Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Στο εργαστήρι που έχει στην Κεφαλονιά, όταν ο καιρός είναι ευνοϊκός, ζωγραφίζει έξω απ’ το σπίτι του, μέσα στη φύση. Θέλει να έχει άγρια την ομορφιά της γύρω του.

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη

0

Γεννημένος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1979, ο ζωγράφος Αλέξης Αυλάμης ζει πλέον τους περισσότερους μήνες του χρόνου στην Κεφαλονιά. Γιος του Γεώργιου Αυλάμη, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες χειρουργούς του 20ού αιώνα, ίσως του σημαντικότερου, μεγάλωσε σε μια οικογένεια γιατρών επτά γενιές. Από πολύ νωρίς, όμως, τον ίδιον τον κέρδισε η ζωγραφική, διακόπτοντας αυτή την παράδοση αιώνων.

Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής και κεραμικών τα πήρε σε ηλικία 15 ετών, σε ένα summer school στο Bennington College του Vermont, όπου διακρίθηκε και στα δύο αντικείμενα. Μέσω της διάκρισής του αυτής, κέρδισε την απαραίτητη αυτοπεποίθηση για να ασχοληθεί με το αντικείμενο που τον ενδιέφερε και ταυτόχρονα οι γονείς του μπόρεσαν να διαπιστώσουν την κλίση του στη ζωγραφική. Από το 1997 μέχρι το 2002 σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ Αθηνών με καθηγήτρια τη Ρένα Παπασπύρου. Δύο χρόνια μετά ξεκίνησε να ασχολείται επαγγελματικά, πραγματοποιώντας την πρώτη του έκθεση.

Ο Αλέξης Αυλάμης παρατηρεί τη φύση και συμβιώνει μαζί της από τότε που μικρός πήγαινε διακοπές στην Κεφαλονιά. Αγαπάει πολύ την ορεινή πεζοπορία, φωτογραφίζει τη χλωρίδα και την πανίδα που συναντά στον δρόμο του, έχοντας μεγάλο ενδιαφέρον για τις δομές, τα χρώματα και τη συμπεριφορά τους.

Την ίδια περίοδο, κοντά στο 2004, επισκέφθηκε το Μουσείο Μπενάκη όπου πρωτοείδε δύο νεκρικά πορτρέτα Φαγιούμ που χρονολογούνται από τον 1ο μέχρι τον 3ο αιώνα μ.Χ. «Ο λόγος που με συνεπήρε αυτή η εικόνα ήταν λόγω της ολοζώντανης αίσθησης που δημιουργούν αυτά τα πορτρέτα, η οποία οφείλεται στη συμπεριφορά του κεριού», μου λέει.

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Η εγκαυστική ή κηρόχυτη ζωγραφική είναι μια αρχαιοελληνικής επινόησης ζωγραφική μέθοδος που αποτελείται κυρίως από θερμασμένο κερί μέλισσας, τη ρητίνη μαστίχα ή δάμμαρη, και χρωστική ουσία σε σκόνη ή λάδι σε συγκεκριμένες αναλογίες.
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Ως τεχνική χρονολογείται από τον 5ο αιώνα π.Χ., αλλά πιθανώς να χρησιμοποιούνταν από ακόμη πιο παλιά.
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Το κερί είναι άριστο μονωτικό κατά της υγρασίας και της μούχλας, ενώ είναι ένα υλικό που σφίγγει όσο περνάει ο καιρός.

«Η εγκαυστική ή κηρόχυτη ζωγραφική είναι μια αρχαιοελληνικής επινόησης μέθοδος που αποτελείται κυρίως από θερμασμένο κερί μέλισσας, τη ρητίνη μαστίχα ή δάμμαρη, και χρωστική ουσία σε σκόνη ή λάδι σε συγκεκριμένες αναλογίες. Με τη βοήθεια μιας πηγής θερμότητας (π.χ. μια θερμαντική πλάκα φαγητού) αυτά τα υλικά αναμειγνύονται και δουλεύονται με ασφάλεια σε θερμοκρασίες από 82 έως 93 βαθμούς Κελσίου, παράγοντας τα λαμπερά κηροχρώματα».

Το μελισσοκέρι ο ίδιος το χαρακτηρίζει «αλχημικό» λόγω της αντιφατικής φύσης του. Είναι ένα υλικό που λόγω της φύσης και της συμπεριφοράς του μεταμορφώνεται, διαστέλλεται και συστέλλεται, τήκεται και πήζει. «Το μελισσοκέρι είναι η πρώτη πλαστική ύλη του ανθρώπου και σε ρευστή κατάσταση υπαινίσσεται τη μεταμόρφωση της ύλης», επισημαίνει. «Ως ζωικής προέλευσης ύλη εκκρίνεται σαν λέπι από τους κηρογόνους αδένες της μέλισσας, διαδικασία η οποία ταίριαξε με τη φυσιολατρική ιδιοσυγκρασία μου και την περιέργεια να ζωγραφίσω με ένα 100% φυσικό υλικό».

«Με προσέλκυσε ιδιαίτερα η αντιφατική συμπεριφορά της τεχνικής, δηλαδή το γεγονός ότι μονομιάς ενσωματώνει μια δυναμική ισορροπία αντιθέσεων: στερεό - ρευστό, μόνιμο - μεταβλητό, θερμό - ψυχρό, ελεγχόμενο - απρόβλεπτο, έγχρωμο - ασπρόμαυρο, λείο - τραχύ, επίπεδο - ανάγλυφο, λειτουργικό - αισθησιακό, ματ - γυαλιστερό, ημιδιάφανο - αδιαπέρατο κ.ά. Αυτά τα μοναδικά φαινόμενα επιτυγχάνονται με τον χειρισμό του διπόλου φωτιά - πάγος, κι αυτή είναι η ασύγκριτη συνθήκη που με προσέλκυσε τόσο έντονα στην εγκαυστική».

«Αν θες, καταργείς το πινέλο και δουλεύεις με πιστόλι θερμού αέρα, φλόγιστρο και ψυχρό αέρα ή και με νερό. Με αυτήν τη μέθοδο προσέδωσα μεγαλύτερη ζωγραφικότητα στα έργα μου με τις αλλεπάλληλες ημιδιαφάνειες, τις λαζούρες και το πολύ αραιώμενο κηρόχρωμα. Οι μορφές μου απέκτησαν όγκο, αντιμετώπισα τα θέματά μου πιο τρισδιάστατα. Για παράδειγμα, με το πινέλο “έχτισα” κέρινες φλέβες στο πρόσωπο ενός λύκου, οι οποίες ταυτόχρονα θυμίζουν ρυάκι και δενδρίτη. Με ενδιαφέρει η πολυσημία στην εικόνα, ο ανθρωπομορφισμός και ο ζωομορφισμός».

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Κόντρα στο ρεύμα» (2023), εγκαυστική σε ξύλο, 100x200 εκ.

Ο Αυλάμης είναι αυτοδίδακτος στη δύσκολη αυτή τεχνική που απαιτεί ένα-δύο χρόνια μαθητείας, με την οποία ξεκίνησε να καταπιάνεται από το 2005. Κατά τη γνώμη του είναι η δυσκολότερη, γι’ αυτό ελάχιστοι στον κόσμο ασχολούνται μαζί της. Έναντι άλλων, όμως, πλεονεκτεί στο ότι ο τόνος, η λαμπερότητα της χρωστικής, δεν πέφτει στο πέρασμα του χρόνου, διότι η χρωστική ενθυλακώνεται στο κερί.

«Το κερί είναι άριστο μονωτικό κατά της υγρασίας και της μούχλας, ενώ είναι ένα υλικό που σφίγγει όσο περνάει ο καιρός. Λιώνει στους 67 βαθμούς Κελσίου από μόνο του. Με την προσθήκη όμως της ρητίνης αυτό το νούμερο ανεβαίνει στους 73. Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο σπίτι αυτού που θα το αγοράσει για να αλλοιωθεί», μου αναφέρει.

«Την τεχνική την έμαθα μελετώντας βιβλία. Πιο συγκεκριμένα, του Πλίνιου του Πρεσβύτερου, που μιλάει γι’ αυτήν, αλλά και από πλήθος άλλων βιβλίων που έχω παραγγείλει από το Ίντερνετ από διάφορες χώρες. Κυρίως, όμως, έμαθα μέσα από προσωπικούς πειραματισμούς. Απ’ τη δοκιμή και το λάθος, κρατώντας σημειώσεις για το τι ταιριάζει στη δική μου έκφραση. Γιατί η δυσκολία αυτής της τεχνικής έγκειται στο ότι απ’ τη στιγμή που θα πάρεις το κηρόχρωμα με το πινέλο μέχρι να το τοποθετήσεις στην επιφάνειά σου στερεοποιείται μέσα σε δευτερόλεπτα».

«Επομένως πρέπει να δουλεύεις με αποφασιστικότητα και ταχύτητα. Μπορείς να διορθώσεις, να αφαιρέσεις με ένα κοπίδι ή να το ξαναλιώσεις μετά από μήνες, χρόνια ή και αιώνες. Δεν είναι σαν το ακρυλικό ή το λάδι όπου παίρνεις το πινέλο και μπορείς να κάνεις μια γραμμή, μια πινελιά, για παράδειγμα 70 εκατοστών. Δουλεύεις εκατοστό-εκατοστό την επιφάνεια».

Το χρώμα, με τη βοήθεια του κεριού, το οποίο δρα ως συνδετικό υλικό, περνά στους πόρους της επιφάνειας (ξύλο, πέτρα, μέταλλο, μάρμαρο κ.λπ.) με τη βοήθεια υψηλής θερμοκρασίας και το χρωματίζει έτσι ώστε παραμένει ανεξίτηλο για πολλούς αιώνες χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη συντήρηση. Ως τεχνική χρονολογείται από τον 5ο αιώνα π.Χ., αλλά πιθανώς να χρησιμοποιούνταν και από πιο παλιά ακόμη.

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Ραγισμένη ζωή», ακέραιο πνεύμα (2022), εγκαυστική και λάδι σε ξύλο, 30x24 εκ.
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Πηγή ζωής» (2023), εγκαυστική σε ξύλο, 60x45 εκ.

«Σύμφωνα με αναφορές στον Όμηρο, στον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο και αλλού, ήταν διαδεδομένη η εφαρμογή της για να σφραγίζονται ρωγμές και να στεγανοποιούνται τα ύφαλα των καραβιών, για να διακοσμούνται με έγχρωμες παραστάσεις η πλώρη και η πρύμνη καραβιών, καθώς και για να επιχρωματίζονται τα μαρμάρινα αγάλματα και οι επιτύμβιες στήλες. Ίχνη διασώζονται μέχρι σήμερα στις κόγχες των ματιών. Είναι ακόμη άγνωστο ποιος ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε την τεχνική της εγκαυστικής κατά την αρχαιότητα».

«Αν και η παλαιότερη αναφορά του Πλίνιου του Πρεσβύτερου φθάνει μέχρι τον Αριστείδη (530-468 π.Χ.), υπάρχουν με βεβαιότητα παλαιότερα έργα που πιθανολογείται ότι δεν τα γνώριζε. Για παράδειγμα, η “Κόρη της Auxerre”, που βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, είναι άγαλμα από ασβεστόλιθο που φιλοτεχνήθηκε περί το 640 π.Χ. από άγνωστο καλλιτέχνη στην Κρήτη. Στην εγχάρακτη διακόσμηση του έργου ανιχνεύτηκαν χρώματα τα οποία δημιουργήθηκαν με την τεχνική της εγκαυστικής. Άλλα έργα που είχαν ζωγραφιστεί με την ίδια τεχνική και είχαν φιλοτεχνηθεί έως το 530 π.Χ. είναι ορισμένες από τις Κόρες που βρίσκονται σήμερα στο Μουσείο της Ακρόπολης».

Ο ίδιος προμηθεύεται το μελισσοκέρι από μελισσοκόμο εμπιστοσύνης του, ώστε να είναι 100% αγνό, χωρίς προσμείξεις. Τα χρώματά του γίνονται πιο λαμπερά χάρη στη ρητίνη δάμμαρη, που λιώνει μέσα στο κηρόχρωμα. «Η δάμμαρη, όπως και η μαστίχα, προσδίδει λάμψη στα χρώματα, αυξάνει το σημείο τήξης του κεριού και κάνει πιο σκληρό το εγκαυστικό υλικό, με αποτέλεσμα να γίνεται πιο ανθεκτικό στον χρόνο. Χάρη σε αυτήν τη σύνθεση και τη μαεστρία του ζωγράφου υπενθυμίζω πόσο ζωντανά φαίνονται τα νεκρικά πορτρέτα Φαγιούμ (1ο-3ο αι. μ.Χ), που δίνουν την εντύπωση μιας ζωντανής ύπαρξης η οποία σιωπηλά ατενίζει τη μεριά του θεατή».

«Στην εγκαυστική βρήκα το σώμα που έψαχνα στη ζωγραφική για να πετύχω αναγλυφότητα, να χτίζω, να πλάθω, να χαράζω και να κρύβω πληροφορία μέσα από τα αλλεπάλληλα στρώματα κηροχρώματος. Στο έργο μου “Υπερχείλιση” του 2006 είχα χρησιμοποιήσει, αντί για ζωγραφισμένη λόγχη, ένα μυτερό ξερό φύλλο ευκαλύπτου το οποίο ενσωματώθηκε με το λιωμένο κερί στην επιφάνεια. Δηλαδή, χρησιμοποίησα φύση μέσα σε φύση για να ζωγραφίσω χωρίς χρώμα. Η φύτευση εικόνων, αντικειμένων και αναμνήσεων μέσα στο κερί παραπέμπει μεταφορικά σε γεωλογικές διαστρωματώσεις, στην αρχαιολογία, στο σφράγισμα της μνήμης και των καλλιτεχνικών παρορμήσεων».

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Νούφαρα» (2023), εγκαυστική σε ξύλο, 18x34 εκ.
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Η Κλυτία» (2023), εγκαυστική σε ξύλο, 30x30 εκ.
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Αλέξης Αυλάμης, «Αυτοπαρατήρηση» (2023), εγκαυστική και λάδι σε ξύλο, 19x19 εκ.

Ο Αλέξης Αυλάμης παρατηρεί τη φύση και συμβιώνει μαζί της από τότε που μικρός πήγαινε διακοπές στην Κεφαλονιά. Αγαπάει πολύ την ορεινή πεζοπορία, φωτογραφίζει τη χλωρίδα και την πανίδα που συναντά στο δρόμο του, έχοντας μεγάλο ενδιαφέρον για τις δομές, τα χρώματα και τη συμπεριφορά τους.

Στην Κεφαλονιά, όταν ο καιρός είναι ευνοϊκός, ζωγραφίζει έξω απ’ το σπίτι του, μέσα στη φύση. Θέλει να έχει άγρια την ομορφιά της γύρω του. Οι μέλισσες οσμίζονται το κερί και έρχονται πάνω στις ζωγραφικές του επιφάνειες. Ο ίδιος ανησυχεί μην πάθουν τίποτα από τις χρωστικές. Σκεπάζει τα θερμά μείγματα με τούλια για να τις εμποδίσει να πνιγούν μέσα τους.

Βλέπει τη ζωή γύρω του να φυτρώνει, να ανθίζει και να μαραίνεται. Βλέπει τις παλιές μορφές να δίνουν τη θέση τους σε νέες και απορεί με την αλαζονεία των ανθρώπων που δεν μπορούν να χωνέψουν τον θάνατο, δεν θέλουν να δώσουν τη σκυτάλη στους επόμενους.

Μιλάει με χαρακτηριστική ηρεμία. Εκ πρώτης όψεως μοιάζει συνεσταλμένος, αλλά από την πρώτη στιγμή που τον γνωρίζεις διαπιστώνεις πόσο ανοιχτός είναι. Του αρέσει να ψάχνει τις λέξεις του και να ακριβολογεί. Στην τέχνη του προσεγγίζει τα πράγματα στην πιο έμψυχη μορφή τους. Στους πίνακές του, μεταξύ άλλων, αποτυπώνει την κίνηση που βλέπει όταν αφήνει το ένα χρώμα να λιώσει μες στο άλλο, μια κίνηση παράδοξη που θυμίζει τα σύγχρονα βίντεο και που και ο ίδιος έχει χρησιμοποιήσει σε σειρές όπως τα «Νεφελώματα».

«Φανταστείτε ένα ταψί μέσα στο οποίο τα λιωμένα, καυτά κηροχρώματα αναμειγνύονται χημικά με τρόπο που κανένα άλλο ζωγραφικό μέσο δεν μπορεί να επιτύχει. Σε υψηλή θερμοκρασία, μέσα σε αυτή την πολύ ρευστή κατάσταση, ο θεατής παρακολουθεί μια συνεχόμενη ροή τυχαίων εικόνων, το φαινόμενο της μαγικής εικόνας. Έχει τύχει να δω μορφές ζώων, ανθρώπινες φιγούρες, φλούδες πορτοκαλιών, οχήματα, χάρτες, κατόψεις, ακτινογραφίες, κύματα, δίνες, βουνά και άλλες οπτικές πληροφορίες. Kάποια στιγμή o καλλιτέχνης επιλέγει να παγώσει ένα καρέ, ένα στιγμιότυπο, φτιάχνοντας το έργο τέχνης μέσω της στερεοποίησης της εγκαυστικής επιφάνειας».

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Blender Gallery

«Όπως προανέφερα, το κερί υπαινίσσεται τη μεταμόρφωση της ύλης σε υψηλή θερμοκρασία. Φέρνει στον νου τον συνειρμό, τη λειτουργία της ανθρώπινης μνήμης, στην οποία έχουμε επιλεκτικά αποτυπώσει στιγμιότυπα της ζωής μας. Δημιουργεί προβλητισμούς σχετικά με το πότε τελειώνει ένα έργο τέχνης και γιατί, σύμφωνα με τα κριτήρια του δημιουργού και της ιδιοσυγκρασίας του. Πότε ένας φωτογράφος πατάει το κουμπί, πότε ολοκληρώνει έναν πίνακα, γιατί στο θέατρο ο ηθοποιός παγώνει την έκφρασή του για να προλάβει να αποκτήσει συνείδηση της κατάστασής του. Με εντυπωσιάζει το πώς ένα αρχαίο ζωγραφικό μέσο προσομοιάζει στο σύγχρονο βίντεο, όταν το μεταμορφώνεις με ελεγχόμενη τυχαιότητα».

Η τεχνική που χρησιμοποιεί είναι τόσο χρονοβόρα, που για να δημιουργήσει τα είκοσι έξι έργα που εκθέτει από τις 5 Μαΐου μέχρι τις 24 Ιουνίου στην Blender Gallery δούλεψε πάνω από 4 μήνες. Απέχει πολύ, μου λέει, από το να μπορέσει να ισχυριστεί ότι έχει τελειοποιήσει την τεχνική του.

Διαρκώς πειραματιζόμενος στη δουλειά του, ο Αλέξης Αυλάμης είναι παθιασμένος με αυτή και τον κόσμο. Τον βλέπω και είναι σαν να αγναντεύω την επιφάνεια μιας ήρεμης θάλασσας, γεμάτη ρεύματα, ζωή και κίνηση στο εσωτερικό της. Αφιερωμένος στην τέχνη του, κόντρα στις μόδες και τα ρεύματα, θέλοντας και μη, δημιουργεί μόνος του μια νέα σχολή.

Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Blender Gallery
Το αλχημικό μελισσοκέρι του Αλέξη Αυλάμη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Blender Gallery

Η έκθεση του Αλέξη Αυλάμη παρουσιάζεται στην Blender Gallery από τις 5 Μαΐου έως τις 24 Ιουνίου. 

Ώρες λειτουργίας: Τρ. 10:00-18.00, Τετ.-Παρ. 10:00-20:00, Σάβ. 12:00-16:00

The Blender Gallery, Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα

Instagram: @alexisavlamis

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τα έργα του Αλέξη Αυλάμη στο προσωπικό του site. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια συζήτηση με σπουδαστές της ΑΣΚΤ για την αξία της πλαστικής-χαλκοχυτικής στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά. 

Εικαστικά / Γιατί οι νεαροί σπουδαστές της ΑΣΚΤ αφοσιώνονται ακόμα στις χρονοβόρες πλαστικές τέχνες;

Στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά, συζητήσαμε με νέους δημιουργούς για την απαιτητική και χρονοβόρα τέχνη της χαλκοχυτικής και τη μέθοδο του χαμένου κεριού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Εικαστικά / «Burr»: Μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Όταν ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης κάλεσε εννιά Έλληνες εικαστικούς να συμμετέχουν στο πρόγραμμα του KȮREN process space δεν μπορούσε να φανταστεί το (απίθανο) αποτέλεσμα.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ