Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV;

Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV; Facebook Twitter
0

Δεν είναι αυτό το τηλεοπτικό μέλλον που μας υποσχέθηκαν. Υποτίθεται ότι η μετάβαση στο streaming θα έφερνε μια εποχή αστείρευτης ποικιλίας και ατέλειωτης διαθεσιμότητας. Οτιδήποτε μπορούσες να ονειρευτείς, ακόμα και πράγματα που δεν θα τολμούσες, θα ήταν δικά σου με αντίτιμο μια χαμηλή μηνιαία συνδρομή, για όσο εσύ (ή οποιοσδήποτε μοιραζόταν τον κωδικό σου) εξακολουθούσες να την πληρώνεις. Η βρύση δεν θα στέρευε ποτέ. Δέκα χρόνια όμως μετά την έκρηξη του streaming που ξεκίνησε με το House of Cards του Netflix, η αίσθηση της ανάπτυξης χωρίς όρια του μέσου ξεθωριάζει και τα εκλεκτά προϊόντα αρχίζουν να εξατμίζονται.

Η εποχή της λεγόμενης Peak TV – οι αλκυονίδες μέρες κατά τις οποίες οι πλατφόρμες έριχναν μπόλικο χρήμα σε κατοχυρωμένους δημιουργούς και σε νέα ταλέντα ανεξαιρέτως –   βαδίζει προς την δύση της εδώ και κάμποσο καιρό. Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.


Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.

Το αναγνωρίζει ακόμα και ο άνθρωπος που εφηύρε τον όρο Peak TV. Τον Ιανουάριο, ο πρόεδρος του καναλιού FX Τζον Λάντγκραφ είχε προβλέψει ότι η εποχή που ό ίδιος όρισε σύντομα φτάνει στο τέλος της. Ίσως και να έχει ήδη τελειώσει, πρόσθεσε. Όταν ο Λάντγκραφ ξεστόμιζε τον όρο Peak TV το 2015, δεν ανάγγειλε την αυγή μιας χρυσής εποχής αλλά μάλλον προειδοποιούσε για ένα επικείμενο σημείο κορεσμού, μετά από το οποίο θα υπήρχε πολλά περισσότερα νέα τηλεοπτικά προγράμματα απ’ όσα θα μπορούσε οποιοσδήποτε – τα στούντιο, τα κανάλια, οι πλατφόρμες, οι θεατές – να διαχειριστεί. Εκείνη τη χρονιά υπήρχαν γύρω στις 370 σειρές στον αέρα. Το 2022 υπήρχαν 599, ο αριθμός όμως αυτός είναι μάλλον πλασματικός αν αναλογιστεί κανείς πόσο περιεχόμενο είχε μείνει πίσω λόγω της πανδημίας.

Έχει ήδη σημάνει επίσης το τέλος εκείνης της σύντομης περιόδου όπου οι τελευταίες μεγάλες κοινοπραξίες του Χόλιγουντ ίδρυαν τις δικές τους πλατφόρμες streaming, σπαταλώντας άφθονο χρήμα, πριν συνειδητοποιήσουν ότι το μέσο νοικοκυριό αντέχει μέχρι ένα όριο συνδρομών, όσες κι αν του προσφέρεις. Το τέλος της Peak TV ήταν αναπόφευκτο – ακόμα και ταυτολογικό θα μπορούσε να πει κανείς: η κορύφωση [peak] ορίζεται ως το σημείο εκείνο μετά από το οποίο τα νούμερα αρχίζουν να πέφτουν.

Περιγράφοντας το άμεσο μέλλον του τηλεοπτικού τοπίου, ο Λάντεγκραφ έκανε λόγο για μια περίοδο όπου κάποιοι παίκτες που βιάστηκαν να εμπλακούν στους λεγόμενους «πολέμους του streaming» θα βγουν από το παιχνίδι, ενώ άλλοι φροντίζουν ήδη να κουρέψουν τον προϋπολογισμό και να χαμηλώσουν τις προσδοκίες τους. Το AMC για παράδειγμα, το πρώην σπίτι σειρών όπως το Mad Men και το Breaking Bad, περικόπτει κατά 20% τις δαπάνες για νέα προγράμματα, αρκούμενο στην ανάπτυξη μιας ντουζίνας spinoffs του Walking Dead.  

Τα κανάλια όχι μόνο έχουν περιορίσει σημαντικά την χρηματοδότηση νέων σειρών, μια αναμενόμενη αντίδραση σε ένα κορεσμένο τοπία και σε μια ασταθή οικονομία, αλλά ξεφορτώνονται σειρές, τους νέους κύκλους των οποίων έχουν ήδη πληρώσει – σε κάποιες περιπτώσεις πριν τις δει ποτέ κανείς. Υπήρχαν σειρές που στηρίζονταν από ένα μικρό ίσως αλλά παθιασμένο κοινό, και αυτό συχνά ήταν αρκετό για να τις κρατήσει στη ζωή. Όχι πια. Είναι σα να έχει καταργηθεί ένα συμβόλαιο, μια συμφωνία που υπήρχε ανάμεσα στο κοινό και στα κανάλια, σα να ισοπεδώθηκε το φωτεινό μέλλον από την πεζή πραγματικότητα.

Εξακολουθεί βεβαίως να υπάρχει τηλεόραση υψηλής ποιότητας και τα θαύματα δεν έχουν σταματήσει εντελώς (πρόσφατα το HBO ανανέωσε για έναν δεύτερο κύκλο μια τόσο εξαιρετικά εγκεφαλική και αντισυμβατική σειρά όπως το The Rehearsal). Μοιάζουν όμως πλέον πολύ φευγαλέα και αραιά. Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία του μέσου, μοιάζει να αναβιώνει εκείνο το παράπονο από τις παλιές μέρες της τηλεόρασης: ότι δεν υπάρχει να δει κανείς τίποτα της προκοπής.

Με στοιχεία από το Slate

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ