Τα παιδιά Ρομά από τον Δενδροπόταμο που κατέκτησαν τον κόσμο

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Οι Far.Go.Bots στην Νέα Υόρκη το 2016.
0

Στον Δενδροπόταμο της Θεσσαλονίκης, μια απομακρυσμένη και υποβαθμισμένη περιοχή με ελάχιστους επισκέπτες, μια γούβα περιτριγυρισμένη από δρόμους που αποτελεί τον οικισμό των Ρομά, πολλά παιδιά παρατούν το σχολείο νωρίς. Παντρεύονται από τα δεκατρία και οι ευκαιρίες για να εξελιχθούν είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Εκεί υπάρχει από το 2004 ο Φάρος του Κόσμου που έχει βάλει πολλά παιδιά της κοινότητας Ρομά στον κόσμο της εκπαίδευσης. 

Το success story που ξεχώρισε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τα τελευταία χρόνια είναι αυτό της ομάδας Far.Go.Bots, των παιδιών που μέσω της ρομποτικής κατάφεραν να ταξιδέψουν δύο φορές στο Σεν Λούις του Mιζούρι, στην Αμερική, και να συμμετάσχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής της LEGO.

Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για επτά ολόκληρα χρόνια. Ταξίδεψε μαζί τους, μπήκε στην κοινότητά τους στον Δενδροπόταμο και αποτύπωσε την ιστορία τους σε ένα ντοκιμαντέρ που τον περασμένο μήνα προβλήθηκε στο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα

Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.

«Το εγχείρημα ξεκίνησε το 2014, όταν βρισκόμουν στο μοντάζ της προηγούμενης ταινίας μου και διάβασα ένα άρθρο για τα παιδιά του Δενδροπόταμου που είχαν δημιουργήσει μια ομάδα ρομποτικής και με αυτήν προετοιμάζονταν να συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα της Αμερικής», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για 7 ολόκληρα χρόνια.

Βάζοντας κάποια χρήματα από την τσέπη του, ο Άγγελος θα ταξίδευε μαζί με τα παιδιά για την Αμερική, όπου για δέκα μέρες έγινε παρατηρητής των ιστοριών τους. Είχε αρχίσει ήδη να δένεται μαζί τους. Ο Αλέξανδρος και ο Θοδωρής επρόκειτο να γίνουν οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας. 

«Επιστρέψαμε στον Δενδροπόταμο, πίσω στην καθημερινότητά τους, και μετά από δύο χρόνια πήγαμε για δεύτερη φορά στην Αμερική, αφού κέρδισαν το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στην Ελλάδα. Για τα παιδιά το πρώτο ταξίδι ήταν κάτι εντελώς πρωτόγνωρο και για πολλά η πρώτη φορά που έβγαιναν από τον Δενδροπόταμο. Συναντήσαμε κι άλλα από διάφορες χώρες, ανταλλάξαμε απόψεις, εμπειρίες κι αυτό ήταν κάτι μαγικό. Τους ακολούθησα και στο δεύτερο ταξίδι, καταγράφοντας και την εξέλιξή τους αλλά και την επίδραση που είχαν όλα όσα ζούσαν πάνω τους», λέει. 

Η φυσιολογική διάρκεια της διαδικασίας υλοποίησης ενός ντοκιμαντέρ, σύμφωνα με τον Άγγελο, είναι τα τρία χρόνια. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Θοδωρής στην Αμερική το 2014.
Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος είναι ο ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές του ντοκιμαντέρ.

«Υπήρχαν σκέψεις να τελειώσω το ντοκιμαντέρ, όμως έλεγα πως κάτι έλειπε. Ήθελα να είναι πολύ εμφανής η αλλαγή και η εξέλιξη των παιδιών. Έτσι αποφάσισα να τα ακολουθήσω από το 2014 μέχρι το 2019 και αυτό μου έδωσε τη δυνατότητα να αποτυπώσω την πορεία τους ώσπου κάποια από αυτά, όπως ο Αλέξανδρος, άρχισαν να σπουδάζουν». 

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Άγγελος θυμάται μια πολύ έντονη σκηνή με τον πατέρα του Αλέξανδρου. «Είναι ξημερώματα και ο πατέρας του μας πηγαίνει με το αυτοκίνητό του στο αεροδρόμιο – ήταν η δεύτερη συμμετοχή μας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Είπε τότε γελώντας: “Τον Αλέξανδρο θα τον παντρέψουμε”, αλλά διόρθωσε αμέσως, “όχι, όχι, ο Αλέξανδρος θα σπουδάσει”». 

Η πρόθεση που υπήρχε στη φράση του πατέρα, να σπάσει το «καθιερωμένο πρωτόκολλο των Ρομά», ήταν για τον Άγγελο ένα σημάδι. Έδειχνε την επίδραση που είχαν η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού όχι μόνο στα ίδια αλλά και στους γονείς τους.

«Πολλοί γονείς, την πρώτη φορά που πήγαμε στην Αμερική, ήταν αντίθετοι, αλλά είδαν πως κι εκείνοι εξελίχθηκαν μέσα από αυτό. Μαζί τους εξελίχθηκα κι εγώ». Πηγαίνοντας για πρώτη φορά στον Δενδροπόταμο ο Άγγελος πάλεψε με τα ταμπού και τις προκαταλήψεις που είχε για την κοινότητα των Ρομά και ανακάλυψε πράγματα που δεν γνώριζε ως τότε. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού επέδρασε, όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και στους ίδιους τους γονείς. Στη φωτογραφία η οικογένεια Σαγκούρη στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το 2014.

«Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού, γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι μια συνεχής κοινωνική διαδικασία που νομίζω ότι συγκαταλέγεται στο πλαίσιο αποδοχής του άλλου.

Το βλέπουμε ακόμη και τώρα, με το τελευταίο συμβάν, τον θάνατο του 16χρονου. Πρέπει όλοι μας να κοπιάσουμε για να μπορέσουμε να αλλάξουμε αυτήν την κατάσταση. Πιστεύω ότι έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμα για να αποδεχθούμε το διαφορετικό ως κοινωνία.

Είμαστε εμποτισμένοι με προκαταλήψεις που δυσκολεύουν την αποδοχή και την ενσωμάτωση του διαφορετικού, πόσο μάλλον των παιδιών Ρομά, οι ευκαιρίες των οποίων είναι μηδαμινές. Πιστεύω ότι επίτηδες παραγκωνίζουμε τέτοιες κοινότητες για να μπορούμε να τις δείχνουμε με το δάχτυλο. Γι' αυτό και ο Δενδροπόταμος βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Στην άκρη της πόλης, εκεί όπου πετάμε τα σκουπίδια μας, που δεν θέλεις να ξέρεις τι γίνεται», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η επένδυση στην εκπαίδευση είναι, για τον Άγγελο, ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. 

Η σχέση του Άγγελου με τα παιδιά είναι ακόμη πολύ καλή. «Νιώθω σαν να είμαι ο πατέρας τους ή σαν να είμαστε φίλοι», σχολιάζει. Είτε μέσω της μουσικής στην Ελλάδα είτε σε πανεπιστήμια στην Αμερική, τα παιδιά χαράζουν τη δική τους πορεία, ενώ η ταινία έχει κάνει ήδη τους πρώτους της σταθμούς.

Μετά την πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης και το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα πρόκειται να περάσει από φεστιβάλ της Γαλλίας τον Ιανουάριο, ενώ παράλληλα υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί μια version για εκπαιδευτικές προβολές στην Ελλάδα αλλά και στην Αμερική, για το μοντάζ της οποίας θα ξεκινήσει στο επόμενο διάστημα crowdfunding.

Για τον Άγγελο η επένδυση στην εκπαίδευση είναι ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. Και η ταινία αυτή μοιάζει να είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17/12 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ- Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

LiFO politics / Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

Η Βασιλική Σιούτη συνομιλεί με τον καθηγητή Φυσικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μέλος του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ) Χαρίτωνα Πολάτογλου για την τεχνητή νοημοσύνη, τις απειλές για τη δημοκρατία, τα δικαιώματα και την ανάγκη ψηφιακού και τεχνολογικού εγγραμματισμού από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ