Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter

Οι νατουραλιστικοί πίνακες με ζώα της Ρόζα Μπονέρ σε μια έκθεση στο Παρίσι

0

Διακόσια χρόνια συμπληρώνονται από την επέτειο της γέννησης της Γαλλίδας ζωγράφου Ρόζα Μπονέρ και το Musée d'Orsay οργανώνει έκθεση αφιερωμένη στην καλλιτέχνιδα του 19ου αιώνα η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2023. Τα νατουραλιστικά της έργα απεικονίζουν πλάσματα του ζωικού βασιλείου και, όπως λένε οι επιμελητές της έκθεσης, ο τρόπος με τον οποίο τα ζωγράφιζε ήταν ένας τρόπος να τα σέβεται.

Οι εικόνες τους ξεχειλίζουν συναίσθημα. «Μεταφέρει την έκφραση της ψυχής τους μέσα από τα μάτια και τις στάσεις τους, ζωγραφίζοντάς τα προσεκτικά και πιστά», λέει η Leïla Jarbouai, επιμελήτρια της έκθεσης.

Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 200 έργα, από πίνακες και σχέδια μέχρι γλυπτά και φωτογραφίες. Έχει σημασία η εποχή στην οποία δημιούργησε η Ρόζα Μπονέρ τα έργα της. Στον ανδροκρατούμενο κόσμο των ιμπρεσιονιστών και των ζωγράφων του 19ου αιώνα, ήταν φωτεινές και λίγες οι εξαιρέσεις των γυναικών καλλιτεχνών.

Παρά την περιορισμένη πρόσβασή τους στα σαλόνια της τέχνης, τα επιτεύγματα και η παρουσία των γυναικών που ξεπερνούσαν την ταυτότητα της ερωμένης, του μοντέλου ή της μούσας ήταν αξιοσημείωτα στα τέλη του 19ου αιώνα στο Παρίσι, που ήταν το πιο ζωντανό πολιτιστικό κέντρο του κόσμου εκείνης της εποχής. Οι γυναίκες μέσα στον ιμπρεσιονισμό ξεπέρασαν τους περιορισμούς του φύλου, δημιουργώντας αδιανόητες για την εποχή σταδιοδρομίες. 

Παρά την περιορισμένη πρόσβασή τους στα σαλόνια της τέχνης, τα επιτεύγματα και η παρουσία των γυναικών που ξεπερνούσαν την ταυτότητα της ερωμένης, του μοντέλου ή της μούσας ήταν αξιοσημείωτα στα τέλη του 19ου αιώνα στο Παρίσι, που ήταν το πιο ζωντανό πολιτιστικό κέντρο του κόσμου εκείνης της εποχής.

Η φοίτηση τους στην Έcole des Beaux-Arts, τη σπουδαιότερη Ακαδημία της Γαλλίας μέχρι το 1897 ήταν απαγορευμένη. Παρακολουθούσαν ιδιωτικές ακαδημίες και εξέθεταν ανεξάρτητα τα έργα τους, και έφτιαξαν τη δική τους ένωση, που ονομαζόταν «Femmes Peintres et Sculpteurs», το 1881.

Πολύ αργότερα, οι Γαλλίδες απέκτησαν θεμελιώδη δικαιώματα όπως η πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού και η απόκτηση νόμιμης κηδεμονίας των παιδιών τους.

Το ηθικό και κοινωνικό στίγμα εμπόδιζε την πλήρη συμμετοχή των γυναικών στις τέχνες. Τα ταμπού και η περιορισμένη πρόσβαση σε διάφορες τοποθεσίες περιόρισαν αυτόματα και την γκάμα των θεμάτων τους. Όμως έσπρωξαν με τον τρόπο τους το γυναικείο ζήτημα στα άκρα μέσα στον κόσμο της τέχνης, ξεκινώντας έναν αγώνα για ισότητα που συνεχίζεται ακόμα.

Η Ρόζα Μπονέρ γεννήθηκε στο Μπορντό της Γαλλίας και μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον καλλιτεχνικό που υποστήριζε την ελευθερία στη σκέψη και στην κίνηση. Ο πατέρας της άσκησε μεγάλη επιρροή στη Ρόζα, τόσο καλλιτεχνικά όσο και κοινωνικά. Ήταν και ο ίδιος καλλιτέχνης και σοσιαλιστής, υποστήριζε την ισότητα των δύο φύλων και την κατάργηση των ταξικών διαφορών και έδωσε καλλιτεχνική παιδεία και στα τέσσερα παιδιά του.

Η Ρόζα εκπαιδεύτηκε από τον ίδιο και εξέθεσε για πρώτη φορά στο Σαλόνι σε ηλικία 19 ετών. Άρχισε να αντιγράφει έργα του Λούβρου, σχεδιάζοντάς τα και ζωγραφίζοντάς τα με φωτογραφική ακρίβεια. Πεπεισμένη ότι τα ζώα έχουν ψυχή, τα απεικόνιζε συχνά να κοιτούν τον θεατή κατάματα, σαν να ήταν άνθρωποι.

Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Η Γαλλίδα ζωγράφος Ρόζα Μπονέρ φωτογραφημένη από τη Jean Gilletta, περ. 1890.

Η Μπονέρ από μικρή ζωγράφιζε ζώα. Ως ενήλικη, στο Παρίσι το 1829, εξασφάλισε την άδεια της αστυνομίας να κυκλοφορεί με ανδρικά ρούχα για να μην τραβάει την ανεπιθύμητη προσοχή την ώρα που σκίτσαρε. Ζωγράφιζε σε πάρκα, αγορές αλόγων και σφαγεία και σήμερα θεωρείται η πιο διάσημη ζωγράφος ζώων του 19ου αιώνα.

Έλεγαν ότι ζωγράφιζε «σχεδόν σαν άντρας», που ήταν η καλύτερη δυνατή φιλοφρόνηση για το έργο της εκείνη την εποχή. Φορώντας ένα βαρύ αντρικό πανωφόρι και τις ψηλές λασπωμένες μπότες της, δούλεψε σκληρά και το έργο της έγινε διάσημο ακόμα και στην Αμερική. Με τη στάση της άνοιξε τον δρόμο σε καλλιτέχνιδες που ακολούθησαν. Ήταν τόσο διάσημη που υπήρχαν παιδικές κούκλες με το όνομα Ρόζα. Την αποθέωσαν βασιλείς και πολιτικοί άνδρες. Μια ποικιλία τριαντάφυλλου πήρε το όνομά της.

Στην έκθεση παρουσιάζονται σκίτσα της ελάχιστα γνωστά, μεταξύ των οποίων ένα σχέδιο με κάρβουνο σε λινό για τον πιο γνωστό της πίνακα, το μνημειώδες έργο της «Το πανηγύρι των αλόγων» (1852-55). Ανακαλύφθηκε πρόσφατα από την ομάδα του Château de By, του μουσείου που είναι αφιερωμένο στην καλλιτέχνιδα στις παρυφές του δάσους του Fontainebleau, σε ένα κτίριο που αγόρασε η ίδια το 1859 και στο οποίο μετέφερε το εργαστήριό της.

Σε ηλικία 37 ετών, βρισκόταν στο απόγειο της δημοτικότητάς της και έκανε το κτίριο σπίτι και στούντιό της για σαράντα χρόνια, με κλουβιά για τα ζώα της στο πάρκο του. Ανακατασκεύασε το κάστρο για να το κάνει άνετο και να προσθέσει ένα τεράστιο νεογοτθικό στούντιο με τον χώρο και το φως που χρειαζόταν. Στο κάστρο αυτό η αυτοκράτειρα Ευγενία της απένειμε το 1865 το μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής.

ΕΠΕΞΕΡΓ Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "El Cid", 1879. Δωρεά του Ernest Gambart για το Prado Museum, 1879, Museo de Arte Moderno, 1894-1968, Museo Español de Arte Contemporáneo, 1968-1971.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "L’aigle Blessé" (περ. 1870). Φωτο: © Museum Associates LACMA, RMN Grand Palais.

Η Μπονέρ ήταν γνωστή κατά τη διάρκεια της ζωής της για τις ιδιόρρυθμες συνήθειές της, και για το γεγονός ότι αψηφούσε τους περιορισμούς του φύλου της τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική της ζωή. Είχε τα μαλλιά της κοντά, ίππευε «με τον αντρικό τρόπο», έμαθε να πυροβολεί με όπλο, κυνηγούσε μικρά θηράματα, έλεγε πρόστυχα αστεία, έστριβε τα δικά της τσιγάρα και κάπνιζε πολύ σε μια εποχή που η συνήθεια αυτή δεν θεωρούνταν σεβαστή για τις γυναίκες. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και μερικές φορές την περνούσαν για άντρα.

Έζησε επί τέσσερις δεκαετίες στο κάστρο της με τη Νάταλι Μίκας, παιδική φίλη και συνάδελφο ζωγράφο. «Αν ήμουν άντρας, θα την είχα παντρευτεί», έγραψε η Μπονέρ για τη Μίκας. «Θα είχα κάνει οικογένεια, με κληρονόμους τα παιδιά μου, και κανείς δεν θα είχε δικαίωμα να παραπονεθεί».

Η Μίκας πέθανε το 1889 και η Μπονέρ, 67 ετών τότε, κάλεσε την Άννα Κλούμπκε, μια Αμερικανίδα ζωγράφο 34 χρόνια νεότερή της, να ζήσει μαζί της. Η σχέση τους ήταν ο «θείος γάμος δύο ψυχών», έγραψε σε μια επιστολή προς τη νεαρή γυναίκα, την οποία αργότερα αποκάλεσε την κόρη που δεν είχε ποτέ. Μετά τον θάνατό της, η Κλούμπκε έγινε η μοναδική κληρονόμος της περιουσίας της. Έχουν ταφεί μαζί στο κοιμητήριο Père Lachaise στο Παρίσι.

ΕΠΕΞΕΡΓ Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Με την Άννα Κλούμπκε το 1898.

Οι επιμελητές της έκθεσης θέλουν επίσης να επιστήσουν την προσοχή των επισκεπτών στην ανεξερεύνητη ρομαντική πλευρά του έργου της Μπονέρ, η οποία είναι ορατή σε μια μελανόχρωμη λιθογραφία με λύκους και έναν μοναχικό αναβάτη στη Σκωτία.

Η Μπονέρ πουλούσε τα έργα της απευθείας σε συλλέκτες και ο Βέλγος έμπορος Ernest Gambart, ο οποίος παρήγαγε εκτυπώσεις των πινάκων της και οργάνωνε διαφημιστικές περιοδείες, έπαιξε ρόλο στη διεθνή επιτυχία της. Μετά το 1853, ωστόσο, συμμετείχε σπάνια στο Σαλόνι. Οι Γάλλοι επισκέπτες δεν γνώριζαν πλέον το έργο της, γνώριζαν τη γυναίκα, τον θρύλο, περισσότερο από ό,τι την τέχνη της.

Η ιστορία της τέχνης και η έννοια της πρωτοπορίας δεν άφησαν χώρο για την τέχνη της Μπονέρ που απεικόνιζε κυρίως ζώα και με αυτή την έκθεση το Musée d'Orsay ελπίζει να ανακτήσει χώρο τόσο για την καλλιτέχνιδα όσο και για τις δημιουργίες της.

Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Ploughing in the Nivernais", 1849. Musée d'Orsay.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Spanish muleteers crossing the Pyrenees", 1875.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Edouard Louis Dubufe, "Προσωπογραφία της Rosa Bonheur", 1857.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Le Roi de la forêt", 1893. National Gallery of Ireland.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Changement de pâturages", 1863. Hamburger Kunsthalle.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "The Horse Fair", 1852–55. Metropolitan Museum of Art.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Weaning the Calves", 1879. Metropolitan Museum of Art.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Sheep by the Sea", 1865. National Museum of Women in the Arts, Washington, DC, Gift of Wallace and Wilhemina Holladay.
ΤΣΕΚ ΜΥΡΤΩ ΚΥΡΙΑΚΗ Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Relay Hunting", 1887. Saint Louis Art Museum.
Ρόζα Μπονέρ Facebook Twitter
Rosa Bonheur, "Les lapins", 1840. Musee Beaux Arts, Bordeaux, France.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ

Εικαστικά / Barbara Kruger: Έρχεται στην Αθήνα έκθεση με έργα της σπουδαίας φεμινίστριας καλλιτέχνιδας

Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου να ανατρέψει το συνταγματικό δικαίωμα στην άμβλωση γέμισε τα σόσιαλ μίντια του κόσμου με μηνύματα στα οποία πρωταγωνιστούσε το έργο του 1989 της Barbara Kruger «Το σώμα σου είναι πεδίο μάχης». Τον Σεπτέμβριο θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε έκθεση με έργα της και στον Πειραιά στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Πειραιάς Artport ΙΙ»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρεμπέκα Σόλομον: Μια προραφαηλίτισσα ζωγράφος, η διαφορετικότητα στα έργα της και το άδοξο τέλος της

Εικαστικά / Ρεμπέκα Σόλομον: Η διαφορετικότητα στα έργα της προραφαηλίτισσας ζωγράφου

Ανεξάρτητη και φεμινίστρια, υπήρξε ενεργή στα κοινωνικά μεταρρυθμιστικά κινήματα της εποχής της και το 1859 συμμετείχε σε μια ομάδα τριάντα οκτώ γυναικών καλλιτεχνών που ζητούσαν από τη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών να ανοίξει τις σχολές της στις γυναίκες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ