Οι Ιρανές καλλιτέχνιδες που εναντιώνονται στον ισλαμικό φονταμενταλισμό

Ιράν γυναίκες καλλιτέχνιδες και ακτιβίστριες Facebook Twitter
Η Σιρίν Νεσάτ φωτογραφίζεται από τη Σίνθια Πρέστον. Rebellious Silence (1994).
0

«Ντροπή για την ιρανική κυβέρνηση που ευθύνεται για μια τέτοια φρίκη...»

«Σήμερα η Μαχσά Αμίνι, μια 22χρονη γυναίκα, πεθαίνει στο Ιράν μετά από τραύματα που υπέστη κατά τη διάρκεια της κράτησης επειδή φορούσε ένα "ακατάλληλο" χιτζάμπ. Απίστευτο!!! Αυτή η βία κατά των γυναικών που διεκδικούν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματά τους πρέπει να σταματήσει. Η καρδιά μας είναι με την οικογένεια αυτής της όμορφης και αθώας νεαρής γυναίκας» έγραψε στον λογαριασμό της στο Instagram η διεθνώς αναγνωρισμένη Ιρανή εικαστική καλλιτέχνης Σιρίν Νεσάτ που ζει στη Νέα Υόρκη, γνωστή κυρίως για το έργο της στον κινηματογράφο, το βίντεο και τη φωτογραφία.

Η Νεσάτ δεν σταματά να ποστάρει για την κατάσταση που επικρατεί στο Ιράν μετά τον μέχρι θανάτου ξυλοδαρμό της 22χρονης Μαχσά Αμίνι από τη λεγόμενη «αστυνομία ηθικής» του ιρανικού καθεστώτος.

Όπως αναφέρει η Διεθνής Αμνηστία, «σύμφωνα με τους υποχρεωτικούς νόμους της χώρας, οι γυναίκες και τα κορίτσια –ακόμα και όσα δεν ξεπερνούν τα επτά έτη– είναι αναγκασμένα να καλύπτουν τα μαλλιά τους με μια μαντίλα παρά τη θέλησή τους». Οι γυναίκες που δεν το κάνουν αντιμετωπίζονται ως εγκληματίες από το κράτος.

Η αστυνομία «ηθικής» στο Ιράν θέτει ολόκληρο τον γυναικείο πληθυσμό –40 εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια– υπό επιτήρηση. Αυτοί οι κρατικοί πράκτορες κινούνται στην πόλη και έχουν την εξουσιοδότηση να σταματούν τις γυναίκες και να εξετάζουν το φόρεμά τους, εκτιμώντας σχολαστικά πόσες τούφες από τα μαλλιά τους φαίνονται, το μήκος των παντελονιών και των παλτών τους και την ποσότητα του μακιγιάζ που φορούν. Η τιμωρία σε ενδεχόμενο εντοπισμό μιας γυναίκας σε δημόσιο χώρο χωρίς μαντίλα περιλαμβάνει σύλληψη, ποινή φυλάκισης, μαστίγωμα ή πρόστιμο – όλα αυτά για το «έγκλημα» της άσκησης του δικαιώματός τους να επιλέγουν τι θα φορέσουν.

Η αστυνομία «ηθικής» στο Ιράν θέτει ολόκληρο το γυναικείο πληθυσμό –40 εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια– υπό επιτήρηση. Αυτοί οι κρατικοί πράκτορες κινούνται στην πόλη και έχουν την εξουσιοδότηση να σταματούν τις γυναίκες και να εξετάζουν το φόρεμά τους, εκτιμώντας σχολαστικά πόσες τούφες από τα μαλλιά τους φαίνονται, το μήκος των παντελονιών και των παλτών τους και την ποσότητα του μακιγιάζ που φορούν.

«Νίκη σε κάθε γενναία γυναίκα που αγωνίζεται ενάντια στη δικτατορία και την καταπίεση. Δύναμη στις Ιρανές γυναίκες που ηγούνται μιας πιθανής επανάστασης στη χώρα τους!!! Νίκη σε κάθε γενναία γυναίκα που αγωνίζεται ενάντια στη δικτατορία και την καταπίεση. Είστε η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον και μια έμπνευση για τον λαό σας» γράφει η Νεσάτ, συμπληρώνοντας πως: «Μια εικόνα τα λέει όλα... Μια γενναία Ιρανή γυναίκα που προκαλεί την ηθική άλλων γυναικών, οι οποίες προσπαθούν να της στερήσουν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματά της... την ελευθερία να ντύνεται όπως επιθυμεί... "Γυναίκες, Ζωή, Ελευθερία", το σύνθημα που ακούγεται στους δρόμους του Ιράν αυτές τις μέρες ξαφνικά βγάζει τόσο νόημα».

Ιράν γυναίκες καλλιτέχνιδες και ακτιβίστριες Facebook Twitter
Shirin Neshat, Rapture Series (Women with Writing on Hands), 1999. New Orleans Museum of Art, Museum purchase, 2001.292, © Shirin Neshat, courtesy Galerie Jérôme de Noirmont, Paris

Το έργο της Νεσάτ επικεντρώνεται στις αντιθέσεις μεταξύ Ισλάμ και Δύσης, θηλυκότητας και αρρενωπότητας, δημόσιας και ιδιωτικής ζωής, αρχαιότητας και νεωτερικότητας, γεφυρώνοντας τους χώρους μεταξύ αυτών των θεμάτων.

Η ίδια έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι το Ιράν έχει υπονομεύσει τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, ιδιαίτερα μετά την Ισλαμική Επανάσταση, υποστηρίζοντας πως η χώρα έχει στραφεί προς τη δημιουργία τέχνης που ασχολείται με την τυραννία, τη δικτατορία, την καταπίεση και την πολιτική αδικία. «Αν και δεν θεωρώ τον εαυτό μου ακτιβίστρια, πιστεύω ότι η τέχνη μου –ανεξάρτητα από τη φύση της– είναι μια έκφραση διαμαρτυρίας, μια κραυγή για την ανθρωπότητα» λέει.

Λόγω της επανάστασης που ξέσπασε στην πατρίδα της το 1979 και του κλεισίματος των συνόρων, αναγκάστηκε να εγκατασταθεί μόνιμα στη Νέα Υόρκη χωρίς να έχει τη δυνατότητα να δει την οικογένειά της για 17 ολόκληρα χρόνια.

Η εξορία και ο βίαιος αποχωρισμός υπήρξε το μεγαλύτερο τραύμα της Νεσάτ, αποτελώντας καθοριστικό παράγοντα στην καλλιτεχνική της ματιά και εξέλιξη.

Ξεκίνησε έτσι να δημιουργεί μια σειρά από έργα που καταγράφουν με έναν ιδιωματικό, σχεδόν τελετουργικό ρυθμό θέματα για τη γυναικεία ταυτότητα, την τέχνη, τη ζωή ανάμεσα σε δύο πολιτισμούς, τη δυτική αντίληψη του μουσουλμανικού κόσμου, την απελευθέρωση και τη χειραφέτηση.

Το 1996 επισκέφτηκε την πατρίδα της για πρώτη φορά μετά από χρόνια, όπου δημιούργησε το «Women of Allah», ένα καθηλωτικό φωτογραφικό έργο, «δερματόστικτο» με περσική καλλιγραφία που πραγματεύεται το θέμα της γυναικείας εξορίας και την έννοια της θηλυκότητας σε σχέση με τον ισλαμικό φονταμενταλισμό.

Για την κατάσταση στο Ιράν γράφει και η Ιρανή ποιήτρια Φατμέ Εκτεσαρί, που μετά την εμφάνισή της στο φεστιβάλ ποίησης στο Γκέτεμποργκ, επέστρεψε στο Ιράν και φυλακίστηκε στις φυλακές Evin της Τεχεράνης.

Το 2015 καταδικάστηκε σε 99 μαστιγώματα και 11,5 χρόνια φυλάκισης για εγκλήματα κατά της ιρανικής κυβέρνησης, ανήθικη συμπεριφορά, και βλασφημία. Η ποινή της περιλαμβάνει επτά χρόνια για «προσβολή των ιερών», τρία χρόνια για την υποτιθέμενη δημοσίευση άσεμνων φωτογραφιών στο διαδίκτυο και δεκαοκτώ μήνες για διάδοση προπαγάνδας επικριτικής για την ιρανική κυβέρνηση.

Η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Yek bahse feministi ghabl az pokhtane sibzaminiha» εκδόθηκε το 2010. Η έκδοσή της τερματίστηκε όταν ανακαλύφθηκε ότι είχε συμπληρώσει λογοκριμένες λέξεις με το χέρι πριν από την έκδοση του έργου της. Ο λογαριασμός της στο Facebook παραβιάστηκε και το ιστολόγιό της έκλεισε.

Υπήρξε αρχισυντάκτρια του μεταμοντέρνου περιοδικού Hamin farad bud, το οποίο έκλεισε μετά τη σύλληψή της. Ο ράπερ Shahin Najafi, του οποίου η μουσική έχει απαγορευτεί στο Ιράν, έχει χρησιμοποιήσει μερικά από τα ποιήματα της Εκτεσαρί στα τραγούδια του.

Τον Ιανουάριο του 2016 η Εκτεσαρί δήλωσε στο Associated Press ότι είχε φύγει από το Ιράν. Για λόγους ασφαλείας αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Η Ιρανή συγγραφέας παιδικών βιβλίων, γελοιογράφος, εικονογράφος και κινηματογραφική σκηνοθέτις Μαργιάν Σατραπί, που διαμένει σήμερα στη Γαλλία, από τότε που ήταν έφηβη άρχισε να αντιδρά και να μπαίνει σε μπελάδες με την αστυνομία, επειδή παραβίαζε τους κώδικες μετριοπαθούς συμπεριφοράς και αγόραζε μουσική απαγορευμένη από το καθεστώς. 

Η συγγραφέας του αυτοβιογραφικού graphic novel «Περσέπολις» και η οικογένειά της εκφοβίστηκαν από τους μουσουλμάνους φονταμενταλιστές, που ανέλαβαν την εξουσία το 1979. Οι γονείς της ανησυχούσαν ότι θα τα έβρισκε σκούρα με τους αυστηρούς νέους δημόσιους κώδικες για τις γυναίκες. Την έστειλαν στο εξωτερικό για σπουδές και το 1983 βρέθηκε στη Βιέννη – αργότερα επέστρεψε προσωρινά στο Ιράν. Σπούδασε οπτική επικοινωνία και απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα από το Ισλαμικό Πανεπιστήμιο Αζάντ στην Τεχεράνη. Στο Ιράν δεν επέστρεψε ποτέ από τότε που πήγε στη Γαλλία. Φοβάται ότι μπορεί να τη συλλάβουν και τη φυλακίσουν.

Η Ιρανή συνήγορος για την ισότητα των φύλων με έδρα την Αγγλία, Σαμανέ Σαβαντί, γράφει στο Instagram: «Ίσως να έχεις συναντήσει και ανθρώπους τις προηγούμενες μέρες, που λένε "πόσο δύσκολο είναι να φοράς μαντίλα;", "δεν είναι δικό μου πρόβλημα το αν φοράω μαντίλα ή όχι" ή τέτοια σχόλια που βλέπουν την υποχρεωτική χιτζάμπ μόνο ως κάλυμμα κεφαλιού και δεν συνειδητοποιούν ότι χάνεται ένα ευρύ φάσμα δικαιωμάτων από τον καταναγκασμό του χιτζάμπ».

Η ποιήτρια, συγγραφέας και διεπιστημονική καλλιτέχνις Σολμάζ Ναραγκί, η Μαντάνα Καρίμι, ιρανικής καταγωγής ηθοποιός που ζει στην Ινδία, η παραγωγός και παρουσιάστρια Σαλομέ Σεγέντνια καθώς και πλήθος άλλων γυναικών (οι περισσότερες έχουν για την ασφάλειά τους κλειστούς λογαριασμούς) ποστάρουν την ιστορία της Μάσα Αμίνι και τις διαδηλώσεις και ακτιβιστικές πράξεις των γυναικών, δηλώνοντας όχι μόνο τη συμπαράστασή τους, αλλά και την πεποίθηση ότι «ήρθε η ώρα για αλλαγές στο Ιράν». 

«Άνθρωποι σκοτώνονται, πυροβολούνται στο Ιράν. Δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο» γράφει στο Instagram η ανεπιθύμητη στη χώρα της Ιρανή ηθοποιός, πρωταγωνίστρια του Φαραντί στο About Elly Golshifteh Farahani.

Μεταξύ των πολλών γενναίων υπερασπιστριών δικαιωμάτων των γυναικών που αντέδρασαν στους νόμους περί υποχρεωτικής χρήσης της μαντίλας στο Ιράν είναι η Νασρίν Σοτουντέ, δικηγόρος για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τον Μάρτιο του 2019, καταδικάστηκε σε 38 χρόνια και έξι μήνες στη φυλακή και 148 μαστιγώσεις, μετά την καταδίκη της σε δύο ξεχωριστές, άδικες δίκες.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Αμνηστία η μετατροπή των γυναικών και των κοριτσιών που αρνούνται να φορέσουν μαντίλα σε εγκληματίες συνιστά μια ακραία μορφή διάκρισης. Οι υποχρεωτικοί νόμοι περί μαντίλας παραβιάζουν ένα πλήθος δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων για ισότητα, προστασία της ιδιωτικής ζωής και ελευθερία έκφρασης και πεποιθήσεων.

Τελικά, αυτοί οι νόμοι υποβαθμίζουν τις γυναίκες και τα κορίτσια, επιδιώκοντας να τους αφαιρέσουν την αξιοπρέπεια και την αυτοεκτίμησή τους.

Τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκε ένα αναπτυσσόμενο κίνημα εναντίον των νόμων περί υποχρεωτικής χρήσης της μαντίλας στο Ιράν, με γυναίκες και κορίτσια να προχωρούν σε θαρραλέες δράσεις ανυπακοής. Στέκονται σε δημόσιους χώρους, κυματίζουν σιωπηλά τις μαντίλες τους στις άκρες ράβδων ή κοινοποιούν βίντεο των ίδιων, περπατώντας στο δρόμο με τα μαλλιά τους ελεύθερα – κάτι για εμάς θεωρείται αυτονόητο.

Η αντοχή και η δύναμη αυτού του κινήματος έχουν τρομοκρατήσει τις ιρανικές αρχές, οι οποίες εξαπέλυσαν, ως απάντηση, μια απάνθρωπη καταστολή. Από τον Ιανουάριο του 2018 έχουν συλλάβει τουλάχιστον 48 υπερασπίστριες των δικαιωμάτων των γυναικών, συμπεριλαμβανομένων και τεσσάρων ανδρών. Κάποια άτομα έχουν βασανιστεί και καταδικαστεί σε φυλάκιση ή μαστίγωμα μετά από εξαιρετικά άδικες δίκες.

https://www.instagram.com/shirin__neshat/?hl=en

https://www.instagram.com/fateme.ekhtesari/?hl=en

https://www.instagram.com/mandanakarimi/

https://www.instagram.com/samaneh_savadi/?hl=en

https://www.instagram.com/stories/solmaz_naraghi/2932140115241798118/?hl=en

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μάχσα νεκρή, οι υπόλοιπες στους δρόμους: Για πρώτη φορά στο Ιράν οι γυναίκες εξεγείρονται μαζικά για την απελευθέρωση τους

Διεθνή / Η Μαχσά νεκρή, οι υπόλοιπες στους δρόμους: Για πρώτη φορά στο Ιράν οι γυναίκες εξεγείρονται μαζικά για την απελευθέρωση τους

Η Μαχσά Αμινί ήταν κουρδικής καταγωγής και όχι πλούσια και αυτό ελευθέρωσε ακόμα περισσότερο το χέρι των βασανιστών της. Ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Θρησκείας στη Μέση Ανατολή, Σωτήρης Ρούσσος, εξηγεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΚΚΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τη σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο Νάνσυ Σπετσιώτη, κάτοικο της περιοχής, η οποία καταγράφει την προσβασιμότητα της Φωκίωνος Νέγρη και άλλων γειτονικών δρόμων για τα άτομα με αναπηρία.
THE LIFO TEAM
Σκληρές Αλήθειες

Άρης Δημοκίδης / 10 Σκληρές Αλήθειες που σοκάρουν μέχρι σήμερα

Αδυσώπητοι εγκληματίες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, δολοφόνοι που παρίσταναν τους αθώους, παράξενες εξαφανίσεις και σοκαριστικές αποκαλύψεις σε 10 ηχητικά ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που φωτίζουν ξανά πολύκροτες υποθέσεις.
THE LIFO TEAM
O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Αληθινά εγκλήματα / O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ξεχασμένη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη στην Ελλάδα, που στήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα δύο μήνες πριν από τον Βασίλη Λυμπέρη, το 1972.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ