Γιατί έχει ακριβύνει τόσο το κρασί;

Η τιμή του κρασιού και οι παράγοντες που την επηρεάζουν Facebook Twitter
Η σχέση μας με το κρασί μοιάζει να βασίζεται στο «όσο πιο πολλά πληρώσουμε τόσο περισσότερο θα μας αρέσει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΜΕ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΦΕΤΙΝΟΥ ΤΡΥΓΟΥ, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την επικράτεια (χωρίς να ασχοληθούμε με τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου) είναι ότι η απόδοση ήταν αισθητά μειωμένη και ότι υπήρξε σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς αναντιστοιχία θερμοκρασιών και βροχοπτώσεων. Κάθε τόπος, κάθε ποικιλία, σε συνάρτηση με την εμπειρία και την τόλμη των αμπελουργών, διαφοροποιούν την ποιότητα. Η τριάδα που χαρακτηρίζει την εσοδεία του ’24 είναι: πρώιμος τρύγος, μειωμένη παραγωγή, αύξηση τιμών.

Εδώ λοιπόν αρχίζουν τα δύσκολα και εύλογα οφείλουμε όλοι να αναρωτηθούμε πόσο μπορεί να αντέξει στις αυξήσεις το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή. Αν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, δυστυχώς είμαστε δέσμιοι του «νόμου της αγοράς»· το κρασί όμως είναι προϊόν απόλαυσης, όχι πρώτης ανάγκης.

Η τιμή του σταφυλιού προκύπτει από την τιμή της γης, τα εργατικά, τα έξοδα μεταφοράς, εάν πρόκειται για απομακρυσμένα ή δύσβατα αμπέλια, και την απόδοση ανά στρέμμα. Η απόδοση είναι συνάρτηση της ποικιλίας αμπέλου, της ηλικίας του αμπελιού και της προσδοκίας του αμπελουργού. Καθοριστικός παράγοντας η σχέση προσφοράς-ζήτησης, η οποία δύναται να επηρεάσει σημαντικά την τελική τιμή. Διευκρινίζουμε ότι αυτό αφορά τα οινοποιεία που αγοράζουν σταφύλια, τα οποία είναι και τα περισσότερα. Εάν πρόκειται για ιδιόκτητα αμπέλια, ο παράγοντας αυτός δεν υφίσταται ή, πιο σωστά, δεν πρέπει να υφίσταται. Από τη στιγμή που το σταφύλι φτάσει στο οινοποιείο, ξεκινάει το κόστος του ζουμιού, που σημαίνει χρήση δεξαμενών, βαρελιών (νέων ή παλαιών), πιθαριών κ.λπ. 

Αν αγαπάμε το κρασί, εκτός από το να κουνάμε το ποτήρι και να συζητάμε για φρουτώδη αρώματα και τανίνες, επιβάλλεται να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση. Σε κάθε έξοδό μας να μάθουμε να πληρώνουμε αυτό που θα πιούμε όσο αξίζει να κοστίζει και ποτέ να μην παραγγέλνουμε κρασί για να εντυπωσιάσουμε τα γύρω τραπέζια με την τιμή του.

Βασικότερο όμως όλων είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μέχρι το εμφιαλωμένο κρασί να φύγει από το οινοποιείο. Για να καταλάβουμε όλοι με απλά λόγια πώς προκύπτει η τιμή ενός καθόλου απλοϊκού προϊόντος σαν το εμφιαλωμένο κρασί, σκεφτείτε ότι ένα οινοποιείο κατέβαλε σήμερα όλα τα έξοδα για την παραγωγή μιας φιάλης, με την προσδοκία να εισπράξει μετά από μήνες, αν πρόκειται για «φρέσκο», ή χρόνια, εάν πρόκειται για «ώριμο». Γι’ αυτόν και μόνο τον αμείλικτο παράγοντα –τον χρόνο– οφείλουμε όλοι να σεβόμαστε τον κόπο και την αγωνία του οινοποιού. Αντιθέτως, όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αυξημένο κόστος εντυπωσιακών φιαλών, πωμάτων, ετικετών με τσιτάτα, αυτά είναι έξοδα που ο ανταγωνισμός επιβάλλει να υπάρχουν, αλλά ένα μέτριο κρασί δεν θα το κάνουν ποτέ σπουδαίο. Σε όλα τα παραπάνω, ίσως υπάρχει επιβάρυνση συμβουλευτικής, τόσο στο αμπέλι όσο και στο οινοποιείο. Τούτο όμως αφορά κάθε επιχείρηση ή συγκεκριμένους κωδικούς αυτής, μεμονωμένα. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εκτοξεύσει το κόστος.

Το κρασί έφυγε από το οινοποιείο και η διαχείρισή του πλέον είναι στα χέρια του χονδρεμπόρου. Η τιμή είναι μία και όλα τα τελικά σημεία (οι επιχειρήσεις εστίασης, με την ευρύτερη έννοια) αγοράζουν με αφετηρία αυτή την αρχική τιμή. Αυτό που διαφοροποιεί το ποσοστό έκπτωσης –με μικρές αποκλίσεις– είναι οι ποσότητες που συμφωνεί πιθανά να απορροφήσει το κατάστημα, και ο τρόπος πληρωμής. Με απλά λόγια, το εστιατόριο Χ και το all day Ψ, που βρίσκονται αντικριστά, αγοράζουν τη φιάλη κρασί με μέγιστη απόκλιση 10% στην τελική τιμή κτήσης. Ως ποσοστό ακούγεται σημαντικό, αλλά στα περισσότερα κρασιά που συναντάμε σε λίστες μεταφράζεται σε 1,50 ευρώ περίπου. 

Για την τιμή του κρασιού Facebook Twitter
Η τριάδα που χαρακτηρίζει την εσοδεία του ’24 είναι: πρώιμος τρύγος, μειωμένη παραγωγή, αύξηση τιμών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όμως η διαφορά τιμής που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής για το ίδιο προϊόν σε διαφορετικά καταστήματα –ακόμα κι αν βρίσκονται αντικριστά– συχνά είναι εξωπραγματική. Πιστεύετε ότι η τιμή για το ίδιο προϊόν προκύπτει από τις προσφερόμενες υπηρεσίες ή από άλλους παράγοντες; Πριν απαντήσετε, παρακαλώ αναρωτηθείτε πόσο συχνά συναντάτε οινοχόο σε ένα μαγαζί; Εννοώ μια εξειδικευμένη θέση εργασίας, που διαφοροποιεί τις προσφερόμενες υπηρεσίες, όχι σερβιτόρο που μετά από ένα τρίωρο σεμινάριο κρασιού «πουλάει γνώσεις». Κι αν ξεπεράσουμε το ανθρώπινο στοιχείο, ποιοι είναι οι άλλοι παράγοντες που δύνανται να αυξήσουν την τιμολόγησή του; Προφανώς είναι τα υψηλής ποιότητας ποτήρια, που συχνά πλέον συναντάμε, και η τοποθεσία του καταστήματος. Αν απολαμβάνει κάποιος το κρασί του στην ακροθαλασσιά, με θέα που κόβει την ανάσα, ή ακουμπάει με το χέρι την Ακρόπολη, να το πληρώσει, όχι όμως στο βρομερό πεζοδρόμιο μιας ανερχόμενης αθηναϊκής γειτονιάς.

Με γνώση και ευθύνη γράφω ότι στον ελληνικό μικρόκοσμο την τιμή του κρασιού στην εστίαση καθορίζει πρωτίστως το κοινό που επιθυμούν οι περισσότεροι επιχειρηματίες να προσελκύσουν. Λυπηρό, αλλά ειλικρινά αυτός είναι ο κανόνας, γι’ αυτό και τα σημεία που έχουν ορθή τιμολόγηση σπανίζουν. Υπάρχει διαφορά στην παραγωγή και την κατανάλωση κρασιού και στην οινική κουλτούρα. Η σχέση μας με το κρασί μοιάζει να βασίζεται στο «όσο πιο πολλά πληρώσουμε τόσο περισσότερο θα μας αρέσει».

Αν αγαπάμε το κρασί, εκτός από το να κουνάμε το ποτήρι και να συζητάμε για φρουτώδη αρώματα και τανίνες, επιβάλλεται να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση. Σε κάθε έξοδό μας να μάθουμε να πληρώνουμε αυτό που θα πιούμε όσο αξίζει να κοστίζει και ποτέ να μην παραγγέλνουμε κρασί για να εντυπωσιάσουμε τα γύρω τραπέζια με την τιμή του. Ας αφήσουμε τέτοιες συμπεριφορές για τους απαίδευτους.

Κλείνοντας, με αφορμή την αναφορά σε ποτήρια, μια σύντομη ιστορία που συνέβη το περασμένο Σάββατο, σε bistrot των νοτίων προαστίων. Η λίστα έξυπνη και σωστά τιμολογημένη. Στο σερβίτσιο, το ποτήρι που προοριζόταν για κρασί ήταν ποτήρι νερού συνοικιακής πιτσαρίας στα ’80s – προφανώς από άποψη. Όταν ο σερβιτόρος έφερε τη φιάλη, ζήτησα ευγενικά τη δυνατότητα να έχω ένα οποιοδήποτε άλλο ποτήρι. Με περίσσια αυτοπεποίθηση απάντησε «τα φυσικά κρασιά σε αυτά τα ποτήρια πίνονται»! Για να ξεπεράσω την απογοήτευση της κακοποιητικής αυτής απάντησης για ένα αγαθό που τόσο αγαπώ, έβγαλα το μπλοκ μου και άρχισα να σημειώνω ελεύθερα κρασιά που σκέφτομαι να σας προτείνω για την περίοδο των γιορτών. Τα καλύτερα είναι μπροστά και οφείλουμε να τα απολαύσουμε.


 

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Εκπέμπει SOS ο ελληνικός αμπελώνας; Ο γκουρού της αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς απαντά.

Το κρασί με απλά λόγια / Εκπέμπει SOS ο ελληνικός αμπελώνας; Ο γκουρού της αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς απαντά

Ο καθηγητής αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κατάσταση που επικρατεί στον ελληνικό αμπελοοινικό κόσμο αυτήν τη στιγμή.
THE LIFO TEAM
Ρωμέικο Orange de Noir, η ανάμνηση από τα Χανιά

Γεύση / Ρωμέικο Orange de Noir: Ένα κρασί - εμπειρία από τα Χανιά

Δεν είναι ένα κλασικό, τυπικό κρασί, φτιάχνεται χωρίς βιασύνη και άγχος. Είναι όμως προσιτό, και έκανε έναν τριάστερο σεφ να κλείσει τα μάτια και να πει πως έχει φανταστεί το πιάτο που θα του ταίριαζε.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Το κρασί με απλά λόγια / Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Τι είναι το Aszu, το Szamorodni, το Furmint και το Harslevelu; O Robert Kindl, γενικός διευθυντής του θρυλικού Oremus, εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET τον Παναγιώτη Ορφανίδη γιατί το Tokaj είναι μια από τις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης.
THE LIFO TEAM
Μαρία Ταμιωλάκη: «Η πορεία μου από το Μπορντό στις νομαδικές οινοποιήσεις»

Το κρασί με απλά λόγια / Μαρία Ταμιωλάκη: «Η πορεία μου από το Μπορντό στις νομαδικές οινοποιήσεις»

Η οινολόγος Μαρία Ταμιωλάκη εξιστορεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και στον Παναγιώτη Ορφανίδη την εμπειρία της στo Μπορντό και στο Haute Brion, ένα από τα πιο εμβληματικά οινοποιεία στον κόσμο, στην επιστροφή στην Κρήτη και στη «gypsy wine making» φιλοσοφία.
THE LIFO TEAM
Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Το κρασί με απλά λόγια / Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Η Υρώ Κολιακουδάκη DipWSET και o Παναγιώτης Ορφανίδης μιλούν με τον οινοποιό και οινολόγο Χρήστο Ζαφειράκη για τη Λημνιώνα, την κομψή ερυθρή ελληνική ποικιλία με το διεθνές και σύγχρονο προφίλ.
THE LIFO TEAM
Κυδωνίτσα: Η ποικιλία της Λακωνίας που κατακτά τις καρδιές των οινόφιλων

Το κρασί με απλά λόγια / Κυδωνίτσα: Η ποικιλία της Λακωνίας που κατακτά τις καρδιές των οινόφιλων

H Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και ο Παναγιώτης Ορφανίδης μιλούν με τη γεωπόνο και οινολόγο Μαριαλένα Τσιμπίδη για την Κυδωνίτσα, την ποικιλία της Λακωνίας με την οποία η Οινοποιητική Μονεμβασιάς έκανε από τις πρώτες της εμφιαλώσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΜΠΑΚΑΛΙΚΑ, DELI

Γεύση / Ο μεγάλος οδηγός του Αθηναίου καλοφαγά: Τα 51 πιο νόστιμα σημεία της πόλης

Εξειδικευμένα παντοπωλεία, deli με αλλαντικά και τυριά από την Ελλάδα και τον κόσμο, χασάπικα για κρέατα άριστης ποιότητας, κάβες και φούρνοι με ψωμιά παραδοσιακά αλλά και νέας εποχής, σε μια λίστα που μπορεί να είναι ο παράδεισος του foodie.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Είναι η τούρτα αμυγδάλου του Μπόζα η πιο ωραία στην Αθήνα;

Γεύση / Είναι η τούρτα αμυγδάλου του Μπόζα η πιο ωραία τούρτα της Αθήνας;

Όσο και αν η τέχνη της ζαχαροπλαστικής έχει κάνει άλματα στη χώρα μας, δεν έχουμε πάψει ποτέ να αγαπάμε τα «παλιά γλυκά» που μας θυμίζουν παιδικά χρόνια, οικογενειακές συγκεντρώσεις, γενέθλια και γιορτές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ωδή στην pure σεβεντίλα: Ένα σπίτι που μοιάζει με μικροοργανισμό.

Γεύση / Ένα σπίτι στο Παλαιό Φάληρο που αποθεώνει τα απίθανα '70s

Το σπίτι του Γιώργου Κελέφη, εκδότη του περιοδικού ΟΖΟΝ, στο Παλαιό Φάληρο ‒σχεδιασμένο από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη‒ μοιάζει με χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει στη δεκαετία του ’70.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Τα κρασιά της Κεφαλονιάς: Ρομπόλα, Μαυροδάφνη και άλλες εξαιρετικές ποικιλίες

Το κρασί με απλά λόγια / Τα κρασιά της Κεφαλονιάς: Ρομπόλα, Μαυροδάφνη και άλλες εξαιρετικές ποικιλίες

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης ταξιδεύουν στους αμπελώνες της Κεφαλονιάς, με οδηγό τον οινοποιό Ευρυβιάδη Σκλάβο. Μαθαίνουμε για τις γνωστές, αλλά και τις πιο σπάνιες ποικιλίες του νησιού, καθώς και για τον ρόλο που παίζει το βουνό Αίνος στην αμπελουργία του.
THE LIFO TEAM
Στο ΚΙΝΩΝΩ στο Κουκάκι που περνάει την πιο νόστιμη φάση του

Γεύση / Στο ΚΙΝΩΝΩ στο Κουκάκι που περνάει την πιο νόστιμη φάση του

Ο Βαγγέλης από το «Σπιρτόκουτο» –δηλαδή ο Γιάννης Βουλγαράκης– άφησε τα Κύθηρα για την Αθήνα και ανανέωσε, με τις λιτές του γεύσεις, έναν χώρο όπου κάποτε αράζαμε για ποτά και τώρα πηγαίνουμε για φρέσκες παπαρδέλες και σφακιανόπιτα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιαννούδι, Μαραθέφτικο, Μαύρο: Οι άγνωστες δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Το κρασί με απλά λόγια / Γιαννούδι, Μαραθεύτικο, Μαύρο: Οι ερυθρές δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Σε τι ξεχωρίζουν οι γηγενείς κόκκινες ποικιλίες της Κύπρου; Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον οινολόγο και οινοποιό Σοφοκλή Βλασίδη και συζητούν μαζί του για τα αυτόριζα αμπέλια του νησιού.
THE LIFO TEAM
Ronin: Ένα καταφύγιο ιαπωνικής κομψότητας και γεύσης στο Κολωνάκι/ Στο Ronin στο Κολωνάκι θα ανακαλύψεις το νόημα της ιαπωνικής απλότητας/ Ronin: Η ιαπωνική απλότητα που συγκινεί σε κάθε πιάτο

Γεύση / Ronin: Ιαπωνέζικη κουζίνα με ακρίβεια, λιγότερο fusion, περισσότερο zen

Το εστιατόριο Ronin φέρνει στο Κολωνάκι τη δύναμη της απλότητας της ιαπωνικής κουλτούρας και την αποθέωση της γευστικής λεπτομέρειας σε έναν απολαυστικό διάλογο μεταξύ παράδοσης και μοντέρνας δημιουργίας.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Γεύση / Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Ο σεφ Δημήτρης Μπαλάκας σιγομαγειρεύει σχεδόν τα πάντα στον ξυλόφουρνο, «ψήθηκε» με τις παραδοσιακές γεύσεις στον φούρνο του παππού και της γιαγιάς του, και μοιράστηκε μαζί μας τρεις αυθεντικές συνταγές από τη Φλώρινα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Γεύση / Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Ευφάνταστα τσουρέκια και καλιτσούνια της Λαμπρής, που βγαίνουν σε ποικίλα σχήματα και εκδοχές στα νησιά του Αιγαίου, θυμίζουν ζυμαρένια μικρογλυπτά και αναδίδουν την αρχοντική ευωδιά των ημερών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ