηκε στο οπτικό πεδίο του ινδάλματός της, ελπίζοντας ότι θα την έβλεπε και θα την προσκαλούσε στο τραπέζι του. Ήταν 21 ετών, ξανθιά, με κάποια ομοιότητα με την Τζιν Χάρλοου, μια από τις μεγάλες βαμπ του Χόλιγουντ εκείνης της εποχής, παρότι στην πραγματικότητα η ίδια ήταν Αγγλίδα γαλαζοαίματη. Ήταν Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 1935, και είχε ξαναέρθει στο μικρό ιταλικό εστιατόριο στο Μόναχο, την Osteria Bavaria, όπου εκείνος συχνά γευμάτιζε σε ένα τραπέζι οκτώ ατόμων, με λίγους εκλεκτούς που αποτελούσαν τον στενό του κύκλο. Μέχρι τότε δεν είχε καταφέρει να την προσέξει. Αλλά αυτή τη φορά τα κατάφερε, τα μάτια τους συναντήθηκαν και αμέσως έστειλε έναν υπασπιστή να την καλέσει να καθίσει μαζί τους. Ήταν η αρχή μιας από τις πιο απίθανες σχέσεις στην προπολεμική Ευρώπη – η σχέση μεταξύ της Γιούνιτι Μίτφορντ, κόρης ενός εκκεντρικού Βρετανού αριστοκράτη, και του Αδόλφου Χίτλερ.

Η απροκάλυπτη εμφάνιση της Μίτφορντ ως γκρούπι του Φύρερ στα χρόνια που προηγήθηκαν του Β' Παγκοσμίου Πολέμου κατέληξε σε μια αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας, σε μια εσπευσμένη επιστροφή στην Αγγλία, σε μια κλονισμένη ψυχική υγεία και σε αυτό που ισοδυναμούσε με κατ' οίκον περιορισμό – μια μορφή καθαρτηρίου που επιφυλάσσεται για όσους ασπάζονταν πλήρως τον αντισημιτισμό του Χίτλερ, όπως τον είχε εκφράσει η ίδια σε μια συνέντευξη που είχε δώσει σε μια ναζιστική προπαγανδιστική φυλλάδα το 1935: «Ο εβραϊκός κίνδυνος βρίσκει τον σατανικό του δρόμο από χώρα σε χώρα και αποτελεί κίνδυνο για όλους τους λαούς του κόσμου».

«Ήταν πολύ ρομαντική.... Ήταν ερωτευμένη με τον Χίτλερ, το βλέπαμε, το πρόσωπό της φωτιζόταν, τα μάτια της έλαμπαν όταν τον κοιτούσε. Επρόκειτο για ηρωολατρεία... ακόμη και αν δεν συνέβαινε τίποτα, εκείνος ήταν ενθουσιασμένος από την πιθανότητα μιας ερωτικής σχέσης μαζί της».

Η σχέση τους πήρε πρόσφατα νέα πνοή μετά από την πρόσφατη ανακάλυψη των χαμένων ημερολογίων της από την Daily Mail. Δεν υπάρχουν ιστορικές αποκαλύψεις σε αυτά, παρά μόνο πολλές φλύαρες και επιπόλαιες σημειώσεις για τις 139 συναντήσεις που είχε με τον Χίτλερ. Όπως έγραψε ένας κριτικός, «μπαίνει κανείς στον πειρασμό να τα συγκρίνει με τις εκστασιασμένες εκρήξεις ενός έφηβου θαυμαστή της Taylor Swift». Πολύ πιο αποκαλυπτική είναι η βιογραφία της Μίτφορντ, Unity Mitford: A Quest, του David Pryce-Jones, που εκδόθηκε το 1976. Ένας λόγος για τον οποίο το βιβλίο αυτό παραμένει σημαντικό είναι ότι ο συγγραφέας του κατάφερε να προσεγγίσει τον μοναδικό τότε επιζώντα αυτόπτη μάρτυρα, τον περιβόητο Άλμπερτ Σπέερ, έναν από τους στενότερους συνεργάτες του Χίτλερ, ο οποίος ήταν συχνά παρών στις συναντήσεις μεταξύ της Μίτφορντ και του Φύρερ. Ο Σπέερ, «ο αρχιτέκτονας του Χίτλερ», δικάστηκε και κρίθηκε ένοχος για εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας στη Νυρεμβέργη, αλλά γλίτωσε από την εκτέλεση και του επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 20 ετών το 1946.

O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας Facebook Twitter
Η Γιούνιτι Μίτφορντ στο Βερολίνο το 1933 με τον έμπιστο του Χίτλερ, Φριτζ Στέιντελμαν.

Ο Σπέερ κατέθεσε έναν απολογισμό εκείνων των συναντήσεων που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ανέμελο ύφος του ημερολογίου της Μίτφορντ: «Γύρω από τον Χίτλερ, όλοι οι άλλοι ήταν επιφυλακτικοί... αλλά εκείνη ήταν πάντα ευθεία και έλεγε πράγματα που δεν άρεσαν στον Χίτλερ. Είχε θράσος... Διαφωνούσαν, αλλά εκείνος εκτιμούσε την ειλικρίνειά της... Τα χαρακτηριστικά της ήταν μιας γυναίκας με κάποια εξυπνάδα, που σκεφτόταν με τον δικό της τρόπο, όχι του τύπου της Εύα Μπράουν (της μακροχρόνιας συντρόφου του Χίτλερ) που δεν είχε σοβαρά ενδιαφέροντα». Την ίδια στιγμή, ο Σπέερ επιβεβαίωνε το φλερτ: «Ήταν πολύ ρομαντική.... Ήταν ερωτευμένη με τον Χίτλερ, το βλέπαμε, το πρόσωπό της φωτιζόταν, τα μάτια της έλαμπαν όταν τον κοιτούσε. Επρόκειτο για ηρωολατρεία... ακόμη και αν δεν συνέβαινε τίποτα, εκείνος ήταν ενθουσιασμένος από την πιθανότητα μιας ερωτικής σχέσης μαζί της. Απέναντι σε μια ελκυστική γυναίκα συμπεριφερόταν όπως θα συμπεριφερόταν ένας δεκαεφτάχρονος».

O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας Facebook Twitter
Η Γιούνιτι προερχόταν από μια οικογένεια που είχε συνηθίσει να βρίσκεται στο προσκήνιο.

Η Γιούνιτι προερχόταν από μια οικογένεια που είχε συνηθίσει να βρίσκεται στο προσκήνιο. Ήταν μία από τις έξι κόρες του λόρδου και της λαίδης Ρέντεσντεϊλ, κάποια από τα κορίτσια όμως ακολούθησαν εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές διαδρομές. Η αδελφή της Νταϊάνα παντρεύτηκε τον διαβόητο Βρετανό φασίστα Όσβαλντ Μόζλι ενώ, αργότερα, η Τζέσικα Μίτφορντ εντάχθηκε στο Αμερικανικό Κομμουνιστικό Κόμμα και έδωσε αγώνες κατά των διώξεων των κομμουνιστών. Ήταν επίσης η συγγραφέας ενός βιβλίου που θεωρείται αριστούργημα λογοτεχνικής σάτιρας, το The American way of Death (Ο αμερικανικός τρόπος θανάτου).

Ωστόσο, η σκανδαλώδης ιστορία της Γιούνιτι Μίτφορντ με τον Χίτλερ λειτουργεί και ως αντιπερισπασμός που χρησιμεύει για να αποσπάσει την προσοχή από την πολύ πιο σοβαρή πρόκληση μιας αληθινής ιστορικής καταγραφής των φιλοναζιστικών δραστηριοτήτων άλλων μελών της βρετανικής άρχουσας τάξης και της βασιλικής οικογένειας. Την άνοιξη του 1945, καθώς ο πόλεμος στην Ευρώπη τελείωνε, το Παλάτι του Μπάκιγχαμ συμμετείχε σε μια μυστική αποστολή στη Γερμανία για να εξαφανίσει την ενδεχομένως επιβαρυντική αλληλογραφία μεταξύ ανώτερων μελών της βασιλικής οικογένειας και των Γερμανών συγγενών τους. «Παραχάραξη μέσω της εξαφάνισης»: Έτσι έχουν χαρακτηρίσει κάποιοι ιστορικοί αυτήν την πάγια τακτική της βρετανικής μοναρχίας.

Κατά τη διαμονή της στη Γερμανία, η Γιούνιτι Μίτφορντ διατηρούσε ένα περίστροφο, ένα Walther, και συχνά εξασκούνταν στη σκοποβολή σε ένα πεδίο βολής (η ίδια είχε δηλώσει ότι το ρεβόλβερ το είχε για να αμυνθεί εναντίον των Εβραίων). Τον Αύγουστο του 1939, με την αίσθηση ότι ο πόλεμος γινόταν πλέον αναπόφευκτος, ένας επισκέπτης στο διαμέρισμά της στο Μόναχο τη βρήκε να κουνάει το περίστροφο στον αέρα και να λέει: «Όταν υποχρεωθώ να εγκαταλείψω τη Γερμανία, θα αυτοκτονήσω».

O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας Facebook Twitter
Η Γιούνιτι (πρώτη αριστερά) με τις αδερφές της.

Την ημέρα που κηρύχθηκε ο πόλεμος, στις 3 Σεπτεμβρίου, πήγε στον Αγγλικό Κήπο του Μονάχου με αυτή την πρόθεση, αλλά απέτυχε στην προσπάθειά της και κατέληξε στο νοσοκομείο, χωρίς τις αισθήσεις της, από ένα σοβαρό τραύμα στο κεφάλι. Ανέκτησε τελικά τις αισθήσεις της, αλλά ήταν πλέον σοβαρά ανάπηρη. Με εντολή του Χίτλερ, στάλθηκε με ειδικό τρένο μέσω Ελβετίας πίσω στην Αγγλία. Το ρεπορτάζ της Daily Mail προσφέρει πληροφορίες σχετικά με το πώς κρατήθηκε κρυμμένη κατά τη διάρκεια του πολέμου, όντας «φιλοξενούμενη» σε ένα δωμάτιο οικοτροφείου, όπου είχαν τοποθετηθεί κλειδαριές και κάγκελα στις πόρτες και τα παράθυρα. Πέθανε το 1948.

Υπάρχει κάτι παραπάνω από μια δόση ειρωνείας στο γεγονός ότι τα ημερολόγια κατέληξαν στα χέρια της Mail. Η εφημερίδα έχει ιστορία στη λέσχη οπαδών του Χίτλερ. Στη δεκαετία του 1930 ο επικεφαλής της οικογένειας που είχε την εφημερίδα, ο λόρδος Ρόδερμερ, θεωρούσε τον Χίτλερ ως ουσιαστικό σύμμαχο και ανάχωμα κατά του κομμουνισμού. Ο Γιόζεφ Γκέμπελς, γνωρίζοντας ότι οι εφημερίδες του είχαν επτά εκατομμύρια αναγνώστες, σχεδίασε αρκετές συναντήσεις μεταξύ του ιδιοκτήτη της Mail και του Φύρερ. Η έλξη ήταν αμοιβαία. Στο ημερολόγιό του, ο Γκέμπελς ανέφερε ότι ο Ρόδερμερ τον είχε αποκαλέσει «τον μεγαλύτερο προπαγανδιστή στην ιστορια» και του είχε προσφέρει τις υπηρεσίες του «για να μεταρρυθμίσει τις εφημερίδες του». Τον Οκτώβριο του 1938, ο Ρόδερμερ έστειλε στον Χίτλερ ένα τηλεγράφημα με το οποίο τον συνεχάρη για την εισβολή στη Σουδητία (βόρεια Βοημία), αποκαλώντας τον «Αδόλφο τον Μεγάλο».

Με στοιχεία από Vanity Fair

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Σπουδαίες προσωπικότητες» και νεο-αντίδραση   

Οπτική Γωνία / Διανοούμενοι που γοητεύτηκαν από τον ζόφο

Αν απαριθμούσαμε τους διανοούμενους που αντιτάχθηκαν στον αυταρχισμό, δεν θα μας έφτανε ένα βιβλίο μόνο για τα ονόματά τους. Όμως σήμερα όντως παρατηρείται μια στροφή των διανοουμένων όχι προς τη συντήρηση αλλά προς τη νεο-αντίδραση.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΑΚΑΝΤΑΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ