«Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο Μάθιου Λόπεζ ανοίγει την πόρτα σε μια συζήτηση για τις σχέσεις και τις φιλίες των γκέι ανδρών, επανεξετάζοντας τα εντελώς διαφορετικά αιτήματα κάθε εποχής, φωτίζοντας διαφορετικές εμπειρίες. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Η «Κληρονομιά μας», το πολυβραβευμένο έργο του 47χρονου Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 13 Φεβρουαρίου στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. Το ασυνήθιστο σε διάρκεια έργο χάρισε στον συγγραφέα βραβείο Τόνι (2020), το πρώτο που απονεμήθηκε σε συγγραφέα λατινικής καταγωγής, και αφηγείται την ιστορία μιας παρέας ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του  2010. 

Στην παράδοση έργων όπως το «Angels in America» (Άγγελοι στην Αμερική) του Τόνι Κούσνερ και το «Love! Valour! Compassion!» του Τέρενς Μακ Νάλι, συγγενές με το μυθιστόρημα «Λίγη Ζωή» της Γιαναγκιχάρα, ερευνά τις σχέσεις μιας ομάδας ομοφυλόφιλων ανδρών, διερευνώντας ταυτόχρονα διαγενεακά ζητήματα. Το σαρωτικό, συναισθηματικό αυτό έπος, πιο γήινο και ρεαλιστικό από το έργο του Κούσνερ, έχει τη δική του πολιτιστική κληρονομιά και ως πηγή έμπνευσης τον Βρετανό συγγραφέα  Ε.Μ. Φόρστερ (1879-1970), αντλώντας από την πλοκή και την πεμπτουσία του μυθιστορήματός του «Howards End» (1910). Ο Λόπεζ μεταφέρει τη ματιά του Φόρστερ στον έρωτα, στον γάμο, στις τάξεις και στις συγκρούσεις γενεών σε πρόσωπα ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχει υποστηριχθεί πως ο Φόρστερ, που δεν ομολόγησε ποτέ δημοσίως την ομοφυλοφιλία του, έγραφε για τον ομοφυλόφιλο έρωτα μέσα από ετεροφυλόφιλους χαρακτήρες, ενώ τα αμιγώς ομοφυλοφιλικά γραπτά του, το μυθιστόρημα «Μωρίς» και η συλλογή διηγημάτων «Η ζωή που έρχεται», δημοσιεύθηκαν μετά τον θάνατό του. 

«Ο τίτλος του έργου "Η κληρονομιά μας" αναφέρεται στην ανάγκη διατήρησης της ιστορικής μνήμης μιας κοινότητας, είτε πρόκειται για την κοινότητα των ομοφυλόφιλων αντρών είτε για οποιαδήποτε άλλη, ενός έθνους, μιας χώρας. Το έργο μιλάει για τη σημασία της κληροδότησης της Ιστορίας από γενιά σε γενιά», λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Μόσχος.

Η μποέμ ομάδα στο έργο του Λόπεζ που λέει σπιρτόζικα αστεία και έχει άποψη για την τέχνη μέσα σε έναν οικείο, αστικό κόσμο, κάνοντας ενδιαφέρουσες συζητήσεις, σύντομα, με απλότητα και ευθύτητα, αρχίζει να θέτει ερωτήματα σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα και να μετρά τι έχει χάσει και τι έχει κερδίσει η γκέι κοινότητα τις τελευταίες δεκαετίες. 

«Ήρθα σε επαφή με το έργο οκτώ χρόνια πριν, όταν ανέβηκε για πρώτη φορά στο Young Vic στο Λονδίνο. Είχα διαβάσει κριτικές γι' αυτό και μου κίνησε το ενδιαφέρον, το παρήγγειλα και το ερωτεύτηκα από την πρώτη στιγμή που το διάβασα. Με συγκίνησε βαθιά. Για μένα είναι σημαντικό να συνδέομαι συναισθηματικά με ένα έργο. Έτσι, ήμουν σίγουρος ότι θα το σκηνοθετούσα κάποια στιγμή.

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
O Andrew Burnap, ο Samuel H. Levine και η Vanessa Redgrave σε σκηνή της παράστασης «Η κληρονομιά μας» σε σκηνοθεσία του Στίβεν Ντάλντρι στο Young Vic, στο Λονδίνο.

Αποφάσισα ότι θα έπρεπε να ενταχθεί στο ρεπερτόριο του Εθνικού, όχι μόνο λόγω της γκέι θεματικής του –είναι σημαντικό και το γκέι κοινό να μπορεί να δει το καθρέφτισμα της ζωής του– αλλά γιατί είναι ένα έργο βαθύ που μιλά για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας και για τη δυσκολία να υπάρχουμε κατά μόνας ή μαζί με άλλους. Είναι επιπλέον ένα έργο με πολιτικό και κοινωνικό στοχασμό. Φωτίζει την επίδραση που έχει η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα στις ζωές των ανθρώπων αλλά και τανάπαλιν: αναδεικνύει τη σημασία που έχει η στάση του καθενός μας στη διαμόρφωση της σύγχρονης ιστορίας». 

Αν στο θέατρο πηγαίνουμε κουβαλώντας μαζί μας την ιστορία, τις εμπειρίες και την πολιτισμική μας ταυτότητα, η ιστορία που διαδραματίζεται στη σκηνή ξεκινά από πολύ παλιά, με τον συγγραφέα να κοιτάζει και να εμπνέεται από την εποχή του Φόρστερ, όταν οι άνδρες δεν μπορούσαν να αγαπηθούν ανοιχτά. Δημιουργεί με αυτόν τον τρόπο ένα ιστορικό τόξο της γκέι ζωής, αναφέρεται στο τραύμα και στον πόνο που έχει υποστεί κάθε γενιά, στους ανθρώπους που αγαπούν και ζουν την επώδυνη απώλεια φίλων και συντρόφων. Μοιάζει με μια οικογενειακή saga που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση «Η κληρονομιά μας» σε σκηνοθεσία του Brendan Healy στο Bluma Appel Theatre, στο Τορόντο του Καναδά.

Ο Μάθιου Λόπεζ ανοίγει την πόρτα σε μια συζήτηση για τις σχέσεις και τις φιλίες των γκέι ανδρών, επανεξετάζοντας τα εντελώς διαφορετικά αιτήματα κάθε εποχής, φωτίζοντας διαφορετικές εμπειρίες. Μας ζητά, σήμερα που οι γκέι άνθρωποι αγωνίζονται για διαφορετικές ελευθερίες και βιώνουν διαφορετικές εμπειρίες από αυτούς που προηγήθηκαν, να μην ξεχάσουμε την επιδημία του AIDS κατά τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, τον τρόπο με τον οποίο η μάστιγα αυτή ένωσε την κοινότητα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κράτος αντιμετώπισε τους ασθενείς σαν μιάσματα, σαν αποσυνάγωγους.

Το έργο ακολουθεί τη ζωή δυο ζευγαριών που ζουν σε γειτονικά διαμερίσματα, των τριαντάχρονων Έρικ και Τόμπι και των μεγαλύτερων Χένρι και Γουόλτερ, που είναι σύντροφοι για περισσότερο από τριάντα χρόνια. Τα πρόσωπα που μπαίνουν στη ζωή τους και διασταυρώνονται μαζί τους ως χαρακτήρες-καταλύτες γίνονται το επίκεντρο ιστοριών που δεν αφορούν μόνο την ερωτική ζωή τους αλλά συνδέονται με την επιθυμία, την απώλεια, τη φιλανθρωπία, τη θλίψη, την καταπίεση, τις κοινωνικές προσδοκίες και την πολιτική. 

«Το έργο θίγει μια σειρά θεμάτων που απασχολούν όλες και όλους μας, ασχέτως σεξουαλικού προσανατολισμού. Η βαθύτητα με την οποία τα αντιμετωπίζει ο συγγραφέας κάνει το έργο καθολικό», λέει ο Γιάννης Μόσχος. «Αν και οι ήρωες ζουν σε αμερικανικό περιβάλλον, πιστεύω πως οπουδήποτε και αν παιχτεί, ο θεατής συνδέεται άμεσα. Έχει, δε, σήμερα και μια ανατριχιαστική επικαιρότητα, αφού διαδραματίζεται την εποχή της ανόδου του Ντόναλντ Τραμπ, όταν εκλέχθηκε Πρόεδρος των ΗΠΑ την πρώτη φορά. Το ακούς και νομίζεις ότι γράφτηκε σήμερα.

Επίσης, είναι πολύ σημαντική η υπενθύμιση της επιδημίας του AIDS. Μπορεί ο HIV να μην είναι θανατηφόρος πια, αλλά καθόρισε, και καθορίζει, τις ζωές πολλών ανθρώπων. Προφανώς ο κόσμος δεν είναι πια όπως όταν ξέσπασε η επιδημία τη δεκαετία του ’80, αλλά είναι μια υπενθύμιση του ρόλου της κοινωνίας σε αυτή την κρίση, του τρόπου που αντιμετωπίστηκαν οι άνθρωποι που είχαν AIDS και πόσο γρήγορα περιθωριοποιήθηκαν».

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο Λόπεζ μεταφέρει τη ματιά του Φόρστερ στον έρωτα, στον γάμο, στις τάξεις και στις διαγενεακές συγκρούσεις σε πρόσωπα ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ο συγγραφέας Μάθιου Λόπεζ ήταν τριάντα χρονών όταν ξαναδιάβασε το «Howards End» που είχε δει στον κινηματογράφο έφηβος και οι χαρακτήρες των ηρωίδων του Φόρστερ, η σοβαρή Μάργκαρετ και η θυελλώδης Έλεν, αποτέλεσαν τη βάση του έργου του. Η πλοκή μεταφέρθηκε στη σύγχρονη Νέα Υόρκη, με τον ίδιο τον συγγραφέα του μυθιστορήματος να ζωντανεύει σαν χαρακτήρας και να εμφανίζεται ως ένα είδος συμπαθούς συμβούλου που καθοδηγεί τη χορωδία των νεαρών ανδρών στην αφήγηση των ιστοριών τους και τους στρέιτ πρωταγωνιστές από διάφορες κοινωνικές τάξεις να δίνουν τη θέση τους σε ομοφυλόφιλους άνδρες από διάφορες γενιές. 

Ο Λόπεζ, ζώντας στη Νέα Υόρκη όταν έγραψε το έργο, δύο δεκαετίες μετά την κορύφωση της επιδημίας του AIDS, δεν είχε γίνει ηθοποιός όπως επιθυμούσε, τα όνειρά του μαράζωναν, κατανάλωνε ποσότητες βότκας στα μπαρ της πόλης και πίσω από μια ψευτοκοινωνική ζωή πάλευε με τη μοναξιά και την απέχθεια για τον εαυτό του. Η ζωή του άλλαξε ριζικά όταν η ιδέα του να παρουσιάσει ένα πανόραμα της ζωής γκέι ανδρών πήρε σάρκα και οστά, το έργο του έκανε πρεμιέρα και στο Λονδίνο είχε την τύχη να το σκηνοθετήσει ο Στίβεν Ντάλντρι, ενθουσιάζοντας το κοινό. Η «Telegraph» το χαρακτήρισε «ίσως το πιο σημαντικό αμερικανικό θεατρικό έργο του αιώνα» και κέρδισε τέσσερα βραβεία Olivier.

Η μποέμ ομάδα στο έργο του Λόπεζ, που μέσα σε ένα οικείο αστικό κόσμο λέει σπιρτόζικα αστεία και έχει άποψη για την τέχνη κάνοντας ενδιαφέρουσες συζητήσεις, σύντομα, με απλότητα και ευθύτητα αρχίζει να θέτει ερωτήματα σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα και να μετρά τι έχει χάσει και τι έχει κερδίσει η γκέι κοινότητα τις τελευταίες δεκαετίες. 

Την εποχή που έγραψε ο Λόπεζ το έργο η ισότητα του γάμου είχε εξασφαλιστεί, ενώ τα γκέι σημαίνοντα είχαν απορροφηθεί ανεπιτήδευτα από το mainstream. Είναι σε αυτό το σημείο που ο συγγραφέας χτυπάει ένα προειδοποιητικό καμπανάκι για την ενδεχόμενη ανατροπή των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Για πολλούς, με την επανεκλογή Τραμπ ο εφιάλτης ζωντανεύει. 

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο συγγραφέας του έργου Μάθιου Λόπεζ κέρδισε τέσσερα βραβεία Olivier.

Υπενθυμίζοντας την επιδημία του AIDS, ο Λόπεζ ανακαλεί ένα όχι και πολύ μακρινό παρελθόν, τις πρώτες εμβληματικές πορείες, την εποχή της περιθωριοποίησης, της απαξίωσης αλλά και την απώλεια γενεών δημιουργικών ανθρώπων που προκλήθηκε από την επιδημία.

Το AIDS, εκτός από ένα ιστορικό και κοινωνικό γεγονός, είναι η αφορμή για να μιλήσει για την απώλεια και τους επιζώντες, ακόμα και για την αποδοχή μιας κληρονομιάς θλίψης αλλά και για την κατανόηση της ιστορίας της καταστροφής της γκέι κοινότητας. Η κάθαρση που προσφέρει είναι μια αναζήτηση, μια επιθυμία για μια θέση στον κόσμο και για μια ταυτότητα.

Τολμηρά ελεύθερο, το έργο συνδέεται και με την ανατροφή του Λόπεζ στον Παναμά σε μια κοινωνικά συντηρητική και θρησκευόμενη οικογένεια. Όταν ζήτησε να σπουδάσει μπαλέτο, αποδείχτηκε αδύνατο να βρεθεί δάσκαλος που θα ανεχόταν αγόρια στην τάξη. Αλλά και στη Νέα Υόρκη όταν έφτασε δεν υπήρχε χώρος για έναν Λατίνο. Ο ίδιος χαρακτηριζόταν περισσότερο από την queer ταυτότητά του παρά από την καταγωγή του.

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Όταν άρχισε να ανακαλύπτει τη σεξουαλικότητά του ως έφηβος, εποχή που συνέπεσε με την επιδημία του AIDS, έμαθε ότι η σεξουαλική του ζωή μπορεί να τον σκοτώσει. Μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική του ταυτότητα στα 21, όταν σπούδαζε θέατρο στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, στην Τάμπα. Η βασική συζήτηση της γενιάς του ήταν ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε ο καθένας να αποκαλύψει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό στην οικογένεια και στο περιβάλλον του. Ήταν από τους τελευταίους μιας γενιάς που η γκέι κουλτούρα δεν είχε γίνει αποδεκτή. Αυτή την αίσθηση της κοινότητας μεταφέρει στο έργο, σαν μια γιορτή που επικυρώνει τις διαφορετικές μορφές που μπορεί να πάρει η αγάπη μεταξύ των ανδρών.

Ο Λόπεζ στην «Κληρονομιά μας» μιλάει με αφοπλιστική ειλικρίνεια για τη ζωή των ομοφυλόφιλων ανδρών, εξερευνώντας θέματα που απασχολούν κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτως φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού, όπως ο έρωτας, η απώλεια, η οικογένεια, η ταυτότητα, η ατομική ευθύνη, το αίσθημα του ανήκειν, η διατήρηση της ιστορικής μνήμης και, κυρίως, το δικαίωμα στην αγάπη. Οι ήρωές του είναι γεμάτοι αντιφάσεις, ικανοί για την πιο μικροπρεπή αλλά και την πιο μεγαλόψυχη συμπεριφορά, δικαιωμένοι και αδικαίωτοι, όπως είναι στην πραγματικότητα ο καθένας μας.

«Το πλαίσιο των οικογενειακών σχέσεων που καθρεφτίζεται σε αυτό το έργο είναι οι ανθρώπινες, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, δεν υπάρχει στην πραγματικότητα καμία διαφορά», λέει ο Γιάννης Μόσχος.

«Η σεξουαλική πράξη δεν αλλάζει ούτε καθορίζει τα αισθήματα των ανθρώπων. Πιστεύω ότι ένα ετεροφυλόφιλο άτομο που θα παρακολουθήσει την παράσταση θα συνειδητοποιήσει ότι δεν διαφέρει σε τίποτα η δική του πραγματικότητα από αυτή των ομοφυλόφιλων. Το φύλο δυο συντρόφων δεν έχει εν τέλει καμία σημασία όσον αφορά το τι διαμείβεται μεταξύ ενός ζευγαριού. Η ασυνήθιστα μεγάλη διάρκεια του έργου για τα ελληνικά και τα διεθνή δεδομένα βοηθά τον θεατή να μπει πιο βαθιά στις ζωές των ηρώων, αφού παρακολουθεί μια μεγάλη διαδρομή τους στον χρόνο. Τελειώνοντας το έργο, αισθάνεται, νομίζω, ο θεατής ότι οι ήρωες είναι φίλοι του, ότι τους γνωρίζει πολύ καλά. Είναι ένα πραγματικά πολύ ωραία γραμμένο έργο, που κρατά τον θεατή σε διαρκή εγρήγορση». 

Το τρέιλερ της παράστασης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο απολογισμός του Εθνικού θεάτρου την τριετία 2022-2025

Πολιτισμός / Ο απολογισμός του Εθνικού Θεάτρου για την τριετία 2022-2025

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος παρουσίασε τον καλλιτεχνικό και οικονομικό απολογισμό της τριετίας της θητείας του λίγο πριν την ανακοίνωση του ονόματος του διαδόχου του.
LIFO NEWSROOM
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ