Ο «κουλ χιπστεράς» που απασχολεί τους ντόπιους συγγραφείς

Ο «κουλ χιπστεράς» που απασχολεί τους ντόπιους συγγραφείς Facebook Twitter
Η συζήτηση γύρω απ’ τον εξευγενισμό στην Αθήνα έχει υπάρξει ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, κι έτσι ήταν αναμενόμενο ότι η πεζογραφία θα ασχολούνταν μ’ αυτήν τη θεματική. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


«AU REVOIR, ΑΣΟΕΕ, Πεδίον Άρεως, Πολυτεχνείο. Στρίβεις Στουρνάρη από Εξάρχεια. Λαμαρίνα και μπάτσοι. Νεότευκτες πανσιόν με ψαγμένα ονόματα, gastro-bar και νεο-καφενεία. Όλα στην υπηρεσία σας/τους. Θεματικό πάρκο Αθήνα. Ανθίζουν οι εντεπρενέρς και η νέα αντιπαροχή συλλαβίζεται με τρία γράμματα. Σομελιέ Κόκα-Κόλας προτείνουν το κατάλληλο σεβίτσε για καπνισμένο ουίσκι, μετά το brunch. Στην πόλη αυτή, μόνο τα αδέσποτα σκυλιά είναι ακόμη καθαρά στις προθέσεις».¹

Πράγματα που μας είναι πάνω-κάτω γνωστά. Όλοι έχουμε δει τις αλλαγές στην πόλη. Οι περισσότεροι έχουμε ακούσει για το gentrification/εξευγενισμό. Τα συμπτώματά του –οι ανακαινισμένες πανσιόν, τα gastro-bars κι οι σομελιέ– είναι παντού τα ίδια. Το βασικό μοτίβο αφορά την «ανάπλαση» του αστικού τοπίου, τη μαζική αγορά και αναβάθμιση ακινήτων που αλλάζει τον χαρακτήρα των γειτονιών. Η εκάστοτε γειτονιά «ομορφαίνει», γίνεται «κουλ», φέρνει τουρίστες και επενδυτές και πάντοτε ακριβαίνει. Το αποτέλεσμα είναι ο εκτοπισμός των ντόπιων (που δεν μπορούν πια να πληρώσουν το νοίκι) και η διάλυση κοινοτήτων.

Η συζήτηση γύρω απ’ τον εξευγενισμό στην Αθήνα έχει υπάρξει ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, κι έτσι ήταν αναμενόμενο ότι η πεζογραφία –η κατεξοχήν αναστοχαστική τέχνη, που απορροφά το σήμερα και το ξερνά ως μύθο– θα ασχολούνταν μ’ αυτήν τη θεματική. Στη νουβέλα Ματαδόρ, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Ιούλιο, ο αφηγητής του Βαγγέλη Μαρινάκη δηλώνει ότι «η πόλη δεν σε ρωτάει καθώς μεταμορφώνεται σε τεμαχισμένο Airbnb».

Η αισθητική του εξευγενισμού βασίζεται σε μια προσομοίωση αυθεντικότητας. Συχνά, αυτή περιλαμβάνει (ακριβείς) απομιμήσεις του λαϊκού, της αντι-κουλτούρας, του «συνοικιακού» και του εργατικού.

Παράλληλα, όμως, σημειώνει πως ο εξευγενισμός δεν είναι τόσο μια καινούργια διαδικασία όσο μια αναβάθμιση της άγριας τουριστικοποίησης της Ελλάδας, η οποία «από το ’60 κι έπειτα, σχεδόν πάντοτε, διαγράφει τους ίδιους φαύλους κύκλους. Μόνη διαφορά μας, σήμερα, ότι έχουν προστεθεί στο παλμαρέ οι mixologists, οι σομελιέ νερού […] και ότι τους μάγειρες τους λέμε σεφ».²

Το μυθιστόρημα Deepfake του Μάκη Μαλαφέκα, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Μάιο, εξετάζει μια διαφορετική πτυχή του εξευγενισμού. Συγκεκριμένα, σκιαγραφεί τον τρόπο με τον οποίο ο εξευγενισμός λειτουργεί μέσα απ’ τις ίδιες τις επιθυμίες των ανθρώπων, μέσα από τη λαχτάρα μικροαστικών και μεσοαστικών υποκειμένων για κάτι το «αυθεντικό». Έτσι, ένα «ανεξερεύνητο» μέρος τραβάει κόσμο που αναζητεί το «ακατέργαστο» και ο οποίος, καθώς έρχεται –ακριβώς επειδή έρχεται– σκοτώνει την αυθεντικότητα κι εξωθεί τον χώρο στην τυποποίηση και τη μαζική παραγωγή.

Ο Μιχάλης Κρόκος, αφηγητής του Deepfake, το αναγνωρίζει αυτό. Αράζει στο self-service του Hondos Center στην Ομόνοια (μια μικρή όαση μέσα στην πόλη του εκσυγχρονισμού), χαζεύοντας τους άλλους θαμώνες, «ζευγαράκια άλλης εποχής» και «παππούδες με σπράιτ», όταν βλέπει «τον έναν κουλ χιπστερά […] με τη βερμούδα και το φαρδύ πουκάμισο και τα κοκάλινα γυαλιά Έλτον Τζον να αγναντεύει μελαγχολικά το υπερπέραν, σημάδι ότι σε τρεις μήνες ο ένας θα ’χει γίνει πέντε και σύντομα θα πέσει κι αυτό το κάστρο».³

Η αισθητική του εξευγενισμού βασίζεται σε μια προσομοίωση αυθεντικότητας. Συχνά, αυτή περιλαμβάνει (ακριβείς) απομιμήσεις του λαϊκού, της αντι-κουλτούρας, του «συνοικιακού» και του εργατικού. Στο διήγημα «Καφέ Κ» από τη συλλογή Δέρμα, που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του ’22, η αφηγήτρια της Βίβιαν Στεργίου περιγράφει ένα «κουλ» καφέ στο εξευγενισμένο ανατολικό Βερολίνο. Στέκεται στο ντύσιμο των θαμώνων, το επιτηδευμένο τους στυλ που προσπαθεί να μοιάσει σε χειρωνακτικούς εργάτες.

Σχολιάζει το πέτσινο μπουφάν ενός θαμώνα που της τη δίνει: «Το πέτσινο μπουφάν κοστίζει τουλάχιστον δύο φορές τον κατώτατο μισθό ενός εργάτη πρώην σοβιετικής χώρας, απ’ αυτούς που όλη μέρα διαλύουν το Βερολίνο σε μικρά κομμάτια και ροζ υπέργειους σωλήνες, για να το ξανασυνθέσουν υπομένοντας τον βίαιο ήχο που κάνει το τρυπάνι, εισπνέοντας αυτήν τη σκόνη που θα καθίσει σε κόκκους στα πνευμόνια τους και θα τους εξοντώσει».[4]

Η αγαπημένη μου, όμως, λογοτεχνική αναμέτρηση με τον εξευγενισμό είναι το διήγημα «Ενάντια στη Νύχτα» του Ρένου Μάρτη, το οποίο κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του ’23 στο δεύτερο τεύχος της Βλάβης.[5] Ο αφηγητής του Μάρτη είναι ένα νυχτοπούλι που αγαπά το σκοτάδι και θεωρεί ότι ένας βραδινός περίπατος είναι το «απολαυστικότερο και πιο τζάμπα πράγμα στον κόσμο». Κάποια στιγμή, βγαίνοντας απ’ το σπίτι του, τυφλώνεται απ’ το «λευκό φως ενός προβολέα» και ανακαλύπτει πως «ο Δήμος αποφάσισε ν’ αλλάξει τις λάμπες για λόγους οικονομίας, οικολογίας, αειφορίας».

Η επέλαση των LED φανοστατών –ένα έργο «ανάπλασης»– λούζει τους δρόμους με ασφυκτικό φως, κάνοντας τα πάντα μετρήσιμα και σαφή. Ο απεγνωσμένος αφηγητής δεν αντιδρά, γιατί ελπίζει πως θα επέμβουν οι «ειδικοί» για ν’ αναστρέψουν την κατάσταση και να επαναφέρουν τον θερμό φωτισμό. Όμως, οι ανακριτικοί προβολείς συνεχίζουν ν’ απλώνονται και κατακτούν όλο και περισσότερες περιοχές της Αθήνας. Τελικά, το νυχτοπούλι-αφηγητής αποδέχεται πικρά τον θρίαμβο της Προόδου και αναγνωρίζει, στα φώτα της ανάπλασης, «την όψη του μέλλοντος: άγρυπνο και συνάμα νωχελικό, ανοίκειο και συνάμα διαυγές, προηγμένο μες στην ασχήμια του, καταναγκαστικά ασφαλές∙ η απόχρωσή του ψυχρή, το υλικό του ημιαγώγιμο. Θα ζήσουμε ενάντια στη Νύχτα!».


[1] Βαγγέλης Μαρινάκης, Ματαδόρ, εκδ. Κάππα Εκδοτική, 2024, σ. 57.
[2] Ό.π., σ. 36.
[3] Μάκης Μαλαφέκας, Deepfake, εκδ. Αντίποδες, 2024, σ. 32.
[4] Βίβιαν Στεργίου, Δέρμα, εκδ. Πόλις, 2022, σ. 67.
[5] Ρένος Μάρτης, «Ενάντια στη Νύχτα», στο «Βλάβη 2», εκδ. Αντίποδες, 2023, σ. 98-100.  

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ